Sv: Överlast
Om du hänger på ett moppeställ bak på din husbil, ställer en moppe på det (säg att det är godkänt för 150 kg, din scooter väger 100 kg) så sitter det 2 meter - eller mer - bakom din husbils bakaxel.
Så lastar du fullt, sticker till Alperna eller Pyreneerna så bränner du oljan i din bakaxel och din differential rasar. Det kan kosta upp till 50 000 SEK om du inte har tur och hittar en bättre begagnad axel.
Till detta så ska man tänka på att däcken på bilen har ett godkänt axeltryck och om de överlastas så kan de explodera, så kör man ihjäl sig och andra i värsta fall.
Innan du tycker jag målar fan på väggen så kör jag en 9-meters IVECO Daily (Hobby Sphinx) med tvillingaxel som har max 3700 kg axeltryck bak och en totalvikt på 5200 kg. Vissa dagar har jag satt andra på att köra vespan över bergen, tömt tankarna på bilen för att spara mitt fordon och slippa bromsar som brinner upp. Man kan lära sig mycket på att ta ett C-kort, även om man inte behöver. Det gjorde jag. Det var dyrt som fan, men det var det värt, faktiskt.
Frågor om last, axeltryck, däcktryck, bromsar med mera är komplexa. Alla som äger en husbil borde tvingas att väga in den en gång om året och svara på frågor om detta på besiktningen och ha ett formulär i bilen som man fyller i innan man drar ut på vägarna.
Jag fattar långt från alla - mer erfarna - inlägg i ämnet av yrkeschaufförer, de som ägt husbil i flera år men fick lägga ut 12 000 SEK på bakbromsar som var slut efter 600 mil i Alperna och Pyreneerna. Klossar, skivor, belägg, rubbet. Slut.
Mest för att vi turades om att köra och alla kan inte motorbromsa, uppenbarligen. Som tur är tog både jag och frugan C-kortet tillsammans, men hon var inte med på denna resa. Bilen hade nog mått bäst om hon fått köra den i bergen och jag cyklat efter, på min racer, faktiskt =)