• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Bodelsbatterier (gel) som tröttnat, vad krävs för att installera litiumbatteri?

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Laddaren kan väl aldrig försörja larmet, eftersom laddströmmen aldrig kommer fram till batteriet under 0 grader? Min tolkning är att batteriet försörjer larmet ända tills BMS:en stänger av för låg spänning?
Det beror på. Har du den gamla vanliga laddaren i EBL och ett drop-in litiumbatteri med inbyggd BMS (med temperaturskydd) så är det batteriet som stänger för laddning vid låg temperatur, men laddaren fortsätter att försöka ge spänning. Enligt uppgift från Schaudt får inte deras EBL "frispel" om batteriet försvinner, utan fortsätter lägga ut normal laddningsspänning.

Om du däremot har en litiumanpassad laddare med egen temperaturavkänning beror det på hur den är konstruerad. Den som jag har fortsätter att ge ström under noll grader, men max strömmen är reducerad..
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Som jag av era svar kommit fram till, så verkar det enklast att satsa på "drop in" batterier?
Vad tror "expertisen" härinne om dessa?


Rimligt pris? Seriös firma? Eller finns det kanske mer prisvärda alternativ, utan att ge sig in i djungeln typ Ali Baba....
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Som jag av era svar kommit fram till, så verkar det enklast att satsa på "drop in" batterier?
Vad tror "expertisen" härinne om dessa?


Rimligt pris? Seriös firma? Eller finns det kanske mer prisvärda alternativ, utan att ge sig in i djungeln typ Ali Baba....

Det är mig veterligen en seriös firma som har funnits på svenska marknaden ett antal år. Jag har handlat där och är nöjd med produkter och kundsupport. Om priset är rimligt eller ej kan man kanske yttra sig om efter en jämförelse med andra motsvarande leverantörer. Att jämföra prisnivån med "gris-i-säcken-leverantörer från långtbortistan" blir skevt.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!

Jag hade en Concorde charisma 940 på daily chassi, jag bytte rakt av till liontron 2x200 amp funkade klockrent ihop med mastervolt masscombi.
Batterierna har 5 års garanti och försäkringsbolaget godtog bytet, det gör dom inte med ”hemmabyggen”.

//Klasse
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Som jag av era svar kommit fram till, så verkar det enklast att satsa på "drop in" batterier?
Vad tror "expertisen" härinne om dessa?


Rimligt pris? Seriös firma? Eller finns det kanske mer prisvärda alternativ, utan att ge sig in i djungeln typ Ali Baba....
Har köpt grejer av dom och fått bra support och snabba leveranser (dagen efter) om priset är rimligt vet jag inte men jag ska köpa 2 av just dom batterierna av dom.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag hade en Concorde charisma 940 på daily chassi, jag bytte rakt av till liontron 2x200 amp funkade klockrent ihop med mastervolt masscombi.
Batterierna har 5 års garanti och försäkringsbolaget godtog bytet, det gör dom inte med ”hemmabyggen”.

//Klasse
Jag har samma fabrikat, lessnade på alla trådar om hur man skulle göra vid köp om litiumbatteri. Gjorde den enkla vägen och köpte liontron, satte in batteriet utan att ändra någonting annat.
Köpte 150Ah men i verkligheten är det 162Ah, dyrt var det men man får väll vad man betalar för.
Nu är det 7års garanti.

Inte kul om det börjar brinna vid batteriet och försäkringsbolagen ser att det är hemmabygge.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Det är mig veterligen en seriös firma som har funnits på svenska marknaden ett antal år. Jag har handlat där och är nöjd med produkter och kundsupport. Om priset är rimligt eller ej kan man kanske yttra sig om efter en jämförelse med andra motsvarande leverantörer. Att jämföra prisnivån med "gris-i-säcken-leverantörer från långtbortistan" blir skevt.
Hej
Det är väl samma avstånd till Kina. Det är en firma som har egen tillverkning och kanske därför lite billigare.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det alternativet är amazon, vilket jag är tveksam till vid ev problem, och kräver dessutom ombyggnad av kabeldragning i bilen.
Inte riktigt värt prisvinsten tror jag:msn_quest:
Jag skulle gärna vilja se in i det batteriet, utifrån mått/längd misstänker jag att man parallellkopplat 100Ah celler, enligt mej inte optimalt.
Köp då hellre 2st 100Ah drop-in batterier, och parallellkoppla dem, samt diagonalanslut dem.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns mig veterligt inga LiFePo4 batterier för vårt bruk som inte tillverkas i Kina.
Samma med BMS. (möjligen 123)

Olika firmor var som helst i världen kan beställa vilket firmanamn dom vill på batteriet från den Kinesiska tillverkaren.
Om tillverkningsland är viktigt, då gäller det att tycka att Kina är ett bra tillverkningsland!
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hur vet du att dom har egen tillverkning?
hej
Det är inte många som skriver att dom har egen tillverkning på sina batterier.

Produktbeskrivning​

Elfhub är företaget specialiserat på tillverkning och försäljning av högkvalitativt litiumjärn batteri och är väl positionerat i alla tekniska aspekter av denna produkt. som kommer att tillfredsställa även den mest krävande användaren.

Specifikationer:
Uppgraderingsdelar/tillbehör: Klass A
Material: Litiumjärnfosfat
Standardladdningsström: 20A–50A
Max kontinuerlig urladdningsström: 200 A
BMS: 200 A
Spänning: 12 V
Maximal skyddsspänning: 15 V
Klämma: M8
Laddningstemperatur (℃): 0~50 ℃/32~122 °F
Urladdningstemperatur (℃): -20 ~ 60 ℃/-4°F~140 °F
Förvaringstemperatur (°C): 0~50 ℃ (14 °F~122 °F)
 
Toppen