• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ambulansen!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ambulansen!

Bara att gratulera till ett fint resultat. Imponerande jobb! Kul att få ta del av kluriga lösningar & innovationer. Väntar med spänning på att få se ett fotokollage över den färdiga bilen.

Bennie :)

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Fick ett erbjudande jag en kunde motstå. :D

Knappast nödvändiga men betydligt smidigare än luftdrivna och kan följa med Willysen ut i skogen också.

006.JPG

Annars blivit lite tid att slipa inredning till o från. Nu håller jag på att metodiskt gå över allt så jag inte missat något.

F

F.d. 22252

Guest

Jag använder sällan pensel även fast jag är son till en yrkesmålare.
Jag brukar ta på mej handskar och klippa sönder en svamp, sedan använderjag den att måla med, går jättefort. Om det inte blir jämt kan jag ta en pensel och jämna till.
Lite ovanligt kanske men så har jag gjort i ett antal år på diverse saker som hus och hem.
Roller använder jag annars till det mesta och resultatet blir för det mesta bra, även har jag lackat flera äldre bilar på så sätt.
Det värsta när man gör allting själv är att man vet vad man missat som inte blev så bra, andra ser det oftast inte.
Såg ett foto på några äldre ambulanser som påminde om din men de hade en strömlinjeförmad kåpa över hytten som anslöt till skåpet.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Jo planen är att rolla det mesta. Men först spara alla innerhörn, vilket är ganska många. :(

Efter mkt funderande och diskussioner med min möbelsnickarbror kör jag nu med vattenlöslig färg. Klart trevligare ur lukt synpunkt men betydligt besvärligare att få snyggt. Men men det är bara en hembyggd campingbil och som du säger det är mest jag själv som kommer se felen.

s.k. containerambulanser är rätt vanliga i vissa landsting. bl.a. Uppsala.
På dessa är själva skåpet en lös enhet som är fastskruvat på en tex. Cheva pick-up. På så vis kan de byta själva fordonet när det är utslitet men behålla skåpet med inredning.
Varför Malmö brandkår valde den här USA inspirerade varianten vet jag ej men en fördel för mig är att det är öppet mellan skåp o hytt samt att vanen blir 1-1,5 meter kortare än Pick-up med samma innermått. Lättare att parkera men svårare att laga kan man nog sammafatta.

På containerambulanser har jag sett sådana kåpor ovan hytten. Har funderat på något liknande men dels är det fult, dels är de i vägen för mina extraljus samt att den lilla bränslebesparing jag skulle göra knappast uppvägs av kostnaden att tillverka/köpa något dylikt.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Just hemkommer från Speed Weekend i Sandviken som tyvärr blev inställt p.g.a. det varma vädret som gjorde isen osäker. Sånt e livet men vi hade trevligt i depån (medhavd badtunna) och i after speed i serveringen (om man nu kan tala o after speed när ingen kört?) Nån tyckte att det var värst vad jag höll igång på dansgolvet vid min ålder. Frågan är alltså om jag ser så gammal ut eller om jag har så svårt att inse min min egen?:twitcy:

Hur som nu dags å gå ut i garaget o putsa lite färg innan det är dags för nästa lager.

F

F.d. 22252

Guest

Var försiktig med grå färg, man blir lätt lurad på kulören och den tar mycket ljus och i en liten bil tar det bort rymd som man upplever det.
Kan du visa lite av hur du tänkt med sängen såg mycket av din konstruktion men fattade inte riktigt hur det skulle passa in i resten.
Hur många personer planerar du för ska bo där?
Finns väl en planering vart det bär iväg förmodligen till sommaren börjar ju bli färdig nu.
Är nyfiken på vad du har för planer?

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

På första sidan i den här tråden finns ett par gamla ritningar. Kanske lite svåra att tyda då man ser den uppifrån med överskåpen skymmande del av sofforna.

Men i korthet blir det 2 längsgående 150cm soffor i skåpets framkant. När det är dags att bädda läggs plyfabitar in mellan sofforna och soffornas ryggstöd fyller ut mellanrummet. Sen en bäddmadrass på det som dagtid kommer förvaras i en av sofforna. (funkar då min bil är betydligt bredare inuti en vanlig van.

Det blir en säng som är ca 199x150 cm och den är tänkt för 2 personer.

Om det hinns med några resor i sommar är klart osäkert. Har ständigt för mkt att göra på firman så Ambulansen får komma lite i andra hand. Har dock börjat leka med tanken på att regbesiktiga den innan den är helt klar inuti med kök och dylikt och då som personbil klass 1 vilken det redan är idag men med dragkroken och utan tex passagerare på bår och liknande ambulansspecifika saker. Men vi får se om jag ens hinner så långt.

F

F.d. 22252

Guest

Jag förstår inte varför du ska regbesikta den? Om det beror på dragkroken så är det fritt fram att skruva dit en sådan själv när det är pb1 eller lätt lastbil.
Man tog bort regtvånget förra året.
Ja det blir ju en fullstor säng så att man kan sova bra vilket jag tycker är viktigt.
Kan vara bra att ta en tur den här säsongen så man vet vad man behöver göra bättre och ändra på.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Att slippa regbes för dragkrok gäller väl bara nyare helbilsgodtjända bilar som jag förstått det? Eller någon som vet annorlunda.

Och om det nu, mot förmodan, skulle vara så att kravet på regbes gäller även äldre personbilar, hur är det då med en personbil över 3.5 ton?

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Att slippa regbes för dragkrok gäller väl bara nyare helbilsgodtjända bilar som jag förstått det? Eller någon som vet annorlunda.

Och om det nu, mot förmodan, skulle vara så att kravet på regbes gäller även äldre personbilar, hur är det då med en personbil över 3.5 ton?

Tror det bara var nya bilar men vet att det bara gäller under 3,5 ton.

F

F.d. 22252

Guest

På transportstyrelsens sida står det:
De nya reglerna innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning. Syftet med förändringen är att förenkla för fordonsägare som monterar en kopplingsanordning på sitt fordon. Regleringen ska också bli tydligare för de organ som kontrollerar fordon, det vill säga besiktningsföretag och polis.

Men när man läser det dokument som reglerar det hela står det EU-godkänd bil, man är altså lite slarvig på hemsidan frågan är om det gäller äldre bilar som tillverkades före EU eller om det räcker med att den är godkänd i Sverige. Bäst är nog att kontakta transportstyrelsen och be om ett förtydligande för din bil, det är ju besvär och besiktning idag kan tydligen kosta väldigt olika.

Toppen