• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har du en regulator som klarar 24v och om du har 2st 12volt-paneler. Seriekoppla panelerna, så får du mindre spänningsfall och/eller klenare kabel.
Kabelarea finns det beräkningsprogram här på någon tråd.
Jag använder 6mm från taket till regulatorn och samma vidare till batteriet. Glöm inte lämplig avsäkring.

Tackar
Har 12 volt i bilen men ger regulatorn ändå 12 V om jag seriekopplar panelerna ?

F

F.d. 53078

Guest

Tackar
Har 12 volt i bilen men ger regulatorn ändå 12 V om jag seriekopplar panelerna ?

Regulatorn ger 12v ut oavset inspänningen men,

Det beror på vilken regulator som du har dom flesta klarar upp till minst 50v på ingången, men detta gäller dom som är automatiska på 12/24v.

Bra att veta
En 12V solpanel ger normalt 18v. Seriekopplar man dessa så har man då max 36v. Du får läsa databladet som följer med laddaren eller tala om vilken laddare du har .

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Men nedanstående nomogram kan du beräkna kabelarean. Dra en linje mellan A (Ampere) och m (totala kabellängden i meter, d v s både plus och minuskabelns sammanlagda längd) så kan du läsa kabelarean på mittre stapeln. OBS nomogramet är för 12 V. Seriekopplar du till 24 V kan kabelarean halveras.

nomogr.jpg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Wizard, overgangen fra 12 til 24 V gir en halvering av strømmen målt i A - diagrammet stemmer for alle spenninger! Men det er forskjellige diagrammer for forskjellige ledningsmaterialer, tror den som er her er for kopper.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Regulatorn ger 12v ut oavset inspänningen men,

Det beror på vilken regulator som du har dom flesta klarar upp till minst 50v på ingången, men detta gäller dom som är automatiska på 12/24v.

Bra att veta
En 12V solpanel ger normalt 18v. Seriekopplar man dessa så har man då max 36v. Du får läsa databladet som följer med laddaren eller tala om vilken laddare du har .
Hej
Köpte samma laddare som du rekomenderade i början av denn tråden. Om jag inte minns fel var det inslag 608.
Tack för hjälpen

F

F.d. 25802

Guest

Hej,
Jag har precis köpt min första husbil (Ford Challenger Genesis 43 -08) och har nu beställt ett solcellskit från prevent i Tyskland
Windgenerator | Solaranlage für das Wohnmobil | preVent GmbH - preVent GmbH. Solar Set PREMIUM mit zwei 100Wp Solarmodulen 12V und Spolierprofilen Wohnmobil
Jag har läst en del om inkoppling av solceller här på forumet, men vet ju inte om buden ändras efterhand som tekniken utvecklas.. :)

Vad fungerar bäst med min setup?
Ska jag serie- eller parallellkoppla panelerna?
Koppla regulatorn direkt på bodelsbatterierna?

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det finns väldigt många olika åsikter om detta. Alla har sina för- resp nackdelar. Läs bland trådarna här, så får du många tips, men hur du ska göra får du nog skaffa dej en egen uppfattning om.
Jag köpte en C-Tek 250s Dual, och parallellkopplade mina paneler. Är mycket nöjd (köpte även en BM-1 för att läsa av laddning/batterier).

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Simon, du kan vilket som helst. Din Victron klarar seriekoppling och då får du mindre spänningsfall ned till regulatorn.
Sen finns det olika tolkningar när det gäller kabeln från Victron till batteriet. Jag har alltid kopplat direkt på batteriet från regulatorn/Victron och så gör jag vid mina tester också.

F

Flow

Guest

Fin tråd det här, och lång!

Jag gör det därför enkelt för mig och frågar: hur bra (dålig) är denna solcellsregulator och kan det vara vits att byta ut den? Jag har en panel på taket, uppskattningsvis 120*50cm och bodelsbatteri (12V) om ca 450 Ah samt startbatteri (24V) i okänd storlek.

Tack för era tips.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    67,6 KB · Visningar: 11

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Fin tråd det här, och lång!

Jag gör det därför enkelt för mig och frågar: hur bra (dålig) är denna solcellsregulator och kan det vara vits att byta ut den? Jag har en panel på taket, uppskattningsvis 120*50cm och bodelsbatteri (12V) om ca 450 Ah samt startbatteri (24V) i okänd storlek.

Tack för era tips.

Det du har är ingen dålig regulator, den har fördelen att kunna ladda även bilens batteri. Men den finessen missar du ju eftersom du kör 24V.
En okey Schaudt regulator.

Jag bytte till en Tracer MPPT med display, men det var mest för att jag ville se hur mycket och när den ladda. MPPT är lite bättre men inte avgörande.
Vissa pratar om 5-10%.

F

Flow

Guest

EPersson: Tack för ditt inlägg, det klargjorde en hel del för mig. Jasså, MPPT innebär inte större förbättring än 5-10%, ja då är det nog ingen vits. Jag får upp laddningen i Niesmann-displayen inne i bilen, så för den sakens skulle behövs det inte. Jag tror att startbatterierna är av hyfsad god kvalitet, åtminstone har de än så länge klarat av att starta motorn.

Någon annan som har kunskaper att förmedla i detta?

En fråga till: Jag antar att det går att räkna ut hur mycket denna regulator tål, v g solpanelsyta, kanske 12*14=164W?

Senast redigerad av en moderator:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Schaudt LR1214 tål 14A son ersattes av LR1218 som tål 18A.
Gissar då att 12 i beteckningen står för volten:)
Din ska då palla 220W enligt specen.
Att det blir högre än din korrekta uträkning beror nog på förlusten.
Men så mycket förlust låter orimligt.

F

F.d. 25802

Guest

Jag håller nu på att förbereda för min inkoppling av solpanelerna.
Har en CBE PC-150TR elcentral och en Victron 70/15 regulator.
Tydligen så finns det redan fördragna kablar för solpaneler i min husbil. De går från centralen och upp till taket genom garderoben. Kan jag montera regulatorn vid taket då (inne i garderoben)? Vad jag har läst mig till så ska man helst ha regulatorn så nära batterierna som möjligt, men det hade ju varit väldigt smidigt att kunna använda de fördragna kablarna..

Sen en annan fråga..
På regulatorn finns det fyra små stift som man kan bygla i olika kombinationer. Finns här någon som vet hur jag ska sätta byglingen?

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Tydligen så finns det redan fördragna kablar för solpaneler i min husbil. De går från centralen och upp till taket genom garderoben. Kan jag montera regulatorn vid taket då (inne i garderoben)? Vad jag har läst mig till så ska man helst ha regulatorn så nära batterierna som möjligt, men det hade ju varit väldigt smidigt att kunna använda de fördragna kablarna..

Sen en annan fråga..
På regulatorn finns det fyra små stift som man kan bygla i olika kombinationer. Finns här någon som vet hur jag ska sätta byglingen?

Hej, ska försöka mig på ett svar.

Det går att sätta regulatorn en bit ifrån batteriet, i ditt fall i garderoben.
Det finns dock några nackdelar med detta och det är i fall kablaget är klent så får du spänningsfall till batteriet. Det är högre spänning innan regulatorn så det är lite mindre känsligt för spänningsfall. Men det är marginellt.
Så har du ett stadigt kablage så funkar det. Hur grovt som behövs beror på effekten på panelen. Du skriver paneler så gissar på mer än 100W.

Så kolla arean på kablaget. Du kan väl i och för sig hitta kablaget vid elcentralen, för det dyker väl upp där. Då kan du eventuellt kapa och gå på där med regulatorn.

Vad gäller byglingarna så kan du nog ha dessa bortplockade. Det är till för att bryta LOAD utgången vid en viss lägsta spänning. Du använder väl inte LOAD utan kör via elcentralen och dess spänningsövervakning.

Manualen skriver följande:
3.3. Konfiguration av regulatorn (se figur 1 och 2)
En fyrsfiftsanslutning är tillgänglig för att välja en av tre batterihanteringsalternativ:
3.3.1. Ingen brygga: BatteryLife-algoritm (se 1.2.2.)
3.3.2. Brygga mellan stift 3 och stift 4: vanlig (se 1.2.1.)
Frånkoppling låg spänningslast: 11,1V eller 22,2V
Automatiskt omkoppling av belastning: 13,1V eller 26,2V
3.3.3. Brygga mellan stift 2 och stift 3: vanlig (se 1.2.1.)
Frånkoppling låg spänningslast: 11,8 V eller 23,6 V
Automatiskt omkoppling av belastning: 14V eller 28V

Manual på bland annat svenska:
http://www.victronenergy.com/upload...e-controller-MPPT-70-15-EN_NL_FR_DE_ES_SE.pdf
Så glöm dem.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Vad är det för husbil du har ?
Vi hade exakt så (samma EBL), kablar i garderoben. På våran så går det kablaget förbi batteribanken. Jag kapade bara kablarna och kopplade in regulator direkt på batterierna (via säkring och shunt).

Peter :)

F

F.d. 25802

Guest

Kul med så engagerat folk som hjälper en direkt! :)

EPerson,
Jag har två paneler, 100W styck = 200W.
Kablarna tror jag är på 6mm, samma som kom med panelerna i så fall.
Du har rätt, jag kommer inte att använda LOAD från regulatorn.
Jag tolkade också texten som att jag borde ta bort byglingen, men blev lite osäker. Tack!

Peter & Helena,
Jag har en Challenger Genesis 43 -08.
Ska kolla igen, men jag tror inte att mina kablar går förbi batteribanken.
Annars var det min plan (innan jag såg att det fans fördragna kablar) att koppla regulatorn direkt på batterierna.

Angående batteribanken, så har jag precis köpt tre nya Exide Premium 100Ah. Problemet är att det bara sitter ett batteri original och så vitt jag kan hitta så finns det ingen förberedning för fler.
Jag har ett Fordchassi och har läst att vissa Ford har förberett för fler batterier under passagerarsätet?!.
Inget stort problem förvisso, det får bli två extra batterilådor i garaget bara..

Tack för hjälpen så länge.
Jag håller för fullt på att kitta upp min nyinköpta husbil, så fler frågor kommer säkert..
Bland annat så ska det snart monteras AC (Dometic freshjet 1700), samt inverter och en ny antenn. Den här helgen har gått åt till att montera fler 12 och 220 uttag, ny ytterbelysning samt till planering för hela projektet :)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Challenger är systerbil till Chausson (som vi har), jag tror ni har samma layout. Garderoben längst bak vid våningssängarna efter dusch/toa, bodelsbatteri under främre soffa, EBL på andra sidan gången under nästa soffa ?

Peter :)

Toppen