• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka laddning från generatorn till bodelsbatteriet

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027
Jag har en Rimor från 2014, i den sitter ett elsystem från Arsciilii, närmare bestämt S-TKK. I praktiken en liten box där bilbatteriet -> kopplas till boxen , bodelsbatteriet kopplas till boxen och däremellan sitter ett relä. till boxen sitter sedan all el kopplad till lampor, 12v kyl vid körning osv...

Enligt arsillici så finns inget som hindrar större strömmar i denna box. Nu till rpoblemet.
Jag har ett renault chassi som jag förstått har en generator som är på 125A (max antar jag) . den laddar bilbatteriet och även bodelsbatteriet, med ca 11A (börjar vid start på runt 19A och sjunker sedan för att stabilisera sig på 10-12A konstant laddning. kör jag kylskåpet på 12v under färd så är det i princip 0A som laddas och kör man värmen också så blir det -3A ungefär. (har en Victron Batterimonitor kopplad till bodelsbatteriet)

Så vad är mina val? Skulle det räcka att öka dimensionerna på kablarna mellan generator->bilbatteriet från bilbatteiet -> boxen från boxen till bodelsbatteriet till ex. 30mm2 (eller vad det nu finns tillgängligt), kan det i sig ge mer laddning?, eller är booster det enda alternativet, och isåfall var sätter man den (innan startbatteriet?)
 

Bilagor

  • IMG_2239.jpg
    IMG_2239.jpg
    3,8 MB · Visningar: 178

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag är ute efter att trycka in så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt eftersom vårt mönster är mycket stilla och lite köra... stämmer min kalkyl ovan så laddar jag "bara" 19% per timme körning, det tar då fyyyyra timmar från 20% till 100%
Ta en titt i databladet för dina Litium-batterier. Där borde stå hur stor maximal laddström de kan ta in. Sedan får du räkna därifrån.
Men din beräkning är ungefär rätt vad jag förstår. Men med 20% SOC innebär det att du har gjort av med 128Ah på ett dygn. Hur klarar du av det? Det är klart att om man kör en AC så lär det ju inte vara några problem. :)

Ett datablad för litiumbatterier jag har säger max 50A för 100Ah kapacitet. Det innebär att med 20% SOC kommer det att ta minst 1.5 timmar att komma tillbaka till 100%.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.729
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag antar att booster är samma sak som dc-dc laddare. Jag monterade en Victron Orion 12V 30Amp. Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy.
Mycket bra laddare som jag upplever det i alla fall, men har ju inte provat någon annan. Det finns säkert fler märken som är bra, men valde denna för att vi har redan en Victron solladdare och att man kan läsa av den på en platta eller mobil över blåtand.

Ytterligare en fördel med Victron är att de även laddar Lithiumbatterier, själv skulle jag också välja Victron 10 gånger av 10 istället för ctek.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag har en CTEK250 och en liten 50A generator. Ducato 89:a
Det jag har märkt är kilremmen till generatorn inte håller lika länge längre.
Remskivorna är okej.
Generatorn får jobba på mycket mer nu när bodelsbatteriet laddas bättre.
Jag kollar lite extra koll på remmen numera och spänner vid behov.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
495
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Ta en titt i databladet för dina Litium-batterier. Där borde stå hur stor maximal laddström de kan ta in. Sedan får du räkna därifrån.
Men din beräkning är ungefär rätt vad jag förstår. Men med 20% SOC innebär det att du har gjort av med 128Ah på ett dygn. Hur klarar du av det? Det är klart att om man kör en AC så lär det ju inte vara några problem. :)

Ett datablad för litiumbatterier jag har säger max 50A för 100Ah kapacitet. Det innebär att med 20% SOC kommer det att ta minst 1.5 timmar att komma tillbaka till 100%.

MVH
Hans
Max 80A laddström per styck tar dom, kan dom då ta emot 160A laddning? Visserligen en utopisk plånboksfråga ;)

Vår router drar runt 25A/dygn, TV:n en del del, LED-lyset en mindre del, några koppar kaffe från kapselmaskinen (1-2% per kopp), lite blåsa håret samt då och då dammsuga skapar en viss förbrukning :msn_idea: och så vill vi ha det :msn_party:

Att köra AC:n 10-15 minuter innan sänggåendet är också skönt sommartid men då har antagligen solen laddat på en del...

3 dygn stilla mys i höst/vintermörkret med 10-20 timmar dator som jag ännu inte hittat 12V laddare till och ovanstående, då blir det en bra förbrukning

En kort tur hemifrån - ett par/tre dygn stilla + en kort tur hem är utmaningen eftersom vi står utan ström hemma
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Max 80A laddström per styck tar dom, kan dom då ta emot 160A laddning? Visserligen en utopisk plånboksfråga ;)

Vår router drar runt 25A/dygn, TV:n en del del, LED-lyset en mindre del, några koppar kaffe från kapselmaskinen (1-2% per kopp), lite blåsa håret samt då och då dammsuga skapar en viss förbrukning :msn_idea: och så vill vi ha det :msn_party:

Att köra AC:n 10-15 minuter innan sänggåendet är också skönt sommartid men då har antagligen solen laddat på en del...

3 dygn stilla mys i höst/vintermörkret med 10-20 timmar dator som jag ännu inte hittat 12V laddare till och ovanstående, då blir det en bra förbrukning

En kort tur hemifrån - ett par/tre dygn stilla + en kort tur hem är utmaningen eftersom vi står utan ström hemma
Någon annanstans här på Forumet fanns det en referens till en kille i Storbritannien (tror jag) som hade gjort livslängdsmätningar på Litium-batterier och försökt få rätsida på hur man skall behandla dom. Hans rekommendation var att inte ladda med en ström som överstiger 0.4*kapaciteten. För 80Ah batterier innebär ju det max 32A. Hans slutsats var också att batterierna håller längre vid långsam laddning.

För övrigt kan man bara konstatera att man lever sina liv olika :)

På vinterhalvåret gör jag av med mellan 15 - 40Ah/dygn, främst på belysning. Mängden beror på dimmerns inställning. På sommaren är alla batterier skenbart fulladdade hela tiden eftersom solen går upp så tidigt att de är laddade innan jag går upp. Routern drar ingen ström så det märks, kanske 4Ah. Kokar vatten på spisen. Laddar datorn under körning (från inverter) med några dagars mellanrum, ingen TV. dammsuger när jag kommer hem.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.483
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Istället för att köpa större booster kan du välja att tvångstyra kylen på gasol,detta ger 15A extra.
Jag har ampmeter vid förarplatsen, och ser för det mesta att laddningen går ned under 15A inom 30minuter,detta med blybatt. annat blir det med litiumbatterier,det är ingen mening med större booster om batterierna inte tar emot mer laddning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.460
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Istället för att köpa större booster kan du välja att tvångstyra kylen på gasol,detta ger 15A extra.
Jag har ampmeter vid förarplatsen, och ser för det mesta att laddningen går ned under 15A inom 30minuter,detta med blybatt. annat blir det med litiumbatterier,det är ingen mening med större booster om batterierna inte tar emot mer laddning.

Max 80A laddström per styck tar dom, kan dom då ta emot 160A laddning? Visserligen en utopisk plånboksfråga ;)

Vår router drar runt 25A/dygn, TV:n en del del, LED-lyset en mindre del, några koppar kaffe från kapselmaskinen (1-2% per kopp), lite blåsa håret samt då och då dammsuga skapar en viss förbrukning :msn_idea: och så vill vi ha det :msn_party:

Att köra AC:n 10-15 minuter innan sänggåendet är också skönt sommartid men då har antagligen solen laddat på en del...

3 dygn stilla mys i höst/vintermörkret med 10-20 timmar dator som jag ännu inte hittat 12V laddare till och ovanstående, då blir det en bra förbrukning

En kort tur hemifrån - ett par/tre dygn stilla + en kort tur hem är utmaningen eftersom vi står utan ström hemma

Hur kort är en "kort tur" ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det som styrer hvor mye en kan trykke inn i et batteri er batteriets indre motstand og hvor høy spenning batteriet har i forhold til ladespenning. Når spenningsfallet over indre motstand er lik spenningsforskjellen lades det ikke mer. Nå er indre motstand i LFP batteri vesentlig lavere enn i bly og spenningskurven er flatere. Men fortsatt gjelder den gamle regelen om lading av batteri opp til 80% fullt tar 20% av tiden for lading til 100% - så bruk batteri som du ikke trenger å lade mer enn 80% for å dekke dit behov :D Knekkpunktet for LFP ligger mellom 80% og 90% fullt.

Lading av LFP i kulde er normalt ikke bra, det finnes LFP som kan lades ned til -20 grader men med maks 0,1C under 0.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
495
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Istället för att köpa större booster kan du välja att tvångstyra kylen på gasol,detta ger 15A extra.
Jag har ampmeter vid förarplatsen, och ser för det mesta att laddningen går ned under 15A inom 30minuter,detta med blybatt. annat blir det med litiumbatterier,det är ingen mening med större booster om batterierna inte tar emot mer laddning.
Kör alltid kylen på gasol (om vi inte tankar), får från bilen laddning utan booster med 7-14,5A till varje litium bodelsbatteri
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du ikke tar mye hensyn til levetid på et LFP batteri så kan du lade med 1C det vil si om det er et 100Ah btteri så kan det lades med 100A, i løpet av en knapp time så kan et nesten utladet batteri komme over 90% SOC. Det kan hende en trenger å fjerne den BMS som er der om den ikke klarer en slik behandling. Levetid ved en slik behandlig rundt 1000 flulle ladninger. Hva du trenger er en generator som klarer å levere den energi som trengs og 14,2V til batteriet. Om en har en DC-DC som klarer å lever 1C til LFP ved 14,2V Så er spenningen fra generatoren av mindre betydning, men antall watt som den kan levere er viktig at den er sterk nok.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
495
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Tack alla för engagemanget och bollandet!

Som jag skrivit tidigare så är min dröm om160A laddning (fördelat på två batterer som kan ta emot 80 A styck enl. spec.) en vision och framför allt en utopisk plånboksfråga. Installerar den 30A boster som jag redan och kollar om det går att försörja ännu en med bilens originalgenerator.
 
Toppen