• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Bodelsbatterier (gel) som tröttnat, vad krävs för att installera litiumbatteri?

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
BMS balanserar laddning, det är viktigt. Men som jag ser det bör inte BMS styra, dvs bryta eller starta laddning. Det ska laddaren göra, vilket BMS i sin tur övervakar och balanserar. Sedan ger samtliga mina Victron lithium laddkällor, solcellsregulator, 230 och DC/DC, max 14,2 i laddning. Min batteritillverkare Sunwind rekommenderar 14,7, vilket jag inte riktigt köper!? Mitt resonemang är utifrån mina erfarenheter, som ännu inte är jättestora. Jag kan absolut ha fel..., det har jag haft förr! :cool:
Min Victron DC/DC ger 14,6 V och bulkar från 14,2V och jag utgår också från mina egna erfarenheter och jag har byggt och installerat 100+ batterier under de senaste 5-6 åren. Alla som har kvar sina batterier fungerar fortfarande, de är flesta utan DC/DC och speciell lithium laddare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Min Victron DC/DC ger 14,6 V och bulkar från 14,2V och jag utgår också från mina egna erfarenheter och jag har byggt och installerat 100+ batterier under de senaste 5-6 åren. Alla som har kvar sina batterier fungerar fortfarande, de är flesta utan DC/DC och speciell lithium laddare.
Kollar mycket på dina inlägg, det har lärt mig en del. Lik förbannat laddar mina Victron enheter i lithiumläget 14,2. Bulkar 13,5. Var det tillräckligt kortfattat!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sedan så kan vi hålla oss till ämnet om vad som behövs för att installera ett lithiumbatteri och ska vi hålla oss kort så behövs ett lithiumbatteri, annat är överkurs ;)
Sorry Blaser, men det här är en kraftig underdrift. Ämnet är "vad krävs för att installera litiumbatteri". Att då reducera frågeställningen till att det bara krävs ett lithiumbatteri känns förbannat fånigt!
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
171
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Ser inte det här reklaminlägget från Infineon som någon motsats till mitt resonemang. De ger en tydlig beskrivning av vad BMS är:

"Battery management systems (BMS) are electronic control circuits that monitor and regulate the charging and discharge of batteries. The battery characteristics to be monitored include the detection of battery type, voltages, temperature, capacity, state of charge, power consumption, remaining operating time, charging cycles, and some more characteristics."

Som de skriver monitorerar BMS batteriet och dess egenskaper, vilket är värdefull information för brukaren. Samt att BMS balanserar cellerna.

Vidare skriver de:

"BMS systems protect the batteries from deep discharge and over-voltage" Vilket för mig är huvudsyftet, tillsammans med balanseringen av cellerna!
Hela texten är "BMS systems protect the batteries from deep discharge and over-voltage, which are results of extreme fast charge and extreme high discharge current.
Det betyder att man kan trycka på eller ladda ur med amp. så mycket man vill. I slutet är det ändå bms som styr. Men blir det mycket av den varan så bör man nog titta över systemet.
Så, nu skall jag hålla truten, i allafall i denna tråden.;)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns en till sak som kan vara bra att tänka på.
Utrymmet som batteri, booster och annan elektronik är placerad i.
Vi kan kalla det för teknikutrymmet, TK.
Troligen kommer det bli varmare i TK med LFP batterier.
Är TK helt inbyggt och saknar ventilation kan laddningen påverkas.
Boostern kan minska laddningen eller stänga av den helt om temperaturgränserna överskrids. BMS har också min och max temperatur gränser vad jag vet.
En varm sommardag eller om man är utomlands kan det nog bli ganska varmt i TK.
Det kanske går att ordna eller förstärka ventilationen i TK.
Alla har inte batterier och annan utrustning i samma utrymme, då är det nog en helt annan sak.

Om bilen kommer att användas den kalla årstiden bör man kanske satsa på LFP batterier med intern värme. Något att fundera på.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hela texten är "BMS systems protect the batteries from deep discharge and over-voltage, which are results of extreme fast charge and extreme high discharge current.
Det betyder att man kan trycka på eller ladda ur med amp. så mycket man vill. I slutet är det ändå bms som styr. Men blir det mycket av den varan så bör man nog titta över systemet.
Så, nu skall jag hålla truten, i allafall i denna tråden.;)
Njae, vi tolkar nog det lite olika. Jag anser att texten menar att BMS skyddar mot kraftig överladdning respektive urladdning, som kan orsakas av extrem laddning eller dito urladdning. Men fortfarande att BMS skyddar när annan utrustning brister, inte styr.

Sen tror jag inte ett ögonblick på att du kan hålla truten. Keep on! :D
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hela texten är "BMS systems protect the batteries from deep discharge and over-voltage, which are results of extreme fast charge and extreme high discharge current.
Det betyder att man kan trycka på eller ladda ur med amp. så mycket man vill. I slutet är det ändå bms som styr. Men blir det mycket av den varan så bör man nog titta över systemet.
Så, nu skall jag hålla truten, i allafall i denna tråden.;)
Skydda mot överladdning resp underspänning är ju precis vad det låter som, skyddsfunktioner och inte lladdningsreglering. Om överladdningsskyddet behöver lösa ut är antingen det eller laddningsregulatorn felaktigt
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara en laddare även booster som har fel laddningskurva, avsulfateringsläget i början av laddningen. Då kommer BMS att bryta pga för hög spänning.
På en del äldre laddare går inte det läget att programmera bort.
Bra att tänka på.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
Hej !
Det enklaste är väl att ringa mastervolt och fråga?
BBa
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Som sagt, jag har samma projekt och samma chassi och förmodligen en liknande modell av Mastervolt (givet årsmodell). Mastervolt kommer att säga att det beror på vilket lithiumbatteri du använder. Deras AGM-läge ger 13,8V i float vilket fungerar med dom flesta lithium men jag tycker det är lite högt. Att programmera om laddaren kan man göra på egen hand men man måste köpa ett RS232-interface för att kunna koppla den till en dator.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Sant, den enda nackdelen jag ser är hantering i kyla. Jag har både i båt och husbil haft underhållsladdning på för att kunna ha larm och annat igång. Det blir problem om du inte har värme på samtidigt (eller uppvärmt batteri)…
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sant, den enda nackdelen jag ser är hantering i kyla. Jag har både i båt och husbil haft underhållsladdning på för att kunna ha larm och annat igång. Det blir problem om du inte har värme på samtidigt (eller uppvärmt batteri)…
Om du har underhållsladdning och det blir så kallt att batteriets BMS ”stänger av” batteriet från laddningen, vad händer då? Kommer det att vara batteriet (som fortfarande är tillgängligt för förbrukning) eller laddaren som försörjer larmet? Det beror förstås på spänningsnivån från batteri resp. laddare. Det borde funka, kan tyckas.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om du har underhållsladdning och det blir så kallt att batteriets BMS ”stänger av” batteriet från laddningen, vad händer då? Kommer det att vara batteriet (som fortfarande är tillgängligt för förbrukning) eller laddaren som försörjer larmet? Det beror förstås på spänningsnivån från batteri resp. laddare. Det borde funka, kan tyckas.

Beror på laddaren funktion, vissa startar inte ifall de inte känner av en viss spänning.
Att parallellkoppla typ ett billigt mc-batteri från typ biltema med LFP-batteriet så kommer man runt det problemet.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Laddaren kan väl aldrig försörja larmet, eftersom laddströmmen aldrig kommer fram till batteriet under 0 grader? Min tolkning är att batteriet försörjer larmet ända tills BMS:en stänger av för låg spänning?
 
Toppen