• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Bodelsbatterier (gel) som tröttnat, vad krävs för att installera litiumbatteri?

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Tack för de svar jag redan fått, de ger mig gott hopp!
Och då kan vi nog kanske snäva in frågeställningen till min Mastervolt, finns det någon som kan dessa och har bra råd och tips för batteribyte?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja veta ifall någon förutom Muskatten och Knut kommit upp i över 60A i laddning?, troligen inte, och då är ev. risk alltså minimal.

Har själv byggt mitt Litiumbatteri på 400Ah, generatorn är på 180A, med motorn på tomgång (läget med sämst kylning) har jag aldrig kommit över 20A. Mitt All time high är 47A.
Alla husbilar jag testat monterat Litiumbatteri i brukar ladda som bäst 25-30A. Det är flera komponenter på vägen till batteriet som begränsar strömmen, du behöver inte vara orolig.
Angående Mastervolt så är skillnaden på gel och ev. Litiumläge laddtider i bulk, längre på litium, samt troligen ingen underhållsladdning, vilket Litiumbatterier inte gillar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Intressant diskussion. Titta gärna på Allt om husbilen - Sveriges största husbilstidning online de har en del material om ämnet. Rekommendationen att använda laddförstärkare handlar om att moderna generatorer inte mår bra av att BMS:et på lithium batteri stänger av laddningen så tvärt.
Hoppas det kan vara till hjälp.
Att BMS stänger tvärt är inget problem, då laddningen går via startbatteriet ,du får samma resultat med laddbooster BMS stänger när batteriet är fullt, fördelen med booster är att batteriet laddas effektivare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.929
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag ser BMS som ett säkerhetssystem för batteriet, om ordinarie utrustning fallerar. Jag skulle inte välja att låta BMS styra laddning, eftersom jag då har valt bort ett säkerhetssteg. Sedan tror inte jag att de flesta BMS i "drop in" batterier är designade för att vara en del av laddutrustningen. Risken är stor att BMS lägger av långt före cellerna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
OBS!
TS har en Concorde som kan vara byggd på ett Eusocargochassi.
(jag frågade men inget svar än)

Stämmer det, har han en separat 12v generator som enbart laddar bodelsbatterierna.
Då bortfaller alla spekulationer om smart generator och att det är oskadligt att helt bryta laddningen.
Det finns då inga bilbatterier i bodelskretsen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.929
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Min Victron DC/DC ger 14,6 V och bulkar från 14,2V och jag utgår också från mina egna erfarenheter och jag har byggt och installerat 100+ batterier under de senaste 5-6 åren. Alla som har kvar sina batterier fungerar fortfarande, de är flesta utan DC/DC och speciell lithium laddare.
Kollar mycket på dina inlägg, det har lärt mig en del. Lik förbannat laddar mina Victron enheter i lithiumläget 14,2. Bulkar 13,5. Var det tillräckligt kortfattat!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Behov finns, "fricampar" en hel del, brygger kaffe och det är dessutom en Concorde Liner, så en del extra små finesser som förbrukar ström.
Inte att att förglömma att 2000w Mastervolt invertern vill ha lite i standby också..
Nu finns visserligen även ett originalmonterat elverk som backup, men det är ju inte alltid så lyckat att dra igång när man ska brygga morgonkaffet.
Original batteribank är 3 x 160 ah Gel, så tänker mig att t.e.x. 2 x 160 ah Litium kan vara lämpligt som ersättare?
Det låter som en bra start.
Sen kan du komplettera med ett till ifall behovet uppstår.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
Läs gärna vad Victron tycker man ska göra när man monterar in ett lithiumbatteri. Kolla gärna videon också.

Careful - Alternator Charging Lithium - Victron Energy

Mvh Per
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.317
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Läs gärna vad Victron tycker man ska göra när man monterar in ett lithiumbatteri. Kolla gärna videon också.

Careful - Alternator Charging Lithium - Victron Energy

Mvh Per
Du kan få allt till att brinna i ett laboratorium. Bilens konstruktion med kabelarea till batteri har helt enkelt inte kapacitet för att få generatorn att ta eld. Du kan lungt stoppa i lithium och köra på gel läge om laddaren inte har LiFePO4 inställning. BMS kommer att se till att inget händer som kan ska dina batterier. Det finns ju sk "drop in" batterier och de är precis vad de kallas, annars så bygger du själv och sedan så droppar du in det batteriet, ingen skillnad förutom att de färdigköpta kanske är lite snyggare men inuti så är det samma typ av celler. Kolla in lite på Will Prowse på youtube när han delar batterier.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.317
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vad som heller inte tas upp i filmen är ju att en generator drivs av utgående axel från motorn och remhjulet på den är betydligt större än generatorremhjulet, normalt 4-6 gånger, vilket då innebär att vid ett tomgångsvarvtal på 500 rpm så ligger generator på 2000 rpm, vid 1500 rpm på motorn 6000 rpm så kylningen av generatorn är heller inte något problem, men som sagt i ett laboratorium kan man bevisa i stort sett allt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Och då kan vi nog kanske snäva in frågeställningen till min Mastervolt, finns det någon som kan dessa och har bra råd och tips för batteribyte?
Jag rekomenderar att du hör med Forsbergs.

Det går att programmera om Mastervolt, men vad jag förstår är det inlåst bakom lösenordsvägg.
Forsbergs lär kunna låsa upp och programmera om.

Om det sen är nödvändigt är en annan sak.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Tack för tipset, även om det inte svarar direkt på mina frågor, mer än bekräftar att litiumbatterier ställer extra krav utöver blybatterier.
Vad videon visar i praktiken är vad som går snett om man ansluter ett litiumbatteri direkt till bilens elsystem, och de lösningar Victron har för detta.
(Dessutom är demon något missledande, generatorn är ju normalt "uppväxlad" en del gentemot motorns varvtal)

Och detta leder då till nästa fråga: Den Mastervolt som sitter originalmonterad, vad klarar den att styra? Som jag kan förstå installationen, så verkar den ha kontroll över det mesta? Går det att ställa om / programmera om den för litium, eller är den kanske t.o.m. "intelligent" nog för att jag ska kunna bara byta ut batterierna? Eller behöver jag fysiskt installera något mer i bilen?
Hej igen
Jag skulle nog prata med någon kunnig på Forsbergs, och fråga vad dem tycker om det går att göra någon lösning gällande Mastervolt och lithiumbatteri.

Sen kan jag ju bara prata för mig själv när det gäller risken att generatorn kan ta fyr.
Det räcker att risken finns, för att få mig att avstå.
Och såklart går det bra för dem flesta att bara trycka i lithiumbatterier rätt av utan någon modifikation.
Men tänk om det händer något på väg ner till drömresemålet och kanske 4-5 veckors semester går åt skogen ?
Den risken är jag inte beredd att ta.

Mvh Per
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.317
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej igen
Jag skulle nog prata med någon kunnig på Forsbergs, och fråga vad dem tycker om det går att göra någon lösning gällande Mastervolt och lithiumbatteri.

Sen kan jag ju bara prata för mig själv när det gäller risken att generatorn kan ta fyr.
Det räcker att risken finns, för att få mig att avstå.
Och såklart går det bra för dem flesta att bara trycka i lithiumbatterier rätt av utan någon modifikation.
Men tänk om det händer något på väg ner till drömresemålet och kanske 4-5 veckors semester går åt skogen ?
Den risken är jag inte beredd att ta.

Mvh Per
Forsbergs lär ju ha kunskapen får man hoppas.

När det sedan gäller brinnande generatorer och inställda semestrar så finns nog betydligt fler andra saker som kan hända än att generatorn brinner upp pga lithiuminstallation.
 
Toppen