Relax
HBK Medlem
Sv: Överlast
Enkelt uttryckt så konstrueras nästan alla prylar, i det här fallet husbilar, för att säkert klara av vissa förutsedda saker som t.ex en totalvikt på 4 ton! Om husbilen i exemplet verkligen skall kunna klara en högre totalvikt så ökar dess kostnad på grund av att erforderliga ingående prylar då måste dimensioneras upp med t.ex kraftigare ram, bromsar, däck, mmm (= inte samma bil längre, om den skall klara 4,5 eller 5 ton)!
Samma konstruktions-/dimensioneringsval uppstår om man bygger t.ex en husgrund för ett 3 våningshus men sedan ändrar sig och i stället vill bygga på med 5 våningar, varvid 3 vån husgrunden blir för klen! Hållfasthetsberäkningar ligger till grund for alla typer av konstruktioner (broar, flygplan, tröskor, mmm) för att erhålla rätt kostnad för rätt ändamål utan att betala för mycket!
Alla konstruktioner optimeras för sitt ändamål, onödig/okänd överdimensionering ökar bara kostnader och vi kunder köper då inte produkten pga av dess då "onödigt höga pris"!
Enkelt uttryckt så konstrueras nästan alla prylar, i det här fallet husbilar, för att säkert klara av vissa förutsedda saker som t.ex en totalvikt på 4 ton! Om husbilen i exemplet verkligen skall kunna klara en högre totalvikt så ökar dess kostnad på grund av att erforderliga ingående prylar då måste dimensioneras upp med t.ex kraftigare ram, bromsar, däck, mmm (= inte samma bil längre, om den skall klara 4,5 eller 5 ton)!
Samma konstruktions-/dimensioneringsval uppstår om man bygger t.ex en husgrund för ett 3 våningshus men sedan ändrar sig och i stället vill bygga på med 5 våningar, varvid 3 vån husgrunden blir för klen! Hållfasthetsberäkningar ligger till grund for alla typer av konstruktioner (broar, flygplan, tröskor, mmm) för att erhålla rätt kostnad för rätt ändamål utan att betala för mycket!
Alla konstruktioner optimeras för sitt ändamål, onödig/okänd överdimensionering ökar bara kostnader och vi kunder köper då inte produkten pga av dess då "onödigt höga pris"!