Sv: Veteran-MC
Mål!
Lite firande med högoktanig ”spillolja” och tilltugg.
MC:n inköptes 2016-06-25 och efterforskningarna som jag beskrivit i denna tråd startade i juli och mynnade ut i ansökan om ursprungskontroll 2016-10-29 då teknikdelen startade.
Vad kostade det?
Om du har det gamla registreringsnumret, t.ex. W 1950 så kan du ansöka om en kopia av registreringsbeviset hos det Landsarkiv som hanterar just det länet. Kostnad 4kr för en dubbelsidig kopia.
Har du ”gamla papper” dvs. original, kopia av registreringsbeviset eller som i mitt fall en diger dokumentation kan du hos Transportstyrelsen ansöka om ursprungskontroll, kostnad 600kr.
Efter beviljad ursprungskontroll kan du beställa en registreringsbesiktning, kostnad 1 759kr.
Därefter följer en kontrollbesiktning, kostnad 429kr.
Eftersom jag inte hade ett tidigare registreringsnummer måste fordonet kontrollvägas, kostnad 399kr.
Då MC:n varken var försäkrad eller registrerad var jag tvungen att hyra ett släp för att transportera den, kostnad 319kr.
I övrigt har jag lagt ut 375kr på stålborstar, några reservdelar och försäkringsbesiktning. Resten har jag bytt till mig.
En årlig kostnad för veteranfordons-försäkring är 478kr.
Ett fordon från 1950 eller tidigare behöver inte kontrollbesiktigas efter den första kontrollbesiktningen, ingen fordonsskatt och för MC, ingen trängselskatt.
Vad är MC:n värd i det skicket den är nu?
Jag uppskattar marknadsvärdet till mellan 12 000kr – 14 000kr.
Det är lite omvända världen på denna marknad där det i en del fall ett fordon renoverat till nyskick kan vara värd mindre än ett som behållit sin patina efter en varsam rengöring, teknik- och trafiksäkring.
Jag har lärt mig mycket på denna resa från ett anonymt fordon till ett inregistrerat fordon.
Kanske du också fått lite tips om hur man kan göra.
Ett speciellt tack till dig för alla ”Tack” och trevliga kommentarer. Nästan 1 000 inlägg och nästan 160 000 visningar i de två trådarna. Inte en enda gång har trådarna spårat ur!
Vad händer nu?
Det finns lite att ta tag i på hus och de andra fordonen men drömmen är att hitta en 500cc eller större Ariel, Triumph, BSA, Royal Enfield eller Norton.
Det är möjligt att det förblir en dröm.
Slut för denna gång, vi ses på en träff eller veteranrally.