• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Överlast

F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

Bil 2 har med 200kg överlast mot tillåtna lastvikten 200kg. Det är 100% över tillåten lastvikt. Det blir rapport till åklagare och möjlighen indraget körkort. Troligen får man väl betala böter med??

För femtioelfte gången; Överlast finns inte med bland trafikbrotten som medför risk för indraget körkort... :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.701
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

För femtioelfte gången; Överlast finns inte med bland trafikbrotten som medför risk för indraget körkort... :)

Det gäller inte överlast. Det gäller inte heller indraget körkort.

Det här gäller övervikt. Dvs hur många procent av din registrerade lastvikt du överskrider. Är det 50% eller mer, så prövas överträdelsen av åklagare. Därmed kan överträdelsen leda till återkallande av körkort.

Det är ganska stor skillnad, både på rubricering, påföljd och körkortskonsekvenser, jämfört med överlast.

:-/<rister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

Det gäller inte överlast. Det gäller inte heller indraget körkort.

Det här gäller övervikt. Dvs hur många procent av din registrerade lastvikt du överskrider. Är det 50% eller mer, så prövas överträdelsen av åklagare. Därmed kan överträdelsen leda till återkallande av körkort.

Det är ganska stor skillnad, både på rubricering, påföljd och körkortskonsekvenser, jämfört med överlast.

:-/<rister


Nej det kan det inte. Överlast finns inte med på listan över trafikbrott som kan medföra indraget körkort. :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.701
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Nej det kan det inte. Överlast finns inte med på listan över trafikbrott som kan medföra indraget körkort. :)

Var jag så otydlig? :)

Du pratar fortfarande om överlast.

Jag pratar om det som gäller för husbilister, dvs "överskriden maxlast". Det är något helt annat än "överlast". Är överskridandet av maxlasten mer än 50% av husbilens registrerade och därmed godkända maxlast, gäller inte längre sk penningböter, utan då går rapport till åklagare. Vid rapport till åklagare angående trafikfgörseelser finns också en risk för att körkortet kan återkallas.

:-/<rister
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

Återkallelse av körkort

3 §
4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Överlast

Återkallelse av körkort

3 §
4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,

Jag skulle nog tro att åklagaren kan åberopa "vårdslöshet i trafik" eller "vållande av fara för andra trafikanter". Så var inte allt för säker med 100% överlast.
Sen håller jag med om att det troligen är hönshjärnor som ligger bakom reglerna om överlast.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

Jag skulle nog tro att åklagaren kan åberopa "vårdslöshet i trafik" eller "vållande av fara för andra trafikanter". Så var inte allt för säker med 100% överlast.
Sen håller jag med om att det troligen är hönshjärnor som ligger bakom reglerna om överlast.

Eftersom en lastbil med samma chassi och låt oss säga 1000 kg i lastvikt, inte får mer än 40 % överlast vid 400 kg för mycket, är det svårt att hävda vårdslöshet i trafik för en husbil som väger lika mycket...
Har någon någonsin blivit av med körkortet i Sverige för överlast på en husbil?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.701
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Hallå igen Ulf..., har vi inte haft den här diskussionen förut?

Definitionen av överträdelse av maxlast, är ganska märklig. Den beräknas procentuellt på tillåten lastvikt och inte på fordonets totalvikt, som hade varit det mest logiska. Jag är den förste att hålla med om det ologiska i definitionen, tycker faktiskt den är horribel, men det förändrar dessvärre inte de faktiska förhållandena.

Återkallelse av körkort kan ske vid följande trafiktbrott/överträdelser:

Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
Smitning från trafikolycksplats.
Upprepade trafikförseelser, dock minst tre under en tvåårsperiod.
Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
Opålitlighet i nykterhetshänseende.
Allmän brottslighet.
Sjukdom.
Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

Beteckningen av vad som är brott mot någon "annan viktig trafikregel" regleras av brottets eller överträdelsens straffvärde.

Straffvärdet för överträdelse av maxlast är skyhögt högre än straffvärdet för överlast, där det inte så sällan regleras med s k överlastavgifter.

Överskrids maxlasten 1 - 50 % är böterna mellan 2000 till 4000 kronor. Vid högre överträdelse blir det rapport till åklagare.

Dvs får du lasta 400 kg och har 205 kg för mycket i en husbil, blir det rapport till åklagaren och därmed faller öveträdelsen in under beteckningen brott mot "annan viktig trafikregel", eller vårdslöshet i trafik, beroende på omständigheterna.

Som svar på din fråga vet jag faktiskt ingen som har blivit av med körkortet pga detta. Jag känner privat knappats någon husbilsägare som ens blivit vägd i Sverige. Så att vi inte har statistik beror på att det hittills varit väldigt lite risk att bli upptäckt.

Men att gå ut och säga att inte körkortet kan bli återkallat är missledande.

Sen får givetvis var och en göra sin bedömning men att man då ska få göra det med rätt faktabakgrund.

:-/<rister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Överlast

Eftersom en lastbil med samma chassi och låt oss säga 1000 kg i lastvikt, inte får mer än 40 % överlast vid 400 kg för mycket, är det svårt att hävda vårdslöshet i trafik för en husbil som väger lika mycket...
Har någon någonsin blivit av med körkortet i Sverige för överlast på en husbil?

Nog bara lagvrängare som kan svara på den frågan. Men fortfarande så räknas överlast i procent på tillåten lastvikt. Tror faktiskt inte en domare kan ta andra hänsyn än till gällande regelverk.

Till saken hör även att man troligen inte får lämna platsen för en viktkontroll innan man har tillåten lastvikt om överlasten är allt för hög. Den som bedömer detta är troligen de som utför viktkontrollen.

Finns säkert en del "ölbilar" som får ringa efter förstärkning efter viktkontroll i t.ex. Helsingborg.
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Definitionen av överträdelse av maxlast, är ganska märklig. Den beräknas procentuellt på tillåten lastvikt och inte på fordonets totalvikt, som hade varit det mest logiska. Jag är den förste att hålla med om det ologiska i definitionen, tycker faktiskt den är horribel, men det förändrar dessvärre inte de faktiska förhållandena.
:-/<rister
Håller med dig Krinil men tycker ändå att hela bötesdiskussionen går/gått snett och därmed tyvärr inte synliggör de faktiska problem och faror som finns med att överskrida ett fordons tekniska maximala totalvikt. Ett fordon ska självklart inte överlastas alls, det är varje fordonsförares skyldighet att leva med och kontrollera, oavsett typ av fordon!

Förutsätter att tillverkaren som konstruerat bilen/delarna tekniskt är den ende som verkligen kan fordonets ev säkerhetsmarginaler för att innehålla en total konstruktions- och fordonssäkerhet. Dessa ev säkerhetsmarginaler bör självklart inte nyttjas för annat ändamål än att uppfylla "kravsatt produkt- och personsäkerhet" med en marginal som inte medvetet skall utnyttjas ... för andra syften!

Om vi förutsätter att fordonet "har vägts upp till sin tekn max vikt" (ex 4,0 ton), så uppstår osakliga skillnader i nuvarande bötespåföljder mellan dessa båda ex;
1) Fordonet "byggs på resp utrustas" av påbyggare (Kabe, Bürstner, mfl) så att 200 kg blir kvar som sk lastvikt (= inom totalvikten 4,0 ton)!
2) "samma fordon" men påbyggaren "bygger inte på resp utrustar lika mycket som i ex 1)", så blir 700kg kvar som sk lastvikt (= inom totalvikten 4,0 ton)!

Frågan är varför man räknar ut ÖVERVIKT, endast överskridande av totalvikten är intressant ur säkerhetsaspekter men då absolut inte baserat på lastvikt(?) som i fall 2) ger ett överskridande av max totalvikt som är större än i fall 1)!
I och med ett ändrat "synsätt", så skulle lastvikten och därmed "komlicerade" beräkningar ha spelat ut sin roll, det skulle inte heller löna sig för tillv att spekulera med lastvikter.

Max totalvikt är det enda som borde gälla, om den överskrids så "tummar man" på såväl trafiksäkerhet (även för andra) som på fordonets konstruktiva säkerhet - med detta har man då ett verkligt och entydigt problem!

Dimensionerande konstruktionselement/säkerhet/"produktens fortbestånd" för fordonets maximala vikt (inkl ev last) är t.ex;
¤ chassiekomponenter som ram, bromsar, fjädring, däck, styrning, mm
¤ drivlinekomponenter som motor (effekt/moment/ryck), växellåda (moment), kylsystem (kylning), mm
¤ handling map fartresurser(org motoreff), inbromsningssträckor(tot vikt), uppförande under körning, mm
¤ skall klara normalt slitage under viss livstid utan problem ..... med utpekad service, mm

Kan hålla med om att nuvarande "bötessystem är orättvist" men problemet är att bötessystemet inte relateras till trafik- och produktsäkerheten (dvs utpekad maxvikt) på ett entydigt sätt, många tycks/vill inte inse de ev konsekvenser som kan bli följden av att överskrida ett fordons totalvikt (mer eller mindre medvetet)!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

själv har ja haft många olika lastbilar ihop med mitt jobb,,egna åkerier,,
vi hade alltid 10% på last tillgodo,,ock en bil som lastar 12 ton,,blir ju 1200 kg,,
men husbil med en last på 500kg,,blir då 50kg,,
än värre,,last 200kg---20kg,,
vi får väl hoppas att även dom kloka??:D:D har lite kvar:D:D
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

Hallå igen Ulf..., har vi inte haft den här diskussionen förut?


:-/<rister

Vi har haft den förut och vi kommer säkert att ha den fler gånger...

Inte för din skull, och inte för min, utan för alla nya medlemmar och intresserade som halkar in på en överlast/vikt tråd och blir så skrämda av alla övertoner i denna debatt så glädjen med husbilen försvinner!!!

Min bestämda uppfattning är att en åklagare INTE kommer att åtala någon för vårdslöshet i trafik för att en husbil vägt ett par tre hundra kilo för mycket, när en lastbil med samma chassi inte ens kommer över 50 % överlast!

Och problemet med att inte få köra vidare förrän man minskat vikten är väl inte särskilt stor med en husbil? Stanna motorn, sätt på kaffe och starta TV:n... :)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.571
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Eftersom det är olika regler angående lastvikt på likvärdiga husbilar så kommer jag att låta väga om min. Genom att jag har tagit bort grejer med en vikt av 50-100 kg. Kan även tänka mig att ta bort mer grejer som jag sedan sätter tillbaka så att den blir likvärdig med en svensksåld. Samtidigt slipper jag att det går till åklagare. Men mitt mål är att hålla mig innanför lastreglerna. Så hoppa inte på mig och säg att jag är trafikfarlig.
Ha det
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Överlast

Jag tycker det är mindre intressant att diskutera ev brott o straff då maxlast överskridits. Mer intressant är att förstå varför det finns ett maxlast begrepp.
Personligen går jag i tron att fordonsingenjörer/tillverkare utfört tester och kommit fram till (med viss säkerhetsmarginal) och ur trafiksäkerhetssynpunkt lämpliga nivåer på maxlast för ett fordon. Om detta är rätt resonerat så innebär rimligen ett överskridande av sådan maxlast ett äventyrande av såväl egen som övriga trafikanters väl o ve.
Vänliga hälsningar
Mårten
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Överlast

Inte blir glädjen mindre med husbilslivet bara för lite överlast.
Tommy R
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.701
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Vi har haft den förut och vi kommer säkert att ha den fler gånger...

Inte för din skull, och inte för min, utan för alla nya medlemmar och intresserade som halkar in på en överlast/vikt tråd och blir så skrämda av alla övertoner i denna debatt så glädjen med husbilen försvinner!!!

Min bestämda uppfattning är att en åklagare INTE kommer att åtala någon för vårdslöshet i trafik för att en husbil vägt ett par tre hundra kilo för mycket, när en lastbil med samma chassi inte ens kommer över 50 % överlast!

Och problemet med att inte få köra vidare förrän man minskat vikten är väl inte särskilt stor med en husbil? Stanna motorn, sätt på kaffe och starta TV:n... :)

OK. Tyckte väl jag kände igen din argumentation. Men i min ålder kan man aldrig vara riktigt säker. :)

Jag har ett förflutet som polis. Jag har fortfarande goda kontakter med inte minst trafikpolisen. Mina åsikter är inte gissningar utan bygger på den information jag får.

Jag överskrider själv maxlasten då och då. Dock aldrig omedvetet och aldrig mer än 10 - 20 % av maxlasten.

Jag hoppas att du har bra och i så fall för mig okänd, grund för din åsikt. Det vore trist om någon blev av med sitt körkort för att man lyssnat på dig.

Sedan finns det också en trafiksäkerhetsaspekt med ett fordon som överskrider sin totalvikt. Många av våra husbilar bygger på distrubutionsbilar, som egentligen inte är byggda för att vara maxlastade alltid.

Klart att alla ska känna glädje med sitt husbilsliv! Men att någon skulle känna större husbilsglädje genom att inte känna till fakta vore rent självbedrägeri. Det vill i vart fall inte jag medverka till.

:-/<rister
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Krinil, du skriver, citat:
"Sedan finns det också en trafiksäkerhetsaspekt med ett fordon som överskrider sin totalvikt. Många av våra husbilar bygger på distrubutionsbilar, som egentligen inte är byggda för att vara maxlastade alltid" slut citat.

Hur tänker du då? Hur ska man veta hur länge eller hur långt man kan köra med max last?

Leif C
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.701
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Krinil, du skriver, citat:
"Sedan finns det också en trafiksäkerhetsaspekt med ett fordon som överskrider sin totalvikt. Många av våra husbilar bygger på distrubutionsbilar, som egentligen inte är byggda för att vara maxlastade alltid" slut citat.

Hur tänker du då? Hur ska man veta hur länge eller hur långt man kan köra med max last?

Leif C

Detta är främst en argumentation mot jämförelsen med "överlast" på tunga lastbilar som väger 10-tals ton. Där är självklart några hundra kilo hit eller dit inte avgörande för trafiksäkerheten. De får oftast böter eller avgifter för att de orsakar ett större slitage på vägarna, inte för att de blir trafikfarligare. Men den argumentationen funkar inte på våra husbilar.

Håller vi oss inom de vikter husbilarna är byggda för, är det inte några problem. Men, vi har oftast inte så stora marginaler att vi konsekvent kan köra omkring med flera hundra kilos "övervikt".

Det finns bilar som har marginal, som går att "väga upp". Det finns dock ändå fler som inte har det. Det gäller att veta skillnaden.

Återigen. Jag tycker att man ska känna sin bil och dess förutsättningar. Jag gillar inte de här svepande bagatelliseringarna av "överskridande av maxlast".

:-/<rister
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Det viktiga i trafiksäkerhetssynpunkt är ju att man inte överstiger konstruktionsvikten.
Totalvikt och tillåten lastvikt är annars det man lagförs emot, men är inte absolut av vikt :) för trafiksäkerheten.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.701
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Vad är konstruktionsvikt? Vilken praktiskt betydelse har det för mig som husbilsägare? Var kan jag utläsa den? Tycker inte du det är tillräckligt luddigt redan?

:-/<rister
 
Toppen