• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Enkelt uttryckt så konstrueras nästan alla prylar, i det här fallet husbilar, för att säkert klara av vissa förutsedda saker som t.ex en totalvikt på 4 ton! Om husbilen i exemplet verkligen skall kunna klara en högre totalvikt så ökar dess kostnad på grund av att erforderliga ingående prylar då måste dimensioneras upp med t.ex kraftigare ram, bromsar, däck, mmm (= inte samma bil längre, om den skall klara 4,5 eller 5 ton)!

Samma konstruktions-/dimensioneringsval uppstår om man bygger t.ex en husgrund för ett 3 våningshus men sedan ändrar sig och i stället vill bygga på med 5 våningar, varvid 3 vån husgrunden blir för klen! Hållfasthetsberäkningar ligger till grund for alla typer av konstruktioner (broar, flygplan, tröskor, mmm) för att erhålla rätt kostnad för rätt ändamål utan att betala för mycket!

Alla konstruktioner optimeras för sitt ändamål, onödig/okänd överdimensionering ökar bara kostnader och vi kunder köper då inte produkten pga av dess då "onödigt höga pris"!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Överlast

De prylar jag har räknat på har alltid innehållit en säkerhetsfaktor i ekvationen.
Men frågan gäller väl fortfarande "kostnaden" eller påföljden vid en större överlast. Tror knappast någon domare lägger tid på att ta reda på någon förm av hållfasthetsberäkning. För det som gäller är ju satt på pränt. Dvs. lastförmåga och totalvikt.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Överlast

Tror nog att det är många som åker med överlast inte bara vi.
Trots överlast känner vi oss inte som kriminella, även om många
med sina inlägg kanske hoppas på det.
Tommy R
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Krinil.

Jag blir faktiskt lite frågande över allt detta skrivande om överlast/övervikt som tydligen är ofta förekommande på detta forum.
Jag som jobbar som yrkeschaufför och du som varit den som övvervakat dessa kanske kan svara på följande.

När ni (polisen) väger en bil så har ni väl bara två parametrar att utgå ifrån.
Bilens reristrerade tjänstevikt kontra regristerade totalvikt. Skillnaden däremellan är väl last?

Överstiger bilen vid vägning totalvikten med ex 200 kg så borde det väl vara 200 kilos överlast?

Hur skall det annars gå till att konstatera överlast?

Alternativet om man läser vissa inlägg här är ju att jag vid kontrollen beodras att "plocka ut allt" som är löst i bilen och ni väger det för att konstatera hur många % överlast jag kör med:rolleyes:
Nu bortser jag från för högt axeltryck/boggietryck p.g.a felfördelad last exempelvis.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Faktiskt det har jag aldrig tänkt på min HB är klassad som LB och där finns det med.
Kollade min PB och ja du har fullständigt rätt:)
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Krinil.

Jag blir faktiskt lite frågande över allt detta skrivande om överlast/övervikt som tydligen är ofta förekommande på detta forum.
Jag som jobbar som yrkeschaufför och du som varit den som övvervakat dessa kanske kan svara på följande.

När ni (polisen) väger en bil så har ni väl bara två parametrar att utgå ifrån.
Bilens reristrerade tjänstevikt kontra regristerade totalvikt. Skillnaden däremellan är väl last?

Överstiger bilen vid vägning totalvikten med ex 200 kg så borde det väl vara 200 kilos överlast?

Hur skall det annars gå till att konstatera överlast?

Alternativet om man läser vissa inlägg här är ju att jag vid kontrollen beodras att "plocka ut allt" som är löst i bilen och ni väger det för att konstatera hur många % överlast jag kör med:rolleyes:
Nu bortser jag från för högt axeltryck/boggietryck p.g.a felfördelad last exempelvis.

Jag har aldrig jobbat renodlat med trafikövervakning. Faktiskt försökt hålla mig så långt ifrån det går. :) Så vägt bilar har jag aldrig gjort.

Men ditt resonemang är riktigt. Det är uppgifterna i Bilregistret som styr. Så vägs din husbil och den väger, låt oss säga 210 kg mer, än totalvikten i bilregistret, så är din överskridna maxlast 210 kg. Sedan räknas överträdelsen ut i procent av maxlasten, vilket är skillnaden mellan den registrerade tjänstevikten och den registrerade totalvikten. Låt oss anta att bilens tjänstevikt är 3100 kg och totalvikten 3500 kg i Bilregistret, då har du 400 kg maxlast.

Böterna är 2000 - 4000 kronor upp till 50% överträdelse av maxlasten, så i detta fallet hade det blivit rapport till åklagare.

Några hållfasthetsberäkningar görs inte. Något försök att väga tjänstevikt görs aldrig heller. Det hade varit en omöjlighet. Det är uppgifterna i Bilregistret som styr.

:-/<rister
 
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

detta e ju ett jätteproblem för många av oss,,på nåt sätt verkar de som husbilen funkar bäst när den står still,,
köper man en bil med så många säkerhetsbälten så förmodar ja att folk skall sitta fastspända där under färd.
ock också åka med,:D,.

ock inte slänga ut folket bara för man ska ut o rulla,,
ja har alltid undrat varför 95% utav alla bilar har en totalvikt på 3500 kg,,
så mycket olika modeller de finns,?

en gammal? gräns för en lika gammal? körkortsbehörighet:p ock då tillsammans med en lika gammal skattesats (viktbaserad) som sakta fasas ut med en ny utsläppskatt som heller inte går ihop med körsträcka,,:p
själv lastar ja 590 kg,,på överbliven last från ursprunget..lycka till för den representant som jobbar för oss,,



ett moment 22 för myndigheten eller kanske 23:D:D,
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Tackar för det svaret krinil. Precis vad min erfarenhet säger mig, men det verkar som att detta inte är helt klart för många på forumet.

Jag har också viss förståelse för att du "hållit dig borta från" Trafikenheten:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Jag har en ordinär 3,5 tonnare med 400 kg lastvikt. Vi hade konsekvent för mycket last i början. Bilen har, som så många bilar idag, fantastiska lastutrymmen som efter en tid innehåller mycket "bra att ha".

Idag har jag ett excelark, där jag under flera år noterat vikten på utrusning som vi har i bilen. Allt från husgeråd, batteri, AC, markissidor, markismatta, vindskydd, AC (en Truma som är monterad i garaget och lätt kan tas ut), domkraft, biltillbehör, olika gasolflaskor, grill, utemöbler, cyklar, en ungefärlig beräkning av kläder för olika förhållanden, olika mängder mat, öl och vin, osv, osv.

Nu kan vi i stort sett "väga bilen" vid köksbordet. Vi anpassar packningen efter aktuell resa. Lite mer jobb men man får snabbt bra kläm på sin packning och bra koll på bilens aktuella bruttovikt. Anpassar också dieselmängd och vatten för att ligga någorlunda rätt. Ex halv tank diesel och 10 liter vatten, fixar ett rejält inköp i Bordershop på hemresan! Kontrollväger också bilen ofta vi vägverkets vågar utanför Helsingborg eller Gårdsstånga/Hurva, som vi passerar ofta, för att få bekräftat att vi inte tappat kontrollen. Tycker det funkar jättebra.

Vi trivs väldigt bra med vår bil och vill av olika anledningar inte väga upp. Men hade vi tillbringat ännu mer tid i bilen och legat ute längre och kanske inte kört så många utlandsresor, då hade vårt sätt att packa givetvis inte funkat. Då hade vi definitivt bytt bil, till en med rejäl lastvikt.

Men mitt tips är att börja med att ha koll på lasten. Det finns många fördelar med det. Det är häpnadsväckande mycket saker som "bara" samlas i våra husbilar! :)

:-/<rister
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Jo så är det nog, att försöka ha koll. Jag/vi har inte så stor koll på vad vi har med oss väger. Men kör aldrig med mer färskvatten ex. som behövs för att fixa fika på vägen och en eventuell toaspolning ca 10-15 l max. Det bör ju hålla nere lastvikten regält. Vet att det finns de som "fyller "upp färskvatten kanske 100 l och ligger och hasar med det. Vatten fyller vi när vi är på plats eller strax innan. Ja tillgång till vägar finns det här också.
SVEVIA i Jönköping (inte långt från E4,an mycket trevliga och hjälpsamma, kör vi söder ut på E4 så finns Kontrollplatsen vid Krängshult (ca 2 mil söder Jönköping) och där brukar jag köra upp och kolla totalvikt/axeltryck.

Rätt intressant faktiskt att kolla hur det ser ut på vågen med olika mycket färskvatten och diesel i tankarna. (Förutsatt att den inte är bemannad då);)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Överlast

Hur klarar man sig utan vatten och drivmedel?
Diesel, vet aldrig hur långt det är till nästa mack.
Vatten fyller alltid upp fullt, vet aldrig hur länge man blir kvar på samma plats.
Vi använder vatten till hushåll och tvätt bland annat.
Tommy R






.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Hur klarar man sig utan vatten och drivmedel?
Diesel, vet aldrig hur långt det är till nästa mack.
Vatten fyller alltid upp fullt, vet aldrig hur länge man blir kvar på samma plats.
Vi använder vatten till hushåll och tvätt bland annat.
Tommy R..

Det är helt upp till dig. Nu vet inte jag i vilken världsdel du brukar färdas i men normalt i Europa är det faktiskt inte långt mellan "Tapparna" så bränslefrågan är inte svår att lösa.

Själv tankar jag fullt i dieseltanken om priset är vad jag tycker är billigt.
Vatten, ja inte är det heller någrot stort problem att anförskaffa på de flesta "Tappar" Campingar, och många Ställplatser eller till och med hos någon privtperson om du nu är i ödemarken och fricampar

Men som sagt har du 100 l vatten = 100 kg last som gör att din HB får släpa på mer = mer bränsleåtgång. Kanske risk för överlast och så vidare så :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Överlast

Det är väldigt lätt att lasta in för mycket i husbilar med stora garage, den förre ägaren till vår husbil som är en 7m, helintegrerad bil med stort garage åkte omkring med en mc på en ställning där bak i garaget, utöver allt annat bra att ha. Det är väldigt inbjudande att bara fylla på mer och mer om det finns utrymme. Dessutom är det lätt att överskrida bakaxelbelastning och förändra vägegenskaperna negativt. Borde det inte som i flygplan finnas en skylt med maxlast för varje lastrum. T.ex garaget?
Åke
 
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

tänk om man inte kan tanka dieseltanken full? de kanske e bättre att ta med sej nåra jeepdunkar:)
eller,,varför ståtar dom med 120-liters vattentankar?

lämna tillbaka nåra säkerhetsbälten,,ja byter inte mitt kylskåpsinnehåll mot en passagerare,:p

finns de inga upplysningar av vad ett fiatchassi väger?
visst finns de,,

en utökad lobbyism kanske?
eller? har dom lika problem i tyskland?

nån som vet,,??
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Antar att dimensioneringen av husbilen och dess komponeter tar med dynamiska faktorer, dvs vilken hastighet man kör och hur ojämt underlaget är. Om man hoppar över avsnittet lagar och regler kan man även teoretiskt klara en del överlast genom att sänka den maximalt rekomenderade farten. (på lyftkraner som jag jobbar med ligger dom dynamiska faktorerna ungefär mellan 15-100% +säkerhetsfaktorer beroende på krantyp). // Peter
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Måste tacka Vingen3 för informationen om att det inte är så långt mellan Tapparna i Europa. Så fick jag också reda på att 100l väger 100kg
Tommy R

Tackar själv. Alltid trevligt att kunna bidra med upplysningar:)

Eller har jag fel i detta, det kanske är långt mellan "Tapparna" i Europa?
Den specifika vikten för vatten kanske inte är som jag lärt mig 1 Kg/L?:wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Överlast

Hur som helst, för att återgå till överlastsbegreppet, så är det mest logiska att en överlast beräknas utifrån fordonets konstruktionsvikt dvs totalvikten.

Men logik är väl inget man kan kräva av myndigheter.
 
Toppen