Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag kommer att göra som jag läste om i en tråd, montera batterierna och prova med den utrustningen som sitter i bilen, det ända som jag ska ändra är votronic regulatorn för solcellerna som har läge för lithium.Det verkar som det finns lika många lösningar som det finns personer som gör elektriska modifieringar på sina husbilar.
Det vore ju enklast att kunna koppla allt direkt på bobatteriet så slipper man bry sig om vad som tål vad och slipper att köpa grejor i onödan kanske.
Det vil kanskje fungere for noen, men ikke alle. Skal man montere DCDC lader må man bryte kretsen før eller etter EBL for å være sikker på at det blir riktig/opptimalt. Hvordan det gjøres vil variere, avhengig av type DCDC lader, oppsettet på koplingene i bobilen, o.s.v. DCDC ladere er vel egentlig ikke "konstruert" for bobiler og det fordi alle DCDC jeg vet om bryter hovedforbindelsen mellom startbatteri og bodelsbatteri når den ikke lader. Den funksjonen har alle standard bobiler via EBL/EB og derfor blir det en utfordring å montere det.Det verkar som det finns lika många lösningar som det finns personer som gör elektriska modifieringar på sina husbilar.
Det vore ju enklast att kunna koppla allt direkt på bobatteriet så slipper man bry sig om vad som tål vad och slipper att köpa grejor i onödan kanske.
Det ligger ute hos Votronic hvordan DCDC skal koples og om den trenger rele hvordan.Har skrivit till supporten på Votronic för att få ut ”wiring diagram” för att kunna förstå vad som händer inuti apparaterna.
Jag hoppas på något liknande som Schaudt har för sina EBL enligt följande exempel
Visa bilaga 205306
och att det då skall bli lättare att förstå vad som händer vid olika inkopplingar.
Lyckas inte hitta beskrivningen. Kan du lägga in en länk?Det ligger ute hos Votronic hvordan DCDC skal koples og om den trenger rele hvordan.
Så kommer utfordringen hos den enkelte om hvordan det elektriske anlegget er koplet og hvilken Votronic lader en skal bruke. Det koblingsskjema du har lagt ved er det 2 ledninger du kan kople. Har tegnet og forklart litt på skjema. Hvor man bryter kretsen kommer ann på hvor som er enklest, men så nære bodelsbatteriet som mulig er anbefalt. Velger man å kople før EBL bær det være så nære den som mulig. Personlig ville jeg ikke brutt før EBL uansett hvor stor DCDC laderen var, men montert den så nære bodelsbatteriet som mulig. Dette for å få mest mulig strøm til bodelsbatteriet. Jo kortere ledning jo mindre sjanse for spenningsfall. Er det lang ledning og koplingspunkter mellom DCDC lader og bodelsbatteri er det større sjanser for spenningsfall og mindre strøm til batteriet.
Visa bilaga 205308
Har selv nå bestemt meg for å prøve LFP batteri av "plug and play" typen og vil ikke starte med annet enn å bytte batteri og stille inn ladeparameterene på eksisterende ladesystem og supplere med det jeg vil trenge. Hadde samme forespørsel i annen tråd som trådstarter i denne og vil nok gjøre noen grep for å hindre lading 24/7/365???
Har lurt på LFP lenge, men holdt meg til bly frem til nå. Har ikke satt inn LFP batteriene enda og når man ser disse 2 videoene, kan man tenke sitt.
En video om hvor flott LFP er og om sin oppgradering og en om hvorfor han går tilbake til bly. Han gjør jo nå det motsatte av det ......
Hvorfor LFP?
Hvorfor bly og ikke LFP?
Jag har ju en Ctek D250S Dual med ”sulfateringsfunktion” som inte går att ställa in för litium. Det enda jag skulle kunna göra är att ta bort tempsensorn. Skulle du behålla den också?Hej Tor... Jag tänker i samma banor som dej, skulle jag byta ut blybatt. mot Lithium drop-in, så skulle jag byta rakt av utan någran ingrepp eller modifieringar. Sedan testköra så en säsong och utvärdera ifall det känns motiverat med en dc/dc-laddare.
Även Büttner dcdc laddar startbatteri med 3A,utan relä.Det vil kanskje fungere for noen, men ikke alle. Skal man montere DCDC lader må man bryte kretsen før eller etter EBL for å være sikker på at det blir riktig/opptimalt. Hvordan det gjøres vil variere, avhengig av type DCDC lader, oppsettet på koplingene i bobilen, o.s.v. DCDC ladere er vel egentlig ikke "konstruert" for bobiler og det fordi alle DCDC jeg vet om bryter hovedforbindelsen mellom startbatteri og bodelsbatteri når den ikke lader. Den funksjonen har alle standard bobiler via EBL/EB og derfor blir det en utfordring å montere det.
Av DCDC produsene er det bare Votronic som har koblingsskjema med innkopling av rele, mot EBL. Med DCDC ladere fra Serling, Renogy, Redarc, CTEK er det lite en finner om hvordan en skal kople DCDC laderen inn i et anlegg som allerede har lading til et bodelsbatteri, da er det avhengig av så mye å lite hjelp å få. Men å kople lading til et batteri som ikke har lading fra før, som vanbygge, båt eller liknende, er det greit.
Har du en fungerende Ctek D250S i el systemet i dag, ville jeg gjort som du sier. Klippet bort tempsensor og da skal den gi ca. 14,4V uansett temperatur i Absorbsjons fasen og ca. 13,8 i float fasen. Det er ca. 0,2V høyere enn Ctek LFP versjonen og da litt i øvre grense. Er den montert litt bort fra batteriet, kan det jo hende at de 0,2V forsvinner i spenningsfall? Så mål spenningen på batteriet når det er 100% SOC og ligger den da på 13,5-13,8 ville jeg nok latt det gå. Utfordringen blir jo om du har solcellepanel og ligger det å "trykker" med for høy spenning, så ville jeg nok montert et rele på den som jeg manuelt kunne kutte vedlikeholds ladingen fra solcellepanelt, men ........Jag har ju en Ctek D250S Dual med ”sulfateringsfunktion” som inte går att ställa in för litium. Det enda jag skulle kunna göra är att ta bort tempsensorn. Skulle du behålla den också?
Ja jeg håper det går greit, men så rart det enn høres ut er det faktisk noen som anbefaler DCDC lader for å beskytte generatoren. Har man "bare" en 100A generator og den lader med 70-80A til batteriet og 10-20A til kjøleskap, og forbrukere på bildelen, kan den få et kort liv og en DCDC lader kan være en grei investering for å beskytte generator?Hej Tor... Jag tänker i samma banor som dej, skulle jag byta ut blybatt. mot Lithium drop-in, så skulle jag byta rakt av utan någran ingrepp eller modifieringar. Sedan testköra så en säsong och utvärdera ifall det känns motiverat med en dc/dc-laddare.
Den glemte jeg i farta og det er jo store å anerkjente og benyttes av en del bobilfabrikanter som kommer originalt med LFP.Även Büttner dcdc laddar startbatteri med 3A,utan relä.
Ja, jag har 200W solpaneler kopplade till Ctek.Har du en fungerende Ctek D250S i el systemet i dag, ville jeg gjort som du sier. Klippet bort tempsensor og da skal den gi ca. 14,4V uansett temperatur i Absorbsjons fasen og ca. 13,8 i float fasen. Det er ca. 0,2V høyere enn Ctek LFP versjonen og da litt i øvre grense. Er den montert litt bort fra batteriet, kan det jo hende at de 0,2V forsvinner i spenningsfall? Så mål spenningen på batteriet når det er 100% SOC og ligger den da på 13,5-13,8 ville jeg nok latt det gå. Utfordringen blir jo om du har solcellepanel og ligger det å "trykker" med for høy spenning, så ville jeg nok montert et rele på den som jeg manuelt kunne kutte vedlikeholds ladingen fra solcellepanelt, men ........
Hvilken DCDC fra Votronic er det du trenger skjema fra?
Hej Tor... Jag tänker i samma banor som dej, skulle jag byta ut blybatt. mot Lithium drop-in, så skulle jag byta rakt av utan någran ingrepp eller modifieringar. Sedan testköra så en säsong och utvärdera ifall det känns motiverat med en dc/dc-laddare.
Jag har ju en Ctek D250S Dual med ”sulfateringsfunktion” som inte går att ställa in för litium. Det enda jag skulle kunna göra är att ta bort tempsensorn. Skulle du behålla den också?
Använder den både som dc/dc-laddare och regulator.Nej, jag skulle inte koppla in den, det finns Ctek 250 för Lithiumbatterier.
Nu vet jag inte vad du använder din Ctek 250 till, kanske bara som en mppt-regulator, den ger annars obetydligt mer än en originalladdare i husbil.
Vad är anledningen till att du anser man ska montera laddare över 40A efter EBL,all ström går genom EBL ändå,hur mycket tål det?Den glemte jeg i farta og det er jo store å anerkjente og benyttes av en del bobilfabrikanter som kommer originalt med LFP.
Dette er koblingsskjema for denne 30A DCDC laderen og anbefales montert før EBL og benytte det originale ledni9ngsnette, men noen av alternativene trenger man å montere inn rele andre ikke.Ja, jag har 200W solpaneler kopplade till Ctek.
Jag har beställt en VCC 1212-30.