• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Bodelsbatterier (gel) som tröttnat, vad krävs för att installera litiumbatteri?

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej
Det är väl samma avstånd till Kina. Det är en firma som har egen tillverkning och kanske därför lite billigare.
Jag skrev leverantör, inte tillverkare. En leverantör har antingen bra eller dåliga produkter i sortimentet. De som finns på nära håll och varit verksamma i flera år har fått ett rykte baserat på vad de säljer och är oftast lättare att kolla upp än de långt bort. Support och garantier kan också variera avsevärt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!

Självklart ska du satsa på Litiumbatterier, tänk bara på att "man får vad man betalar".
Försök ta reda på ditt behov, fricampar ni utan extern 230V?ibland då kanske man ska satsa på större batteribank.
Har ni stora förbrukare via invertern, ja då måste batterierna kunna leverera, vill ni t.ex köra ac nån timme?, ja då kanske man inte ska gå på de billigaste budgetalternativen.
Kommer ni att använda husbilen i minusgrader?
Alltså försök räkna fram behovet först, då blir det lättare att välja storlek/prestanda.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Självklart ska du satsa på Litiumbatterier, tänk bara på att "man får vad man betalar".
Försök ta reda på ditt behov, fricampar ni utan extern 230V?ibland då kanske man ska satsa på större batteribank.
Har ni stora förbrukare via invertern, ja då måste batterierna kunna leverera, vill ni t.ex köra ac nån timme?, ja då kanske man inte ska gå på de billigaste budgetalternativen.
Kommer ni att använda husbilen i minusgrader?
Alltså försök räkna fram behovet först, då blir det lättare att välja storlek/prestanda.
Behov finns, "fricampar" en hel del, brygger kaffe och det är dessutom en Concorde Liner, så en del extra små finesser som förbrukar ström.
Inte att att förglömma att 2000w Mastervolt invertern vill ha lite i standby också..
Nu finns visserligen även ett originalmonterat elverk som backup, men det är ju inte alltid så lyckat att dra igång när man ska brygga morgonkaffet.
Original batteribank är 3 x 160 ah Gel, så tänker mig att t.e.x. 2 x 160 ah Litium kan vara lämpligt som ersättare?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Behov finns, "fricampar" en hel del, brygger kaffe och det är dessutom en Concorde Liner, så en del extra små finesser som förbrukar ström.
Inte att att förglömma att 2000w Mastervolt invertern vill ha lite i standby också..
Nu finns visserligen även ett originalmonterat elverk som backup, men det är ju inte alltid så lyckat att dra igång när man ska brygga morgonkaffet.
Original batteribank är 3 x 160 ah Gel, så tänker mig att t.e.x. 2 x 160 ah Litium kan vara lämpligt som ersättare?
Det låter som en bra start.
Sen kan du komplettera med ett till ifall behovet uppstår.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Självklart ska du satsa på Litiumbatterier, tänk bara på att "man får vad man betalar".
Försök ta reda på ditt behov, fricampar ni utan extern 230V?ibland då kanske man ska satsa på större batteribank.
Har ni stora förbrukare via invertern, ja då måste batterierna kunna leverera, vill ni t.ex köra ac nån timme?, ja då kanske man inte ska gå på de billigaste budgetalternativen.
Kommer ni att använda husbilen i minusgrader?
Alltså försök räkna fram behovet först, då blir det lättare att välja storlek/prestanda.
Jag glömde bort nämna en faktor som du tog upp.
Om bilen används i minusgrader, självklart:msn_laugh:
Det gör den, i snitt minst varannan helg året runt.

Vi har alltid bilen uppvärmd även hemma, ca +6 - +8 grader för att inte riskera sönderfrysning (och slippa tömma alla j-a skrymslen på vätska), så de har iaf plusgrader hela tiden, och rumstemp när vi är ute.
Och batteribanken är placerad i mellangolvet med öppning mot garaget, som är uppvärmt:msn_thumbup:
Vad jag förstått bör det vara tillräckligt för att litium skall fungera?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag glömde bort nämna en faktor som du tog upp.
Om bilen används i minusgrader, självklart:msn_laugh:
Det gör den, i snitt minst varannan helg året runt.

Vi har alltid bilen uppvärmd även hemma, ca +6 - +8 grader för att inte riskera sönderfrysning (och slippa tömma alla j-a skrymslen på vätska), så de har iaf plusgrader hela tiden, och rumstemp när vi är ute.
Och batteribanken är placerad i mellangolvet med öppning mot garaget, som är uppvärmt:msn_thumbup:
Vad jag förstått bör det vara tillräckligt för att litium skall fungera?
Har du bara över nollan i mellan golvet, vilket jag tror du har så är det inga problem.

Nu kanske du redan funnit vilka batterier du tänkt satsa på. Men annars skulle jag rekommendera SOK
De skulle jag köpa ifall jag sökte ett bra drop-in batteri. T.ex. 2st 206Ah, jag misstänker du har plats för dem.

SOK Battery Europe - LiFePO4 Battery | Lithium Iron Phosphate Battery
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Det finns en till sak som kan vara bra att tänka på.
Utrymmet som batteri, booster och annan elektronik är placerad i.
Vi kan kalla det för teknikutrymmet, TK.
Troligen kommer det bli varmare i TK med LFP batterier.
Är TK helt inbyggt och saknar ventilation kan laddningen påverkas.
Boostern kan minska laddningen eller stänga av den helt om temperaturgränserna överskrids. BMS har också min och max temperatur gränser vad jag vet.
En varm sommardag eller om man är utomlands kan det nog bli ganska varmt i TK.
Det kanske går att ordna eller förstärka ventilationen i TK.
Alla har inte batterier och annan utrustning i samma utrymme, då är det nog en helt annan sak.

Om bilen kommer att användas den kalla årstiden bör man kanske satsa på LFP batterier med intern värme. Något att fundera på.
I mitt fall så tror jag varken vinterkyla eller sommarvärme blir något större problem. Batterier, laddare och inverter sitter i ett biutrymme i det uppvärmda garaget, som är skapligt stort:)
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Det finns en test på tyska som visserligen handlar om 100Ah men den kanske ger en fingervisning om hur märket är.
Det jag inte kan se (kanske missat?) är om det går att parallelkoppla om behovet skulle öka i framtiden.
Här är länken: Der Creabest LiFePO4 Akku 100Ah 12,8V mit Bluetooth im Test - Techtest
Jag ställde frågan om ev parallellkoppling och fick detta svar:

Hej

Tack så mycket för din kontakt.
Våra batterier kan användas parallellt. Det rekommenderas att följande krav uppfylls:
1. Batteriets kapacitet är densamma.
2. Batterierna tillverkas i samma batch.
3. Batterierna är helt nya.
4. Batterierna är fulladdade innan de ansluts parallellt.
Endast på detta sätt kan det säkerställas att de interna egenskaperna hos batterierna är närmare och parallelleffekten blir bättre.

För batterier med stor kapacitet är det optimala antalet parallellanslutningar 2. Om du vill koppla flera batterier parallellt rekommenderas att inte överstiga 4.


Med vänlig hälsning
Creabest Team


Det lutar åt nog att jag kommer beställa 300 ah batteriet, det passar bra i mitt utrymme, och mer än väl plats för ett till om (när) jag vill uppgradera med ytterligare ett:msn_laugh:
 
Toppen