Sv: Överlast
Men kära vänner i HB
Överlast. Naturligtvis är det ett problem den dagen vi står på vågen och "Lännsman" konstaterar att min bil väger mer än tillåten totalvikt.
Men varför allt detta "tjöt" om detta?
Reglern är enkel egentligen.
Väg HB,n tom sedan är det mellansklillnden mellan tjänstevikt och totalvikt som utgör laglig last inget annat.
Somliga anser att de behöver ha med sig fulla vattetankar hemmifrån, OK då har de dessa kilon att räkna som last men där är mycket att spara i vikt och bränslekostnad om inte annat.
Själv tankar jag heller dieseltanken full än färskvattentanken men det är kanske olika
Klar som skavspat har jag utrustat min HB men diverse tillbehör så minskar jag lastförmågan i pariter med vad dessa väger eller hur?
På vår HB finns ,markis, parabol, cyckelställ och dessa tillbehör har naturligtvis minskar lastvikten från det som var grunden när HB,n stods där "naken".
Hänger vi på cycklarna så är det last, har jag 50 liter vatten i färskvattentanken så minskar det att ta med annat o.s.v.
Sedan kan vi fundera på varför det finns regler för totalvikt och axeltryck på våra fordon.
Till viss del beroende på anpassade säkerhetsdetaljer på fordonet, men den absoluta störtsa anledningen är troligen
vägslitage. Ju tyngre destå mer vägslitage. Och när det gäller de verkligt tunga fordonen så är det hållfastigheten på våra broar och vägar som är grunden till detta.
Har jag fel så rätta mig gärna
Kör lungt vänner ha koll på skillnaden mellan
tjänstevikt och
totalviktoch du slipper problem om du blir vägd.
Bara att beklaga de som köpt en kanonfin välutrustad HB för stora belopp och sedan står där med en HB som inte klarar mer än 2 L mjölk i kylen.
Kanske detta beror på att det är "fritt fram" att utan mer än B-kort får lov att köra allt över 3,5 ton för att det är PB Kl. II
Då finns kanske inte insikten om dessa faktorer i körkortsutbildningen