• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Bodelsbatterier (gel) som tröttnat, vad krävs för att installera litiumbatteri?

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
Läs gärna vad Victron tycker man ska göra när man monterar in ett lithiumbatteri. Kolla gärna videon också.

Careful - Alternator Charging Lithium - Victron Energy

Mvh Per
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Läs gärna vad Victron tycker man ska göra när man monterar in ett lithiumbatteri. Kolla gärna videon också.

Careful - Alternator Charging Lithium - Victron Energy

Mvh Per
Tack för tipset, även om det inte svarar direkt på mina frågor, mer än bekräftar att litiumbatterier ställer extra krav utöver blybatterier.
Vad videon visar i praktiken är vad som går snett om man ansluter ett litiumbatteri direkt till bilens elsystem, och de lösningar Victron har för detta.
(Dessutom är demon något missledande, generatorn är ju normalt "uppväxlad" en del gentemot motorns varvtal)

Och detta leder då till nästa fråga: Den Mastervolt som sitter originalmonterad, vad klarar den att styra? Som jag kan förstå installationen, så verkar den ha kontroll över det mesta? Går det att ställa om / programmera om den för litium, eller är den kanske t.o.m. "intelligent" nog för att jag ska kunna bara byta ut batterierna? Eller behöver jag fysiskt installera något mer i bilen?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Läs gärna vad Victron tycker man ska göra när man monterar in ett lithiumbatteri. Kolla gärna videon också.

Careful - Alternator Charging Lithium - Victron Energy

Mvh Per
Du kan få allt till att brinna i ett laboratorium. Bilens konstruktion med kabelarea till batteri har helt enkelt inte kapacitet för att få generatorn att ta eld. Du kan lungt stoppa i lithium och köra på gel läge om laddaren inte har LiFePO4 inställning. BMS kommer att se till att inget händer som kan ska dina batterier. Det finns ju sk "drop in" batterier och de är precis vad de kallas, annars så bygger du själv och sedan så droppar du in det batteriet, ingen skillnad förutom att de färdigköpta kanske är lite snyggare men inuti så är det samma typ av celler. Kolla in lite på Will Prowse på youtube när han delar batterier.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Tack för de svar jag redan fått, de ger mig gott hopp!
Och då kan vi nog kanske snäva in frågeställningen till min Mastervolt, finns det någon som kan dessa och har bra råd och tips för batteribyte?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vad som heller inte tas upp i filmen är ju att en generator drivs av utgående axel från motorn och remhjulet på den är betydligt större än generatorremhjulet, normalt 4-6 gånger, vilket då innebär att vid ett tomgångsvarvtal på 500 rpm så ligger generator på 2000 rpm, vid 1500 rpm på motorn 6000 rpm så kylningen av generatorn är heller inte något problem, men som sagt i ett laboratorium kan man bevisa i stort sett allt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Och då kan vi nog kanske snäva in frågeställningen till min Mastervolt, finns det någon som kan dessa och har bra råd och tips för batteribyte?
Jag rekomenderar att du hör med Forsbergs.

Det går att programmera om Mastervolt, men vad jag förstår är det inlåst bakom lösenordsvägg.
Forsbergs lär kunna låsa upp och programmera om.

Om det sen är nödvändigt är en annan sak.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Tack för tipset, även om det inte svarar direkt på mina frågor, mer än bekräftar att litiumbatterier ställer extra krav utöver blybatterier.
Vad videon visar i praktiken är vad som går snett om man ansluter ett litiumbatteri direkt till bilens elsystem, och de lösningar Victron har för detta.
(Dessutom är demon något missledande, generatorn är ju normalt "uppväxlad" en del gentemot motorns varvtal)

Och detta leder då till nästa fråga: Den Mastervolt som sitter originalmonterad, vad klarar den att styra? Som jag kan förstå installationen, så verkar den ha kontroll över det mesta? Går det att ställa om / programmera om den för litium, eller är den kanske t.o.m. "intelligent" nog för att jag ska kunna bara byta ut batterierna? Eller behöver jag fysiskt installera något mer i bilen?
Hej igen
Jag skulle nog prata med någon kunnig på Forsbergs, och fråga vad dem tycker om det går att göra någon lösning gällande Mastervolt och lithiumbatteri.

Sen kan jag ju bara prata för mig själv när det gäller risken att generatorn kan ta fyr.
Det räcker att risken finns, för att få mig att avstå.
Och såklart går det bra för dem flesta att bara trycka i lithiumbatterier rätt av utan någon modifikation.
Men tänk om det händer något på väg ner till drömresemålet och kanske 4-5 veckors semester går åt skogen ?
Den risken är jag inte beredd att ta.

Mvh Per
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej igen
Jag skulle nog prata med någon kunnig på Forsbergs, och fråga vad dem tycker om det går att göra någon lösning gällande Mastervolt och lithiumbatteri.

Sen kan jag ju bara prata för mig själv när det gäller risken att generatorn kan ta fyr.
Det räcker att risken finns, för att få mig att avstå.
Och såklart går det bra för dem flesta att bara trycka i lithiumbatterier rätt av utan någon modifikation.
Men tänk om det händer något på väg ner till drömresemålet och kanske 4-5 veckors semester går åt skogen ?
Den risken är jag inte beredd att ta.

Mvh Per
Forsbergs lär ju ha kunskapen får man hoppas.

När det sedan gäller brinnande generatorer och inställda semestrar så finns nog betydligt fler andra saker som kan hända än att generatorn brinner upp pga lithiuminstallation.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja veta ifall någon förutom Muskatten och Knut kommit upp i över 60A i laddning?, troligen inte, och då är ev. risk alltså minimal.

Har själv byggt mitt Litiumbatteri på 400Ah, generatorn är på 180A, med motorn på tomgång (läget med sämst kylning) har jag aldrig kommit över 20A. Mitt All time high är 47A.
Alla husbilar jag testat monterat Litiumbatteri i brukar ladda som bäst 25-30A. Det är flera komponenter på vägen till batteriet som begränsar strömmen, du behöver inte vara orolig.
Angående Mastervolt så är skillnaden på gel och ev. Litiumläge laddtider i bulk, längre på litium, samt troligen ingen underhållsladdning, vilket Litiumbatterier inte gillar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja veta ifall någon förutom Muskatten och Knut kommit upp i över 60A i laddning?, troligen inte, och då är ev. risk alltså minimal.

Har själv byggt mitt Litiumbatteri på 400Ah, generatorn är på 180A, med motorn på tomgång (läget med sämst kylning) har jag aldrig kommit över 20A. Mitt All time high är 47A.
Alla husbilar jag testat monterat Litiumbatteri i brukar ladda som bäst 25-30A. Det är flera komponenter på vägen till batteriet som begränsar strömmen, du behöver inte vara orolig.
Angående Mastervolt så är skillnaden på gel och ev. Litiumläge laddtider i bulk, längre på litium, samt troligen ingen underhållsladdning, vilket Litiumbatterier inte gillar.
Jag ligger strax under 80A laddning (79,3A rekordet) när batterierna ligger under 50%.
BMS klarar 100A max men det verkar vara kablaget som sätter gränserna.
Generatorn har aldrig varit extremt varm (förr när man körde billjud och så många extra ljus som fick plats var generatorn ofta glödhet men gick aldrig sönder).
 

lastrada

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35208
Medlemskap
2024
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
Jag har förstört 2st litiumbatterier genom att byta rakt av , man måste ha en dcdc laddare inkopplad på bilens generator
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag har förstört 2st litiumbatterier genom att byta rakt av , man måste ha en dcdc laddare inkopplad på bilens generator
Usch, det var ett otrevligt (och dyrt) missöde!

Nu vill jag tro jag att en sådan förhoppningsvis redan ingår i mitt system, med tanke på de komponenter i övrigt som fabriksmonterats.

3 x 160 ah gelbatteri bör väl kunna suga i sig en hel del ström också när de ska återladdas?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har förstört 2st litiumbatterier genom att byta rakt av , man måste ha en dcdc laddare inkopplad på bilens generator
Jag är nyfiken på vilket sätt dina batterier blev förstörda?

Man måste dock inte ha en dc/dc-laddare, men den hjälper till ifall man har en modern husbil med "smartgenerator" för att hjälpa upp den "snåla" laddning en sådan ger.
 
Toppen