• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Vad är "rätt" däcktryck?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.499
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Jag hade 5,5 resp 5,2 på Continental 225x75x16 med fick ofta genomslag och på en mässa påpekade FIAt:s representant att på en plåtis (3500 kg) och dom däcken ska du ha 4,5 kg både bak och fram! Gjorde så och fick mycket mjukare körning plus att däcken höll hela vägen ner och hem till Väst-Sahara på dessa dåliga vägar. En vän körde med 5,5 kg och fick två däck som exploderade!
Har sänkt till 3,5kg runt om och kört 2500mil, däcken blir inte särskilt varma och bilen går mjukare. Trycket är enligt Continentals tabell. Ca 1800kg fram och bak.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Har nu utrustat bilen med nya däck o fälgar, 255/55 18 Continental Vanco däck med nya mönstret.
Fick besked av en representant från Continental samt däck killen att jag till min bil ska 5.0 kg i alla fyra däcken. Har du mindre så får du stor värmeutveckling och risk för explosion. Detta pga att det är lite gummi på däcket i jämförelse med ett 225/75 16.
Jag har kört innan på Agillis däcken med 5,5 kg på alla och den har gåt väldigt mjukt och fint. Jag läste här på forumet att det finns de som kör med ända ner till 3,5 kg. Hur resonerar ni och vilket tryck gäller för er??
Tomas DiLeva sjunger ju om "vem ska man lita på" just nu känns det väldigt aktuellt.
Grattis till dom nya Vanco Camper som är ett helt ny typ av CP däck som inte behöver lika högt tryck som dom gamla, du bör nog ha 4,5 kg, själv har jag 4,3 kg på min 4,2 tonnare som jag inte har vägt ännu.
Och dom nya däcken kommer även ut i dom vanliga dimensionerna för er som inte vill sticka ut med 18”
 

Don

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Vasa
Grattis till dom nya Vanco Camper som är ett helt ny typ av CP däck som inte behöver lika högt tryck som dom gamla, du bör nog ha 4,5 kg, själv har jag 4,3 kg på min 4,2 tonnare som jag inte har vägt ännu.
Och dom nya däcken kommer även ut i dom vanliga dimensionerna för er som inte vill sticka ut med 18”
hej Bilens totalvikt är 5,5 ton på tandemaxlar däck Continental sommardäck 255/55 R 18 vad skall jag ha för däcktryck?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.499
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Beror ju på axeltrycket, väg bilen först. Sedan kan du ju följa husbilstillverkarens råd som troligen säger 5,5bar, Continentals som är lägre eller någon av oss hobbyexperter som finns på detta forum. Allt är upp till dig vem du tror på.
Skärmavbild 2020-03-02 kl. 11.19.01.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: Don

Don

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Vasa
hej Bilens totalvikt är 5,5 ton på tandemaxlar däck Continental sommardäck 255/55 R 18 vad skall jag ha för däcktryck?
Tack, jag tror att du har rätt efter att ha sökt svar från olika ställen. Jag är övertygad om de många fördelarna med att ha rätt däcktryck
 

Sören-6830

HBK Medlem
Inlägg
1.996
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
6830
Har legat strax över Michelins rekommendationer (se t ex inlägg 9) under de 13 år vi haft husbil. Har inte haft minsta bekymmer med det.
 
  • Gilla
Reaktioner: Don

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.146
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Jag körde en omgång däck med rekommenderat tryck, 5.5 kg bak och 5.0 kg fram men fick inte rätt förslitning fram. Vid däckbyte kontaktade jag Michelin och beskrev problemet ( bilen är på 3.7 ton med 3.0 l motor). Svaret jag fick var att med 3.0 l motor borde jag gå upp till 5.5 kg även fram. Jag gjorde så och sen blev förslitningen rätt.
Med detta sagt vill jag som ett tidigare inlägg framförde säga att det är till största del axeltrycket som avgör däcktrycket.
 

Don

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Vasa
Jag körde en omgång däck med rekommenderat tryck, 5.5 kg bak och 5.0 kg fram men fick inte rätt förslitning fram. Vid däckbyte kontaktade jag Michelin och beskrev problemet ( bilen är på 3.7 ton med 3.0 l motor). Svaret jag fick var att med 3.0 l motor borde jag gå upp till 5.5 kg även fram. Jag gjorde så och sen blev förslitningen rätt.
Med detta sagt vill jag som ett tidigare inlägg framförde säga att det är till största del axeltrycket som avgör däcktrycket.
Jag har beställt tid för typbesiktning,där får jag veta respektive axlars tryck. Sedan har jag ju lite ovanlig däckkdimension 255/55 18" när jag känner att jag får ett trovärdigt svar skall jag skriva kommer även att följa med att däcken slits rakt och jämnt
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
3.212
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Hur länge håller däcken trycket? Hur många hekto försvinner under en månad?
Pumpade däcken i höstas sen var jag till spanien i tre månader har inte fyllt än men ska kolla innan jag åker igen brukar inte försvinna luft i mina däck. Men sen har man haft dåliga fälgar och fått pumpa ofta men genom gummit ska det inte försvinna nämndvärd luft om allt är ok.
Min erfarenhet är att om bilen känns vinglig är det bättre att ha högre tryck bak än fram.
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
994
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Däckgubben säger: kom hit en gång i månaden så kollar jag med riktig mätare. Gratis även om det blir påfyllning och man blir inte skitig eller blir ilsk på hjulsidorma/fälgarna som antingen inte lossnar eller inte går att få dit. Perfekt!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4.663
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Hur länge håller däcken trycket? Hur många hekto försvinner under en månad?
Det är nog olika för alla, men för mej brukar jag tappa 0,1-0,2bar i alla 6 hjulen under vinteruppehållet
i år var de nere på 4,6-4,7bar kalla, och +0,5bar varma (vid färd), har TPMC så jag kan läsa av trycket från förarstolen.
 
Toppen