• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka laddning från generatorn till bodelsbatteriet

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Jag har en Rimor från 2014, i den sitter ett elsystem från Arsciilii, närmare bestämt S-TKK. I praktiken en liten box där bilbatteriet -> kopplas till boxen , bodelsbatteriet kopplas till boxen och däremellan sitter ett relä. till boxen sitter sedan all el kopplad till lampor, 12v kyl vid körning osv...

Enligt arsillici så finns inget som hindrar större strömmar i denna box. Nu till rpoblemet.
Jag har ett renault chassi som jag förstått har en generator som är på 125A (max antar jag) . den laddar bilbatteriet och även bodelsbatteriet, med ca 11A (börjar vid start på runt 19A och sjunker sedan för att stabilisera sig på 10-12A konstant laddning. kör jag kylskåpet på 12v under färd så är det i princip 0A som laddas och kör man värmen också så blir det -3A ungefär. (har en Victron Batterimonitor kopplad till bodelsbatteriet)

Så vad är mina val? Skulle det räcka att öka dimensionerna på kablarna mellan generator->bilbatteriet från bilbatteiet -> boxen från boxen till bodelsbatteriet till ex. 30mm2 (eller vad det nu finns tillgängligt), kan det i sig ge mer laddning?, eller är booster det enda alternativet, och isåfall var sätter man den (innan startbatteriet?)
 

Bilagor

  • IMG_2239.jpg
    IMG_2239.jpg
    3,8 MB · Visningar: 174

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har en Rimor från 2014, i den sitter ett elsystem från Arsciilii, närmare bestämt S-TKK. I praktiken en liten box där bilbatteriet -> kopplas till boxen , bodelsbatteriet kopplas till boxen och däremellan sitter ett relä. till boxen sitter sedan all el kopplad till lampor, 12v kyl vid körning osv...

Enligt arsillici så finns inget som hindrar större strömmar i denna box. Nu till rpoblemet.
Jag har ett renault chassi som jag förstått har en generator som är på 125A (max antar jag) . den laddar bilbatteriet och även bodelsbatteriet, med ca 11A (börjar vid start på runt 19A och sjunker sedan för att stabilisera sig på 10-12A konstant laddning. kör jag kylskåpet på 12v under färd så är det i princip 0A som laddas och kör man värmen också så blir det -3A ungefär. (har en Victron Batterimonitor kopplad till bodelsbatteriet)

Så vad är mina val? Skulle det räcka att öka dimensionerna på kablarna mellan generator->bilbatteriet från bilbatteiet -> boxen från boxen till bodelsbatteriet till ex. 30mm2 (eller vad det nu finns tillgängligt), kan det i sig ge mer laddning?, eller är booster det enda alternativet, och isåfall var sätter man den (innan startbatteriet?)
I och med att du har en VE batterimonitor installerad (jag antar den har Blåtand) så kan du även koppla en VE DC-DC omvandlare (med Blåtand) emellan startbatter/generator och bodelsbatteri. Då kan du se via VE-appen hur mycket ström DC-DC omvandlaren ger. Du kan få hjälp t.ex. direkt från Odelco vad gäller storleken på omvandlaren.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Titta också på Büttner MT-LB 25. Funkar bra för mig.

Nackdelen med CTEK är att den inte underhållsladdar bilbatteriet "bakvägen" när man står vid stolpe och bodelens batterier är fulladdade. Något som man mest har nytta av om man t.ex. står med underhållsladdning hemma (på vintern t.ex.).

MVH
Hans
Jo visst laddas bilbatteriet när solcellerna fyllt förbrukningsbatterierna klart.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
hej igenn och tack för alla svar!! Det lutar åt att köpa med en Victron, den verkar passa mig bra. Men, hur kopplar man in den? Ska man koppla bort startbattteriets sladd från boxen i bilden i mitt första inlägg och in i Vic tron, sedan ut ström från victron in i husbilsboxen? dvs. inte röra andra sladdar? eller ska man ta bort samtliga kablar från husbilsboxen och sedan koppla in dem i victron burken och sen från victron ner till husbilsboxen?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
hej igenn och tack för alla svar!! Det lutar åt att köpa med en Victron, den verkar passa mig bra. Men, hur kopplar man in den? Ska man koppla bort startbattteriets sladd från boxen i bilden i mitt första inlägg och in i Vic tron, sedan ut ström från victron in i husbilsboxen? dvs. inte röra andra sladdar? eller ska man ta bort samtliga kablar från husbilsboxen och sedan koppla in dem i victron burken och sen från victron ner till husbilsboxen?
Innan du köper så vill jag bara säga att blåtanden på Victron inte har så lång räckvidd som man är van vid.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Titta också på Büttner MT-LB 25. Funkar bra för mig.

Nackdelen med CTEK är att den inte underhållsladdar bilbatteriet "bakvägen" när man står vid stolpe och bodelens batterier är fulladdade. Något som man mest har nytta av om man t.ex. står med underhållsladdning hemma (på vintern t.ex.).

MVH
Hans
Ctek dual laddar startbatteriet när bobatteriet är fullt. Har använt den flera år och kollat. Men det är lägre laddström.
Den slår till vid 12,6V och bryter vid 13,6 ( Varierar lite) om solen skiner och bobatteriet är över 13,6V , även om man står på ström. Vår EBL ligger på batteriet och laddar det och då känner Ctek av laddstatus och pytsar över när startbatteriet börjat sjunka. Har en billig HeadUpDisplay och den startar upp när batterispänningen ökar, därför har jag koll på detta.
Med vänlig hälsning, ConnyJ
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ctek dual laddar startbatteriet när bobatteriet är fullt. Har använt den flera år och kollat. Men det är lägre laddström.
Den slår till vid 12,6V och bryter vid 13,6 ( Varierar lite) om solen skiner och bobatteriet är över 13,6V , även om man står på ström. Vår EBL ligger på batteriet och laddar det och då känner Ctek av laddstatus och pytsar över när startbatteriet börjat sjunka. Har en billig HeadUpDisplay och den startar upp när batterispänningen ökar, därför har jag koll på detta.
Med vänlig hälsning, ConnyJ
Helt rätt (se inlägg 12) om du inte har ett sammankopplingsrelä kvar i systemet.

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Blåtanden på Victron täckte vår Kabe både invändigt och utvändigt. Knappast något behov av att ha längre räckvidd än så...
Vi har bilen på infarten och jämfört med Victron solladdaren som räcker in i bostadshuset strax över 10m och genom flera väggar så är den dålig. Räcker precis som du säger i husbilen och precis utanför.
Kan se batterispänningen på bilbatteriet från soffan då den står stilla.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Dålig räckvidd har bara att göra med hur många mW som sändaren skickar ut. Det har inget med Bluetooth i sig att göra . De som installerar ett chip för Bluetooth i sina prylar brukar också vilja att effektnivån är så låg som möjligt. Ibland för att prylen är batteridriven, ibland för att hålla värmeutvecklingen nere och därmed behovet av kylning. Så dålig räckvidd beror på hur prylarna byggs inte på hur Bluetooth fungerar.

MVH
Hans
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
När det gäller Bluetooth så är det ungefär som med 12V cigguttaget och RJ45 anslutning....En funktion som under åren blivit något det inte alls var tänkt för. Jag har en kompis som var med och tog fram Bluetooth på E/// och det är fortfarande "korthåll" och PtP som gäller. Till det fungerar det alldeles utmärkt. Det är inte en WiFi anslutning.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När det gäller Bluetooth så är det ungefär som med 12V cigguttaget och RJ45 anslutning....En funktion som under åren blivit något det inte alls var tänkt för. Jag har en kompis som var med och tog fram Bluetooth på E/// och det är fortfarande "korthåll" och PtP som gäller. Till det fungerar det alldeles utmärkt. Det är inte en WiFi anslutning.
Och Bluetooth LE (LE = Low Energy) har verkligen visat vad "korthåll" innebär :)

MVH
Hans
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Många monterar in DC/DC (laddbooster) som höjer upp laddspänningen och därmed laddströmmen in i batteriet. Allt väl så långt, men man får inte glömma att kolla på kablaget mellan EBL/booster och fram till generator/startbatteri. Oftast är det 6 eller 10mm2, någon gång 16mm2, det sistnämnda borde vara minimum, jag rekommenderar även att dra en minuskabel med samma area hela vägen mellan de båda batterigruppernas minuspoler. I många fall kommer byte till 16 eller 25mm2, för både plus och minus att göra att DC/DC-omvandlaren blir överflödig, testa gärna... Risk för varmgång, nersmälta kontakter, ihopbränt "trennrelä" inne i EBL om man tar ut mera laddström än tänkt. Säg att man har en 50A booster, och ett rejält batteri, kanske LiFe som verkligen sväljer i sig denna laddström vid drygt 14,5V under ett par timmar. Spänningsfallet mellan inmatningspunkten framme i motorrummet och bak till EBL och booster gör att det kanske bara blir runt 12V in till denna. Eftersom den pressar ut konstant effekt till batteriet så stiger strömmen på 12V-sidan ytterliggare, den landar då runt 60A. Gissa hur kablage och kontakter gillar detta?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Många monterar in DC/DC (laddbooster) som höjer upp laddspänningen och därmed laddströmmen in i batteriet. Allt väl så långt, men man får inte glömma att kolla på kablaget mellan EBL/booster och fram till generator/startbatteri. Oftast är det 6 eller 10mm2, någon gång 16mm2, det sistnämnda borde vara minimum, jag rekommenderar även att dra en minuskabel med samma area hela vägen mellan de båda batterigruppernas minuspoler. I många fall kommer byte till 16 eller 25mm2, för både plus och minus att göra att DC/DC-omvandlaren blir överflödig, testa gärna... Risk för varmgång, nersmälta kontakter, ihopbränt "trennrelä" inne i EBL om man tar ut mera laddström än tänkt. Säg att man har en 50A booster, och ett rejält batteri, kanske LiFe som verkligen sväljer i sig denna laddström vid drygt 14,5V under ett par timmar. Spänningsfallet mellan inmatningspunkten framme i motorrummet och bak till EBL och booster gör att det kanske bara blir runt 12V in till denna. Eftersom den pressar ut konstant effekt till batteriet så stiger strömmen på 12V-sidan ytterliggare, den landar då runt 60A. Gissa hur kablage och kontakter gillar detta?

Sådana effekter blir det knappast om du inte har en väldigt stor batteribank eller lifepo4 batterier, mera normalt tar en relativt vanlig uppsättning 2x95Ah AGM emot ca 25A under en kort stund för att sedan snabbt gå ned mot 20-15-10A och mindre. F.ö. om du lägger mycket kraftiga kablar direkt från startbatteriet/generatorn ger du väl också möjlighet till minst lika stora strömmar över reläer och EBL? Sedan "pressar" ju ingen laddare in ström i ett batteri, laddaren tillhandahåller bara det den kan ge, batteriet tar emot den mängd ström det behöver. Speciellt med blybatterier som ju de flesta har.
 
Toppen