Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Den inbyggda bms:en (kontrollenheten) slår ifrån när batteriet är fulladdat.
Så då tar inte batteriet emot någon laddning förrän det har gått ner till en viss nivå, gissningsvis när det kommit till 20% kvar?
Då behöver ju ingen vara rädd för att paja batterierna de ”farliga” lägena typ kyla och ideligen laddning från solen så länge de är över den nivån?
Fungerar inte riktigt så. Den inbyggda BMS känner hela tiden av hur mycket det är laddat. Ungefär som en vanlig batteriladdare. Även att BMS stänger ner batteriet när spänningen sjunkit under typ 8v. Sen finns det dom som inte tar emot laddning under 0gr, men ger spänning ändå. Några har inbyggt uppvärmning så det fungerar under 0grSå då tar inte batteriet emot någon laddning förrän det har gått ner till en viss nivå, gissningsvis när det kommit till 20% kvar?
Då behöver ju ingen vara rädd för att paja batterierna de ”farliga” lägena typ kyla och ideligen laddning från solen så länge de är över den nivån?
Beror på om du ska ha en inverter för att driva 230v saker. Då krävs det lite mer av batteriet. Själv köpte jag ett Lifepo4 100Ah. Men så har jag ingen inverter at driva. Då räcker BMS i detta batteriet "max uttag 100Ah topp 150Ah i 15sek"Hur ska man tänka då man ska köpa en BMS ? Finns det någon generell formel för antal ah/BMS storlek
Helt grön på Litiumbatterier
Innebär det att man kan behålla laddning via EBL och dc/dc-laddare anpassad för agm-batterier och låta BMW 702 ta hand om anpassningen till litiumbatteriet?Den som har Victron’s BMV-702 eller liknande, bestämmer själv när laddningen ska ske genom egna inställningar.
Visa bilaga 204525
Enbart övervakning inget annatDen som har Victron’s BMV-702 eller liknande, bestämmer själv när laddningen ska ske genom egna inställningar.
Visa bilaga 204525
Jag trodde att BMW-702/712 kunde användas för att starta/stoppa laddningen av litiumbatteriet. Det var det jag menade med ”anpassning”.BMW702 har inget med "anpassning" att göra. Den har en övervakningsfunktion så du ser hur mycket ström som går in och ut från batteriet. DC-DC modulen sätter du själv efter förbrukningsbatterityp. Att parallellkoppla förbrukningsbatterier (i bodelen) av AGM och LiFePo typ är inte att rekommendera. Det kräver en hel del "tänk" samt en batteriisolator. Ganska vanligt i båtsammanhang. Att ha AGM som startbatteri är OK då DC-DC modulen hamnar efter den mot bodelen.
Läs på mer Magnus! Bevakning ja, men även (on/off) styrning...Enbart övervakning inget annat