Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jodå du har rätt läste lite dåligt där med den extra funktionen. Tänkte bara att batteriets eget bms skötte om detta.Läs på mer Magnus! Bevakning ja, men även (on/off) styrning...
Här är mina prylar och det sköter sig självt. Om det nu är generator, solceller eller landström som ska användas. Man behöver inte bekymra sig det bara fungerarLithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
Hängslen å livrem, skämt å sido. Lät den vara kvar för innan hade jag ett AGM som gav upp. Brydde mig inte om att plocka bort denBehövs denna verkligen ?
”Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah”
sköter inte bms i batteriet detta ?
Det beror ju även på vars batterit sitter.så hur funkar det i nordiskt klimat på vintern ? batteriet ska ju helst inte laddas i minusgrader ? hur gör man om man inte kör med bilen på vintern ? klarar batteriet att vara påkopplat hela vintern ? eller tar man in det i rumstemperatur ? förstår att ett lithiumbatteri väger lite och laddas fortare när du kör och får ut mer kräm ! men det kostar 3-4 ggr mer än ett bly/syra batteri och fungerar bäst mellan 15-25 gr ? hur ofta har vi dessa temp i sverige ? glömde det har längre livslängd med 15 år ? sen verkar det som det inte räcker med ett batteri ? du behöver annan laddare ? övervakningscentraler och som piper i telefonen när du sover ? vad kostar allt detta ? 40.000 ?
Förutom switchen så har jag köpt/beställt likadana prylar som du har. Har du gjort någon inkoppling i EBL eller har du kopplat allt direkt mot start-/bodelsbatteri? Gjort något kopplingsschema?Här är mina prylar och det sköter sig självt. Om det nu är generator, solceller eller landström som ska användas. Man behöver inte bekymra sig det bara fungerar
Solcell regulator Votronic MPP 430 Duo Digital
Laddboster Votronic 30A 12V DC to 12V DC
Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah
Solceller 2 x 100w
Skanbatt lithium 96Ah ett så kallat dropp in batteri
Tänker själv försöka koppla allt till batterierna enligt instruktionerna från Votronic.I början så gick allt via EBL. DC-DC å Solcellregulatorn, kopplade som instruktionerna sa. Inget konstigt i detta man var nybörjare. Men sen utökade jag med portabla solceller. Bytte regulatorn å satte den direkt på batteriet. Funderar även att sätta Dc-Dc direkt på batteriet.
Är en som funderar, går det att förbättra och förenkla. Allt för att optimera systemet.
Inget kopplingsschema har gått på känslan
Nackdelen med att koppla DCDCladdaren direkt på batteriet är att du får laddström från två ställen,den laddström som går genom EBL till batteriet kan lurar DCDCladdaren som tror att batteriet är bättre laddat än det är.Tänker själv försöka koppla allt till batterierna enligt instruktionerna från Votronic.
Tack. Skall leta och se om jag hittar trådarna.Nackdelen med att koppla DCDCladdaren direkt på batteriet är att du får laddström från två ställen,den laddström som går genom EBL till batteriet kan lurar DCDCladdaren som tror att batteriet är bättre laddat än det är.
Detta går att lösa med relä som finns beskrivet i flera trådar.
Trodde att det var enklast så.Hejsan,
varför vill du koppla direkt till batteriet och inte via Ebl ?
fördelar ? Nackdelar ? Någon skrev Olofg om men finns det fler ?