• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka laddning från generatorn till bodelsbatteriet

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Jag har en Rimor från 2014, i den sitter ett elsystem från Arsciilii, närmare bestämt S-TKK. I praktiken en liten box där bilbatteriet -> kopplas till boxen , bodelsbatteriet kopplas till boxen och däremellan sitter ett relä. till boxen sitter sedan all el kopplad till lampor, 12v kyl vid körning osv...

Enligt arsillici så finns inget som hindrar större strömmar i denna box. Nu till rpoblemet.
Jag har ett renault chassi som jag förstått har en generator som är på 125A (max antar jag) . den laddar bilbatteriet och även bodelsbatteriet, med ca 11A (börjar vid start på runt 19A och sjunker sedan för att stabilisera sig på 10-12A konstant laddning. kör jag kylskåpet på 12v under färd så är det i princip 0A som laddas och kör man värmen också så blir det -3A ungefär. (har en Victron Batterimonitor kopplad till bodelsbatteriet)

Så vad är mina val? Skulle det räcka att öka dimensionerna på kablarna mellan generator->bilbatteriet från bilbatteiet -> boxen från boxen till bodelsbatteriet till ex. 30mm2 (eller vad det nu finns tillgängligt), kan det i sig ge mer laddning?, eller är booster det enda alternativet, och isåfall var sätter man den (innan startbatteriet?)
 

Bilagor

  • IMG_2239.jpg
    IMG_2239.jpg
    3,8 MB · Visningar: 174

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Sådana effekter blir det knappast om du inte har en väldigt stor batteribank eller lifepo4 batterier, mera normalt tar en relativt vanlig uppsättning 2x95Ah AGM emot ca 25A under en kort stund för att sedan snabbt gå ned mot 20-15-10A och mindre. F.ö. om du lägger mycket kraftiga kablar direkt från startbatteriet/generatorn ger du väl också möjlighet till minst lika stora strömmar över reläer och EBL? Sedan "pressar" ju ingen laddare in ström i ett batteri, laddaren tillhandahåller bara det den kan ge, batteriet tar emot den mängd ström det behöver. Speciellt med blybatterier som ju de flesta har.
Många vill ju ha 200Ah eller mera i sin batteribank och visst kan blybatterier dra i sig hög laddström en god stund om de är rejält urladdade. Det varierar en del mellan olika batterityper, men prova gärna Optima eller Exide Maxxima, dessa har rejält låg inre resistans, även vid mindre kapaciteter, t.ex 55-65Ah.
Annars är det ju oftast när man använder LiFe-batterier som laddströmmen blir hög under en längre tid.
Helt riktigt ger förbättrat kablage högre strömmar, det är ju lägre spänningsfall man vill åt, t.ex för att kylen skall komma upp i nominell effekt under körning osv.
Det stämmer att detta frestar ordentligt på sammankopplingsreläet som sitter inne i EBL, oftast är dessa specade för runt 60 eller 70 A men de svetsas inte sällan ändå ihop. Jag har reparerat några EBL och sett vad som brukar hända, även kablaget och kontakterna tar en del stryk, dåligt pressade kontaktstift är inte helt ovanligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Många vill ju ha 200Ah eller mera i sin batteribank och visst kan blybatterier dra i sig hög laddström en god stund om de är rejält urladdade. Det varierar en del mellan olika batterityper, men prova gärna Optima eller Exide Maxxima, dessa har rejält låg inre resistans, även vid mindre kapaciteter, t.ex 55-65Ah.
Annars är det ju oftast när man använder LiFe-batterier som laddströmmen blir hög under en längre tid.
Helt riktigt ger förbättrat kablage högre strömmar, det är ju lägre spänningsfall man vill åt, t.ex för att kylen skall komma upp i nominell effekt under körning osv.
Det stämmer att detta frestar ordentligt på sammankopplingsreläet som sitter inne i EBL, oftast är dessa specade för runt 60 eller 70 A men de svetsas inte sällan ändå ihop. Jag har reparerat några EBL och sett vad som brukar hända, även kablaget och kontakterna tar en del stryk, dåligt pressade kontaktstift är inte helt ovanligt.

Det verkar som att du hänvisar till relativt ovanliga företeelser i husbilskretsar, det är nog väldigt få som använder Optima och motsvarande som bodelsbatterier, och LiFePo4 är förmodligen lika ovanliga ännu. Absolut vanligast nu är antagligen ett eller två 95-100Ah AGM batterier och eventuellt motsvarande Gel. På eftermarknaden verkar Biltema AGM 95Ah 1/2st vara väldigt vanliga. Jag har också ett par sådana som laddas av tillräckligt kraftig laddare för att ge mer än dom kan ta emot, och jag har aldrig sett högre laddström än ca 25A och det är bara för en kort stund.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Allt är väl relativt, jag hör ofta om husbilsanvändare som byter upp sig till t.ex LiFe eller större batteribanker. Men jag kan inte ge nån siffra eller procentsats på antal av den ena eller andra gruppen...
Det stämmer att 2x95Ah AGM är en vanlig kombo. Men om du har en batteribank på 190Ah, parallellkopplade på rätt sätt med riktig area på kablaget, och om du laddar ur till t.ex 50% SoC, så är det inte riktigt normalt om du inte får batterierna att dra mer än c:a 0,15C om laddaren t.ex klarar 50A vid 14,5V mätt ända framme på batteripolerna med ett rättvisande instrument.
Jag har testat många batterisystem med lägre kapacitet, runt 40-80Ah, det är inte svårt att ladda in 0,3C eller mera en god stund i dessa. Tänkbara felkällor kan vara felvisning om du kanske mäter med husbilens egen manöverpanel, eller om testen görs vid kyla osv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet er ofte for mye motstand i kablingen via ebl. Om jeg tar utgangspunkt i 2 biler jeg selv har hatt så ble total kabellengde for lading av bobatteri som befant seg i lasterommet bak noe mer en lengden på bilen. Den ene var 7m og den andre nesten 9, så jeg må regne 8 og 10 meter på kablingen - en vei. På den lengste bilen byttet jeg til LFP batteri, og ved omlag 50% SOC ladet jeg via helt orginalt opplegg en kort stund like over 80A som fallt gradvis ned til 40A før batteriet nådde 80% og her hadde jeg 10 kvadrat kabling. Før jeg byttet batterier så var det skjelden jeg kom opp i 30A ved 20% SOC på Gel batteriene.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
10mm2 kabel är inte att rekommendera vid ström över 50A, frånsett spänningsfallet. Vid 80A och 10m kabel blir spänningsfallet c;a 1,45V, du måste haft nära 16V framme vid generatorn för att få runt 14,5V vid batteriet. Iofs kan du ha haft runt 13V (14,5V vid generatorn) just i början när batteriet var djupt urladat osv.
Det stämmer bra att kablaget runt EBL och kontaktdonen ofta ger problem och spänningsfall, t.ex till kylen. Batterikablaget (10mm2) går in på skruvplint på baksidan av EBL.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Dålig räckvidd har bara att göra med hur många mW som sändaren skickar ut. Det har inget med Bluetooth i sig att göra . De som installerar ett chip för Bluetooth i sina prylar brukar också vilja att effektnivån är så låg som möjligt. Ibland för att prylen är batteridriven, ibland för att hålla värmeutvecklingen nere och därmed behovet av kylning. Så dålig räckvidd beror på hur prylarna byggs inte på hur Bluetooth fungerar.

MVH
Hans
Orion laddaren blir ju riktigt varm när den laddar som mest, kanske därför att de medvetet valt ett blåtands chip med låg effekt?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Orion laddaren blir ju riktigt varm när den laddar som mest, kanske därför att de medvetet valt ett blåtands chip med låg effekt?
Det är möjligt men det kan också vara så enkelt att lågeffektchippet är billigare och att Victron inte tyckte att räckvidden behövde vara så stor. De kanske ser Bluetooth som ett sätt att ställa in laddaren och då är man i närheten i alla fall. Kompromiss mellan räckvidd och pris i valet av komponenter helt enkelt.

MVH
Hans
 

Tre:an

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
22200
Medlemskap
2021
Har i veckan fått installerat booster samt litium batteri i våran husbil. Batteriet ett EZA MAX-E 150ah samt en 50A booster.
Har inte kört så mycket ännu men verkstaden och hem laddade den med 40-45 Ah. Detta borde väl innebära att på 3,5-4h körning har jag ett helt fullt batteri? Tanken är att slippa stå vid elstolpe och hinna få tillräcklig laddning under en förflyttning. Helt underhållsfritt och en året runt lösning. Jag vet inte själv så mycket om laddning mm så jag anlitade killarna på JR larmcentralen i Lindome. Vet att dom drog helt nya kablar från generatorn till boostern. Skall bli spännande att testa och följa detta. Batteriet har bluetooth koppling till appen så man ser allt man vill se :)
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Har i veckan fått installerat booster samt litium batteri i våran husbil. Batteriet ett EZA MAX-E 150ah samt en 50A booster.
Har inte kört så mycket ännu men verkstaden och hem laddade den med 40-45 Ah. Detta borde väl innebära att på 3,5-4h körning har jag ett helt fullt batteri? Tanken är att slippa stå vid elstolpe och hinna få tillräcklig laddning under en förflyttning. Helt underhållsfritt och en året runt lösning. Jag vet inte själv så mycket om laddning mm så jag anlitade killarna på JR larmcentralen i Lindome. Vet att dom drog helt nya kablar från generatorn till boostern. Skall bli spännande att testa och följa detta. Batteriet har bluetooth koppling till appen så man ser allt man vill se :)
Spännande! Vad fick du för pris för allt?
Tommy
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Har i veckan fått installerat booster samt litium batteri i våran husbil. Batteriet ett EZA MAX-E 150ah samt en 50A booster.
Har inte kört så mycket ännu men verkstaden och hem laddade den med 40-45 Ah. Detta borde väl innebära att på 3,5-4h körning har jag ett helt fullt batteri? Tanken är att slippa stå vid elstolpe och hinna få tillräcklig laddning under en förflyttning. Helt underhållsfritt och en året runt lösning. Jag vet inte själv så mycket om laddning mm så jag anlitade killarna på JR larmcentralen i Lindome. Vet att dom drog helt nya kablar från generatorn till boostern. Skall bli spännande att testa och följa detta. Batteriet har bluetooth koppling till appen så man ser allt man vill se :)
Då har du säkert fått en proffsinstallation vad gäller hårdvaran, kablage osv. Det som inte alltid kommer fram i diskussioner runt LiFePO4 och flera andra Li-kemier är att man kommer upp till runt 80% av full laddning relativt snabt. 2-4 tim är fullt möjligt med kraftig laddström. Resten upp till 100% tar alltid ett antal timmar till, oavsett hur mycket man har i form av booster och annat. Batteriet i sig själv balanserar mot laddspänningen och strömmen sjunker till ett lågt värde, det tar därför tid att trycka in t.ex de sista 20-25Ah eller vad det kan röra sig om beroende på batteristorlek.
 

Tre:an

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
22200
Medlemskap
2021
Spännande! Vad fick du för pris för allt?
Tommy
Batteriet kostade 20995kr, booster 4095 kr och installation ett par timmars arbete. Arbetet utfördes samtidigt som dom installerade larmet så jag vet inte fördelning av all installationskostnad. Tydligen lite beroende på biltyp samt var batterierna sitter. Rekommenderar att ni pratar med killarna på JR Larmcenter.
 

Tre:an

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
22200
Medlemskap
2021
Då har du säkert fått en proffsinstallation vad gäller hårdvaran, kablage osv. Det som inte alltid kommer fram i diskussioner runt LiFePO4 och flera andra Li-kemier är att man kommer upp till runt 80% av full laddning relativt snabt. 2-4 tim är fullt möjligt med kraftig laddström. Resten upp till 100% tar alltid ett antal timmar till, oavsett hur mycket man har i form av booster och annat. Batteriet i sig själv balanserar mot laddspänningen och strömmen sjunker till ett lågt värde, det tar därför tid att trycka in t.ex de sista 20-25Ah eller vad det kan röra sig om beroende på batteristorlek.
Den laddar upp till ca 85% med över 40A sedan fortsätter den att ladda med minst 25A, så visst är det som du säger.
Har ännu inte sett att den går under 25A i laddning ens under tomgång:)
Då är det ju bra att köpa större batteri än man igentligen behöver får då går ju laddningen snabbt till det man alltid behöver i form av Ah.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Den laddar upp till ca 85% med över 40A sedan fortsätter den att ladda med minst 25A, så visst är det som du säger.
Har ännu inte sett att den går under 25A i laddning ens under tomgång:)
Då är det ju bra att köpa större batteri än man igentligen behöver får då går ju laddningen snabbt till det man alltid behöver i form av Ah.
Jepp, Amperetimmar kan man inte få för många av...
Rent kemiskt efterhand som batteriet blir fullt, dvs närma sig 100% SoC så kommer det att dra mindre och mindre ström mot för att slutligen nästan landa på noll när det är fulladdat. Om det skulle dra 20-30A vid fulladdat batteri så skulle det bli kraftigt överladdat och haverera snabbt... Antingen är det 5-10% kvar att ladda in, eller så landar strömmen du läser av i annan utrustning i husbilen, allt är ju parallellkopplat. A DC/DC-omvandlaren (laddboostern) kommer att ge konstant spänning ut och därmed full laddning även om inspänningen sjunker lite vid tomgång, eller till och med släpps ner mot 12V som vid laddavstängning på nyare Euro 6-motorer. Detta är hela vitsen med att montera laddbooster, jag hade för mig att EZA hade inbyggd laddbooster men tydligen inte..?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
I Kaben (Fiat-motor) hade jag Victron 150Ah LiFePo batteri. Mellan generatorn och batteriet hade jag deras 30A DC-DC Isolated modul. Jag mätte ett flertal gånger hur DC-DC modulen skickade ström till Litium-batteriet. Jag kunde åka från Sveg med 50% batterikapacitet. DC-modulen släppte igenom 30A till att börja med. Men den sjönk ganska snabbt ner mot 20A för att 20mil senare vara nere på 10A. De 47 milen laddade batteriet till ca 80%. Jag var ganska förvånad över att det inte gick att mata 30A åtminstone tills batteriet var laddat till 80%. Jag har försökt få svar från Odelco varför det är så men inget besked därifrån. Generatorns utgående kabel till bodelen är säkrad 50A och det går en 25kvmm kabel ca 7m lång. Någon i forumet har kanske besked? Jag ska överföra hela LiFePo kitet från Kaben till Nordic-husbilen när den levereras.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
I Kaben (Fiat-motor) hade jag Victron 150Ah LiFePo batteri. Mellan generatorn och batteriet hade jag deras 30A DC-DC Isolated modul. Jag mätte ett flertal gånger hur DC-DC modulen skickade ström till Litium-batteriet. Jag kunde åka från Sveg med 50% batterikapacitet. DC-modulen släppte igenom 30A till att börja med. Men den sjönk ganska snabbt ner mot 20A för att 20mil senare vara nere på 10A. De 47 milen laddade batteriet till ca 80%. Jag var ganska förvånad över att det inte gick att mata 30A åtminstone tills batteriet var laddat till 80%. Jag har försökt få svar från Odelco varför det är så men inget besked därifrån. Generatorns utgående kabel till bodelen är säkrad 50A och det går en 25kvmm kabel ca 7m lång. Någon i forumet har kanske besked? Jag ska överföra hela LiFePo kitet från Kaben till Nordic-husbilen när den levereras.
Det är helt normalt att laddströmmen in i batteriet sjunker efterhand som SoC stiger, och runt 75-85% sjunker det ner ganska snabbt. Att det fortfarande flyter in ström mot batteri och bodel beror på parallella belastningar, t.ex kylen. Man kan ju inte se hur strömmen fördelar sig, såvitt inte batteriet har en egen shunt och mätning inne i batteriet "bakom" ev. anslutna belastningar.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Det går inte att "Trycka in" A i ett batteri. Batteriet tar emot så många A som det själv vill i förhållande till laddningsstatus och ålder.
Helt riktigt, det är det jag menar med att upp till 75-85% SoC drar batteriet en ganska hög laddström, därefter sjunker den. Spänningen ut från laddaren, generatorn eller DC/DC-boostern är ju då konstant, runt 14,5V hela tiden osv.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det är helt normalt att laddströmmen in i batteriet sjunker efterhand som SoC stiger, och runt 75-85% sjunker det ner ganska snabbt. Att det fortfarande flyter in ström mot batteri och bodel beror på parallella belastningar, t.ex kylen. Man kan ju inte se hur strömmen fördelar sig, såvitt inte batteriet har en egen shunt och mätning inne i batteriet "bakom" ev. anslutna belastningar.
Victron Ct-charge modul tillsammans med BMS trodde jag såg till att batteriet laddas upp till 100% så snabbt som möjligt och det med tillgänglig strömuttag 30A via DC-modulen. Men så är det tydligen inte. Detta innebär ju att jag kan åka 100mil med bilen utan att batteriet laddas till 100% från 50% dvs med 75Ah. På något vis hade jag förhoppningen att 75Ah skulle laddas på max 3 timmar.
Övriga förbrukare i bodelen drog inte mer än 2A under körning.
 
Toppen