Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Då är det den som gäller....Jag tror detta förutsätter att du har BMV712,dvs. varianten med display
Vi er nok ganske enig når vi får ryddet bort uklarhetene/misforståelsene inders inne Som tabell i post stenger batteriet (BMS) ned når spenningen er 8V og da er en balansert cellespenning 2V/celle, Står ikke når batteriet (BMS) stenger batteriet ved for høy spenning, men det er nok rundt ca. 15V da blir en balansert cellespenning 3,75V og spenning over det vil jo overlade cellen. Stenger batteriet ned for godt, er det ikke BMS det er feil med, men en eller flere celler som er defekt og BMS får ikke startet det igjen, før cellen er balansert/skiftet.Tor, du har säkert rätt när det gäller BMS i vissa drop-in, de verkar acceptera snudd på skadliga spänningar för cellerna, men att de stoppar på batterispänning istället för cellspänning är riktigt dåligt, då kan skadan redan vara ett faktum, ett sådant drop-in skulle jag aldrig rekommendera någon. Jag har faktiskt inte sett ett sådant batteri som stänger ner för gott, förutom i elcykelbatterier.
Det jag menar med 2x drop-in är att det kan bli svårare att få till en toppbalansering samtidigt i båda batterierna, når man inte dit så tappar man kapacitet i batteribanken, allt beror på hur bra BMS de har.
Tyvärr är det ofta ett bra BMS man snålar in på i en hel del billiga drop-in LFP
" Nominell brukes om noe som gjelder eller fungerer formelt, offisielt, teoretisk, eller «bare i navnet», men ikke nødvendigvis i praksis eller i virkeligheten."Jag menar vad ebl laddaren ger möjlighet till.. enligt sun faktablad så skall batteriet hålla 13,8 i ”float” läge.. se nedan.. bra eller dåligt, ingen aning
MODELL SU-BLE12100-B Nominell spänning 12,8V Kapacitet 96Ah Intern resistans ≤20mΩ Drifttemperatur laddning 0-45°C Laddspänning 14,6V ±0,2V Laddspänning flyt 13,8V ±0,2V Max. laddström 80A Rek. laddström <50A Drifttemperatur urladdning -20 – 50°C Spänningsområde 11,0-14,6V Maximal urladdningsström 100A (150A/15min) Maximal effekt 1200W Puls urladdning max 350A / 3sek Brytspänning urladdning 8,0V Längd 352 ±2mm Bredd 176 ±2mm Höjd 188 ±2mm Vikt 10.8 kg Lagringstemperatur -10 – 35°C Självurladdning <3% /mån
State-Of-Charge | Voltage at rest (zero current) | Voltage under load (0.25C) |
---|---|---|
100% | 14.0 Volt | 13.6 Volt |
99% | 13.8 Volt | 13.4 Volt |
90% | 13.4 Volt | 13.3 Volt |
70% | 13.2 Volt | 13.2 Volt |
40% | 13.2 Volt | 13.1 Volt |
30% | 13.0 Volt | 13.0 Volt |
20% | 12.9 Volt | 12.9 Volt |
17% | 12.8 Volt | 12.8 Volt |
14% | 12.6 Volt | 12.5 Volt |
9% | 12.4 Volt | 12.0 Volt |
0% | 10.4 Volt | 10.0 Volt |
Du och OlofG har helt rätt, den bara övervakar och har inget programmerbart relä, allt enligt Victrons produktblad..Den kan själv inte bryta anslutningen. Jag tror den bara larmar i appen eller så kan den möjligen skicka ett larm till något annat via Victrons "nät" om man kopplar ihop fler prylar.
Jag har en liggandes här hemma som skall i och har läst en del men har ingen praktisk erfarenhet av den.