• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är "rätt" däcktryck?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag hade 5,5 resp 5,2 på Continental 225x75x16 med fick ofta genomslag och på en mässa påpekade FIAt:s representant att på en plåtis (3500 kg) och dom däcken ska du ha 4,5 kg både bak och fram! Gjorde så och fick mycket mjukare körning plus att däcken höll hela vägen ner och hem till Väst-Sahara på dessa dåliga vägar. En vän körde med 5,5 kg och fick två däck som exploderade!
Har sänkt till 3,5kg runt om och kört 2500mil, däcken blir inte särskilt varma och bilen går mjukare. Trycket är enligt Continentals tabell. Ca 1800kg fram och bak.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har nu utrustat bilen med nya däck o fälgar, 255/55 18 Continental Vanco däck med nya mönstret.
Fick besked av en representant från Continental samt däck killen att jag till min bil ska 5.0 kg i alla fyra däcken. Har du mindre så får du stor värmeutveckling och risk för explosion. Detta pga att det är lite gummi på däcket i jämförelse med ett 225/75 16.
Jag har kört innan på Agillis däcken med 5,5 kg på alla och den har gåt väldigt mjukt och fint. Jag läste här på forumet att det finns de som kör med ända ner till 3,5 kg. Hur resonerar ni och vilket tryck gäller för er??
Tomas DiLeva sjunger ju om "vem ska man lita på" just nu känns det väldigt aktuellt.
Grattis till dom nya Vanco Camper som är ett helt ny typ av CP däck som inte behöver lika högt tryck som dom gamla, du bör nog ha 4,5 kg, själv har jag 4,3 kg på min 4,2 tonnare som jag inte har vägt ännu.
Och dom nya däcken kommer även ut i dom vanliga dimensionerna för er som inte vill sticka ut med 18”
 
F

F.d. 55003

Guest
Grattis till dom nya Vanco Camper som är ett helt ny typ av CP däck som inte behöver lika högt tryck som dom gamla, du bör nog ha 4,5 kg, själv har jag 4,3 kg på min 4,2 tonnare som jag inte har vägt ännu.
Och dom nya däcken kommer även ut i dom vanliga dimensionerna för er som inte vill sticka ut med 18”
hej Bilens totalvikt är 5,5 ton på tandemaxlar däck Continental sommardäck 255/55 R 18 vad skall jag ha för däcktryck?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Detta satt i en ny Carhago.

Hejs
Claes 105
 

Bilagor

  • DA2F9579-787C-47DE-9DD7-EE326637FDB9.jpeg
    DA2F9579-787C-47DE-9DD7-EE326637FDB9.jpeg
    458,1 KB · Visningar: 170

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Beror ju på axeltrycket, väg bilen först. Sedan kan du ju följa husbilstillverkarens råd som troligen säger 5,5bar, Continentals som är lägre eller någon av oss hobbyexperter som finns på detta forum. Allt är upp till dig vem du tror på.
Skärmavbild 2020-03-02 kl. 11.19.01.jpg
 
F

F.d. 55003

Guest
hej Bilens totalvikt är 5,5 ton på tandemaxlar däck Continental sommardäck 255/55 R 18 vad skall jag ha för däcktryck?
Tack, jag tror att du har rätt efter att ha sökt svar från olika ställen. Jag är övertygad om de många fördelarna med att ha rätt däcktryck
 
S

Sören-6830

Guest
Har legat strax över Michelins rekommendationer (se t ex inlägg 9) under de 13 år vi haft husbil. Har inte haft minsta bekymmer med det.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag körde en omgång däck med rekommenderat tryck, 5.5 kg bak och 5.0 kg fram men fick inte rätt förslitning fram. Vid däckbyte kontaktade jag Michelin och beskrev problemet ( bilen är på 3.7 ton med 3.0 l motor). Svaret jag fick var att med 3.0 l motor borde jag gå upp till 5.5 kg även fram. Jag gjorde så och sen blev förslitningen rätt.
Med detta sagt vill jag som ett tidigare inlägg framförde säga att det är till största del axeltrycket som avgör däcktrycket.
 
F

F.d. 55003

Guest
Jag körde en omgång däck med rekommenderat tryck, 5.5 kg bak och 5.0 kg fram men fick inte rätt förslitning fram. Vid däckbyte kontaktade jag Michelin och beskrev problemet ( bilen är på 3.7 ton med 3.0 l motor). Svaret jag fick var att med 3.0 l motor borde jag gå upp till 5.5 kg även fram. Jag gjorde så och sen blev förslitningen rätt.
Med detta sagt vill jag som ett tidigare inlägg framförde säga att det är till största del axeltrycket som avgör däcktrycket.
Jag har beställt tid för typbesiktning,där får jag veta respektive axlars tryck. Sedan har jag ju lite ovanlig däckkdimension 255/55 18" när jag känner att jag får ett trovärdigt svar skall jag skriva kommer även att följa med att däcken slits rakt och jämnt
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Hur länge håller däcken trycket? Hur många hekto försvinner under en månad?
 
F

F.d. 22252

Guest
Hur länge håller däcken trycket? Hur många hekto försvinner under en månad?
Pumpade däcken i höstas sen var jag till spanien i tre månader har inte fyllt än men ska kolla innan jag åker igen brukar inte försvinna luft i mina däck. Men sen har man haft dåliga fälgar och fått pumpa ofta men genom gummit ska det inte försvinna nämndvärd luft om allt är ok.
Min erfarenhet är att om bilen känns vinglig är det bättre att ha högre tryck bak än fram.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Däckgubben säger: kom hit en gång i månaden så kollar jag med riktig mätare. Gratis även om det blir påfyllning och man blir inte skitig eller blir ilsk på hjulsidorma/fälgarna som antingen inte lossnar eller inte går att få dit. Perfekt!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur länge håller däcken trycket? Hur många hekto försvinner under en månad?

Det är nog olika för alla, men för mej brukar jag tappa 0,1-0,2bar i alla 6 hjulen under vinteruppehållet
i år var de nere på 4,6-4,7bar kalla, och +0,5bar varma (vid färd), har TPMC så jag kan läsa av trycket från förarstolen.
 
Toppen