• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Zipforce, elmotor till cykel

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
-------
Jupp, men jag skrev, "göra framfarten ännu enklare, om än mera olaglig" ;).

Det verkar väl som lagar och regler kontra olika konstruktioner har spårat ur för länge sedan.
Man kan säkert fundera på hur många konstruktioner som verkligen håller sig inom de laggränser som våra fantastiska :confused: men totalt otekniska (som det ofta verkar) styrande har bestämt.
Montro om det var för få eller för små utredningar som ledde till reglarna som skapades.

Man kan kanske ha givare i både framhjul och pedaler för att runda av problemet lite, såväl som flera olika system på epatraktorer.

M.v.h. JANKRO.

Ändå skall man kanske ta sig en fundering över försäkringsskyddet innan man gör om sin elcykel till oförsäkrad moped?
Reglerna är ju att motorn aktiveras via tramporna, max 250W motor och max 25Km/tim. Och ingen motorhjälp över 25Km/tim.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jättebra med all information som kommer fram i den här tråden.
Dock känns det här med EL cyklar mer och mer absurt ju mer jag börjar fatta hur dom fungerar. Har i min enfald & pga tidigare bristande intresse hela tiden trott att dom skulle ge en linjär och proportionelig förstärkning av framdrivningen. Men om verkligheten är någon slags on/off där motorn drar up farten till 25km/h så fort man börjar trampa så falnade mitt intresse snabbt. Låter ju dessutom inte särskilt trafiksäkert om man cyklar i stan.
Funderar på hur våra lagstiftare i så fall har tänkt? Om jag köper en klass 2 moped som dessutom går lika långsamt, så måste jag ha trafikförsäkring etc trots att jag då har både en stabil ram och vettiga bromsar etc. Medan en EL cykel inte har några som helst krav på sig utöver hastighet, motorstyrka och att man skall trampa också (för syns skull typ).
Det här låter ju lika dumt som bonus/Malus.

Men på de flesta jag har sett fungerar det inte så, du kan du ställa hur mycket hjälp du vill ha, t.ex. från 0-5 och då drar den inte iväg till någon förinställd hastighet. Sedan skall hjälpen upphöra vid 25Km/tim, vill du åka fortare får du trampa själv! :)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2025
Men då blir det väl en moped med hjälm- och försäkringskrav?
Så här säger lagen:

En cykel kan också vara ett:
• elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
Intressant glapp i lagen (verkar det som). Om fordonet har trampor måste det vara en koppling mellan kraften i "trampet" och effekten från motorn, tar man bort tramporna kan man ha ett effektreglage för motorn och då är det en cykel eftersom motorn är elektrisk. Är motorn en ICE så är det en moped...
Eller???
 
F

F.d. 22252

Guest
De sade att undantaget i lagen berodde på Seegway men knappt några kör såna fullkomligt livsfarliga och en krasch ser jag som oundviklig.
Har fått frågor om pas om jag får loss skuven så jag kan komma in i zipforce kanske det går att lösa, verkar som om givaren är väldigt okänslig för en magnitisk signal testade med en lös magnet och då reagerar den men på ganska nära avstånd trots en stark neodymagnet. Jag skulle enkelt kunna ta en liten motor sätta två magneter på axeln och lura givaren t.om. bromsen skulle fungera om jag hade en omkastare för att reversera har ju allt bland lådorna och ström finns ju via usb uttaget.
Skulle kunna mata en liten spole direkt från en pulsgivare som sitter på givaren. Enklast att löda in något direkt i zipforcen en signal från en av fasledarna till motorn med ett litet filter motstånd och zenerdiod 5v skulle ju ge pulser så fort man börjar trampa man behöver bara en strömbrytare för att stänga av. Jag ser det stora problemet att man måste in i lådan just nu utan att göra för mycket åverkan eller beställa en kontakt från elfa som passar. inte omöjligt att mobilen kan fungera som pulsgivare direkt. Det jag är besviken på att det är on off det handlar om vilket jag inte testat, om det är något annat borde det finnas en räknare som räknar pulser men då borde det ju skilja mellena antal trampvarv växel och hjulstorlek. Undrar hur man tänkte där för att uppfylla lagens krav förstärka kraften från tramporna om det bara är till från eftersom man du kan lufttrampa för att hålla igång drivningen eller bara peta till en trampa ibland så den snurrar.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.454
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
Seegway men knappt några kör såna fullkomligt livsfarliga och en krasch ser jag som oundviklig.
Många vaktbolag kör Segway och då är det äkta Segway och inte kinakopior som den du köpte i Santa Pola. Jag körde runt i Prag i ca 2 timmar utan missöden för några år sen.
Jag ska prova några Biltemacyklar en dag för att jämföra funktionen med Zipforce.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är ju inte ute efter fart mera att slippa snurra på tramporna, Det sitter en arduino krets i xipforce dxbt18.
Var länge sen jag höll på med sånt föregångaren till arduino, går att programmera den tror man gör det genom att flytta en bygel som sitter där. Men man måste veta hur man gör och ha källprogrammet vilket man borde kunna plocka ut enkelt.
Jag ska försöka få dit givaren med hjälp av en träbit så jag får rätt avstånd. Sen ska jag modifiera sadeln montera en framlykta så är det klart. Inget väder att cykla egentligen var ju mera för en eventuell resa söderut som jag pysslat med det här.
Kom på att jag behöver få in lite sikaflex eftersom vatten lätt kan ta sej in i lådan via stänk från hjulet var bristfälligt tätat med lite butyl.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.958
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Jag hade tidigare en Gaze-bike och den hade gashandtag. Helt suveränt! Dels när man skulle igång från stillastående, då kunde man ha båda fötterna på marken tills man fick upp fart och balans. Sedan kunde man anpassa kraften efter hur hårt man ville trampa, och få lite eller mycket stöd av motorn.
Alltså inte av eller på som på de flesta elcyklar
En del cyklar från Biltema hade en liknande funktion där man fick assistans upp till 5 km/t utan att trampa.
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2025
Nu är vägarna torra igen! Kollade Zipforce hemsida, men ser inga förbättringar av funktionen. Har Hasse eller Bengtic kommit nå längre i försöken att förbättra Zipforce funktioner? Funderar själv på att montera en extra givare i framhjulet och en återfjädrande slutande kontakt på styret. Kanske t.o.m. en dold brytande kontakt på denna krets, för att snabbt kunna göra den OK? Den återfjädrande blir då en trasig tuta :) Hoppas dock fortfarande på att Zipforce eller kunnig medlem tar fram en lösning med varierande hjälpkraft.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.454
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
Nej inga nya idéer från mig. Jag är ganska nöjd med funktionen. Det luriga är att få till trampsensorn så att den funkar. Den är för känslig med avståndet från givaren. Minsta lilla skivan svajar så funkar den inte. Där borde man tänka om lite och det har jag sagt till de som tillverkar den. Får se om de kommer med en bättre lösning.
 

pernon

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Umeå
Vilken bra tråd! Jag funderar på att konvertera en pendlarcykel till el. Att montera t ex en Bafang mitt-motor gör bara att cykeln kommer att bli stulen direkt. Jag vill ju kunna parkera i stan. Zipforce låter ju som ett fantastiskt alternativ.

Har någon av er testat att köra den i lite hårdare förhållanden, såsom t ex snöslask?

Jag antar att det är helt omöjligt att använda den med 28" dubbdäck (även om man bara har dubbar på sidorna)?
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2025
Vilken bra tråd! Jag funderar på att konvertera en pendlarcykel till el. Att montera t ex en Bafang mitt-motor gör bara att cykeln kommer att bli stulen direkt. Jag vill ju kunna parkera i stan. Zipforce låter ju som ett fantastiskt alternativ.

Har någon av er testat att köra den i lite hårdare förhållanden, såsom t ex snöslask?

Jag antar att det är helt omöjligt att använda den med 28" dubbdäck (även om man bara har dubbar på sidorna)?
Grova mönster fungerar dåligt. Bäst är längsgående rillor, annars blir det ett djävla oväsen.
 
Toppen