Sv: Överlast
Hallå igen Ulf..., har vi inte haft den här diskussionen förut?
Definitionen av överträdelse av maxlast, är ganska märklig. Den beräknas procentuellt på tillåten lastvikt och inte på fordonets totalvikt, som hade varit det mest logiska. Jag är den förste att hålla med om det ologiska i definitionen, tycker faktiskt den är horribel, men det förändrar dessvärre inte de faktiska förhållandena.
Återkallelse av körkort kan ske vid följande trafiktbrott/överträdelser:
Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
Smitning från trafikolycksplats.
Upprepade trafikförseelser, dock minst tre under en tvåårsperiod.
Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
Opålitlighet i nykterhetshänseende.
Allmän brottslighet.
Sjukdom.
Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.
Beteckningen av vad som är brott mot någon "annan viktig trafikregel" regleras av brottets eller överträdelsens straffvärde.
Straffvärdet för överträdelse av maxlast är skyhögt högre än straffvärdet för överlast, där det inte så sällan regleras med s k överlastavgifter.
Överskrids maxlasten 1 - 50 % är böterna mellan 2000 till 4000 kronor. Vid högre överträdelse blir det rapport till åklagare.
Dvs får du lasta 400 kg och har 205 kg för mycket i en husbil, blir det rapport till åklagaren och därmed faller öveträdelsen in under beteckningen brott mot "annan viktig trafikregel", eller vårdslöshet i trafik, beroende på omständigheterna.
Som svar på din fråga vet jag faktiskt ingen som har blivit av med körkortet pga detta. Jag känner privat knappats någon husbilsägare som ens blivit vägd i Sverige. Så att vi inte har statistik beror på att det hittills varit väldigt lite risk att bli upptäckt.
Men att gå ut och säga att inte körkortet kan bli återkallat är missledande.
Sen får givetvis var och en göra sin bedömning men att man då ska få göra det med rätt faktabakgrund.
:-/<rister