• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Vad är "rätt" däcktryck?

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.601
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Hej
Jag har en 5 tonnare på ALKO AMC chassi med sk boggieaxlar back. På min bil sitter 17 tums fälgar och Continental däck 255/65 17.
Det finns litet olika uppgifter om vad som är rätt däcktryck och jag undrar litet om det finns några erfarenheter i ämnet som ni kan dela.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
15.866
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag har 5,5 fram och 4,5 bak på alla och däckslitaget ser rätt ut.

Har hört att några medvetet kör med för låga tryck i däcken för att det skall vara mindre stötigt på dåliga vägar. Detta är inte att rekommendera eftersom däcken kan bli överhettade med däckexplosion som följd.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.601
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Vad för märke har du på dina däck? har du också 17 tums lågprofil?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
15.866
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Bak har jag originaldäcken från leverans, Michelin Camper 225/75-16 (hittills rullat 7000 mil) och fram har jag efter 5000 mil bytt till Michelin Alpin (vinterdäck). Kommer att byta alla till Michelin Alpin efter hand som det blir dags att köpa nya däck.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
886
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Hej
Jag har en 5 tonnare på ALKO AMC chassi med sk boggieaxlar back. På min bil sitter 17 tums fälgar och Continental däck 255/65 17.
Det finns litet olika uppgifter om vad som är rätt däcktryck och jag undrar litet om det finns några erfarenheter i ämnet som ni kan dela.
Hej

Har samma chassietyp, har blivit rekommenderad av AL-KO att ha 4,5 bar fram och 4,2 på främre bakaxel och 3,8 på sista axeln.

Jag har originalmonterade Michelin Agilis 225/75-16.
Överbelastade däck behöver du sannolikt inte oroa dig för, eftersom vikten fördelas på sex hjul.

Har konrollvägt vår bil ( Carthago I51) med full last, och har då ca 3000kg på bakaxlarna(Max),750kg/däck och ca 1900kg fram ca 950kg/däck.

Ha en bra sommar
Hejs

Claes 105
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
977
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Vad är "normalt" tryck för en vanlig 3500 kg med 4st 15-tummare?
(Man får väl räkna med att åka med maxlast för det mesta.)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
886
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Här kommer Michelins rekommendationer igen:

Visa bilaga 71730
Hej igen

Nu blev jag konfunderad.
Om jag skulle följa Michelins rekomendationer skulle jag ha följande lufttryck:
Fram: Max axeltryck 2100 tryck 4,0
Befintligt axeltryck: 1900 tryck 3,5

Bak: Max och befintligt axeltryck 3000 förd på = 1500/ axel, tryck 2,5


Så låga tryck har jag aldrig blivit rekommenderad av någon, men kan ju vara värt att prova för att få ev en mjukare gång.

Hejs
Claes 105
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
3.945
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

I min instruktionsbok till Hobby står det 5 kg fram och 5,5 bak för en 3,5 tons bil ??. Skulle detta alltså vara för högt ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.663
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag kör sedan länge 4,2 fram och 4,5 bak på 215/75-16 Michelin Agilis Cp, axelvikter 1800 Kg fram 2000 Kg bak, fungerar perfekt! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.149
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag kör sedan länge 4,2 fram och 4,5 bak på 215/75-16 Michelin Agilis Cp, axelvikter 1800 Kg fram 2000 Kg bak, fungerar perfekt! :)
Exakt den storleken på däck och tyngd på husbil jag har .
Jag har kört med 5,2 runt om och nu blir det att sänka lite för jag tycker det gått lite stötigt .
Däckens bärighet är 116/114 .
Det känns inte som bilen rullar trögt ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.663
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Nej inte alls, och inte är den ostabil heller, vilket man ju kunde misstänka, fömodligen kostar det väl ett par centiliter diesel per mil, men inredningen (och de åkande) blir glad/glada när de inte behöver bli lika omruskade som förut på lite sämre vägar. :)
 
Senast ändrad:

Yvonne & Frank

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Skövde
HBK-Nr
111
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Hej Bestliner!
Har samma underrede och kör med 5.0 fram och 4.5 bak på båda axlarna. Har fungerat bra. Samtidigt så är det aldrig fel att höja trycket några hekto beroende på din vikt. Däcken är idag så stabila att de tål ganska högt tryck utan att bli felslitna. Känn dig fram det är det bästa rådet jag kan ge dig. Alla har vi olika uppfattningar om vad som gäller.
/ Frank
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.601
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Hej igen
Mitt bryderi är att jag har 17 tum hjul och däck med 65 profil vilket verkar vara ovanligt.
Finns det någon som kör med liknande sk lågprofil. Det är ganska lätt att få rekomendationer om man kör med 16 tums hjul och normalprofil dvs 75 och där finns ju mycket att hämta i denna tråd. Tack!!! Frågan gäller främst lågprofil som jag har. Någon?:)
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Hej
Jag har en 5 tonnare på ALKO AMC chassi med sk boggieaxlar back. På min bil sitter 17 tums fälgar och Continental däck 255/65 17.
Det finns litet olika uppgifter om vad som är rätt däcktryck och jag undrar litet om det finns några erfarenheter i ämnet som ni kan dela.
Hej,

De däck Du har är troligen inte C-däck. I så fall har de ett mindre antal (4-5) lager cord. Det gör att de tål att köras med betydligt lägre tryck vilket ger mjukare gång.

Själv använder jag Michelin Latitud Alpin 235/ 75 R15 vilka har 5 lager cord. Ett E-mail till Michelin med (de vägda) axellasterna gav 2.7 bar bak och 3.0 fram.

Mvh Bengt
 
Toppen