• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu kom den gamla skrivmaskinsmattan till nytta.
Området framför fötterna har fått kombinerad ljudisolering och tillsnyggning.
Även instegen påbörjat med samma matta.

002.JPG

010.JPG

005.JPG

I botten på fotstegen skall det bli sån där skrapmatta. Turf eller vad de brukar kallas.
resten av golvet färdigisolerat så nästa steg blir att malla av för plyfan.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Snart fräst ut ca 105 meter spår. Ja om nu mätningar/beräkningar stämmer vill säga. Lite kvar att fräsa i vänster bagageutrymme. Brydde mig inte om att ordna med anhåll för fräsen så det ser ut som termiter varit framme. Dock inget som syns när "ek"golvet kommit på plats.

Kabeln är 109 meter och får inte kortas mer än max 20cm. Vill till att det stämmer på slutet. Men jag har dels möjlighet att inte dra fram så långt i förarhytten, dels utöka där och i ett stuvfack för att anpassa på slutet.

Kabeln är väldigt tunn o smidig men transingen är desto större o tyngre. (48Volt system)

001.JPG

003.JPG

005.JPG

008.JPG

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

KELVIN XK500 - Golvvärme 12-48V - GolvvärmeButiken.se

Egentligen till för badrum, under klinker, men tror det skall funka bra även under mitt "ek"golv av plast p.g.a. tätt mellan kablarna. Eftersom jag skall limma golvet ville jag ej använda folievarianter. Skall bli spännande att de och om inte värmen går uppåt lär den gå ner under golvet och ut i vårt gemensamma luftrum ;)

Kommer inte ihåg priset nu tyvärr men typ 4K vill jag minnas.

F

F.d. 14324

Guest

Det kanske går att värma upp en tank eller nåt med överskottet?
Annars är jag helimpad av ditt tempo just nu, ett tempo jag ibland lyckas hålla. Även om det var länge sedan nu... :)

mvh jocke

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

De kablar du ser på bilden är i det stuvfack där vattentankar skall förvaras. Värme här både med tanke på vattnet (frysrisk) och för att sängen inte skall vara kall under.

Kan i och för sig lägga nån extra slinga framme i hytten också med de 3 metrarna.

Har beställt dynor för leverans i maj, dock inte helt klart med vilket tyg vi skall ha men det känns som ett steg i rätt riktning. :)

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

500W / 109m = 4,58 W/m

500W blir ju ingen fullvärme i en husbil med sin relativt sett ynka isolering. Och hur många av dessa watt som kommer gå ut under golvet vet jag ej.

Huvudvärme är fortfarande 4 KW Eberspächer luftvärmare. Golvvärmen blir mer ett komforttillägg då man har tillgång till ström samt en möjlighet för grundvärme höst o vår när bilen står parkerad hemma men tankar o toa inte är tömda på vatten.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

500W / 109m = 4,58 W/m

500W blir ju ingen fullvärme i en husbil med sin relativt sett ynka isolering. Och hur många av dessa watt som kommer gå ut under golvet vet jag ej.

Huvudvärme är fortfarande 4 KW Eberspächer luftvärmare. Golvvärmen blir mer ett komforttillägg då man har tillgång till ström samt en möjlighet för grundvärme höst o vår när bilen står parkerad hemma men tankar o toa inte är tömda på vatten.

Kompisen har 230V/300W golvvärme i sin Eura, mycket komfortabelt :)
Så du kommer alla gånger att bli nöjd.

Vi har vattenburen golvärme i vår, störtskönt, går på antingen 230V eller gasol.

F

F.d. 22252

Guest

Din bil blir ett komfortabelt hem att bo i kanske under längre tid, tänk om man hade ett garage då skulle jag också hålls där istället för att sitta inne framför tv och dator. :D

Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Nu är alla 109 metrarna monterade. Fotat massor med bilder för minnet skull. Men det bör också gå bra att hitta dem med kabelsökare, har en sån på jobbet.
Ifall man i framtiden behöver veta var kablarna ligger.

025.JPG

Ja Bengt, garaget är en ren njutning. Min förra lilla Isuzu campingbuss byggde jag utan garage. Gick det med, men då var man ju ung och entusiastisk.

Senast ändrad:
Toppen