• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Överlast

Dom flesta inkl. myndigheten är nog överrens om att övervikt måste beräknas på totalvikten men för att åstadkomma en förändring måste någonting göras t.ex. mailbombning av ansvariga, eller är det för politiskt?
Åke
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Överlast

Dom flesta inkl. myndigheten är nog överrens om att övervikt måste beräknas på totalvikten men för att åstadkomma en förändring måste någonting göras t.ex. mailbombning av ansvariga, eller är det för politiskt?
Åke

Jag har inga problem med att det diskuteras i generella politiska termer kring husbilar och husbilsliv. Det är först när det börjar glida över i partipolitisk argumentation/pajkastning som det finns fog för ingripande från webbarna (tycker jag).
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Än en gång varför kör ni med överlast?
Ni kör ju olagligt medvetet och funderar på om det är billigare att ta böterna än att hänga på en kärra eller ställa säljaren till svars kanske byta bil.
Sedan ens diskutera här och tala om att ni medvetet kör med överlast här där vem som helst kan läsa det ni skriver.
Sedan fundera på om ni kan klara er och få behålla kortet skulle ni vara inblandade i en dödsolycka är det åklagaren som yrkar straffpåföljden om ni anses vara vållande till olyckan.
Så länge inget händer är det lungt men om det händer och en utredning dras igång är det en annan sak.
Kanske påföljden blir grov vårdslöshet i trafik då hänger kortet på en skör tråd.

2179:music-icon::wideeyed:
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Hmmm, vilken konsekvens av ev överlast (enl rubriken) anser ni här på tråden är eller borde vara viktigast att komma tillrätta med, i samband med att ett fordons tekniska totalvikt överskrids, tycker ni att det är;

¤ trafik- resp produktssäkerhetsaspekten?
¤ bötesbeloppets beräkning och ev utnyttjande?
¤ eller behovet av en tvingande klausul i alla köpekontrakt där husbilsssäljaren måste upplysa om t.ex att x antal personer (a'75kg) + y kg övrigt kan medföras under färd, vid fel uppgift går köpet tillbaka! Obligatorisk info före alla husbilsköpet (att jfr med upplysningsplikten för "kända fel" då det gäller husförsäljning)???
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

:yes:
Det måste vara jobbigt att ha en åsikt (2179) om ingen är intresserad.
Tommy R
Jag tror du har fel det stora flertalet är nog intresserade och väl medvetna om problemet men vet inte hur man skall komma till rätta med överlasten.
Nej inte ett dugg det är bara i all välmening men jag kör inte med överlast helt säkert.
Men jag hoppas att alla borde fundera över sin siutation.
TEX försäkringsbolaget hur ställer de sig till ersättningen om de blir inblandade?
Kram 2179:spinny:
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Vad vill Lilian o Reidar att vi skall göra. Är lastvikten låg vad finns för alternativ om det inte går att väga upp. Skall man lämna frun hemma? Skrota husbilen så att ingen annan får lida?
Eller väga om den så att man inte mister körkortet (Så att den får samma lastvikt som dom svensksålda)
Eller finns det flera förslag?
Ha det
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Hur som helst, för att återgå till överlastsbegreppet, så är det mest logiska att en överlast beräknas utifrån fordonets konstruktionsvikt dvs totalvikten.

Men logik är väl inget man kan kräva av myndigheter.

Visst är det så, du har helt rätt, och ska man finslipa det hela så är det totalvikt och procent av överskridna axelvikter som är intressant. Procent av lastförmågan säger ingenting om den verkliga överbelastningen // Peter
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Vad vill Lilian o Reidar att vi skall göra. Är lastvikten låg vad finns för alternativ om det inte går att väga upp. Skall man lämna frun hemma? Skrota husbilen så att ingen annan får lida?
Eller väga om den så att man inte mister körkortet (Så att den får samma lastvikt som dom svensksålda)
Eller finns det flera förslag?
Ha det
Ja du vad du skall göra är inte vårat bekymmer valet är ju ditt. Men vi såg till att ha rätt last vikt innan vi köpte bilen vi vägde HB före vi gjorde färdigt köpet fick vägd bil vikt 3750 kg och datum på kvittot.Totalvikt 4250kg CE på Körkortet.
Även vägd bil med tillbehör körklar mitt ansvar därför vet jag att vi inte har överlast när vi är ute på vägarna.
Ja det är en del att tänka på.
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Hmmm, vilken konsekvens av ev överlast (enl rubriken) anser ni här på tråden är eller borde vara viktigast att komma tillrätta med, i samband med att ett fordons tekniska totalvikt överskrids, tycker ni att det är;

¤ trafik- resp produktssäkerhetsaspekten?
¤ bötesbeloppets beräkning och ev utnyttjande?
¤ eller behovet av en tvingande klausul i alla köpekontrakt där husbilsssäljaren måste upplysa om t.ex att x antal personer (a'75kg) + y kg övrigt kan medföras under färd, vid fel uppgift går köpet tillbaka! Obligatorisk info före alla husbilsköpet (att jfr med upplysningsplikten för "kända fel" då det gäller husförsäljning)???

Alla som tagit körkort har väl informerats om detta med överlast enligt teorin och om så inte är fallet så kanske personen helt enkelt inte ska ha ett körkort!!

Det är upp köparen och brukaren att vara upplyst om sin situation som alla andra regler här i samhället hehe!!

:D:D
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

Gud vad ni är duktiga.
Stor kram och lite ödmjukhet skickar jag till er
Ha det


håller med:p överlast är högre än underlast,,ock underlast är lite under överlast men som ändå är last:D:D:D:D

vi har också mellanlast,,det innebär att gråvattentanken är( överfull) av pilsner,,ock den kan bara tömmas från marknivå,,då blir de mellanlast:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Men kära vänner i HB:) Överlast. Naturligtvis är det ett problem den dagen vi står på vågen och "Lännsman" konstaterar att min bil väger mer än tillåten totalvikt.

Men varför allt detta "tjöt" om detta?

Reglern är enkel egentligen.
Väg HB,n tom sedan är det mellansklillnden mellan tjänstevikt och totalvikt som utgör laglig last inget annat.

Somliga anser att de behöver ha med sig fulla vattetankar hemmifrån, OK då har de dessa kilon att räkna som last men där är mycket att spara i vikt och bränslekostnad om inte annat.

Själv tankar jag heller dieseltanken full än färskvattentanken men det är kanske olika:rolleyes:

Klar som skavspat har jag utrustat min HB men diverse tillbehör så minskar jag lastförmågan i pariter med vad dessa väger eller hur?
På vår HB finns ,markis, parabol, cyckelställ och dessa tillbehör har naturligtvis minskar lastvikten från det som var grunden när HB,n stods där "naken".

Hänger vi på cycklarna så är det last, har jag 50 liter vatten i färskvattentanken så minskar det att ta med annat o.s.v.

Sedan kan vi fundera på varför det finns regler för totalvikt och axeltryck på våra fordon.

Till viss del beroende på anpassade säkerhetsdetaljer på fordonet, men den absoluta störtsa anledningen är troligen vägslitage. Ju tyngre destå mer vägslitage. Och när det gäller de verkligt tunga fordonen så är det hållfastigheten på våra broar och vägar som är grunden till detta.
Har jag fel så rätta mig gärna:)

Kör lungt vänner ha koll på skillnaden mellan tjänstevikt och totalviktoch du slipper problem om du blir vägd.

Bara att beklaga de som köpt en kanonfin välutrustad HB för stora belopp och sedan står där med en HB som inte klarar mer än 2 L mjölk i kylen.

Kanske detta beror på att det är "fritt fram" att utan mer än B-kort får lov att köra allt över 3,5 ton för att det är PB Kl. II:wideeyed:

Då finns kanske inte insikten om dessa faktorer i körkortsutbildningen:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

helt rätt vingen,,vistt har detta sitt ursprung i körkortsbehörighet ock i synnerhet skattesatsen,,
just därför frågar jag omigen,,

är detta ett nationellt problem? eller har de med att göra med ett annat skattetänkande? (utsläppsskatt)

hur e läget i tyskland?? är de ingen som vet????????????????????:D
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Hej, att köpa husbil och sedan veta vad man kör med är kanske inte så lätt!

Följande säljannons ligger ute på nätet, glöm nu att det är en Cartago det kunde lika gärna ha varit ett annat märke, vad ger annonsen en köpare för seriös information om verklig (rest) lastförmåga?

I ex blir säkert lastmarginal kvar men hur stor är den(?) och vad kan man dra för slutsatser av denna annons och liknande (betr "+egenvikt/vad ingår i före" är i alla fall antytt)?


--------------------- inkopierad annons --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pris:1 059 500:-Typ: HusbilPlats: Göteborg,Västra Göteborg
Tillfälle om begagnad Lyxhusbil.... Carthago Chic C-Line I XL 5.8 Q, 1 ägare uttagen Juli 2012 Körd garanterat 800 mil privat

Fiat Ducato 250 mod 2012 Maxi 50, M-Jet 150 2,3 L 150hk / 110kw euro 5, Heavy 50 Boggie, Automat 6-Stegad, ABS ASR, AC Motor, Farthållare, 2 x Airbag, Förardörr med Elhiss
Utrustning som ingår i pris: Markis, TEC-Tower, Back-kamera, ALDE-Panna + Växlare, Quick-Up TV / DVD, Central-Lås / Bodelsdörr, C-Ställ, AC-Bodel Dometic 2200, Solceller 150 W

Totalvikt: 5.000 kg (B-kort före -96)
Tjänstevikt: 3.799 kg (före utrustningen)
Lastvikt: 1.201 kg (före utrustningen)
Årsskatt: 7.900 kr
/ Husbilskungen!
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Totalvikt: 5.000 kg (B-kort före -96)
Tjänstevikt: 3.799 kg (före utrustningen)
Lastvikt: 1.201 kg (före utrustningen)
Årsskatt: 7.900 kr
/ Husbilskungen!

Här hade det varit ärligare av säljaren att uppge bruttovikten i stället för lastvikten.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Vi kan vrida och vända på detta i det oändliga, men innerst inne så vet vi nog om att vi kör med överlast, om så är fallet. I vardagen klara vi oss bra, men efter att fått böta 4000:- när vi en gång kom hem från Spaninen, så bytte vi bil och skaffade detta lilla släp. Här kan vi lasta ca 500 kg plus det vi har i bilen. Ganska skönt när man ser en poliskontroll. Släpet är smalare än bilen så kommer bilen fram så hänger släpet bara med. Som "mannen med den lilla mustachen" sa. Den slutliga lösningen. ( I vårt fall )
 

Bilagor

  • P1060154.JPG
    P1060154.JPG
    2,2 MB · Visningar: 2

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

är det inte så att det finns ingen bruttovikt?? själva bygget ingår ju i lastvikten,,:D

Bruttovikten är den aktuella vikten när fordonet står på vägen, när det gäller överlast så får bruttovikten aldrig överstiga totalvikten och ev. böter beräknas utifrån godkänd lastvikt.
 
Toppen