• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpriset

Robi

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2024
Hej
En liten undrar. Vi i denna club är ägare till motordrivna boende som gör att vi kan röra oss runt i Sverige och världen.Alla är vi beroende av drivmedel som bara blir dyrare och dyrare för varje väcka. Vad beror det på att det skrivs så lite om det på forumet. Är det ett tabuämne eller är vi otroligt nöjda med prisutvecklingen
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Jag tyckte nog tvärtom i alla fall för en månad sen. Då fanns den inte en tråd som inte slutade i en diskussion om dieselpriset eller elpriset, helst båda samtidigt.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
977
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Egentligen inte tabu men att kritisera diesel- och elpriser skulle av en del förmodligen uppfattas som ett politiskt inlägg så det får man ju absolut inte.....själv skulle jag kunna tänka mig "civil olydnad" i en samriktad aktion likt de franska bönderna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Att kritisera de höga dieselpriserna är väl ingen partipolitik men det hjälper knappast att göra det här i forumet och knappast inte heller i något annat forum. Många medlemmar kör dessutom mycket utomlands så där hjälper heller inga protester även om priset dessbättre ofta är lägre.

Lämpligt forum kan möjligen var "här".
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
977
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Att kritisera de höga dieselpriserna är väl ingen partipolitik men det hjälper knappast att göra det här i forumet och knappast inte heller i något annat forum. Många medlemmar kör dessutom mycket utomlands så där hjälper heller inga protester även om priset dessbättre ofta är lägre.

Lämpligt forum kan möjligen var "här".
Att hänvisa till en Gnällhörna är väl ändå lite magstarkt då priset för både el och bränsle är skillnaden mellan himmel och helvete för många......
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Att kritisera de höga dieselpriserna är väl ingen partipolitik men det hjälper knappast att göra det här i forumet och knappast inte heller i något annat forum. Många medlemmar kör dessutom mycket utomlands så där hjälper heller inga protester även om priset dessbättre ofta är lägre.

Lämpligt forum kan möjligen var "här".

Nja Gunnar - att skriva om detta - för det flesta stora problem - kan förhoppningsvis öppna ögonen på de som inte har för avsikt att rösta rätt i september...!
Vi båda hävdar - med bestämdhet - att det är fullständigt oacceptabelt att priset på en liter diesel ökat med 8 kronor per liter på mindre än ett år - det är ändå politiskt...
Skriver detta mot bakrund av att - garanterat - en majoritet av medlemmarna tycker som vi !
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Egentligen inte tabu men att kritisera diesel- och elpriser skulle av en del förmodligen uppfattas som ett politiskt inlägg så det får man ju absolut inte.....själv skulle jag kunna tänka mig "civil olydnad" i en samriktad aktion likt de franska bönderna.
Det var något forum som proppsade på civil olydnad för sina medlemmar (åtskilliga tiotusen) att man på ett datum för några veckor sedan skulle stå stilla i fem minuter på givet klockslag vilket skulle sätta sina spår i trafiken.
Var själv på rull vid detta tillfälle (i Stockholm) och såg inte en endaste bil som stannade....
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Nja Gunnar - att skriva om detta - för det flesta stora problem - kan förhoppningsvis öppna ögonen på de som inte har för avsikt att rösta rätt i september...!
Vi båda hävdar - med bestämdhet - att det är fullständigt oacceptabelt att priset på en liter diesel ökat med 8 kronor per liter på mindre än ett år - det är ändå politiskt...
Skriver detta mot bakrund av att - garanterat - en majoritet av medlemmarna tycker som vi !
Rösta rätt? Hur jag än röstar så kommer 70 - 95 % tycka att jag röstat fel
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Med tanke på Preems nästan monopolställning så kanske vår förmånsrabatt som hubilsklubben har med Preem/Såifa/ÅFA ska ifrågasättas om vi ska fortsätta med. Med tanke på att Preem motsätter sig sänkning av reduktionsplikten som det med stor sannolikhet har investerat i med regeringens (MP) goda minne i stället för tänkta tjockoljerafinering i Lysekil som man tvärvände i augusti 2020


I Bränsleupproret pågår nu en debatt om att bojkotta Preem !
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag tycker alla som inte vill betala 25-30 kr/liter bör gå med i facebookgruppen "bränsleupproret" samt sluta att tanka på Preem då det är detta bolag som driver på den fruktansvärda prisutvecklingen. Detta drabbar ju inte bara våra husbilsresor utan än värre hela samhället där allt blir dyrare. Ska s-Sverige kunna konkurrera och fungera kan vi inte ha så otroligt mycket dyrare drivmedel än grannländer som Danmark och Tyskland! Hoppas ni som läst direkt gör vad ni ska enligt ovan!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med tanke på Preems nästan monopolställning så kanske vår förmånsrabatt som hubilsklubben har med Preem/Såifa/ÅFA ska ifrågasättas om vi ska fortsätta med.
Om någon förhandlar fram ett bättre avtal, ja absolut.
Intill detta har hänt, varför i allsina dar skulle man betala mer för diesel än nödvändigt?

Det är upp till var och en att leta reda på den dyraste dieseln och tanka den i protest.
 

Robi

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2024
Bränsle till husbilen Borde vara en hjärtefråga för klubben då vi till 100% är beroende av det. Därför tycker jag att det borde vara högsta prioritet för styrelsen att börja förhandla med flera bolag och försöker pressa fram bra avtal
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Varför inte själv hjälpa till? Ring runt till bensinbolagen, berätta att du är medlem i HBK med över 13000 medlemmar och tipsa dem att om de lämnar bra rabatt har de möjlighet att få in sitt erbjudande, utan kostnad, som en annons i HBK forum. Detta gäller för alla medlemmar och företag som medlemmarna kan ha glädje av deras erbjudande, styrelsen kan inte ensamt fixa allt.
 

Robi

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2024
Visst. Kloka ord,men meningen med att var med i en klubb för just husbilar är väll ändock att med klubbens 13000 medlemmar i ryggen kunna förhandla fram ett bra avtal. Eller det är kanske bättre att gå ur och gå med i en stugbyförening.
 

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
Varför inte själv hjälpa till? Ring runt till bensinbolagen, berätta att du är medlem i HBK med över 13000 medlemmar och tipsa dem att om de lämnar bra rabatt har de möjlighet att få in sitt erbjudande, utan kostnad, som en annons i HBK forum. Detta gäller för alla medlemmar och företag som medlemmarna kan ha glädje av deras erbjudande, styrelsen kan inte ensamt fixa allt.
Ursäkta men tryckte fel, skulle ej vara "gilla".

Du kan väl inte mena att 13000 medlemmar skall börja ringa runt och fråga om rabatter, verkar oerhört oseriöst och kommer inte att leda till något bra avtal någonstans. Det måste vara någon utvald från styrelsen som är van att förhandla för att få till ett avtal av värde för oss medlemmar. Och bara säga att de kan få en annons i vårt forum........
Nej styrelsen kan inte göra allt, men det här borde ligga på ert bord eller på EN eldsjäl, men det finns kanske inga kvar?

Mvh Ove
 
Toppen