• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är "rätt" däcktryck?

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Här kommer Michelins rekommendationer igen:

Visa bilaga 71730

Hej

Har nu sänkt däcktrycket med hjälp av Michelins rek tabell.

Vilken skillnad, märkbart mjukare gång, lika stabil som förut och ingen bränsleökning, enl färddatorn, detta verkar kanonbra.
Tack för denna tabell.

Trycket är anpassat till axelbelastningarna (har vägt bilen fullastad).

Det rekommenderade trycket är inte i närheten av vad HB fabrikanten uppger, men man får väl tro att däckfabrikanten har de rätta uppgifterna.
Känner mig Helnöjd med denna enkla lösning på en stötig bil.

Axeltryck fram ca 1900 kg - 3,5 bar

Axeltryck bakaxlar ca - 1500/st - 3,2 bar

Detta på ett fem tons treaxligt chassie med Michelin 225/75-16 Agilis campingdäck ( CP )

Hejs
Claes 105
 
Senast ändrad:

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Kan bara inte förstå varför husbilsfabrikanten rekommenderar så mycket högre tryck? De har ju tillgång till samma information och förlorar på att bilarna blir stötiga p.g.a. för hårda däck. Kan du Claes 105 skicka uppmätta bränsleförbrukningstal efter en längre sträcka. Färddatorn kan vara lite oprecis.
 
Senast ändrad:

John-DACF254

FD HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Danmark
HBK-Nr
6019
Medlemskap
2023
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Dæktryk
Den måde at jeg beregne dæktryk. ( kolde dæk )
Får min vogn vejet, så jeg ved hvad den vejer pr. aksel i normal læsset stand.
Når jeg ved vægten pr. aksel, deles den med 2. = vægt per dæk.
På siden af dækket står der max last og max tryk som må bruges på det pågældende dæk.


Eks. 1.
Vognen vejer foran 1850 kg = 925 kg. pr. dæk
På siden af dækket står der single max 1060 kg. og max 4,75 bar
925/1060 x 4,75 = 4,15 bar i tryk pr. dæk
(925 divideres med 1060 og ganges med 4,75)= 4,15
Dette skulle blive rigtig om jeg bruger camper dæk eller en anden type dæk.

Eks.: 2.
Vægt på foraksel. 1850 = 925 kg. for 1 hjul.
Max vægt single 1120 max psi 65 / bar 4,48
925/1120 x 65 = 53,7 psi. i forhjulene.
Vægt på bagaksel. 2000 kg = 1000 kg. for 1 hjul.
1000/1120 x 65 = 58 Psi. i baghjulene.

Eks. 3.
Vægt på foraksel. 1700 = 850 kg. for 1 hjul.
Max vægt single 1120 max psi 65 / bar 4,48
850/1120 x 65 = 49,3 psi. i forhjulene.
Vægt på bagaksel. 1800 kg = 900 kg. for 1 hjul.
900/1120 x 65 = 52,2 Psi. i baghjulene.

Vær ops på at der står opgivet både for enkelt og tvilling monteret.
Ved tvilling monteret deles akslen med 4 og bruger den laveste vægt skrevet på dækket.


PSI = BAR
60 = 4,13
65 = 4,48
70 = 4,83
75 = 5,17
80 = 5,52

Hvis denne måde at beregne dæktryk på er forkert,
er i velkommen til at komme med en anden beregningsmetode, der er mere korrekt.

Mvh.
DACF John
 

John-DACF254

FD HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Danmark
HBK-Nr
6019
Medlemskap
2023
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Hej
Her er et skema fra Promobil eller Reisemobil

file.php


Mvh John
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Kan bara inte förstå varför husbilsfabrikanten rekommenderar så mycket högre tryck? De har ju tillgång till samma information och förlorar på att bilarna blir stötiga p.g.a. för hårda däck. Kan du Claes 105 skicka uppmätta bränsleförbrukningstal efter en längre sträcka. Färddatorn kan vara lite oprecis.
Gokväll

Självklart kan jag redovisa bränsleförbrukningssiffror efter ett längre tidsspann, och jag är fullt medveten om att färddatorn inte visar korrekt förbrukning, men jag JÄMFÖR med hjälp av färddatorn.

Jag ser ingen SKILLNAD i bränsleförbrukning mellan högre lufttryck och nuvarande lägre lufttryck.

Fortsätter att testa, och rapporterar fortlöpande.
Bilen är i varje fall betydligt bekvämare att åka i än tidigare.

Hejs
Claes 105
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Hej

Har nu sänkt däcktrycket med hjälp av Michelins rek tabell.

Vilken skillnad, märkbart mjukare gång, lika stabil som förut och ingen bränsleökning, enl färddatorn, detta verkar kanonbra.
Tack för denna tabell.

Trycket är anpassat till axelbelastningarna (har vägt bilen fullastad).

Det rekommenderade trycket är inte i närheten av vad HB fabrikanten uppger, men man får väl tro att däckfabrikanten har de rätta uppgifterna.
Känner mig Helnöjd med denna enkla lösning på en stötig bil.

Axeltryck fram ca 1900 kg - 3,5 bar

Axeltryck bakaxlar ca - 1500/st - 3,2 bar

Detta på ett fem tons treaxligt chassie med Michelin 225/75-16 Agilis campingdäck ( CP )

Hejs
Claes 105

Jag har också en treaxlad 5 tonnare. Skall man gå efter Michelins rek tabell så skulle det vara 2.5 bar på bakaxlarna med Agilis 225/75-16 CP (1496kg).

Det är en djungel detta med rätt däcktryck. Tittar man i AL-CO instruktionsbok för mitt chassie med ovan däck så står det 5.5 bar fram och 3.8 bak

Jag var på ett Event på Mantorp Park för ett par veckor sedan. Det var Teknikens Värld och Michelin som ordnade detta. Förmiddagen ägnades åt däckinformation, både från Michelin och däcktestare på TV. Teknikern på Michelin hade ett budskap som han tryckte på och det var att följa biltillverkarens rekommendation.

/Kenneth
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Notera Michelins rek tabell fotnot 2 vid CP däck 5,5 bar på bakaxel, framaxel enligt tabell
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag har också en treaxlad 5 tonnare. Skall man gå efter Michelins rek tabell så skulle det vara 2.5 bar på bakaxlarna med Agilis 225/75-16 CP (1496kg).

Det är en djungel detta med rätt däcktryck. Tittar man i AL-CO instruktionsbok för mitt chassie med ovan däck så står det 5.5 bar fram och 3.8 bak

Jag var på ett Event på Mantorp Park för ett par veckor sedan. Det var Teknikens Värld och Michelin som ordnade detta. Förmiddagen ägnades åt däckinformation, både från Michelin och däcktestare på TV. Teknikern på Michelin hade ett budskap som han tryckte på och det var att följa biltillverkarens rekommendation.
/Kenneth
Har tagit del av samma underlag som du Kenneth, har också en 3-axlad 5-tons bil med samma däck (Hobby 75TL-12). Har aldrig lastat bilen fullt, normal max semestertotalvikt enligt flera kontrollvägningar uppgår till ca 4.500kg (fulltankad inkl allt och med 2 pers).
Jag kör med samma lufttryck under hela säsongen (slutet mars- början nov) oavsett fler pers i bilen eller inte = 5,3kg på framaxel och 4,1kg på axel 2+3 detta funkar utmärkt för oss.

Varför dessa däckstryck,
¤ däcken får rätt form/profil under användning med min normallast
¤ komforten i hela bilen helt ok för oss
¤ däcken slits obetydligt mer, faller normalt först på ålder - framhjulen (3-4mm kvar) rullar ca 5.000mil medan slitaget på bakhjulen knappt är märkbart (6mm kvar). Mätt på min första Hobby 750-03 som jag brukade i 7 år och 6.000 mil (och med samma lufttryck som i denna andra bil).
¤ ingen mätbar skillnad i soppaförbrukning (årsförbrukning) med ett högsta däckstryck på 5,5kg alla axlar kontra det lufttryck som jag använder.

Om vi marginellt skulle kunna minska någon inte mätbar kostnad på något sätt så är den totala bilkomforten värd så otroligt mycket mera!
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Hej,

Som jag förstått det så måste man ha höga tryck i C-däck därför att med de många (8 st) cordlagren så blir däcket så stelt att det bryts sönder om man har för lågt tryck.

Det går att använda normala (ev. förstärkta) däck om de har tillräcklig bärighet. Dock blir däckdimensionen (bredden) större för samma bärighet. Och då kan man ha betydligt lägre tryck.

De fördelar man vinner med bredare däck och lägre tryck är en bättre komfort och en bättre bromsförmåga.

Mvh Bengt
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag har på min 4 kg både fram o bak o c däck köpte just nya Michelin Agilis+ 225/70 15. Väldigt bra o trevliga däck tysta o mjuka. Har prova förr Camping däck men de passar inte till en liten bil. Sen är 225 billigare o mätaren börja visa nästan ok än med 215. Däcken som var original 215 körde jag med ca 75000 km o 4 kg de var ännu lagliga o jämt nötta vid byte.

/Leif
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag tycker det är en djungel det här med lufttryck i däken.
I instruktionsboken står det 5,5 kg och på däcket står det max 4,8 kg ???
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag tycker det är en djungel det här med lufttryck i däken.
I instruktionsboken står det 5,5 kg och på däcket står det max 4,8 kg ???


Hej,

Man skall naturligtvis inte överstiga maxtrycket (vid kalla däck)!

Man kan beräkna vilket tryck som är det rätta att använda:
Man använder verkliga axelvikten, belastningsindex och maxtryck (som står på däcket), för att göra beräkningen. (Beräkningssättet är OK vid en måttlig avvikelse från max tillåten däckbelastning).

Exempel på belastningsindex: 109 = 1030 kg max tillåten däckbelastning (vid tillåten maxhastighet). (Sök på google).

Verkliga däckbelastningen = axelvikten / antalet däck på axeln.

Maxtryck x verklig däckbelastning / max tillåten belastning = rätt tryck

Ex: 4.8 bar x 950 kg / 1030 kg = 4.4 bar


Mvh Bengt
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Har precis pratat med Michelin i Sverige och deras rek. Är 4,75 fram o 5 bak, oberonde av vikt på 215/75x16
Lennart
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Efter ha läst denna tråd, prövade att gå från 5,5kg ner till 4,5kg fram och bak med Conti 16"CP 225-däck, 4.0 t & 2-axel bil. Jätteskillnad, HB:n går väsentligt mycket mjukare.
Med 5,5 smällde det i chassit så att man trodde nåt skulle gå sönder vid potthål, kanter etc. Jag kollade däcktemeraturen mellan 5,5 & 4,5 = ej märkbar skillnad med handpåläggning. 4,5kg blir min melodi i forsättningen. Synd bara man inte gjort detta tidigare. Körde i Neapel/stad i sommras, det är nog Europas sämsta gator/vägar, trodde då att jag skulle få helrenovera chassit efter det äventyret, men Ducato chassiet klarade den misshandeln fint.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Har precis pratat med Michelin i Sverige och deras rek. Är 4,75 fram o 5 bak, oberonde av vikt på 215/75x16
Lennart

Det låter väldigt svepande med tanke på att bilarna som rullar på de här däcken kan väga mellan 3-4,5 ton? Jag tror att personen som svarade måste göra hemläxan lite bättre. Michelins officiella tabell finns ju här i tråden, det är ju bara att läsa?!
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Skickade ett email till Michelin se nedan svaret.


Hej Lennart!

Men baserat på det vi diskutera (rätta mig om jag missminner mig)

Fram axel belastning: 1,6 ton
Bak axel belastning : 1,9 ton

Däcks dimension 225/75 R16 C Agilis Camping

Bak är våra rekommendationer alltid 5,5 bar (oavsett belastning) när det gäller Agilis Camping (så länge det gäller singel montage)

Fram enl våran tabell 3,1 bar +10% (beräknat med 10% mer belastning) = 3,4 Bar

Hör gärna av dig om det är nåt som är oklart!

Med vänlig hälsning

Tony Salo
Consumer Care Advisor
MICHELIN NORDIC AB
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Om möjligt ännu konstigare svar! Vad är det som gör att samma däck är lämpat att gå med 3,4 bar fram, för att med bara ca 15% högre last behöva gå med våldsamt mycket högre tryck? Inte mycket logik där inte?!
 
Toppen