Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ting han sier som ikke jeg er helt ening i heller, men han har gjort et godt forarbeid og lyttet til råd han har fått og gjort det etter beste evne. Men har helt klart tatt egne avgjørelser på en del ting. I en annen video monterer han en Votronic DCDC lader i parallell med eksisterende lading og avleser lading over V 712 og konkluderer med at deg går fordi han får lading tilsvarende begge DCDC laderne. Også en litt rask konklusjon? Vet ikke om det var den DCDC laderen som stod i bobilen når LFP batteriene trøblet, men det skulle ikke forundre meg.Edit:
I video 2 där hans förklaring på skillnader mellan LFP och AGM finns det en del felaktigheter.
Det första och största misstaget som är grundorsaken till hans shut downs är att han inte lyckats få till en balansering på cellerna, p.g.a batterierna inte laddats fullt, har han endast fått ut 75% av kapaciteten, det är ALLTID den cell med lägst spänning som bestämmer hur många Wh man kommer att få ut av batteriet.
Misstag 2 är att han litat på sin bmv712 och låtit den bestämma laddning/urladdning, jag anser att bms'et måste få hantera dessa åtgärder.
Misstag 3 utifrån hans slutsatser så byter han tillbaka till AGM, då han inte förstått hur han ska hantera sina LFP, och man behöver inte ha högladdningsström till LFP som man kan tolka att han tror. Hade han kollat i batteriappen på cellnivå så borde han upptäckt misstaget.
Har svart i annen tråd også og grunnen er at EBL EVS ofte har en sikring på 30-50A og det vil si at de ikke tåler så mye mer strøm og sette i større sikring i EBLen er en mulighet, men da er jo sjansen for å ødelegge EBLen stor, Og som jeg sier i den andre posten, ville jeg anbefale å kople alle DCDC ladere etter EBLen og synes det er like viktig for en DCDC lader på 20-40A for å få mest mulig av strømmen til lading og ikke forbruk.Vad är anledningen till att du anser man ska montera laddare över 40A efter EBL,all ström går genom EBL ändå,hur mycket tål det?
Det jag funderade på är hur du med shuntens tempgivare skall förhindra laddning ?Hej alla,
jag har följt denna tråden och andra med stort nöje och uppmärksamhet då jag är inne på precis samma sak som Kjell 1351 och andra...
En så enkel konvertering till lithium som möjligt och att allt bara "funkar". Husbilsklubben och Youtube är de främsta källorna att förstå..
Mina förutsättningar: säker många med liknande...
Pössl roadcruiser 2016 års modell med en Schaudt EBL 119, laddare med inställning för blöta Gel och AGM batterier
2* Varta 85 amph agm batterier
200w solceller med en MPPT laddare från Amperor ( jag vet, helt vansinnigt med engelsk bilelektronik, de var väl de som uppfann mörkret )
Ställbar mellan olika lägen, men inget dedikerad Lithium ladd läge.
Batterierna är under höger stol, kaross är Citroen men de är precis som fiat.. Där skall de vara, nära bilbatteri och EBL....
Vi använder ingen inverter alls, alla elektronikgrejjorna i bilen är anpassad till 12V och så kommer det förbli...
Såhär tänker jag:
sätta in två parallellkopplade sunlux eller skanbatt batterier i lämplig storlek, då mer i cm än amph ( med tanke på den begränsade platsen under sätet går de "hemmabyggda" batterierna bort, de här "droppin" batterierna har samma storlek som de gamla, vilket gör att jag vet att de får plats)
Jag är inte noga med "heat"funktionen då batterierna är inomhus och vid användning så här de långt över 0 grader.. BMS med bluetooth är väl kul men inte nödvändigt utan jag tänkte sätta en Victron 500 amph shunt för att kunna läsa av status. Framförallt för att kunna koppla den med tempsensor och hindra laddning under o grader celsius. Jag vet att BMS systemet också bryter med detta är hängslen och livrem. Det är väl den viktigaste funktionen för ett lithiumbatteri. Jag ser det som svårt att överladda dem utan det är just detta att inte trycka in ström under noll grader som är känsligt.
Även sätta in en Votronic dc dc laddare INNAN EBL enligt deras kopplingsschema, verkar enklast samt att man behåller bilbatt. laddning med 230V via EBL då man står på landström. Anledningen till denna DC DC, trots gammal "dum" generatorladdare är två. Att inte få för höga laddströmar från generatorn ( såg PeterK:s youtubeclipp), såhär begränsar man till 30 amp samt att åtminstonde en av tre laddkällor skall ha en dedikerad Lithiumladdning så att batterierna verkligen blir 100% soc och att bms:en då kan balansera cellerna.
EBL:en och MPPT: laddaren går att ställa på lagom "snälla" inställningar som funkar med lithiumbatterier.
Vad säger kommitén, är jag helt ute och cyklar eller låter det vettigt ?
Inköpslista:
2 sunlux 83 amph batterier, en Votronic dcdc och en Victron 500 amph shunt samt lite kabel .? samt extrakabeln till shunten för värmekontrollen.
Ting han sier som ikke jeg er helt ening i heller, men han har gjort et godt forarbeid og lyttet til råd han har fått og gjort det etter beste evne. Men har helt klart tatt egne avgjørelser på en del ting. I en annen video monterer han en Votronic DCDC lader i parallell med eksisterende lading og avleser lading over V 712 og konkluderer med at deg går fordi han får lading tilsvarende begge DCDC laderne. Også en litt rask konklusjon? Vet ikke om det var den DCDC laderen som stod i bobilen når LFP batteriene trøblet, men det skulle ikke forundre meg.
Skjønner ikke hva du mener med "Det första och största misstaget som är grundorsaken till hans shut downs är att han inte lyckats få till en balansering på cellerna, p.g.a batterierna inte laddats fullt, har han endast fått ut 75% av kapaciteten, det är ALLTID den cell med lägst spänning som bestämmer hur många Wh man kommer att få ut av batteriet." Han hadde 2 "plug and play" batterier og der er det ingen mulighet og balansere cellene for eier/bruker. Dette styrer batteriet (BMSen i batteriet) helt selv og er ikke tilgjengelig.
Ellers har han så mye APPer og styr på tlf. så det er nok lett å blingse litt. Er nok ikke tvil om at det var BMS som stengte ned batteriene, men synes det var mye styr for å få åpnet BMSen igjen så batteriene tok lading. Vi vet jo ikke om det var noen batterivakter som brøt strømmen? Selger fikk jo ladet batteriet til over 100% SOC med "ordentlig" lader, så jeg er villig til å tro at feilen/feilene kan ligge i koplingsopplegget?
Varför inte 2x96Ah som också får rum under stolen?Hej alla,
jag har följt denna tråden och andra med stort nöje och uppmärksamhet då jag är inne på precis samma sak som Kjell 1351 och andra...
En så enkel konvertering till lithium som möjligt och att allt bara "funkar". Husbilsklubben och Youtube är de främsta källorna att förstå..
Mina förutsättningar: säker många med liknande...
Pössl roadcruiser 2016 års modell med en Schaudt EBL 119, laddare med inställning för blöta Gel och AGM batterier
2* Varta 85 amph agm batterier
200w solceller med en MPPT laddare från Amperor ( jag vet, helt vansinnigt med engelsk bilelektronik, de var väl de som uppfann mörkret )
Ställbar mellan olika lägen, men inget dedikerad Lithium ladd läge.
Batterierna är under höger stol, kaross är Citroen men de är precis som fiat.. Där skall de vara, nära bilbatteri och EBL....
Vi använder ingen inverter alls, alla elektronikgrejjorna i bilen är anpassad till 12V och så kommer det förbli...
Såhär tänker jag:
sätta in två parallellkopplade sunlux eller skanbatt batterier i lämplig storlek, då mer i cm än amph ( med tanke på den begränsade platsen under sätet går de "hemmabyggda" batterierna bort, de här "droppin" batterierna har samma storlek som de gamla, vilket gör att jag vet att de får plats)
Jag är inte noga med "heat"funktionen då batterierna är inomhus och vid användning så här de långt över 0 grader.. BMS med bluetooth är väl kul men inte nödvändigt utan jag tänkte sätta en Victron 500 amph shunt för att kunna läsa av status. Framförallt för att kunna koppla den med tempsensor och hindra laddning under o grader celsius. Jag vet att BMS systemet också bryter med detta är hängslen och livrem. Det är väl den viktigaste funktionen för ett lithiumbatteri. Jag ser det som svårt att överladda dem utan det är just detta att inte trycka in ström under noll grader som är känsligt.
Även sätta in en Votronic dc dc laddare INNAN EBL enligt deras kopplingsschema, verkar enklast samt att man behåller bilbatt. laddning med 230V via EBL då man står på landström. Anledningen till denna DC DC, trots gammal "dum" generatorladdare är två. Att inte få för höga laddströmar från generatorn ( såg PeterK:s youtubeclipp), såhär begränsar man till 30 amp samt att åtminstonde en av tre laddkällor skall ha en dedikerad Lithiumladdning så att batterierna verkligen blir 100% soc och att bms:en då kan balansera cellerna.
EBL:en och MPPT: laddaren går att ställa på lagom "snälla" inställningar som funkar med lithiumbatterier.
Vad säger kommitén, är jag helt ute och cyklar eller låter det vettigt ?
Inköpslista:
2 sunlux 83 amph batterier, en Votronic dcdc och en Victron 500 amph shunt samt lite kabel .? samt extrakabeln till shunten för värmekontrollen.
Nå må vi snakke om epler og epler og ikke blande, epler og pærer Du har tydligvis tilgang til både enkeltceller og BMS på ditt batteri. På videoen og "plug and play" batteri, har man ikke tilgang til BMS og enkeltceller. Går en celle under min spenningen, tror ikke det er 2,8V er lavere, tror det er lavere. Fordi 2,8 x 4 = 11,2) og de fleste batterier stenger ned ved 8-10V. Har BMS stengt ned batteriet p.g.a. for lav totalspenning er det bare å lade opp igjen. Har BMS stengt ned fordi en celle er ca. 2V eller under, og er et "plug and Play batteri" av billig type bare å kaste, det får man ikke åpnet. Et anerkjent merke kan leveres inn og de åpner å gjør som deg, eller bytter deler og batteriet er OK igjen.Jag har själv råkat ut för 2st "shut down" i vinter på mitt 400Ah Winston. Jag har ingen laddning på samt en del småförbrukare igång.
I mitt fall beror det på mina smartBMS123 hallgivare, som inte registrerar ström <1A. Till slut når en cell 2,8V och stänger ner all ström UT från batteriet. Smart-appen säger >90% SoC, men tittar på cellnivåer så finner jag orsak till shut down.
Jag ansluter bara laddning och batteriet tar direkt emot vad som serveras, cellspänningen på "shut down-cellen" stiger snabbt, och batteriet levererar ström efter några sekunder. I mitt fall så bestämmer mitt BMS all in/ut ström.
Varför jag får obalans på cellerna vid extremt låg strömförbrukning vet jag inte orsaken till.
Sen är det inte optimalt med 2st LFP parallellkopplade, bättre med 1x200Ah än 2x100Ah, man kan få shut down i ett batteri utan att veta om det.
Jag hade en sådan i min förra bil men den vägrade att ladda litiumbatterierna. Varför vet jag inte.Jag har ju en Ctek D250S Dual med ”sulfateringsfunktion” som inte går att ställa in för litium. Det enda jag skulle kunna göra är att ta bort tempsensorn. Skulle du behålla den också?
Kruxet med en frånskiljare blir att du inte kan använda batteriet när du står uppställd. Det är inte alla laddare som klarar av att driva bilen utan ett batteri tillkopplat.Inlägg #1 handlade om underhållsladdning av LiFePO4, som det ju finns påståenden om att det inte är bra. Flera inlägg i tråden menar att det inte är något problem. Själv vet jag inte, men om det ligger något i varningen så kanske man borde sätta lite hängslen på sitt/sina drop-in batterier ändå.
Såg i Skanbatt datablad att BMS bryter vid 15 Volt. Med 230 volt anslutet och en vanlig Schaudt EBL som ger lägre spänning än så kommer väl BMS aldrig någonsin att bryta (så länge ingen enskild cell går över styr)? Isåfall skulle åtminstone jag vilja ha en manuell bortkoppling av batteriet/erna vid längre 230 v uppställning. Alltså batteri + frånskiljare från första början istället för "bara batteri och utvärdera sedan". Eller är spänningsnivån från EBL på en nivå som fullständigt utesluter ev. risker med att kontinuerligt ha spänning till batteriet?
Kruxet med en frånskiljare blir att du inte kan använda batteriet när du står uppställd. Det är inte alla laddare som klarar av att driva bilen utan ett batteri tillkopplat.
På vår förra bil ryckte jag säkringen till den inbyggda laddaren just för att jag inte ville att den skulle ligga och underhållsladda hela tiden. Då räckte å andra sidan solpanelerna för att hålla fart i batteriet och den regulatorn kunde jag ställa in ordentligt.
Absolut,Varför inte 2x96Ah som också får rum under stolen?
Fast den kan du ju i så fall koppla in på batterisidan om brytaren. Jag gissar att det går att ställa in den så den inte överladdar batteriet.Det kan säkert vara olika. Den Schaudt jag har skall kunna funka som nätaggregat fast batteriet kopplas bort.
Däremot ser jag i manualen för Votronics MPPT att den inte gillar att man tar bort batteriet. Får väl välja en annan MPPT isåfall.
Om jag förstår saken rätt så kan shunten bryta elsystemet om man programmerar den så....Det jag funderade på är hur du med shuntens tempgivare skall förhindra laddning ?
Jag tror alla mppt laddare vill ha ett batteri inkopplat. Men om du ställer Ebl på gel så är Max 14,4 volt och sedan går den ner till 13,7 volt i underhållsladdning. Då går ingen ström till batteriet då volt talet är högre än vd laddaren ger.... jag tänker att man inte behöver ha ebl laddaren ansluten över vintern alls. Den lilla underhållsladdning som behövs kan solpanelerna och mppt laddaren sköta.Det kan säkert vara olika. Den Schaudt jag har skall kunna funka som nätaggregat fast batteriet kopplas bort.
Däremot ser jag i manualen för Votronics MPPT att den inte gillar att man tar bort batteriet. Får väl välja en annan MPPT isåfall.
Den kan själv inte bryta anslutningen. Jag tror den bara larmar i appen eller så kan den möjligen skicka ett larm till något annat via Victrons "nät" om man kopplar ihop fler prylar.Om jag förstår saken rätt så kan shunten bryta elsystemet om man programmerar den så....
Jag tror alla mppt laddare vill ha ett batteri inkopplat. Men om du ställer Ebl på gel så är Max 14,4 volt och sedan går den ner till 13,7 volt i underhållsladdning. Då går ingen ström till batteriet då volt talet är högre än vd laddaren ger.... jag tänker att man inte behöver ha ebl laddaren ansluten över vintern alls. Den lilla underhållsladdning som behövs kan solpanelerna och mppt laddaren sköta.
Nå må vi snakke om epler og epler og ikke blande, epler og pærer Du har tydligvis tilgang til både enkeltceller og BMS på ditt batteri. På videoen og "plug and play" batteri, har man ikke tilgang til BMS og enkeltceller. Går en celle under min spenningen, tror ikke det er 2,8V er lavere, tror det er lavere. Fordi 2,8 x 4 = 11,2) og de fleste batterier stenger ned ved 8-10V. Har BMS stengt ned batteriet p.g.a. for lav totalspenning er det bare å lade opp igjen. Har BMS stengt ned fordi en celle er ca. 2V eller under, og er et "plug and Play batteri" av billig type bare å kaste, det får man ikke åpnet. Et anerkjent merke kan leveres inn og de åpner å gjør som deg, eller bytter deler og batteriet er OK igjen.
Er heller ikke enig med deg at det er bedre med 1 batteri enn 2. Får man ovenfornevte problem med et batteri, er det 0 strøm og batteri må skiftes, har man 2 batterier, kan man bare kople fra batteriet med problem og man har ihverfall litt strøm og et av dem vil la seg lade igjen.
Jag trodde batteriet har 12,8 i vilospänning? 13,7 är ju mer. ?
Jag menar vad ebl laddaren ger möjlighet till.. enligt sun faktablad så skall batteriet hålla 13,8 i ”float” läge.. se nedan.. bra eller dåligt, ingen aningJag trodde batteriet har 12,8 i vilospänning? 13,7 är ju mer. ?
MODELL | SU-BLE12100-B |
Nominell spänning | 12,8V |
Kapacitet | 96Ah |
Intern resistans | ≤20mΩ |
Drifttemperatur laddning | 0-45°C |
Laddspänning | 14,6V ±0,2V |
Laddspänning flyt | 13,8V ±0,2V |
Max. laddström | 80A |
Rek. laddström | <50A |
Drifttemperatur urladdning | -20 – 50°C |
Spänningsområde | 11,0-14,6V |
Maximal urladdningsström | 100A (150A/15min) |
Maximal effekt | 1200W |
Puls urladdning max | 350A / 3sek |
Brytspänning urladdning | 8,0V |
Längd | 352 ±2mm |
Bredd | 176 ±2mm |
Höjd | 188 ±2mm |
Vikt | 10.8 kg |
Lagringstemperatur | -10 – 35°C |
Självurladdning | <3% /mån |
Jag tror detta förutsätter att du har BMV712,dvs. varianten med displayOm jag förstår saken rätt så kan shunten bryta elsystemet om man programmerar den så....