• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Zipforce, elmotor till cykel

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2025
Bengtic.
Vore bra om man kunde påverka hastigheten via ett ”gasreglage”. Som det är nu måste du ställa önskad fart i appen, upp till 25 km/t. Dvs vill du tillfälligt åka saktare, tex bland fotgängare, utan att ställa ner maxfart, får du joxa med pedalen som ger driv, paus, driv, paus, osv.
(är medveten om att detta inte är tillåtet, så det behöver ingen tala om)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ju inte hunnit testa själv men att pas ska fungera som ett onoff reglage är ju inte riktigt som det är som tänkte utan det ska ju ge lagom hjälp hela tiden. Fn så jobbar jag med cykeln har monterat paskivan limmad sen fick jag råd att använda metallfjädern tyvärr var den misshandlad bockade om den men svårt att få till den fel materiel skulle vara bättre fjäderstål.
Fick däck och slang idag som jag monterade finns bara 2 tillverkare det här däcket kom från indien men var mycket bättre än kinadäcket som sitter fram. Man kan pumpa det med högre tryck och det verkar mer rejält passar bra som bakdäck och för drivning. Lyckades montera Pas ringen ny kedja och kedjeskyddet bättrade färgen.
Går långsamt framåt är ju en helg med formel 1 och motogp.
Ska försöka montera fästet för motorn men det verkar svårt min cykel har ju ganska tunna rör som fästet ska sitta i på bakhjulet hade ju varit enklare på framhjulet men förutom att det ser fult ut vill jag inte ha motorn där.
Känns som att zipforcen inte är helt färdigutvecklad eller så har jag en för gammal cykel.
I varje fall roligt att ha ett projekt på g som jag kommer att ha stor nytta av när det går att börja åka med husbilen under tiden kan jag testa den och åka och handla men det är inte därför jag lagt ner energi och pengar.
Blir lite tufft med allt i mattsvart.
Ska försöka skicka några bilder när jag kommer närmare färdigställandet.
Jag är inte som Hasse duktig på mekanik sånt tar tid men å andra sidan ska det vara ganska nära perfekt. Tills jag tappar lusten och det blir stående.
Har haft många ideer hopfällbara cyklar en vespa ciao en elcykel trasig elscooter en cykel med hjälpmotor. En del har varit för tunga eller svåra att frakta eller gått sönder.
Känns som om det fungerar så är det här lösningen på flera problem räckvidd förvaring osv.
Skulle nog kunnat följa med på Bahias cykelutflykt en gång i veckan många elcyklar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har hållit på med att montera zipdriven som jag kallar den beror på att det fanns en lös hårdisk med lösa skivor som hade samma namn svindyr och blev ingen succe.

Börjar bli lite besviken känns inte som en färdig produkt än drivningen kommer att fungera monteringen av fästet är lite halvjobbigt beroende på priset är jag besviken på trampgivaren som tack vare någon politiker måste finnas, har man inga trampor finns ingen begränsning i effekt bara en hastighetsbegränsning på 20km.
Jag har haft mycket bekymmer med givaren och inte lyckats hitills men har fått allt att snurra.
det som är knepigt är att givaren måste vara så nära magneterna de verkar vara mycket svaga normalt använder man neodymmagneter 10mm borde vara ett normalt avstånd här är det mycket närma eller ett par millimeter.
Min hastighetsgivare på förra elcykeln satt på en eker och avkännaren en bra bit därifrån.
Sen behöver man inte 10 magneter 4 hade räckt.
Att det krävs en standardcykel vad det nu är när allt importeras eller en halvägs ingenjör för att montera kommer att göra marknadsföringen svår, attt Hasse klarar det med ena handen i bakfickan är ingen intäkt för att den är lättmonterad utan snarast en eloge för en man som kan fixa allt och såna växer inte på trän. Kvaliteten på skruvar och mekanik är typiskt svensk alltså bättre än bra, Den dag kineserna gör en kopia så kommer de göra allt i plast som kommer att gå sönder.
Jobbar vidare och med lite mekjobb fixar jag det, vill inte gärna bli stående någonstans utan allt ska bara fungera.
Har en sadel att göra i ordning ska sätta dit den som var standard för min cykelmoped den är bra gjord så det krävs mest en privat anpassning till en privat del. Har tyvärr inte hittat en fjädrande sadelstolpe för 24mm annars hade jag köpt en direkt.
Ytterst få kommer att tro att jag kör en elcykel när dom ser mej vilket kan vara när jag som knappt orkar något och kör om dom, när jag hade elsparkcykeln så var det en tonåring som kämpade men jag körde om till slut med ett par powersparktag.
När jag var i 30års åldern ramlade jag illa i jobbet och fick en yngre mer vältränad att köra tidningsdistrikten på natten
han hade kört om cyklisterna med en trehjulig sparkcykel som idag hade varit en bra kanditat för en zipforce.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.454
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
Sen behöver man inte 10 magneter 4 hade räckt
Ju fler magneter, ju känsligare blir den på att du börjar eller slutar trampa. Med 4 magneter tar det ju minst ett kvarts varv innan den reagerar. Jag tror att man har testat detta innan man bestämde antal magneter.
10mm borde vara ett normalt avstånd här är det mycket närma eller ett par millimeter.
Att de sitter så nära hänger väl ihop med att den känner riktningen på tramporna, är nog svårare att få det att funka men längre avstånd.
Jag har ju bra kontakt med de som tillverkar den i Lagan så har du några förslag som skulle underlätta monteringen så hör av dig så framför jag dem.
att Hasse klarar det med ena handen i bakfickan,
en eloge för en man som kan fixa allt.
Man får ju tacka för berömmet!
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2025
Ju fler magneter, ju känsligare blir den på att du börjar eller slutar trampa. Med 4 magneter tar det ju minst ett kvarts varv innan den reagerar. Jag tror att man har testat detta innan man bestämde antal magneter.

Att de sitter så nära hänger väl ihop med att den känner riktningen på tramporna, är nog svårare att få det att funka men längre avstånd.
Jag har ju bra kontakt med de som tillverkar den i Lagan så har du några förslag som skulle underlätta monteringen så hör av dig så framför jag dem.

Man får ju tacka för berömmet!
Hej Hasse!
Ett starkt önskemål är att kunna reglera hjälpen efter önskad hastighet. Att bara ha en av-och på funktion gör långsam fart, tex bland gående, till ett ryckigt trampa, trampa inte, trampa...... etc.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.454
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
Ja jag håller med dig. Ett ”gashandtag” hade varit bra. Kräver ju ett uttag till på motorn och förmodligen omprogramering av programvaran.
Sen tror jag inte denna produkt är avsedd att säljas till folk med tummen mitt i handen utan man måste kunna meka lite själv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vitsen för oss husbilsägare är ju att vi kan ta våra hopfällbara cyklar som vi förmodligen har någonstans inne i husbilen utan yttre cykelställ.
Med ökande ålder kan det vara en bra ide att få för en vettig kostnad få elhjälp och kunna cykla lite längre.
Får många tror jag att det är vettigt att för en fast kostnad få det hela monterat, är man två med lika hopfällbara cyklar kan man ju köpa till två fästen. och flytta enkelt. om man vill spara pengar.
Jag kanske är överdrivet gnällig har ju en ovanlig cykel, tror det kommer anpassade monteringssatser.
Tror att det finns ett vidare område som zipforce kommer vara bra för men mycket handlar om PAS som begränsar till cyklar, ganska enkelt från fabriken att göra en modell som är anpassad till 20km med gasreglage vilket är helt enligt lagen. Skulle underlätta för många handikappade i olika tillämpningar.
Finns ju egentligen en enorm utvecklingspotential utan en stor kapitalinsats eftersom det redan finns ett fungerande koncept bara att vidareutveckla det innan kineserna kommer in och förstör marknaden. man kan använda samma uttag bara ändra givaren.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.958
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett alternativ är att köpa ett bakhjul med inbyggd motor. Då får man gashandtag "på köpet."
Förmodligen inte laglig då den har för hög effekt. Vet inte om någon bryr sig.

1500W? 250w är tillåtet, håller en vanlig cykel?
 
F

F.d. 22252

Guest
Fördelen med zipforce är ju att man får både motor och batteri i ett paket. Att jag har problem med monteringen med en nästan 50år gammal cykel får jag väl skylla mej själv. men det finns en del känslomässiga saker också.
Det är klart att jag löser det hela förmodligen samtidigt som vintern är över oss.
Jo jag har googlat mycket om elcykel och allt kommer ju från kina. knappt inget är lagligt, tror inte polisen här bryr sej men jag har ju tänkt köra söderut och där verkar de mycket mer på g.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja 1500w skulle betyda 2 hk vilket är väl vad dom gamla ombyggnads sattserna gav med 98 kubikare, ja det hände saker med ramen fast jag msstänker att kineserna som vanligt kryddat moset. Man måste ju ha ett batteri som vid 36v kan leverera över 40A över tid vilket det inte kommer att hända. Detta är mest för de dumma.
zipforce komplett med montering skulle jag köpa om jag redan hade en riktigt bra cykel som jag kunde ha med i husbilen
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Som Hasse skriver att man kan flytta motorn till annan förberedd cykel är ett bra argument. :)
Nu vet jag inte vad ett hjul med motor kostar till en minicykel men min känsla är att det borde bli driftsäkrare.
En av mina funderingar är hur bra friktionen är vid svåra förhållanden typ regn m.m. vridmomentet på den lilla drivrullen borde vara högt (?)
 
Toppen