• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

I

Ice-Man

Guest
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

OK Iceman, jag förstår att det aldrig går att övertyga dig trots att man visar svart på vitt.

Snälla!!! Jag har förstått att du tycker att varje produkt eller applikation som har någon sorts anknytning till Apple såklart måste vara "en bra sak".
Resten av världen inklusive Apple själva har insett att Apple Maps faktiskt är en katastrof.
Apples VD Tim Cook har gått ut med en ursäkt för den dåliga kartfunktionen i IOS 6 och rekommenderar Bing, MapQuest, Waze, Nokias eller Googles kartor.
Brevet finns i sin helhet på Apples hemsida: Apple - A letter from Tim Cook on Maps (är inte det svart på vitt så vete sjutton)

Jag har tidigare refererat till MacWorld (har du läst artikeln?) och här kommer ytterligare en artikel från en Mac tidskrift där de klagar på bl.a. prestanda och felaktiga kartor: 99mac - iOS 6: Apples nya kartor

Här finns en del rätt grova missar samlade: The Amazing iOS 6 Maps
Som sagt, det finns en hel flock länkar jag skulle kunna delge, men gör en snabb sökning själv så ser du...

Varför försöker du övertyga mig/oss att Apple Maps är så fantastiskt bra? I dagsläget är det en riktigt risig produkt enligt resten av världen. Vägrar du inse att Apple Maps inte når förväntad kvalité? Apple själva har som sagt accepterat det och du behöver inte skämmas om du håller med dem :)


P.S. Jag har nog inte fattat vad som är så fantastiskt med Siri, som liksom Android inte begriper svenska ännu. Röststyrning har funnits långt innan smartphonarna såg dagens ljus. Är det för att man gett funktionen ett eget flashigt namn?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Upptäckte precis att Landskrona har flyttat ut på Ven...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Jag har tidigare refererat till MacWorld (har du läst artikeln?) och här kommer ytterligare en artikel från en Mac tidskrift där de klagar på bl.a. prestanda och felaktiga kartor: 99mac - iOS 6: Apples nya kartor

Jag har inga problem att ladda ned kartan över Hötorget, man kan inte ge Apple Maps skulden för operatörens dåliga bandbredd.

Döm själv vilken karta som är bäst:

photo-718620.jpg

photo-721134.jpg
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

man kan inte ge Apple Maps skulden för operatörens dåliga bandbredd.

OK, jag klistrar in från artikeln i 99mac:
"Ser du rutmönstret på den vänstra bilden? Det är när vi försöker ladda en karta över centrala Stockholm - över Wi-Fi. Hur långsamt det är över 3G är det ingen ide att gå in närmare på, men långsamt det är det."

Vidare skriver 99mac så här:
"Oavsett vad så är prestandan undermålig och ett gott tips är faktiskt att köpa Tom Tom eller Navigons applikationer i App Store istället om du använder din iPhone som GPS."

Det verkar som om du har en lite annan måttstock på vad som är acceptabelt jämfört med 99mac när det kommer till Appleprodukter?! :)


Beträffande dina bilder ovan tycker jag faktiskt att verkligheten (satellitbilden från Google maps) är betydligt bättre än en fabricerad verklighet som man inte ens kan vara säker på att den stämmer. Leta upp Eifeltornet, Hoover dam eller Brooklyn bridge så får du dig ett gott skratt (kanske inte).
Jag får väl också bidra med ett par bildexempel från Apples kartor.

maps-bk.jpg

Burger King har flyttat in i nya lokaler - Gustav Vasa kyrkan vid Odenplan.

maps_jkpng.jpg

Jönköpings flygplats. Undrar om det beror på tjäle eller värmebölja?


Oavsett vilket så tycker jag att orter som saknas eller är grovt felplacerade innebär ett betydligt större problem, både för trovärdigheten och i ett användarperspektiv!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Jag har en långsam 3G-uppkoppling här på landet och kartan över Hötorget kom fram direkt.

Vore det inte bättre att du testade själv, det måste ta längre tid att googla på alla negativa påståenden som framförts.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Beträffande dina bilder ovan tycker jag faktiskt att verkligheten (satellitbilden från Google maps) är betydligt bättre än en fabricerad verklighet som man inte ens kan vara säker på att den stämmer. Leta upp Eifeltornet så får du dig ett gott skratt

Är det detta du menar?

image.jpg
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Jag har en långsam 3G-uppkoppling här på landet och kartan över Hötorget kom fram direkt.

Vore det inte bättre att du testade själv, det måste ta längre tid att googla på alla negativa påståenden som framförts.


Kanske beror det i ditt fall på tur eller möjligen skicklighet, men 99mac var inte speciellt nöjda ser det ut som.

Det är nog inte lönt att jag upprepar det, men jag har faktiskt testat. I och för sig bara via Wifi som är anslutet till 100Mbit fiber...

Söka via Google är lätt: Google (sökord: Apple Maps fail) Ungefär 10 500 000 resultat.
Betydligt jobbigare att hitta alla felaktigheter manuellt på en liten miniskärm :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Kanske beror det i ditt fall på tur eller möjligen skicklighet, men 99mac var inte speciellt nöjda ser det ut som.

Nej, det var faktiskt Googles karta, här kommer Apples. Tyvärr har inte denna del av Paris förärats med flyover ännu.

image.jpg
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Är det detta du menar?

Nej, jag menar i Apple Maps givetvis:

maps-eifel.jpg


Liggande tornet i Paris???


Lika bra jag lägger in de andra jag talade om ovan också:

maps-hoover.png


Fyrfilig berg och dalbana? :)


maps-brooklyn.jpg


Synd att jag inte hann se Brooklyn Bridge innan massförstörelsen....

Det finns MASSVIS med sådana här "epic fails" i Apple Maps. En del faktiskt riktigt roliga :)
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Det klagas på att Göteborg saknas i Apple Maps.

Det är lika allvarligt att Helsingborg saknas i Google Maps.

Skärmavbild 2012-10-09 kl. 12.06.54.png

Förstorar man kartan ett snäpp så dyker ortsnamnet Hemmingsberga upp istället för Helsingborg. Och även ortsnamnet Myrarp är fel. Ska vara Mörarp.

Skärmavbild 2012-10-09 kl. 12.07.25.png
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Det klagas på att Göteborg saknas i Apple Maps.

Det är lika allvarligt att Helsingborg saknas i Google Maps.

Visa bilaga 61584

Förstorar man kartan ett snäpp så dyker ortsnamnet Hemmingsberga upp istället för Helsingborg. Och även ortsnamnet Myrarp är fel. Ska vara Mörarp.

Visa bilaga 61585


Backa ett snäpp eller förstora ett snäpp....vad dyker upp;)

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Det klagas på att Göteborg saknas i Apple Maps.
Det är lika allvarligt att Helsingborg saknas i Google Maps.
Förstorar man kartan ett snäpp så dyker ortsnamnet Hemmingsberga upp istället för Helsingborg. Och även ortsnamnet Myrarp är fel. Ska vara Mörarp.

Jag är säker på att alla kartor har sina fel, även den tryckta.

Google har haft flera år på sig att rätta till fel, Apple några dagar och har redan åtgärdat de grövsta. Vad navigeringen beträffar funkar Apples redan bättre än Googles, det lilla som jag provat. Skräp vore det annars eftersom TomTom (TeleAtlas) har hjälpt till.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Varför försvara en kass karta? T.o.m. VDn för Apple ber om ursäkt för deras dåliga kartor. TomTom har väl också haft tid på sig att fixa till vettiga kartor, de är ju ingalunda några nybörjare. Sen att navigeringen är bättre gör ju inte en dålig karta bättre.

Ibland måste man få kalla "en spade en spade", även om avsändaren heter Apple (jag är själv Apple-användare och anser inte att allt de gör är guld och gröna skogar).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Varför försvara en kass karta? T.o.m. VDn för Apple ber om ursäkt för deras dåliga kartor. TomTom har väl också haft tid på sig att fixa till vettiga kartor, de är ju ingalunda några nybörjare. Sen att navigeringen är bättre gör ju inte en dålig karta bättre.

Ibland måste man få kalla "en spade en spade", även om avsändaren heter Apple (jag är själv Apple-användare och anser inte att allt de gör är guld och gröna skogar).

Du får skilja på satellitkartan och den vanliga som man navigerar efter. Den kartan har Apple köpt av TomTom och lämpar sig bra för navigering. Problemet är satellitkartan som på många håll inte håller måttet.

3D-kartorna över större städer saknar motsvarighet men har några skönhetsfläckar som redan håller på att åtgärdas. Testa navigeringen, den funkar riktigt bra och lyssna inte på olyckskorparna i Androidgänget, de gillar inte att 3 olika modeller av iPhone toppar försäljningslistorna.
 
Senast ändrad:

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Fel i mitt inlägg. Tar bort det helt.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

En förbättring som jag har sett fram emot förutom Siri är en förbättrad kamera med panoramaläge.
Det finns sedan tidigare appar som skapar panoramabilder men de blir väldigt små i storlek och lämpar sig dåligt för publicering.

Det nya inbyggda panoramafunktionen skapar bilder upp till 28 MB, med andra ord går det att beskära dem kraftigt om man så vill.
Här är en bild som jag tog i Lysekil idag efter ärende dit. Bilden är kraftig förminskad.


Makrillbåten Frifararen vid Vikarvet, Lysekil. (klicka för större bild)
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

En förbättring som jag har sett fram emot förutom Siri är en förbättrad kamera med panoramaläge.
Det finns sedan tidigare appar som skapar panoramabilder men de blir väldigt små i storlek och lämpar sig dåligt för publicering.

Det nya inbyggda panoramafunktionen skapar bilder upp till 28 MB, med andra ord går det att beskära dem kraftigt om man så vill.
Här är en bild som jag tog i Lysekil idag efter ärende dit. Bilden är kraftig förminskad.


Makrillbåten Frifararen vid Vikarvet, Lysekil. (klicka för större bild)

Riktigt fin bild! Har fotat lite panorama med min nya iphone 5 och jag älskar det! Men vad har du redigerat bilden med? Någon typ av HDR effekt? Program? Gillar dina bilder!

/Ronny
 
Toppen