• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Gaiefaj

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Tranås
HBK-Nr
394
Medlemskap
2024
Hej Ser att en del är på väg ner hit till underbara Spanien. Det kan bli lite krångligt och det har kommit lite motstridiga uppgifter. Dels så sägs det att transit är tillåtet, dels att det är förbjudet att köra in eller ut genom de olika områdena (de som är röda på kartan) Här i Andalucien är denna restriktion satt till den 9 november. Själva landsgränsen är öppen, men eftersom Spanien har utlyst nödläge, så får regionerna själva bestämma vilka restriktioner man vill ha. Tex i vårt område i Andalucien (Axarquia) så har vi endast munskydd på och utegångsförbud kl 23-06 med alla restauranger etc öppna. Ni som är på väg, var dock beredd på att det kanske blir "stillestånd" utefter vägen. Följ gärna polisen facebooksida N332. Lycka till och var rädda om er.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2020-10-30 kl. 08.18.23.png
    Skärmavbild 2020-10-30 kl. 08.18.23.png
    674,1 KB · Visningar: 64

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har haft en fantastisk fin övernattning söder om Dijon i Frankrike. Bodde ute på landet intill en fin liten kyrka som slutade ringa i kyrkklockan vid 20:00 tiden men började återigen 07:00 på morgonen. Inte en bil hördes under hela natten. Baguett med getost o kaffe till frukost och nu är vi återigen på väg söderut.

Fick veta att Valencia regionen ”stänger” kl. 12:00 idag i minst 7 dagar. Vi har beslutat att stanna vid regiongränsen, lägga oss på marken och hungerstrejka tills vi blir insläppta mot Benidorm...lol...

Tack för alla tips, ska kolla N332
 
D

Deleted member 11118

Guest
Förnuftet segrade tydligen till slut, varför i hela friden bara komma på tanken att åka ut när pandemin härjar i hela Europa?

Innan du svarar så kanske det vore bra om du tog reda på lite fakta. Los Suecos har sitt boende i Spanien och en sommarstuga i Sverige. Han skulle med andra ord åka hem till sitt hus. Husbilen var färdmedlet till hemmet.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Innan du svarar så kanske det vore bra om du tog reda på lite fakta. Los Suecos har sitt boende i Spanien och en sommarstuga i Sverige. Han skulle med andra ord åka hem till sitt hus. Husbilen var färdmedlet till hemmet.
Då ber jag om ursäkt eftersom jag inte var medveten om det, men det finns ju en hel del andra som försöket ta sig söderut trots alla avrådanden, eller hur?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Svar till carsten:
Ja carsten, trots din bestämda avrådan så är vi fortfarande på väg söderut! Av alla möjliga ”vägar” som finns, du ser tydligen den absolut rätta vägen, din egen (även om du inte känner till alla fakta). Tja, vad ska vi säga, Marianne och jag som fortsätter färdas i lugn tempo, glada och positiva att vi kan göra detta? Om du tror att vi är på någon sorts självmårdsuppdrag, eller att vi har tänkt smitta oss själva och sen alla andra, då bör du verkligen ta en funderare...

Nu tillbaka till tråden: Internet på resan!
I natt ska vi sova på A75 (över 1 000 m.ö.h.) med en av Frankrikes vackraste vyer som är att jämföra med Brösarps backar fast i mega format. Det finns en sak som vi har börjat tänka mer och mer på och det är mobilnätet och mottagningen. Vi brukar hitta en övernattning (av 3 förslag) kring 16:00 tiden där vi försöker installera oss (kör inte längre än kanske max 30 mil/dag). Problemet kan uppstå om mobilnätet är så pass dåligt att vi inte ens kan se några nyheter eller surfa över huvud taget! Då har vi bestämt oss att kolla nästa ställe innan vi pallar upp husbilen eller betalar ev. ställplats avgift, m.m...
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Svar till carsten:
Ja carsten, trots din bestämda avrådan så är vi fortfarande på väg söderut! Av alla möjliga ”vägar” som finns, du ser tydligen den absolut rätta vägen, din egen (även om du inte känner till alla fakta). Tja, vad ska vi säga, Marianne och jag som fortsätter färdas i lugn tempo, glada och positiva att vi kan göra detta? Om du tror att vi är på någon sorts självmårdsuppdrag, eller att vi har tänkt smitta oss själva och sen alla andra, då bör du verkligen ta en funderare...

Nu tillbaka till tråden: Internet på resan!
I natt ska vi sova på A75 (över 1 000 m.ö.h.) med en av Frankrikes vackraste vyer som är att jämföra med Brösarps backar fast i mega format. Det finns en sak som vi har börjat tänka mer och mer på och det är mobilnätet och mottagningen. Vi brukar hitta en övernattning (av 3 förslag) kring 16:00 tiden där vi försöker installera oss (kör inte längre än kanske max 30 mil/dag). Problemet kan uppstå om mobilnätet är så pass dåligt att vi inte ens kan se några nyheter eller surfa över huvud taget! Då har vi bestämt oss att kolla nästa ställe innan vi pallar upp husbilen eller betalar ev. ställplats avgift, m.m...
Förstår att min oro för pandemins spridning inte alls biter på er heller....
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Otroligt att en del av visar ett "angry face" på mitt inlägg om att man borde stanna hemma, mina farhågor om att gränser skulle komma att stängas besannades ju.
Snälla Du carsten, jag ber dig att hålla sig till trådetsämne. Jag har skapat det med specifikt ställda frågor, så håll dig till dem. Du är varken i Spanien/Portugal, inte heller på väg dit så det är logiskt att du inte håller dig till ämne...
Det finns andra tråd som behandlar dina farhågor etc, eller får du skapa eget.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag tycker att Spanien gör helt rätt för att stoppa smittspridning. Läget är drastiskt och då krävs även drastiska metoder, vad annars. Valencia har lägst antal smittade och det låter inte alls fel med att stänga just nu under Halloween och 7 dagar framåt, sen får vi se vad som händer därefter. Vi fortsätter imorgon till Catalonien med förhoppning om att hitta ett trevligt ställe tills vi kan fortsätta vidare. Återkommer imorgon kväll...
 
Toppen