F
F.d. 9344
Guest
Sv: Överlast
Inga konstigheter alls. Som cotrex skriver har axeltryck lika stor betydelse som överlasts på totalvikten. Vi kan ha rätt totalvikt men totalt fel fördelning av axeltryck och vipps så åker vi fast för överlast.
Som cortex skriver, belastningen på bakaxeln är helt beroende på axelavståndet från axel till överhäng.
Har jag stort överhäng( avstånd mellan bakaxel och påbygnad bakom denna) på en bil och hänger på cycklar eller mopeder där bak så påvekar det axeltrycket på bakaxeln mer än vi kanske anar.
Detta vet alla yrkescahffissar och försöker fördela lasten efter detta, ibland kan det hjälpa att ha lite mer i framändan för att uppväga tyngden där bak.
Undra hur alla som kör med HV klarar bakaxeltrycket med vagnen där bak. Man kan se dragbilar som nästan släpar baken i vägen med en framåtlutande HV där bak,det borde vars stort bakaxeltryck på dessa bilar.
Hur ofta kollas dessa fordonskombinationer på vågstationer?
Tror nog att vi HB-körare skall ligga lågt i detta ämne det finns alltid någon som i sin proffision kanske vill sätta in resurser på detta med "det problem som vi tycks ha men inte andra".
Inga konstigheter alls. Som cotrex skriver har axeltryck lika stor betydelse som överlasts på totalvikten. Vi kan ha rätt totalvikt men totalt fel fördelning av axeltryck och vipps så åker vi fast för överlast.
Som cortex skriver, belastningen på bakaxeln är helt beroende på axelavståndet från axel till överhäng.
Har jag stort överhäng( avstånd mellan bakaxel och påbygnad bakom denna) på en bil och hänger på cycklar eller mopeder där bak så påvekar det axeltrycket på bakaxeln mer än vi kanske anar.
Detta vet alla yrkescahffissar och försöker fördela lasten efter detta, ibland kan det hjälpa att ha lite mer i framändan för att uppväga tyngden där bak.
Undra hur alla som kör med HV klarar bakaxeltrycket med vagnen där bak. Man kan se dragbilar som nästan släpar baken i vägen med en framåtlutande HV där bak,det borde vars stort bakaxeltryck på dessa bilar.
Hur ofta kollas dessa fordonskombinationer på vågstationer?
Tror nog att vi HB-körare skall ligga lågt i detta ämne det finns alltid någon som i sin proffision kanske vill sätta in resurser på detta med "det problem som vi tycks ha men inte andra".