• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Bodelsbatterier (gel) som tröttnat, vad krävs för att installera litiumbatteri?

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Usch, det var ett otrevligt (och dyrt) missöde!

Nu vill jag tro jag att en sådan förhoppningsvis redan ingår i mitt system, med tanke på de komponenter i övrigt som fabriksmonterats.

3 x 160 ah gelbatteri bör väl kunna suga i sig en hel del ström också när de ska återladdas?
På din avatarbild ser det ut som du har ett Eurocargo chassi.
Stämmer det?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Usch, det var ett otrevligt (och dyrt) missöde!

Nu vill jag tro jag att en sådan förhoppningsvis redan ingår i mitt system, med tanke på de komponenter i övrigt som fabriksmonterats.

3 x 160 ah gelbatteri bör väl kunna suga i sig en hel del ström också när de ska återladdas?
Gelbatterier skall laddas med försiktighet annars bildas gasbubblor i gelen. Raka motsatsen till lithium som vill ha så mycket som möjligt.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Man måste inte, men det är en väldigt blygsam och användbar investering i sammanhanget.
Jag har valt att låta bms styra helt och hållet utan booster. Fungerar bra, men det tar lite längre tid till fulladdat.
Anledningen till att jag valde bort booster är att jag tycker det frestar generatorn för mycket. Även om jag är fullt medveten om att den säkert klarar det så känns det onödigt som vi brukar husbilen.
Remmen tar också en del extra stryk och har man sedan ac som går på fullt på samma rem. Nja,,
Men det är ett val man får göra själv, som det mesta annat.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Jag hade två 160 ah batteri silver Varta Lastbilsbatteri som torkade. Kollade noga under plasten och därunder fanns lock som ett vanligt blysyra batt. Det gick att fylla på vatten .Skrotade dom och köpte två Litium 100 ah batteri drop in och har funkat snart två år. Har kylbox kaffekokare inverter 1500 w inte solceller funkat . Tar lite tid att ladda upp mellan 5-12 amp med det som var innan. Dom har gått ner 500 kr det finns en modell på 200 ah som liknar det gamla batteriet, finns inte nu tyvär. https://www.amazon.se/bilbatteri-so...?keywords=litium+100ah&qid=1670878261&sr=8-24
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Intressant diskussion. Titta gärna på Allt om husbilen - Sveriges största husbilstidning online de har en del material om ämnet. Rekommendationen att använda laddförstärkare handlar om att moderna generatorer inte mår bra av att BMS:et på lithium batteri stänger av laddningen så tvärt.
Hoppas det kan vara till hjälp.
Att BMS stänger tvärt är inget problem, då laddningen går via startbatteriet ,du får samma resultat med laddbooster BMS stänger när batteriet är fullt, fördelen med booster är att batteriet laddas effektivare.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.318
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hur vet man om generatorn är smart eller inte?
Har du Euro 6 så är faran överhängande, annars är den låg men jag TROR att från 2017 så är det smartgenerator på Fiat. Jag kan tyvärr inte svara närmare. Vad du kan göra är att såtta en voltmätare på batteriet och kolla när du kör. Stiger volt till 14,4 när du bromsar/motorbromsar men ligger lägre när du belastar motorn så har du smartgenerator.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.932
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag ser BMS som ett säkerhetssystem för batteriet, om ordinarie utrustning fallerar. Jag skulle inte välja att låta BMS styra laddning, eftersom jag då har valt bort ett säkerhetssteg. Sedan tror inte jag att de flesta BMS i "drop in" batterier är designade för att vara en del av laddutrustningen. Risken är stor att BMS lägger av långt före cellerna.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag ser BMS som ett säkerhetssystem för batteriet, om ordinarie utrustning fallerar. Jag skulle inte välja att låta BMS styra laddning, eftersom jag då har valt bort ett säkerhetssteg. Sedan tror inte jag att de flesta BMS i "drop in" batterier är designade för att vara en del av laddutrustningen. Risken är stor att BMS lägger av långt före cellerna.
Ja, de allra flesta BMS:er är en skyddsfunktion för batteriet, och inte en laddningsregulator som många tycks (ha blivit lurade att) tro.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Ja, de allra flesta BMS:er är en skyddsfunktion för batteriet, och inte en laddningsregulator som många tycks (ha blivit lurade att) tro.
Ja jag vet ju inte, men den informationen som man får från de som håller på med det säger någonting annat.
Att sedan bms lägger av innan cellerna är jag övertygad om.
Men det är det få som vet idag eftersom tekniken vi som privatpersoner får hålla tillgodo med troligtvis inte håller samma krav som till industrin.
Har vi någon i klubben som råkat ut för att bms lagt innan cellerna?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag ser BMS som ett säkerhetssystem för batteriet, om ordinarie utrustning fallerar. Jag skulle inte välja att låta BMS styra laddning, eftersom jag då har valt bort ett säkerhetssteg. Sedan tror inte jag att de flesta BMS i "drop in" batterier är designade för att vara en del av laddutrustningen. Risken är stor att BMS lägger av långt före cellerna.
Det där är ganska intressant att om BMS ska styra laddningen. Nu har jag inte själv LFP batteri, men skulle vilja ha det. Vad jag har läst mig till och även läst i trådar här att möjligheterna att få till en bra laddning ökar om man själv har byggt batterit.

Då kan man ställa in de flesta parametrar som man själv vill ha det. Det är ganska många som har testat sig fram till de bästa inställningarna med egen byggda batterier. Det finns även droppinbatterier med de inställningsmöjligheterna, men de flesta verka sakna den möjligheten, fabriksinställningar som inte går att ändra.

Jag tror att det är svårt att få till en balansering av cellerna om BMS bryter pga tex överspänning i någon cell. Det går att finjustera inställningarna för att få till en bra balansering. Om man har en stor batteribank kan det vara att laddningsnivån aldrig kommer upp i närheten av 100% oavsett om egen byggda eller dropinbatterier. Då är det nog inte lika känsligt för BMS kommer troligen inte att bryta. Men vad jag förstår förlänger man livslängden av batterierna med en bra balansering av cellerna.

Det finns många bra trådar här på HBK som handlar om LFP batterier.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.318
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om inte BMS bryter laddningen så blir batteriet aldrig fullt laddat. Nu ska ju inte heller batteriet vara fullt laddat för att må riktigt bra men det är ju en annan sak, själv har jag ställt min BMS att bryta vid 14 volt alternativt 3,55 volt/cell. Sätter du dit en lithium laddare så vill den trycka i batteriet 14,6 volt och den har inte en aning om hur många volt där är i en enskild cell, så jo BMS måste vara med och styra laddningen för att batteriet ska må bra och hålla maxtid.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Jag har beställt en pc-link till min Mastervolt combi. Enkelt att själv programmera om floatspänningen då jag tycker att standard är lite låg och AGM lite hög. Så det låter som att
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
Hej! Jag håller också på med ett byte till Lithium och har beställt en pc-link till min Mastervolt combi. Enkelt att själv programmera om floatspänningen då jag tycker att standard är lite låg och AGM lite hög.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.917
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har beställt en pc-link till min Mastervolt combi. Enkelt att själv programmera om floatspänningen då jag tycker att standard är lite låg och AGM lite hög. Så det låter som att

Hej! Jag håller också på med ett byte till Lithium och har beställt en pc-link till min Mastervolt combi. Enkelt att själv programmera om floatspänningen då jag tycker att standard är lite låg och AGM lite hög.
Går det inte att programmera bort underhållsladdning i Mastervolt?, litiumbatterier gillar inte den laddningen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.932
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja jag vet ju inte, men den informationen som man får från de som håller på med det säger någonting annat.
Att sedan bms lägger av innan cellerna är jag övertygad om.
Men det är det få som vet idag eftersom tekniken vi som privatpersoner får hålla tillgodo med troligtvis inte håller samma krav som till industrin.
Har vi någon i klubben som råkat ut för att bms lagt innan cellerna?
Ser inte det här reklaminlägget från Infineon som någon motsats till mitt resonemang. De ger en tydlig beskrivning av vad BMS är:

"Battery management systems (BMS) are electronic control circuits that monitor and regulate the charging and discharge of batteries. The battery characteristics to be monitored include the detection of battery type, voltages, temperature, capacity, state of charge, power consumption, remaining operating time, charging cycles, and some more characteristics."

Som de skriver monitorerar BMS batteriet och dess egenskaper, vilket är värdefull information för brukaren. Samt att BMS balanserar cellerna.

Vidare skriver de:

"BMS systems protect the batteries from deep discharge and over-voltage" Vilket för mig är huvudsyftet, tillsammans med balanseringen av cellerna!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.932
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om inte BMS bryter laddningen så blir batteriet aldrig fullt laddat. Nu ska ju inte heller batteriet vara fullt laddat för att må riktigt bra men det är ju en annan sak, själv har jag ställt min BMS att bryta vid 14 volt alternativt 3,55 volt/cell. Sätter du dit en lithium laddare så vill den trycka i batteriet 14,6 volt och den har inte en aning om hur många volt där är i en enskild cell, så jo BMS måste vara med och styra laddningen för att batteriet ska må bra och hålla maxtid.
BMS balanserar laddning, det är viktigt. Men som jag ser det bör inte BMS styra, dvs bryta eller starta laddning. Det ska laddaren göra, vilket BMS i sin tur övervakar och balanserar. Sedan ger samtliga mina Victron lithium laddkällor, solcellsregulator, 230 och DC/DC, max 14,2 i laddning. Min batteritillverkare Sunwind rekommenderar 14,7, vilket jag inte riktigt köper!? Mitt resonemang är utifrån mina erfarenheter, som ännu inte är jättestora. Jag kan absolut ha fel..., det har jag haft förr! :cool:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
OBS!
TS har en Concorde som kan vara byggd på ett Eusocargochassi.
(jag frågade men inget svar än)

Stämmer det, har han en separat 12v generator som enbart laddar bodelsbatterierna.
Då bortfaller alla spekulationer om smart generator och att det är oskadligt att helt bryta laddningen.
Det finns då inga bilbatterier i bodelskretsen.
 
Toppen