• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Vad är "rätt" däcktryck?

nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Om möjligt ännu konstigare svar! Vad är det som gör att samma däck är lämpat att gå med 3,4 bar fram, för att med bara ca 15% högre last behöva gå med våldsamt mycket högre tryck? Inte mycket logik där inte?!
Förutom lastförmågan på däcket måste man även ta Hansen till sidostabiliteten.
Vid en plötslig undanmanöver är det bakaxeln som utsätts för höga sidokrafter
/Thomas
 

Tomas Landegren

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Hej På den främre rambalken i motorrummet finns en AL-Ko-typskylt med information om bilen. Titta på beteckningen nederst på skylten. Där kan stå t.ex. MC40XA eller ng liknande. Gå sedan in på nätet " Instruktionsbok för fordon med AK-KO-chassi. Där får du fram rätt lufttryck för däcken.
Huvudregeln för 5tonnare är som följer: 2 axlar = 5,5 fram och 5,5 bak. 3 axlar samma fast på den tredje axeln skall det vara 3,5.
På en bil med campingdäck, en 3, 5 tonnare skall det vara 5,0 både bak ock fram.
Hälsningar
Tomas
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.601
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Hej
Jag har en 5 tonnare på ALKO AMC chassi med sk boggieaxlar back. På min bil sitter 17 tums fälgar och Continental Vanco2 C däck 255/55 17C 118/116R TL.
Det finns litet olika uppgifter om vad som är rätt däcktryck och jag undrar litet om det finns några erfarenheter i ämnet som ni kan dela.
Jag konstaterar att det tydligen är litet ovanligt med lågprofil däck som mina på husbilar.
Det är många i tråden som har rekomendationer för michelins camping däck av div storlekar och det har säkert värde att veta för många men inte för mig tyvärr.
Däcktillverkaren är inte så sugen på att svara tyvärr men skall prova med en fråga till Knaus.
Medan jag skrev ovanstående kom svaret från continental. Lågprofilsdäck som ovan behöver tydligen inte så högt tryck. 4,5 fram och 3,5 bak räcker med marginal för lasten
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
3.945
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Förundrar mig över alla olika svar. (Över 40 st). Varför lyssna på alla däckleverantörers olika svar på samma däck. Fann egentligen bara ett inlägg som verkar helt Ok för min del nämligen att det står ju på däcket vilket maxtryck det skall ha vid en viss belastning. Utifrån detta värde kan man ju enligt den tråden beräkna vilket tryck jag just skall på mina däck utifrån mitt axeltryck. Kanske retar på mig någon nu men detta är min åsikt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.663
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Det som kanske förundrar mig mest är att man söker svar på de mest konstiga ställen, enligt min bedömning finns det ingen som vet bättre än den som tillverkar däcken. här nämns rena gissningar, spekulationer, chassietillverkare, husbilstillverkare m.m. Alla har väl det gemensamt att de vet mycket mindre om däck än Michelin, Continental, Pirelli o.s.v. vet om sina respektive produkters användning. Det är ju dit alla de andra får vända sig för att få sin info. Sanningen är väl troligtvis att husbilsbranschen är väldigt outvecklad i de här sammanhangen, då rekommenderar man högsta möjliga tryck, för att vara på den säkra sidan även om bilen överlastas rejält. :confused:
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.205
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Fick ett cc email från Michelin där någon annan person också frågat om däcktryck. Kan tyvärr inte kopiera tabellen

Datum: 28-05-2013



Hej Xxxxxx,

Tack för din förfrågan angående Agilis Camping däck

Michelin har en generell rekommendation för bakaxeln på husbilar:
5,5 bar vid enkelmontering

4,75 bar vid tvillingmontering

Denna rekommendation som är ett övertryck i relation till den belastning som däcket skall bära, syftar till att ge extra skydd. Mindre påfrestning av stommen, mindre risk för för lågt tryck.

Däcktrycket i bakaxeln påverkar bilens komfort i väldigt liten grad.

För framaxeln kan man sätta däcktryck i överensstämmelse med den verkliga belastningen, med ett tillägg på +10% för säkerhet och stabilitet.

Bifogar även en bild på våran tabell när det gäller Agilis Camping med tillhörande text (på engelska)

Behöver du mer information är du mycket välkommen att ringa oss på 020908000.


Med vänlig hälsning

Tony SALO
Konsumentservice
Michelin Nordic AB
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
11082
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Det är jag som också varit i kontakt med Michelin och jag vill betona att det inte är för att jag betvivlar tidigare inlägg från ”lenmar” utan p.g.a. det ologiska resonemang som bl.a. Michelin ger uttryck för.
Men först vill jag i all ödmjukhet ge uttryck för min egen övertygelse, att husbilsbyggarna inte är några specialister på däck och däcktryck, de helgarderar sig för att slippa ansvar genom att upprepa vad resp. däckfabrikant föreskiver och ”rekommenderar”.
Allt handlar om ansvar o detta var egentliga anledningen till att jag kontaktade Michelin, då jag finner däckfabrikanternas agerande inkonsekvent och orimligt!
Så här agerar exempelvis både Continental och Michelin:

1. De garanterar ett maximalt belastningsvärde typ 109 Q = 1 030 kg
2. De garanterar ett maximalt däcktryck typ 5,5 bar
3. De publicerar officiella däcktrycktabeller efter förhållandet: Aktuellt axeltryck = Korrekt däcktryck
4. Sen avsäger de sig ansvar för däcktrycktabellerna genom att ”rekommendera” generella o kategoriska
däcktryck som t.ex. följande uttalande som jag nu fått svart-på-vitt:


Michelin har en generell rekommendation för bakaxeln på husbilar:

5,5 bar vid enkelmontering
4,75 bar vid tvillingmontering
Denna rekommendation som är ett övertryck i relation till den belastning som däcket skall bära, syftar till att ge extra skydd.
Mindre påfrestning av stommen, mindre risk för lågt tryck. Däcktrycket i bakaxeln påverkar bilens komfort i väldigt liten grad.”



Enligt min och tidigare debattörers övertygelse bör vi som nyttjar däcken o som vet hur husbilar fungerar i verkligheten rätta oss efter det som däckföretagen garanterat oss vid köpet av deras produkter och då blir det pragmatiska resultatet att justera in det bäst upplevda däcktrycken efter formeln: aktuellt axeltryck per däck / max. belastningsvärdet * max. däcktryck


Vi har nog alla olika uppfattningar om vad som är bästa komforten relaterat till däcktryck o de e ju inget problem så länge som vi håller oss inom ramarna för däcktillverkarnas garantiåtaganden.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.205
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Hej Stefan
Jag var med som cc på ditt email och tog mig friheten att kopiera in det i tråden. Sökte ditt namn i medlemsregistret men du finns inte med.
Bra att vi båda agerar mot Michelin.
Lennart
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.663
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Den här raden är väl ganska intressant: Däcktrycket i bakaxeln påverkar bilens komfort i väldigt liten grad.
Han har nog aldrig åkt i en husbil på dåliga vägar, eller kullersten...? :D
 

Lundsholm

HBK webb
Admin medlem
Inlägg
7.889
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
11560
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag konstaterar att det tydligen är litet ovanligt med lågprofil däck som mina på husbilar.
Det är många i tråden som har rekomendationer för michelins camping däck av div storlekar och det har säkert värde att veta för många men inte för mig tyvärr.
Däcktillverkaren är inte så sugen på att svara tyvärr men skall prova med en fråga till Knaus.
Medan jag skrev ovanstående kom svaret från continental. Lågprofilsdäck som ovan behöver tydligen inte så högt tryck. 4,5 fram och 3,5 bak räcker med marginal för lasten
Jag har samma däck som du, dock en axel och ett ton mindre, men det var intressant info du fått. Dom dimensionerna vi har finns inte i vår instruktionsbok alls, så man får gissa lite. Ska sänka nu och prova!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.601
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag har samma däck som du, dock en axel och ett ton mindre, men det var intressant info du fått. Dom dimensionerna vi har finns inte i vår instruktionsbok alls, så man får gissa lite. Ska sänka nu och prova!
Hej
Jag kollade i continentals svar och med en belastning på 2300 kg bak skall du ha 4,25 i tryck. Det borde ge ca 10% marginal på din 700.:)

Jag bifogar dokumentet från continental med tabell över alla deras däck och lufttryck mm.
Den kan ju komma till nytta för flera:)
 

Bilagor

Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Efter att ha hittat högvis med olika siffror i dokumentationen som medföljde husbilen hittade jag tillslut en liten lapp instucken i ena solskyddet, där det stod fram 4,1 och bak 4,5. Detta har jag kört med sen dess. Detta är på en tvåaxlig (ej tanden alltså) bil på 3,4 ton.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag har 225/65-16c...har haft några olika fabrikat under de snart 14.000 milen jag kört.
Jag trycker i 5,5 kg runt om tycker de funkar bra..bilens maxvikt är 3.900 kg.
Leffe S
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.509
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Jag köpte nya C-däck och fick dom monterade, däckkillen sa att jag ska ha 5kg på alla däck.

Fast å andra sidan sa han att jag hade kört på för högt lufttryck då dom gamla däcken var mer slitna i kanterna än på mitten.:D
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?

Det står det också i min Ducatoinstruktionsbok. Om man har däck av Campertyp. Annars ungefär 1 kg lägre tryck.
På Continental Vanco2 C står det på däcksidan maxtryck man får ha,jag har för mig att det är 5kg på mina däck.Om man tittar noga så finns nog en märkning av maxtryck på alla däckfabrikat
 

Tommy & Elisabeth

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
1.917
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Har nu utrustat bilen med nya däck o fälgar, 255/55 18 Continental Vanco däck med nya mönstret.
Fick besked av en representant från Continental samt däck killen att jag till min bil ska 5.0 kg i alla fyra däcken. Har du mindre så får du stor värmeutveckling och risk för explosion. Detta pga att det är lite gummi på däcket i jämförelse med ett 225/75 16.
Jag har kört innan på Agillis däcken med 5,5 kg på alla och den har gåt väldigt mjukt och fint. Jag läste här på forumet att det finns de som kör med ända ner till 3,5 kg. Hur resonerar ni och vilket tryck gäller för er??
Tomas DiLeva sjunger ju om "vem ska man lita på" just nu känns det väldigt aktuellt.
 

Bilagor

Tommy & Elisabeth

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
1.917
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Börja med att ta reda på axelvikterna på din bil i körfärdigt skick, kontakta sedan däcktillverkaren så ger dom dej rätt tryck för dina axelvikter.

Som exempel: https://beta.husbilsklubben.se/forums/attachments/continental-pdf.71983/
När jag klickar på länken får jag felmeddelandet "du måste vara inloggad" det är jag men kan inte öppna den ändå.
När jag fick de nya däcken var Continental på plats för lite info och marknadsföring så därför fick jag "experthjälp". Jag hade noterat axelvikterna vid senaste vägningen jag gjorde innan semesterresan 2017. Jag hade också vikterna från bilprovningen tidigare på fm, jag vet att bilprovningens bromskontroll väger inte till 100% rätt men det var inte stor felmarginal. Jag tvivlar inte på att jag ska ha 5,0 kg för den går hur mjukt o fint som helst och en dröm att snurra runt i rondeller med. Men blir lite frågande när man ser så stora variationer som här på forumet.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?



Hej igen

Nu blev jag konfunderad.
Om jag skulle följa Michelins rekomendationer skulle jag ha följande lufttryck:
Fram: Max axeltryck 2100 tryck 4,0
Befintligt axeltryck: 1900 tryck 3,5

Bak: Max och befintligt axeltryck 3000 förd på = 1500/ axel, tryck 2,5


Så låga tryck har jag aldrig blivit rekommenderad av någon, men kan ju vara värt att prova för att få ev en mjukare gång.

Hejs
Claes 105
Jag hade 5,5 resp 5,2 på Continental 225x75x16 med fick ofta genomslag och på en mässa påpekade FIAt:s representant att på en plåtis (3500 kg) och dom däcken ska du ha 4,5 kg både bak och fram! Gjorde så och fick mycket mjukare körning plus att däcken höll hela vägen ner och hem till Väst-Sahara på dessa dåliga vägar. En vän körde med 5,5 kg och fick två däck som exploderade!
 
Toppen