• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Inga konstigheter alls. Som cotrex skriver har axeltryck lika stor betydelse som överlasts på totalvikten. Vi kan ha rätt totalvikt men totalt fel fördelning av axeltryck och vipps så åker vi fast för överlast.
Som cortex skriver, belastningen på bakaxeln är helt beroende på axelavståndet från axel till överhäng.
Har jag stort överhäng( avstånd mellan bakaxel och påbygnad bakom denna) på en bil och hänger på cycklar eller mopeder där bak så påvekar det axeltrycket på bakaxeln mer än vi kanske anar.

Detta vet alla yrkescahffissar och försöker fördela lasten efter detta, ibland kan det hjälpa att ha lite mer i framändan för att uppväga tyngden där bak.

Undra hur alla som kör med HV klarar bakaxeltrycket med vagnen där bak. Man kan se dragbilar som nästan släpar baken i vägen med en framåtlutande HV där bak,det borde vars stort bakaxeltryck på dessa bilar.

Hur ofta kollas dessa fordonskombinationer på vågstationer?

Tror nog att vi HB-körare skall ligga lågt i detta ämne det finns alltid någon som i sin proffision kanske vill sätta in resurser på detta med "det problem som vi tycks ha men inte andra".
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Läste i någon tidning att det inte bötfälls för överskridande av axeltryck. Enligt denna artikel kan man bara få böter för överlast.
Är det någon som vet
Ha det
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Läste i någon tidning att det inte bötfälls för överskridande av axeltryck. Enligt denna artikel kan man bara få böter för överlast.
Är det någon som vet
Ha det

Vad kan det vara för illäror som den skribenten sprider:mad:

Måste vara ett missförstånd från din sidan. Öveskridet axeltryck är per difinition överlast inget annat. Du kan ha rätt totalvikt men felfördelat och med för stort tyck på fram eller bakaxel resp. boggie = överlast.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

I nr 8 årgång 2012 är det en artikel om överlast. Så här säger polisen Lars Uno Viking "För husbilar med stort överhäng där bak. och med ett stort garage som sväljer mycket last, kan ägaren kanske oroa sig över vikten på just bakaxeln. Men vi kollar bara totalvikten, säger Viking. Vi har ingen bötestrappa för överskridna axelvikter på den här typen av fordon. Men självklart reagerar vi om vi ser att bakaxeln är så tungt lastat att fordonets körbarhet ävebtyras, då kan vi ställa krav på exempelvis omlastning"
Säger som Tomas Di Leva
Vem skall man tro på.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Överlast

Föer att göra saken ännu lite jobbigare kan ni ställa den frågan till ett par polisdistrikt, jag sätter bra nog mycket på att ni kommer att få olika svar. När vi inom CC hade vägning på SBP av husvagnar och dragbilar så blev polisen oense med Bilprovningens personal, om hur ekipaget skulle vägas, med vagnen på eller av dragbilen. Vid en närmare undersökning och fråga angående dena saken, till olika polisdistrikt så fick vi olika svar. Så allt är inte solklart, och om inte polisen kan reglerna vem kan då reglerna?? Vet att detta är lite OT, men vad polisen säger inte alla gånger rätt....



I nr 8 årgång 2012 är det en artikel om överlast. Så här säger polisen Lars Uno Viking "För husbilar med stort överhäng där bak. och med ett stort garage som sväljer mycket last, kan ägaren kanske oroa sig över vikten på just bakaxeln. Men vi kollar bara totalvikten, säger Viking. Vi har ingen bötestrappa för överskridna axelvikter på den här typen av fordon. Men självklart reagerar vi om vi ser att bakaxeln är så tungt lastat att fordonets körbarhet ävebtyras, då kan vi ställa krav på exempelvis omlastning"
Säger som Tomas Di Leva
Vem skall man tro på.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Hej mycket intressant, normalt set så är lagen skriven så att "ingen" vet!!!!"!
Men när det blir kontroll då vet Polisen "helt plötsligt"!!!??
Nä som" CH Herrmansson" sa nån JÄVLA ordning får där va --------.
Mvh.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

När husbilen är klassad som personbil så väger man bara totalvikten.
Går man in på transportstyrelsen och kollar på fordonsuppgifterna, så finns det inga axelvikter utsatta.
Axelvikterna finns i dokumentet från tillverkaren. Det finns också på den lilla skylten eller klistermärket som brukar sitta på förarstolen.
Krister.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Överlast

När vi for ner mot Moseldalen i September så vägde våran Eriba 697 fullastad 3510 kg (totallvikt 3850)

Vi vägde bilen med absolut fulla tankar (ej spill:wink:) två nya gasoltuber.Två cykar. Frugan och jag samt en Goldenflicka på 35 kg och en katt på 9kilo.

Vi vägde bilen på bilprovningen och det funkade även att mäta axlarna för sig!(90kilo kvar att lasta i rumpan vid avresan)
Axelfördelningen är på våran bil= 2000 kilo fram samt 1850 bak enl. skylt på bilen.


FAST.. det som är konstigt är att bilen vägde 50 kilo mer vid kontrollvägning när vi kom hem;), trots att vi inte hade något vatten i färskvattentanken och högst 15 liter diesel ..............

Visst är det märkligt:oops:



Ha det gott!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Överlast

Skämt åsido....:wink:

Vi har det mycket smidigt här i Mjölby vad gäller just vägning av husbilen!
Vi har en våg på sopstationen där man t.o.m får ett kvitto på hur det ser ut. Sen har vi även bilprovningen som det går att väga på (om man frågar snällt).

Eriban som vi har stämmer precis med vikterna som angavs i "pappren". Det är nästan så att vi funderar på att väga ner den till 3500 kg. Så som vi åker med käk och allt inalles så skulle vi då ligga på ca 50-75 kg övervikt (alltså om vi väger ner den till 3500 kg/totallvikt). Med en lastvikt på ca 500 kg i 3500 utförande så är ju inte straffen katastrofala. Vi har nu ca 850 kg i lastvikt (3850 i totalvikt) som vi inte kan utnyttja fullt ut på något sätt. Detta beror på att vi inte kan lasta speciellt mycket i garaget för då blir axelvikten för stor där. Att ha saker lösa inne i bilen är ju egentligen inte tilltalande.

När vi kom hem från Mosel gick vi på rött i tullen för att visa upp djurens passhandlingar och för att få en jämn axellast hade vi ölflak (ca 6 st)inne i bilen och tullaren tittade lite konstigt på oss!
Jag tror inte att tullen bryr sig om viktaspekten men hans blick sa det mesta och jag håller med honom.

Så det här med garage och bakaxellast kanske inte lirar så där kanon alltid:cool:. Har man då en moppe eller något på en ramp med hävstångseffekt så får man nog tänka sig för! Det är ju inte bara bötesaspekten utan även att köregenskaperna påverkas.

Anders
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Varför åker ni med överlast?Det är väl ett för alla klart att detta inte är tillåtet så varför ta den risken?
Visst kan kortet åka så det har ingen betydelse vad det har för gradering om du så har A-Ö på lappen.
Har du köpt för liten bil med förlåg totalvikt får du lasta ur eller hänga på ett släp på HB
Skall detta vara så svårt att förstå.
Tycker detta är solklart.:music-icon:
Vid köp av bil måste LAST VIKTEN vägas in eller hur? Kan jag få in en flaska till eller blir det då överlast.
Fy fasen för och ha det så tajt.
2179
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Önskar man vore i lilians och reidars kläder, då är det tydligen väldigt enkelt byt bil eller häng på en släpvagn. Nu åker vi ständigt med övervikt, har då 2 saker att välja på ställa av för gott eller köra vidare.
Tommy R
Ja det är det jag menar valet är ju ditt ingen annans.
Köra lagligt eller chansa och be till vår herre att inte bli ertappad med övervikt eller i en trafikolycka där överlasset är av betydelse.
mvh
2179:wideeyed:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

När många av oss köpte husbil hade vi ingen aning om detta med lastvikt. Försäljarna talar knappast om det för en. Min ekonomi är sådan att jag inte kan byta husbil. Det är enkelt att tala om för oss vad som är rätt och fel.
Samtidigt går många bilar att väga upp så jag har svårt att se trafikfaran med dessa.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Överlast

2179.
Nu tror jag att det inte finns någon herre att be till.
Vad bekräftar vår bils trafikssäkerhet kan nog inte du bedömma.
Vi fortsätter nog att åka med vår nuvarande bil framåt vårkanten.
Tommy R
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: Överlast

Jo visst kan man säga:

" De hade jag ingen aning om" !! (Fri översättning Hasse Alfredsson)!

Men frågan är om det hjälper i kontrollen!

Det bästa är nog att rätta mun efter matsäcken!

Lennarts tankar
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Överlast

Hej L.O
Har ingen aning vem du är, men med inlägget verkar du veta hur problemet med överlast skall fixas.
Du kan ju börja med att tala om vad som ingår i matsäcken.
Tommy R
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: Överlast

I matsäcken ingår det som ryms inom viktgränsen man har att rätta sig efter!

Lennarts tankar
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen