• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Pratade med min gode vän Robert "Silica" i Alfaz Del Pi nu, alla som åker HEM är välkomna !
Jodå vid regiongränsen till Valencia tror jag säkert att vi kommer igenom, men allt innan man når dit...... Tyskland stänger ner, Frankrike har redan stängt sina gränser, Katalonien, nej vi ger w/o till den utmaningen. Resan till Sverige 15 - 16 mars -20 fyllde spänningsbehovet för en bra tid framåt, tyvärr.☹️
Tommy
 
F

F.d. 22252

Guest
Åker ni hem nu eller ska ni vänta ut problemen, ni sitter ju inte i sjön precis men kanske känns bäst att avvakta hemmavid.
Ingen Absolut ingen kunde tro att något som verkade som en något förvildad influensa skulle ta sej såna proportioner. Jo jag har läst varningarna för en del år sen redan innan EU som är en bidragande orsak med vår invandring och öppna samhälle men idag verkar det inte som det har någon som helst betydelse.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag tycker att Spanien gör helt rätt för att stoppa smittspridning. Läget är drastiskt och då krävs även drastiska metoder, vad annars. Valencia har lägst antal smittade och det låter inte alls fel med att stänga just nu under Halloween och 7 dagar framåt, sen får vi se vad som händer därefter. Vi fortsätter imorgon till Catalonien med förhoppning om att hitta ett trevligt ställe tills vi kan fortsätta vidare. Återkommer imorgon kväll...
Har du kollat UD appen resklar Frankrike , vad jag förstår skall alla nu igen ( som vid vårens lookdown ) i Frankrike fylla i ett papper vid all förflyttning.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Åker ni hem nu eller ska ni vänta ut problemen, ni sitter ju inte i sjön precis men kanske känns bäst att avvakta hemmavid.
Ingen Absolut ingen kunde tro att något som verkade som en något förvildad influensa skulle ta sej såna proportioner. Jo jag har läst varningarna för en del år sen redan innan EU som är en bidragande orsak med vår invandring och öppna samhälle men idag verkar det inte som det har någon som helst betydelse.
Bengtic, vi åker tillbaka till Sverige, tror du förstår oss när jag visar några bilder på hur vi behandlas här i Tyskland, troligen eftersom vi kommer med svensks skyltar.

Det började redan på färjan.
3B06F7EB-04EF-44F2-9D3A-B0107AF6B2ED_2.jpeg
Här kan du se hur illa behandlade vi blev, vi fick stå för oss själva, fick inte vara med i den där trevliga gemenskapen som man ofta möter ombord på kryssningsfartygen.

Sedan fortsatte det på Heiligenhafens nya ställplats, där vi placerades i ”skamvrån” till allmän beskådning av övriga gäster på ställplatsen.
9869A299-5D31-4318-A60D-79D5D25A0798.jpeg
Vi kunde nästan höra från den stora samlade gruppen husbilar framför oss, hur man formulerade sitt missnöje över vår närvaro.......
11C1AFF6-E9DA-4276-A0E0-1488191714A8_2.jpeg
,.,......... vi kunde höra genom sorlet.... ”Da stehen diese dummen Schweden”

Ni förstår säkert varför vi drog vidare och nu står vi helt mol allena på ena sidan av ställplatsen här i Rendsburg.
26A96A79-7F05-4F45-9912-95B105AC3E22.jpeg
När vi tittar ut genom vindrutan möter vi den andra verkligheten, gemenskapen, glädjen, den där kollegiala känslan ”vi som åker husbil”. Där det inte existerar några språkproblem, inga nationsgränser eller sociala skillnader.
343B6BEF-9479-489C-9A70-B0199C7916C8_2.jpeg

Den världen får vi nu se på håll, bakom vindrutan i vår egen bil, som står helt ensam på ställplatsens västra sida.

Tror du förstår att vi drar norrut. :)

Tommy

PS. Beskrivningen är mycket skruvad, ja väldigt överdriven, den enda som är sant är att vi åker norrut, tillbaka till Sverige och väntar på bättre tider. DS
 
Senast ändrad:

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
Jag tycker att Spanien gör helt rätt för att stoppa smittspridning. Läget är drastiskt och då krävs även drastiska metoder, vad annars. Valencia har lägst antal smittade och det låter inte alls fel med att stänga just nu under Halloween och 7 dagar framåt, sen får vi se vad som händer därefter. Vi fortsätter imorgon till Catalonien med förhoppning om att hitta ett trevligt ställe tills vi kan fortsätta vidare. Återkommer imorgon kväll...
hoppas allt går bra för er, samt ser fram emot att läsa er reseberättelse, som vi som er kvar hemma en upplevelse att vara med er på resan
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror att de flesta som en del här hemma tror att smittan kommer från andra sidan gränsen och agerar därefter.
Corona är i all mening totalt gränslös.
Undrar hur det går med all tung trafik som ständigt är på väg någonstans. Sen måste det bli ytterligare jobbigt med en storhelg, med facit i hand ni åkte för sent och på samma gång för tidigt kanske. Bara att avvakta och se om det ändrar sej, jag tappade lusten när t.o.m. kanarieöarna kräver intyg.
Bättre att vända hem i tid när man ser problemen än att envisas och må dåligt, jag vände hem från moseldalen för några år sen när jag kände att jag tappat lusten att fortsätta till spanien.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi lämnar nu och tackar Frankrike för vänligheten att ge oss fina ställplatser, fantastiska vyer och goda baguetter. Vi sörjer att inte ha kunnat göra en Bretagne runda men ör ändå glada för allt annat vi fick uppleva i lite komprimerad form. Tittar vi framåt ser vi topparna på Pyrenéerna (inga avspärrningar eller annat info) och blickar vi bakåt ser vi följande: (inga tullare eller några som helst varningar), bara några vägskyltar:

1604148999491.jpeg
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Otroligt att en del av visar ett "angry face" på mitt inlägg om att man borde stanna hemma, mina farhågor om att gränser skulle komma att stängas besannades ju.
Kanske kan bero på att trådskaparen bett oss låta bli att komma med den sortens kommentarer. Vill minnas att du blev ombedd att starta en egen tråd för det ämnet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror att de flesta som en del här hemma tror att smittan kommer från andra sidan gränsen och agerar därefter.
Corona är i all mening totalt gränslös.
Undrar hur det går med all tung trafik som ständigt är på väg någonstans. Sen måste det bli ytterligare jobbigt med en storhelg, med facit i hand ni åkte för sent och på samma gång för tidigt kanske. Bara att avvakta och se om det ändrar sej, jag tappade lusten när t.o.m. kanarieöarna kräver intyg.
Bättre att vända hem i tid när man ser problemen än att envisas och må dåligt, jag vände hem från moseldalen för några år sen när jag kände att jag tappat lusten att fortsätta till spanien.

Du har inte tänkt på skillnaden mellan tung trafik och nöjesåka med husbil?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tillbaka i Sverige, den trevliga ställplatsen Lagunen i Limhamn. Det blir pepparlax, sallad och vitt vin, till den här utsikten ikväll.
Tommy
Har ni inte testat Kajutan mitt emot? Heliga moder vilken kock (om det är samma som tidigare åren), det är något ni inte bör missa...

Vi lämnade Frankrike och traskade in i Catalonien lyckligt till vi möttes av en Guardia civil avspärrning. Tja, nu är det dags att vända tillbaka tänkte vi, men räddningen blev vår bokning som jag visade till den ena killen. Efter en stund och lite övervägande, killen med andningsskydd visade oss ”riktningen” åt ”rätt” håll. Yes! ...nu kör vi i Catalonien, en region i Spanien, snart framme. Just nu vill vi ha en lugn Halloween natt utan zombier och med välförtjänt ”godis” från Frankrike (ingen pepparlax dock). Vi stannar till på måndag, sen får vi se vad vi hittar på men vi vänder INTE tillbaka, ty allt verkar stängas efter oss som i Indiana Jones filmer . Forts. följer... ❤️❤️
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Har ni inte testat Kajutan mitt emot? Heliga moder vilken kock (om det är samma som tidigare åren), det är något ni inte bör missa...

Vi lämnade Frankrike och traskade in i Catalonien lyckligt till vi möttes av en Guardia civil avspärrning. Tja, nu är det dags att vända tillbaka tänkte vi, men räddningen blev vår bokning som jag visade till den ena killen. Efter en stund och lite övervägande, killen med andningsskydd visade oss ”riktningen” åt ”rätt” håll. Yes! ...nu kör vi i Catalonien, en region i Spanien, snart framme. Just nu vill vi ha en lugn Halloween natt utan zombier och med välförtjänt ”godis” från Frankrike (ingen pepparlax dock). Vi stannar till på måndag, sen får vi se vad vi hittar på men vi vänder INTE tillbaka, ty allt verkar stängas efter oss som i Indiana Jones filmer . Forts. följer... ❤❤
Tackar för Era regelbundna rapporter. Vad bra att Er resa kan fortsätta. Lycka till med fortsatt resa.
Vilket typ av bokningsdokument har Ni presenterat?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja, nu glömde jag skriva vilka observationer vi gjorde under vår korta resa, men här kommer våra erfarenheter.
- Vi tog Öresundsbron, i princip ensamma när vi körde över. På den danska sidan på bron finns en kontrollplats arrangerad. Vi såg en polisbil, men ingen personal.
- Vägen från Köpenhamn ner till Rödby, gles och lugn trafik.
- Extremt få passagerare och bilar, på färjan till Puttgarten.
- Ankomst till Tyskland och Puttgarten, vi såg varken poliser eller tullare, bara att köra. Däremot fanns det möjligheter att få ta en Coronatest vid ankomsten.
- Lugn gles trafik i Tyskland, inte alls det vi varit vana med.
- De flesta gränshandlarna, t.ex. Calles och CITTI Park höll stängt, lördagsstängt eller ”Coronastängt”? Däremot hade Skandinavien Park öppet och ganska mycket kunder, såg en del svenska och danska bilar på parkeringen.
- Passerade gränsen till Danmark vid Flensburg, ingen personal vid den danska kontrollstationen.
- Lugn gles trafik genom Danmark och förbi Köpenhamn.
- Få bilar på Öresundsbron, inga kontroller.

Kan tillägga att vi såg få husbilar på vägarna, på ställplatserna i Tyskland såg vi en svensk husbil, resten tyska bilar.

Sammanfattning, väldigt odramatisk resa.

Tommy
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Ja, nu glömde jag skriva vilka observationer vi gjorde under vår korta resa, men här kommer våra erfarenheter.
- Vi tog Öresundsbron, i princip ensamma när vi körde över. På den danska sidan på bron finns en kontrollplats arrangerad. Vi såg en polisbil, men ingen personal.
- Vägen från Köpenhamn ner till Rödby, gles och lugn trafik.
- Extremt få passagerare och bilar, på färjan till Puttgarten.
- Ankomst till Tyskland och Puttgarten, vi såg varken poliser eller tullare, bara att köra. Däremot fanns det möjligheter att få ta en Coronatest vid ankomsten.
- Lugn gles trafik i Tyskland, inte alls det vi varit vana med.
- De flesta gränshandlarna, t.ex. Calles och CITTI Park höll stängt, lördagsstängt eller ”Coronastängt”? Däremot hade Skandinavien Park öppet och ganska mycket kunder, såg en del svenska och danska bilar på parkeringen.
- Passerade gränsen till Danmark vid Flensburg, ingen personal vid den danska kontrollstationen.
- Lugn gles trafik genom Danmark och förbi Köpenhamn.
- Få bilar på Öresundsbron, inga kontroller.

Kan tillägga att vi såg få husbilar på vägarna, på ställplatserna i Tyskland såg vi en svensk husbil, resten tyska bilar.

Sammanfattning, väldigt odramatisk resa.

Tommy
Men varför vänder ni ? Vi ( gävlebor ) kommit till Santa Pola i förra veckan , idag kom en husbilsvän via samma rutt som ni till Santa Pola. Det verkar som Valenciaregionen vill begränsa trafiken under hallowenhelgen. Här kör Pola Park för fullt i helgen verkar det men på Bahia är det lugnt , glest , varmt och skönt.
 
Toppen