• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till lithium batterier

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har skrivit till supporten på Votronic för att få ut ”wiring diagram” för att kunna förstå vad som händer inuti apparaterna.
Jag hoppas på något liknande som Schaudt har för sina EBL enligt följande exempel

23B1EC91-BA14-48EC-9A77-64AECFC2C9C0.png
och att det då skall bli lättare att förstå vad som händer vid olika inkopplingar.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det verkar som det finns lika många lösningar som det finns personer som gör elektriska modifieringar på sina husbilar.
Det vore ju enklast att kunna koppla allt direkt på bobatteriet så slipper man bry sig om vad som tål vad och slipper att köpa grejor i onödan kanske.
Jag kommer att göra som jag läste om i en tråd, montera batterierna och prova med den utrustningen som sitter i bilen, det ända som jag ska ändra är votronic regulatorn för solcellerna som har läge för lithium.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Det verkar som det finns lika många lösningar som det finns personer som gör elektriska modifieringar på sina husbilar.
Det vore ju enklast att kunna koppla allt direkt på bobatteriet så slipper man bry sig om vad som tål vad och slipper att köpa grejor i onödan kanske.
Det vil kanskje fungere for noen, men ikke alle. Skal man montere DCDC lader må man bryte kretsen før eller etter EBL for å være sikker på at det blir riktig/opptimalt. Hvordan det gjøres vil variere, avhengig av type DCDC lader, oppsettet på koplingene i bobilen, o.s.v. DCDC ladere er vel egentlig ikke "konstruert" for bobiler og det fordi alle DCDC jeg vet om bryter hovedforbindelsen mellom startbatteri og bodelsbatteri når den ikke lader. Den funksjonen har alle standard bobiler via EBL/EB og derfor blir det en utfordring å montere det.
Av DCDC produsene er det bare Votronic som har koblingsskjema med innkopling av rele, mot EBL. Med DCDC ladere fra Serling, Renogy, Redarc, CTEK er det lite en finner om hvordan en skal kople DCDC laderen inn i et anlegg som allerede har lading til et bodelsbatteri, da er det avhengig av så mye å lite hjelp å få. Men å kople lading til et batteri som ikke har lading fra før, som vanbygge, båt eller liknende, er det greit.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Har skrivit till supporten på Votronic för att få ut ”wiring diagram” för att kunna förstå vad som händer inuti apparaterna.
Jag hoppas på något liknande som Schaudt har för sina EBL enligt följande exempel

Visa bilaga 205306
och att det då skall bli lättare att förstå vad som händer vid olika inkopplingar.
Det ligger ute hos Votronic hvordan DCDC skal koples og om den trenger rele hvordan.
Så kommer utfordringen hos den enkelte om hvordan det elektriske anlegget er koplet og hvilken Votronic lader en skal bruke. Det koblingsskjema du har lagt ved er det 2 ledninger du kan kople. Har tegnet og forklart litt på skjema. Hvor man bryter kretsen kommer ann på hvor som er enklest, men så nære bodelsbatteriet som mulig er anbefalt. Velger man å kople før EBL bær det være så nære den som mulig. Personlig ville jeg ikke brutt før EBL uansett hvor stor DCDC laderen var, men montert den så nære bodelsbatteriet som mulig. Dette for å få mest mulig strøm til bodelsbatteriet. Jo kortere ledning jo mindre sjanse for spenningsfall. Er det lang ledning og koplingspunkter mellom DCDC lader og bodelsbatteri er det større sjanser for spenningsfall og mindre strøm til batteriet.

DCDC2.png
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Har selv nå bestemt meg for å prøve LFP batteri av "plug and play" typen og vil ikke starte med annet enn å bytte batteri og stille inn ladeparameterene på eksisterende ladesystem og supplere med det jeg vil trenge. Hadde samme forespørsel i annen tråd som trådstarter i denne og vil nok gjøre noen grep for å hindre lading 24/7/365???

Har lurt på LFP lenge, men holdt meg til bly frem til nå. Har ikke satt inn LFP batteriene enda og når man ser disse 2 videoene, kan man tenke sitt.

En video om hvor flott LFP er og om sin oppgradering og en om hvorfor han går tilbake til bly. Han gjør jo nå det motsatte av det ......

Hvorfor LFP?

Hvorfor bly og ikke LFP?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det ligger ute hos Votronic hvordan DCDC skal koples og om den trenger rele hvordan.
Så kommer utfordringen hos den enkelte om hvordan det elektriske anlegget er koplet og hvilken Votronic lader en skal bruke. Det koblingsskjema du har lagt ved er det 2 ledninger du kan kople. Har tegnet og forklart litt på skjema. Hvor man bryter kretsen kommer ann på hvor som er enklest, men så nære bodelsbatteriet som mulig er anbefalt. Velger man å kople før EBL bær det være så nære den som mulig. Personlig ville jeg ikke brutt før EBL uansett hvor stor DCDC laderen var, men montert den så nære bodelsbatteriet som mulig. Dette for å få mest mulig strøm til bodelsbatteriet. Jo kortere ledning jo mindre sjanse for spenningsfall. Er det lang ledning og koplingspunkter mellom DCDC lader og bodelsbatteri er det større sjanser for spenningsfall og mindre strøm til batteriet.

Visa bilaga 205308
Lyckas inte hitta beskrivningen. Kan du lägga in en länk?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har selv nå bestemt meg for å prøve LFP batteri av "plug and play" typen og vil ikke starte med annet enn å bytte batteri og stille inn ladeparameterene på eksisterende ladesystem og supplere med det jeg vil trenge. Hadde samme forespørsel i annen tråd som trådstarter i denne og vil nok gjøre noen grep for å hindre lading 24/7/365???

Har lurt på LFP lenge, men holdt meg til bly frem til nå. Har ikke satt inn LFP batteriene enda og når man ser disse 2 videoene, kan man tenke sitt.

En video om hvor flott LFP er og om sin oppgradering og en om hvorfor han går tilbake til bly. Han gjør jo nå det motsatte av det ......

Hvorfor LFP?

Hvorfor bly og ikke LFP?

Hej Tor... Jag tänker i samma banor som dej, skulle jag byta ut blybatt. mot Lithium drop-in, så skulle jag byta rakt av utan någran ingrepp eller modifieringar. Sedan testköra så en säsong och utvärdera ifall det känns motiverat med en dc/dc-laddare.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej Tor... Jag tänker i samma banor som dej, skulle jag byta ut blybatt. mot Lithium drop-in, så skulle jag byta rakt av utan någran ingrepp eller modifieringar. Sedan testköra så en säsong och utvärdera ifall det känns motiverat med en dc/dc-laddare.
Jag har ju en Ctek D250S Dual med ”sulfateringsfunktion” som inte går att ställa in för litium. Det enda jag skulle kunna göra är att ta bort tempsensorn. Skulle du behålla den också?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det vil kanskje fungere for noen, men ikke alle. Skal man montere DCDC lader må man bryte kretsen før eller etter EBL for å være sikker på at det blir riktig/opptimalt. Hvordan det gjøres vil variere, avhengig av type DCDC lader, oppsettet på koplingene i bobilen, o.s.v. DCDC ladere er vel egentlig ikke "konstruert" for bobiler og det fordi alle DCDC jeg vet om bryter hovedforbindelsen mellom startbatteri og bodelsbatteri når den ikke lader. Den funksjonen har alle standard bobiler via EBL/EB og derfor blir det en utfordring å montere det.
Av DCDC produsene er det bare Votronic som har koblingsskjema med innkopling av rele, mot EBL. Med DCDC ladere fra Serling, Renogy, Redarc, CTEK er det lite en finner om hvordan en skal kople DCDC laderen inn i et anlegg som allerede har lading til et bodelsbatteri, da er det avhengig av så mye å lite hjelp å få. Men å kople lading til et batteri som ikke har lading fra før, som vanbygge, båt eller liknende, er det greit.
Även Büttner dcdc laddar startbatteri med 3A,utan relä.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Har man redan laddare och regulatorer i bilen som går att ställa in rätt laddspänning på och sen väljer ett batteri med en BMS som inte bryter kretsen helt vid överladdning så borde det ju gå alldeles utmärkt att bara skruva i batteriet utan några andra prylar överhuvudtaget.
Det borde kunna bli en ganska kort checklista som många nyare bilar säkert klarar.
Det är väl egentligen bara om man vill ha ännu bättre laddning än tidigare som man t.ex. behöver pyssla med DC/DC laddare.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jag har ju en Ctek D250S Dual med ”sulfateringsfunktion” som inte går att ställa in för litium. Det enda jag skulle kunna göra är att ta bort tempsensorn. Skulle du behålla den också?
Har du en fungerende Ctek D250S i el systemet i dag, ville jeg gjort som du sier. Klippet bort tempsensor og da skal den gi ca. 14,4V uansett temperatur i Absorbsjons fasen og ca. 13,8 i float fasen. Det er ca. 0,2V høyere enn Ctek LFP versjonen og da litt i øvre grense. Er den montert litt bort fra batteriet, kan det jo hende at de 0,2V forsvinner i spenningsfall? Så mål spenningen på batteriet når det er 100% SOC og ligger den da på 13,5-13,8 ville jeg nok latt det gå. Utfordringen blir jo om du har solcellepanel og ligger det å "trykker" med for høy spenning, så ville jeg nok montert et rele på den som jeg manuelt kunne kutte vedlikeholds ladingen fra solcellepanelt, men ........

Hvilken DCDC fra Votronic er det du trenger skjema fra?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hej Tor... Jag tänker i samma banor som dej, skulle jag byta ut blybatt. mot Lithium drop-in, så skulle jag byta rakt av utan någran ingrepp eller modifieringar. Sedan testköra så en säsong och utvärdera ifall det känns motiverat med en dc/dc-laddare.
Ja jeg håper det går greit, men så rart det enn høres ut er det faktisk noen som anbefaler DCDC lader for å beskytte generatoren. Har man "bare" en 100A generator og den lader med 70-80A til batteriet og 10-20A til kjøleskap, og forbrukere på bildelen, kan den få et kort liv og en DCDC lader kan være en grei investering for å beskytte generator?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har du en fungerende Ctek D250S i el systemet i dag, ville jeg gjort som du sier. Klippet bort tempsensor og da skal den gi ca. 14,4V uansett temperatur i Absorbsjons fasen og ca. 13,8 i float fasen. Det er ca. 0,2V høyere enn Ctek LFP versjonen og da litt i øvre grense. Er den montert litt bort fra batteriet, kan det jo hende at de 0,2V forsvinner i spenningsfall? Så mål spenningen på batteriet når det er 100% SOC og ligger den da på 13,5-13,8 ville jeg nok latt det gå. Utfordringen blir jo om du har solcellepanel og ligger det å "trykker" med for høy spenning, så ville jeg nok montert et rele på den som jeg manuelt kunne kutte vedlikeholds ladingen fra solcellepanelt, men ........

Hvilken DCDC fra Votronic er det du trenger skjema fra?
Ja, jag har 200W solpaneler kopplade till Ctek.
Jag har beställt en VCC 1212-30.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Tor... Jag tänker i samma banor som dej, skulle jag byta ut blybatt. mot Lithium drop-in, så skulle jag byta rakt av utan någran ingrepp eller modifieringar. Sedan testköra så en säsong och utvärdera ifall det känns motiverat med en dc/dc-laddare.

Edit:
I video 2 där hans förklaring på skillnader mellan LFP och AGM finns det en del felaktigheter.
Det första och största misstaget som är grundorsaken till hans shut downs är att han inte lyckats få till en balansering på cellerna, p.g.a batterierna inte laddats fullt, har han endast fått ut 75% av kapaciteten, det är ALLTID den cell med lägst spänning som bestämmer hur många Wh man kommer att få ut av batteriet.
Misstag 2 är att han litat på sin bmv712 och låtit den bestämma laddning/urladdning, jag anser att bms'et måste få hantera dessa åtgärder.
Misstag 3 utifrån hans slutsatser så byter han tillbaka till AGM, då han inte förstått hur han ska hantera sina LFP, och man behöver inte ha högladdningsström till LFP som man kan tolka att han tror. Hade han kollat i batteriappen på cellnivå så borde han upptäckt misstaget.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ju en Ctek D250S Dual med ”sulfateringsfunktion” som inte går att ställa in för litium. Det enda jag skulle kunna göra är att ta bort tempsensorn. Skulle du behålla den också?

Nej, jag skulle inte koppla in den, det finns Ctek 250 för Lithiumbatterier.
Nu vet jag inte vad du använder din Ctek 250 till, kanske bara som en mppt-regulator, den ger annars obetydligt mer än en originalladdare i husbil.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Ja, jag har 200W solpaneler kopplade till Ctek.
Jag har beställt en VCC 1212-30.
Dette er koblingsskjema for denne 30A DCDC laderen og anbefales montert før EBL og benytte det originale ledni9ngsnette, men noen av alternativene trenger man å montere inn rele andre ikke.
Så da spørs det hvilke variant som er til din bobil.
Tipper skjema 2 passer for din bobil og da trengs ikke rele.

Koples DCDC laderen før EBL vil strøm til kjøleskap og andre forbrukere tas fra de 30A laderen gir og det er kanskje bare 10-15A igjen til å lade batteriet.

Personlig ville jeg montert DCDC laderen etter EBLen og så nære bodelsbatteri som mulig. Da vi all strøm som går igjennom DCDC laderen gå inn på batteriet og man minimerer muligheten for spenningsfall med kort kabel til batteriet. Dette skjema som er for 50-70-90A Votronic vil gå greit på 30A, men en trenger å kople inn rele og da går alle 30A til bodelsbatteri.

Er ikke Ctek D250S montert i bobilen, ville jeg ikke montert den som solcelleregulator. Jfr. annet svar.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Hej alla,
jag har följt denna tråden och andra med stort nöje och uppmärksamhet då jag är inne på precis samma sak som Kjell 1351 och andra...
En så enkel konvertering till lithium som möjligt och att allt bara "funkar". Husbilsklubben och Youtube är de främsta källorna att förstå..

Mina förutsättningar: säker många med liknande...
Pössl roadcruiser 2016 års modell med en Schaudt EBL 119, laddare med inställning för blöta Gel och AGM batterier
2* Varta 85 amph agm batterier
200w solceller med en MPPT laddare från Amperor ( jag vet, helt vansinnigt med engelsk bilelektronik, de var väl de som uppfann mörkret :) )
Ställbar mellan olika lägen, men inget dedikerad Lithium ladd läge.

Batterierna är under höger stol, kaross är Citroen men de är precis som fiat.. Där skall de vara, nära bilbatteri och EBL....
Vi använder ingen inverter alls, alla elektronikgrejjorna i bilen är anpassad till 12V och så kommer det förbli...

Såhär tänker jag:
sätta in två parallellkopplade sunlux eller skanbatt batterier i lämplig storlek, då mer i cm än amph ( med tanke på den begränsade platsen under sätet går de "hemmabyggda" batterierna bort, de här "droppin" batterierna har samma storlek som de gamla, vilket gör att jag vet att de får plats)
Jag är inte noga med "heat"funktionen då batterierna är inomhus och vid användning så här de långt över 0 grader.. BMS med bluetooth är väl kul men inte nödvändigt utan jag tänkte sätta en Victron 500 amph shunt för att kunna läsa av status. Framförallt för att kunna koppla den med tempsensor och hindra laddning under o grader celsius. Jag vet att BMS systemet också bryter med detta är hängslen och livrem. Det är väl den viktigaste funktionen för ett lithiumbatteri. Jag ser det som svårt att överladda dem utan det är just detta att inte trycka in ström under noll grader som är känsligt.

Även sätta in en Votronic dc dc laddare INNAN EBL enligt deras kopplingsschema, verkar enklast samt att man behåller bilbatt. laddning med 230V via EBL då man står på landström. Anledningen till denna DC DC, trots gammal "dum" generatorladdare är två. Att inte få för höga laddströmar från generatorn ( såg PeterK:s youtubeclipp), såhär begränsar man till 30 amp samt att åtminstonde en av tre laddkällor skall ha en dedikerad Lithiumladdning så att batterierna verkligen blir 100% soc och att bms:en då kan balansera cellerna.

EBL:en och MPPT: laddaren går att ställa på lagom "snälla" inställningar som funkar med lithiumbatterier.

Vad säger kommitén, är jag helt ute och cyklar eller låter det vettigt ?

Inköpslista:
2 sunlux 83 amph batterier, en Votronic dcdc och en Victron 500 amph shunt samt lite kabel .? samt extrakabeln till shunten för värmekontrollen.
 
Toppen