• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Riktigt fin bild! Har fotat lite panorama med min nya iphone 5 och jag älskar det! Men vad har du redigerat bilden med? Någon typ av HDR effekt? Program? Gillar dina bilder!/Ronny

Ingen HDR här, det går inte med panoramabilderna eftersom de är för stora att redigeras direkt i telefonen. Därför har jag ibland beskurit och lagt till en ram i datorn. Bilderna får bra färgmättnad och kontrast i telefonen och bilderna ser bättre ut i telefonen än på datorskärmen. På bilder med sämre kontrast använder jag "clarify" i PaintShop.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Du får skilja på satellitkartan och den vanliga som man navigerar efter. Den kartan har Apple köpt av TomTom och lämpar sig bra för navigering. Problemet är satellitkartan som på många håll inte håller måttet.

Eländiga 3D-bilder är en sak, det finns som sagt väldigt gott om sådana i Apple Maps.
MEN den allmänna kritiken mot Apple Maps beträffande missvisande navigering och felplacerade städer är betydligt mer allvarlig om man tänkt sig navigera (till rätt plats) istället för att posta skärmdumpar.

Jag har pekat på flera fel i navigationskartorna men det finns MÅNGA fler, vill man inte sitta och leta själv så kan man göra en snabb sökning på Google om man är nyfiken.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Testa navigeringen, den funkar riktigt bra och lyssna inte på olyckskorparna i Androidgänget, de gillar inte att 3 olika modeller av iPhone toppar försäljningslistorna.

Jag får nog betrakta mig som medlem i "Androidgänget" :)
Ingen behöver lyssna på någon av oss i denna tråd - gör en enkel sökning på Google om du inte är sugen på att testa att köra fel för att det är kul.
SVT har uppmärksammat det hela:

Höll på att åka fel
Under dagen har flera av SVT Nyheters läsare hört av sig med egna historier om felaktiga kartor. Johan Wikström höll på att hamna rejält fel i dag på grund av Apples missar.
-Skulle idag åka från Borås till Vara och appen visade helt fel. Helt plötsligt stod det höger men vägskylten visade vänster. Jag litade på vägskylten, skriver han i ett mejl till SVT Nyheter.
En närmare granskning av Apples kartor över Vara visar att att orten har hamnat cirka sex kilometer fel - och på fel sida E20 (se bilden ovan).

Men vart tog Göteborg vägen, Apple? - Nyheter | SVT.se


Beträffande försäljningslistorna så är det tämligen kortvarig lycka för Apple eftersom enbart Samsung säljer fler lurar totalt än alla andra smartphonetillverkare: Samsung surges past Apple in smartphones, upbeat on Q4 | Reuters (Det finns oxå en filmsnutt på den sidan om man inte orkar läsa artikeln)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Ingen HDR här, det går inte med panoramabilderna eftersom de är för stora att redigeras direkt i telefonen.

Snygg bild!
Varför inte redigera i telefonen? Bilderna är ju "bara" på max 28Mb så det borde rimligen kunna hanteras i internminnet?

Hur ser bilden ut oredigerad? Hade varit kul med en jämförelse. Photoshop är ett ruskigt kraftfullt verktyg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Snygg bild!
Varför inte redigera i telefonen? Bilderna är ju "bara" på max 28Mb så det borde rimligen kunna hanteras i internminnet?

Hur ser bilden ut oredigerad? Hade varit kul med en jämförelse. Photoshop är ett ruskigt kraftfullt verktyg.

I detta fallet beror det på den app som jag brukar använda för att lägga till ramar inte klarar mer än 4000 pixel horisontellt. Det beror alltså inte på iOS 6.

Jag använder inte Photoshop på datorn eftersom jag tycker att den är för dyr och avancerad för de amatörbilder som jag tar. Det finns en uppsjö av fotoappar i AppStore men tiden räcker inte till för att utvärdera alla. Även Photoshop finns faktiskt som jag dock inte provat.

PS! Kan vi få se lite panoramabilder tagna med Samsung, motivvalet spelar mindre roll?
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Jag antar att du använder din nya iFån5 till dina panoramabilder. Då gäller det att du placerar dig på rätt sätt enligt Äpplets direktiv så att du inte får med det blålila flare som dyker upp i vissa situationer.

Läs gärna mera på Apple: Det är fel på fotografen, inte kameran! - Fotosidan där det också finns länk till jämförande bilder mellan iFån 4S och 5 där faktiskt bilder från den gamla telefonen är bättre enligt min mening. Men jag antar att äpplet tycker annorlunda som ju menar att det är fotografen som inte tar hänsyn till tekniska begränsningar när detta fenomen uppstår.

Det verkar nästan som att äpplet hade lite otur när de tänkte ut iFån 5.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Jag antar att du använder din nya iFån5 till dina panoramabilder. Då gäller det att du placerar dig på rätt sätt enligt Äpplets direktiv så att du inte får med det blålila flare som dyker upp i vissa situationer.

Ser du något blålila i mina bilder?
Jag har tagit bilder direkt mot solen med både kompaktkamera och iPhone av olika modeller men märker ingen skillnad i det avseendet.

Annat var det på 70-talet då optiken var extremt känslig för kromatisk aberration även på dyra systemkameror. Tekniken har avancerat även på detta område.

Många skrönor skall man höra innan öronen trillar av!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

a20120928_39.JPG


Här kan man faktiskt se lite kromatisk aberration men så är kameran också riktad direkt mot solen. Kameran är en Casio kompakt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Om du inte känner till skillnaden på kromatisk abberation och flare så kan du läsa artikeln som jag refererade till här ovanför.

Det är ju skönt att det bara är en skröna som CNN har planterat ut. Kan man anta att CNN är köpta av Samsung eller någon annan av Äpplets konkurrenter? Eller menar du att CNN har kontrollerat sina källor så dåligt att detta har slunkit igenom och blivit en nyhet?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

På min bild är det snarare kromatisk aberration, dvs bilden får färgstick.
Flare är när bilden blir kontrastlös, ljus och oskarp pga direkt ljus i kameran.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Alltid lär man sig något nytt. Detta innebär dock inte att lärdomen är rätt.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Exempel på Kromatisk aberration se på bommen.
Exempel på Flare solprisma
Exempel på snyggt klubbmärke.;)

Bosse
 

Bilagor

  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    90 KB · Visningar: 285
  • sun12.jpg
    sun12.jpg
    45,2 KB · Visningar: 286
  • images_dif.jpg
    images_dif.jpg
    12 KB · Visningar: 288
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Exempel på Kromatisk aberration se på bommen. Bosse

Kromatisk aberration kan även ske i atmosfären där luftens fuktighet i form av små vattenpartiklar bidrar till brytningsfelet.

"Kromatisk aberration, det avbildningsfel som uppstår när ljus av olika våglängder bryts i en lins och samlar sig till brännpunkter på olika fokalavstånd."
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad




I det fina vädret tog jag en promenad till Lahälla hamn och tog några bilder med min iPhone 5 med panoramaläge.

Visst kan man i den övre bilden se både kromatisk aberration och flare men jag undrar vilken kamera som inte hade visat liknande resultat utan UV-filter och motljusskydd?

På den tiden jag använde system- och Leicakameror undvek jag alltid motljusfotografering direkt mot solen eftersom bilderna blev helt oanvändbara.
På den tiden fick man också hushålla med film som ju inte var helt gratis.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

Google Street View kommer att implementeras på den mobila webbversionen av Google Maps.
Något som betyder att Street View även kommer att fungera i iOS 6 via Safari.

Försökte köra Upplandsgatan idag...skumpigt var det på Apple mapsen

Bosse
 

Bilagor

  • 1386825630.jpg
    1386825630.jpg
    94,5 KB · Visningar: 137
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering iOS 6 iPhone/iPad

En genväg är att installera Streetviewer som visar gatuvyer på ett ännu smartare sätt.
Den kan visa både Apples och Googles kartor och även trafiken.

image.jpg
 
Toppen