• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Överlast

Jag kan inte bemöta följande:
Varför åka med överlast.
Varför rättar man inte mun efter matsäcken.
Varför byter man inte bil.
Varför köper man en sådan bil.
Tommy R
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Jag kan inte bemöta följande:
Varför åka med överlast.
Varför rättar man inte mun efter matsäcken.
Varför byter man inte bil.
Varför köper man en sådan bil.
Tommy R

Det är ju lätt att som ovan vara efterklok. Jag tror inte att någon medvetet köper en bil med omöjlig lastvikt men bilarna köps av folk som inte vet bättre.
När jag köpte min första husbil gjorde jag misstaget att bländas av många tillbehör moterade i en bil med från början dåligt tilltagen lastvikt. Bilen var redan uppvägd till max och med ett par hundra kilo lastvikt var den i princip enbart användbar som sommarstuga. Jag hade inte koll på att lastvikter var ett problem och husbilhandlaren demonstrerade villigt alla fina tillbehör. Givetvis sas inget om lastvikt. Det bilen bytte jag in mot en med bättre lastvikt men som vid alla byten kostade misstaget en del. Den bilen blev nog inte så lätt att sälja vidare.
Att säga till de lurade att de får skylla sig själva är ju inte så konstruktivt och roligt för de drabbade. Vi bör informera om problemområdet och jobba för lagändringar och inte ralliera om eländet. Det rullar allt för många sommarstugor på vägarna och nya säljs fortfarande vilket är riktigt trist.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Överlast

Kloka ord mr Bestliner!

Man är inte mer än människa:oops:, och som förstagångköpare är man i händerna på de som vet mest (ofta en säljare)!

DET ÄR DÄRFÖR DENNA SIDA ÄR SÅ BRA FÖR DE SOM VILL TA TILL SIG KUNSKAPSBANKEN SOM BEVISLIGEN FINNS HÄR:

Vi har haft 11 husbilar i våran familj och ärligt kan jag säga att det är bara på de tre senaste som jag har fattat att detta med lastvikt! Man har helt enkelt inte varit upplyst (eller brytt sig:()

Anders
 

Janne o Maggan

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
11433
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Hej!
Många chassin klarar högre totalvikt och då lönar det sig att öka totalvikten. Ett tillverkarintyg från impotören och sedan en ombesiktning. För vår bil kostade intyget 3600 kr, kan minnas fel men i den storleken. Ombesiktningen 950 kr och efter två dagar kom ett nytt papper från Trafikverket. 4200 kg är nu 4500 och vi kör lagligt.
Kollvägde bilen tidigare och med fulla tankar, ej gråvatten, och vår vanliga last vägde den 4110 kg. Det plus 2 x 70 kg för förare och passagerare blir 4250 kg. Det var alltid nästan tomma tankar på hemväg efter att passerat Heiligenhafen.

Hälsningar
Hans

Vem hade du som utfärdade intyget, idag vill dom ha 7000:- + bes.avgift
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Jag kan inte bemöta följande:
Varför åka med överlast.
Varför rättar man inte mun efter matsäcken.
Varför byter man inte bil.
Varför köper man en sådan bil.
Tommy R
Jag förstår dina påstånden men synd är att så många inte tar lärdom av allt som skrivs här om lastvikter.
Jag har varit medlem några år 4-5 år där lastvikter varit på tapeten ständigt.
Så lite får man nog skylla sig själv om man kör med överlast.
Det kan ju inte vara så lätt att säja OJ det tänkte jag inte på.
Att chansa på att inte bli vägd ja vad skall man säja om lyckan inte står en bi
och de står där med vågen?
Bara åka runt få hjärtat i halsgopen varje gång man ser en polisbil borde vara nog.
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Överlast

Vad kostar det egentligen i böter att åka med överlast inom Sverige?
Jag har tex maxlast 3500kg, har vägt bilen med lite extra utrustning till ca 3200kg istället för 3050 som den "borde" väga. Jag har alltså runt 300kg på mig, vilket är rätt ok i sammanhanget. Vi åker oftast 2 pers i bilen. Jag brukar se till att inte ha så mycket färskvatten och tömma avloppstanken innan vi åker, men jag kan tänka mig att jag ibland ligger på mellan 100 och 200kg överlast om man har handlat på sig mycket prylar tex. Nu kan jag troligen inte väga upp mitt Fiatchassi från 2011, har för mig att 3500kg är max på det, men om det gick skulle det tydligen kosta runt 8-9000:- med alla kostnader. Frågan är om det är värt det? Jag har hittills aldrig blivit stoppad med någon av mina tre husbilar, och läser man i trådarna här så är det en försvinnande liten del som faktiskt fått böta för överlast. Är risken verkligen så stor och bötesbeloppen så betydande att det är värt besväret och pengarna att tex väga upp en bil från 3500kg till 3850kg?

(Om man nu inte till varje pris vill vara 100% laglydig, då finns det ju inga alternativ.)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Överlast

Vad kostar det egentligen i böter att åka med överlast inom Sverige?
Jag har tex maxlast 3500kg, har vägt bilen med lite extra utrustning till ca 3200kg istället för 3050 som den "borde" väga. Jag har alltså runt 300kg på mig, vilket är rätt ok i sammanhanget. Vi åker oftast 2 pers i bilen. Jag brukar se till att inte ha så mycket färskvatten och tömma avloppstanken innan vi åker, men jag kan tänka mig att jag ibland ligger på mellan 100 och 200kg överlast om man har handlat på sig mycket prylar tex. Nu kan jag troligen inte väga upp mitt Fiatchassi från 2011, har för mig att 3500kg är max på det, men om det gick skulle det tydligen kosta runt 8-9000:- med alla kostnader. Frågan är om det är värt det? Jag har hittills aldrig blivit stoppad med någon av mina tre husbilar, och läser man i trådarna här så är det en försvinnande liten del som faktiskt fått böta för överlast. Är risken verkligen så stor och bötesbeloppen så betydande att det är värt besväret och pengarna att tex väga upp en bil från 3500kg till 3850kg?

(Om man nu inte till varje pris vill vara 100% laglydig, då finns det ju inga alternativ.)

Hej!
Jag har precis som du oxå 3050 kg, när jag och frugan åker till Spanien på sommaren så har jag ca 100 l vatten, 2 st fulla p 11:eek:r, full dieseltank, sommarkläder...och som du säger, det man har lagt till som x-utrustning, detta år hade vi 60 kg överlast när vi vägde oss i Helsingborg innan vi åkte på färjan.
Vi kommer att åka till Finland över jul/nyår, med oss denna gång är yngste sonen och hans flickvän..bara att skippa full vattentank t.ex, men jag är medveten om att jag kör med en del överlast trots detta om än inte så mycket.

/Pilot
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Vad kostar det egentligen i böter att åka med överlast inom Sverige?
Jag har tex maxlast 3500kg, har vägt bilen med lite extra utrustning till ca 3200kg istället för 3050 som den "borde" väga. Jag har alltså runt 300kg på mig, vilket är rätt ok i sammanhanget. Vi åker oftast 2 pers i bilen. Jag brukar se till att inte ha så mycket färskvatten och tömma avloppstanken innan vi åker, men jag kan tänka mig att jag ibland ligger på mellan 100 och 200kg överlast om man har handlat på sig mycket prylar tex. Nu kan jag troligen inte väga upp mitt Fiatchassi från 2011, har för mig att 3500kg är max på det, men om det gick skulle det tydligen kosta runt 8-9000:- med alla kostnader. Frågan är om det är värt det? Jag har hittills aldrig blivit stoppad med någon av mina tre husbilar, och läser man i trådarna här så är det en försvinnande liten del som faktiskt fått böta för överlast. Är risken verkligen så stor och bötesbeloppen så betydande att det är värt besväret och pengarna att tex väga upp en bil från 3500kg till 3850kg?

(Om man nu inte till varje pris vill vara 100% laglydig, då finns det ju inga alternativ.)

Risken att åka dit förefaller idag ganska liten och med den överlast som du ibland kanske har blir ju böterna 3 till 4 tusen per gång så att lägga pengar på uppvägning är troligen med normal tur inte lönsamt strikt ekonomiskt. Du går ju först med vinst efter tre bötfällningar:). Värt att ta med i "kalkylen" är dock att du inte får köra vidare med så mycket överlast utan måste lasta ur och det kan ju innebära att du förlorar lasten. Att åka ditt ett upprepat antal gånger är ju inte heller helt hälsosamt för körkortet som vid upprepade trafikförselser kan ifrågasättas även om det är ovanligt. Vid försäljning av husbilen är nog också en rejäl lastvikt ett stort plus så kalkylen är ju helt klart något att fundera över. I danmark och tyskland beräknas böterna på överskridandet av totalvikten så där blir kalkylen litet bättre. Lägre böter och med så liten överlast behöver du troligen inte offra lasten så problemet gäller i stort sverige. Vi får här hoppas på gemensamma EU regler som i danmark för då blir problemet litet mindre och mera som det borde. Att överskrida totalvikten med 3 till 6 % är troligen varken specielt farligt eller att se som något stort brott.
Något hundratal kilo på en större femtonsbil är ju i de länderna att betrakta som inom felmarginalen vilket ju är där problemet hör hemma.:)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Överlast

Att få förståelse från dom som åker med stora bilar med stor lastkapacitet var nog inte att räkna med.
Vad som är lite jobbiigt att läsa är när någon skriver, varför sätter man sig i den situationen.
Tommy R
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

När vi köpte vår första husbil så var prio ett ,"hur mycket får man lasta" Efter att ha kört rally i många år så ville jag inte ha en massa böter, det var lika dant med rallybil på biltransportsläp ,nästan alla åkte med överlass och med det en massa böter. Bilen blir instabil och mister en hel del köregenskaper om man chansar att åka med överlass. Vår bil får lasta 610 kg ,det räcke till, inte uppvägd helt original.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Överlast

Jag ringde Transportstyrelsen och frågade: vad har jag för vikt på respektive axlar på husbilen.

Svaret blev: det har vi ingen aning om !!!

Hur skall jag då veta om jag har överlast på de olika axlarna?

Svaret blev " Skit i de du" huvudsaken är att totalvikten inte överskrides.

Detta är något som husbilsbranchen bör undersöka och få ett prejudikat så att alla vet vad som gäller.

Hälsningar från en som vill vara "laglydig" vad det nu står för?

Bosse HBK 1812
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Har funderat mycket på det här med lastvikt. Om jag har fattat det rätt så kan det vara skillnad på lastvikt på en svensksåld rest privatimporterad.
Mina funderingar:
1.En svensksåld bil med en totalvikt av 3500 kg och en tjänstevikt på 3100kg. Får en lastvikt på 400kg. Den utrustas med samma grejor som nedanstående bil. Så den egentliga lastvikten blir 200kg.

2. En privatimporterad bil exakt lika ovanstående men utrustad med markis mm. Totalvikt 3500 kg och en tjänstevikt på 3300kg. Den får då en lastvikt på 200kg

Blir stoppad i en viktkontroll med Bil 1 den väger 3700kg alltså 200kg överlast vad blir då böterna på denna bil?
Blir stoppad med Bil 2 i samma viktkontroll och den väger också 3700 kg vad blir då böterna på denna bil?
Hjälp mig gärna att förstå ovanstående
Ha det
 
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

överlast idag räknas ju från lastförmåga,,ock inte totalvikt,,om då böter räknas procentuellt utav detta så tror ja även myndigheten ser det katastrofala,,
ja tror klubben jobbar med detta,,
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Men jag skulle gärna vilja veta vad böterna blir.
För man kan väga om sin bil genom en enklare typbesiktning. Tror att den heter K1. För då kan man ta bort grejer ex markis för att få likadana förutsättningar som en svensksåld.
Ha det
 
F

F.d. 50198

Guest
Sv: Överlast

På vilket sätt anser du att man utsätter sig själv och andra för risker genom överlast. Själv har jag en husbil som får lasta 350 kg vilket den kommer upp i om den är fulltankad och vattentank och och kylskåp är välfyllda. Tar jag med min och hustrun cykel samt lite annan utrusning är jag upe i 50 procents övervikt.
Utan svårigheter kan jag få min bil omregistrerad så att jag kan få lasta 500 kg mer men då överskirider jag vikten 3 500 kg totalvikt och får betala mer i skatt, fösäkring, vägavgifter m . m.
Nu kommer min fråga till dig. På vilket sätt blir min bil mindre trafikfarlig för att jag omregistrerar den för högre lastvikt och därmed kör lagligt med samma last?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Överlast

På vilket sätt anser du att man utsätter sig själv och andra för risker genom överlast. Själv har jag en husbil som får lasta 350 kg vilket den kommer upp i om den är fulltankad och vattentank och och kylskåp är välfyllda. Tar jag med min och hustrun cykel samt lite annan utrusning är jag upe i 50 procents övervikt.
Utan svårigheter kan jag få min bil omregistrerad så att jag kan få lasta 500 kg mer men då överskirider jag vikten 3 500 kg totalvikt och får betala mer i skatt, fösäkring, vägavgifter m . m.
Nu kommer min fråga till dig. På vilket sätt blir min bil mindre trafikfarlig för att jag omregistrerar den för högre lastvikt och därmed kör lagligt med samma last?

Om man inte ordnar med förstärkningar av något slag på husbilen så är din fråga helt relevant..extra inkomster för någon instans kan jag förmoda!!

Pilot
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

På vilket sätt anser du att man utsätter sig själv och andra för risker genom överlast. Själv har jag en husbil som får lasta 350 kg vilket den kommer upp i om den är fulltankad och vattentank och och kylskåp är välfyllda. Tar jag med min och hustrun cykel samt lite annan utrusning är jag upe i 50 procents övervikt.
Utan svårigheter kan jag få min bil omregistrerad så att jag kan få lasta 500 kg mer men då överskirider jag vikten 3 500 kg totalvikt och får betala mer i skatt, fösäkring, vägavgifter m . m.
Nu kommer min fråga till dig. På vilket sätt blir min bil mindre trafikfarlig för att jag omregistrerar den för högre lastvikt och därmed kör lagligt med samma last?

Ovanstånde visar det absurda i nuvarande regelverk. Överviktsböterna är tydligen för att ta in andra avgifter. Alltid fastnar man någonstans sa flugan som fastnade i sirapsburken:)
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Efter att ha fått böta 4000:- så skaffade vi oss ett litet EU-släp. Obromsat 750kg. I detta kan vi lasta ca 500 kg. Så attans gott när vi åker söderut. För att inte tala om hur mycket gott vin vi kan ta med oss hem. Så löste vi det.:)
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Har funderat mycket på det här med lastvikt. Om jag har fattat det rätt så kan det vara skillnad på lastvikt på en svensksåld rest privatimporterad.
Mina funderingar:
1.En svensksåld bil med en totalvikt av 3500 kg och en tjänstevikt på 3100kg. Får en lastvikt på 400kg. Den utrustas med samma grejor som nedanstående bil. Så den egentliga lastvikten blir 200kg.

2. En privatimporterad bil exakt lika ovanstående men utrustad med markis mm. Totalvikt 3500 kg och en tjänstevikt på 3300kg. Den får då en lastvikt på 200kg

Blir stoppad i en viktkontroll med Bil 1 den väger 3700kg alltså 200kg överlast vad blir då böterna på denna bil?
Blir stoppad med Bil 2 i samma viktkontroll och den väger också 3700 kg vad blir då böterna på denna bil?
Hjälp mig gärna att förstå ovanstående
Ha det

Bil 1 har med 200kg överlast mot tillåtna lastvikten 400kg. Det är 50% över tillåten lastvikt. Det blir 4000kr i böter.

Bil 2 har med 200kg överlast mot tillåtna lastvikten 200kg. Det är 100% över tillåten lastvikt. Det blir rapport till åklagare och möjlighen indraget körkort. Troligen får man väl betala böter med??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överlast

En sak som en skal huske er at om en med en bil maks 3500 kg blir stopper på motorvei i Østerike og har en vekt over 3500 kg så blir det dyrt - svært dyrt.
En sak er overvekten en annen boten for ikke å ha gobox på en bil over 3500 kg. Snakket med en tysker som ble tatt og måte betale over tusen euro - husker ikke eksakt beløp. Det har og vært skrevet om dette i Promobil for et par år siden.
 
Toppen