• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban

F

F.d. 6082

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har sált nágra jag har gjort en referens för att kunna e hur mycket den laddar, Resultatet blev 600mA = 12% bättre än den mest tillverkade.

Det är samma jag precis monterat.
Ibland blinkar BATTERY orange i samma takt som CHARGE när den MPPT-laddar.

Vad betyder det? Står inte i manualen.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Tracer-regulatorn bör placeras jämte batteriet, eftersom den saknar extern temperaturmätare.
Den är billig, men passar bäst i sommarstugor. Jag påstår inte att den är dålig och jag använder den själv i andra sammanhang.
Den Juan pekar på är nog bättre för husbilar och den är jag nyfiken på.

Hej! Nu har jag lite svårt att hänga med i ditt resonemang.
Du skriver att Tracern är billig, jo den är billig men den Juan pekar till är ju billigare?

Juan pekar dessutom på två olika, varav den ena verkar ha extern tempgivare (den är billigare än Tracer).
Vilken avser du?
Förklara gärna varför Tracer passar bäst i sommarstugor? Vad skiljer gentemot husbilen?

Med vänlig hälsning Erik

F

F.d. 53078

Guest

Battery
Rött betyder att batteriet är ganska lágt Orange Medel och grönt Fullt.
Att den blinkar orange är normalt när batteriet tar emot laddning. Kanske laddar med puser.

Till doom intreserade och kunniga skall jag förklara hur jag provar dessa laddare med en otillräcklig, men enkel metod .

Jag ger 24V och en begränsad ström av 5 A pá ingángen av laddaren.
Pá utgángen lägger jag pá 12v 1A för att lása den till 12v.
Utgángen är kopplad till en 1kw 0-50 Ohm resistor och nu kan jag läsa av strömmen och se hur mycket den laddar.

Med endast enna typ av mätning kan jag rekomendera en hög inspänning och en bra regulator som inte behöver vara en MPPT.

Jag började titta pá detta när jag som reserv satte en PWM laddare till mitt kylskáp och fick mycket bättre laddning än MPPT laddaen som satt där innan.

Nu pratar jag bara om strömmen som tas ur panelerna till batterierna och inte hur batterierna laddas. Detta är en undermálig test.
Mitt önskemál är en Cetek med 24v in och 12v ut.

En riktig test borde göras med att ta tiden om hur láng tid det tar att ladda upp ett "tomt" batteri.

Temperaturmäteren mäter inte grader utan endast 10 tals grader, skillnaden är liten. Provade med att justera PTCn i 3.5mm jacket och dá pratar vi om mindre än 1A mellan -20º och 50º. 4mv/℃/cell

Att en är billig ? samma elektronik till hundratals olika fabrikat den med tre dioder och en knapp reser inläg 610.

Inlägg 608 rekomenderar jag som den mest prisvärda MPPT.

Hade jag haft i lager sá borde jag prova MPPT funktionen med att ge den en spánning mindre än 12v och se hur dom beter sig. Aj i bussen har jag en, skall prova och áterkomma.

Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024

Hej på er i "Sol-panels" Sverige! :)

1. Alla här försöker delge info på bästa vis!
2. Det kommer ny teknik kontinuerligt, det jag tex. monterade förra året, finns förmodat till både bättre peng & teknik i år...
3. Tråden är en bland de mest/flest besökta på hela HBK, VÅRDA DEN!

Själv har jag monterat 5st 20-40A Tracers de senaste två åren, kanske är den "ute" el. så är den fortfarande prisvärd?
Den fungerar tillfredsställande då batteribanken i de flesta fall, på Celsius så när, har samma temp som där regulatorn placeras.

Men som sagt, det kommer för oss konsumenter tillgodo, nya produkter hela tiden!

Även ny teknik gällande paneler, jag skrev för över 2år sedan här om CIS panel, men även här kommer det än mer nytt!

Att vi ser allt fler prisvärda monokristalina paneler, har vi den nya tekniken att tacka,
betyder att för den som så önskar, monterar monokristalina paneler till ett allt mer fördelaktigt pris!

Å visst tusan funkar dom, kanske t.o.m. än bättre med dagens tillverkningsteknik, än för 20år sedan!
Till en bråkdel av betald krona per watt!

Fram för Fler trevliga tips om prisvärda väl fungerande produkter!

De som önskar tips om teknik, montering, kabeldragning m.m. Denna tråd är Guld värd!

Mvh. Magnus ;)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Nu har jag kört MPPT-modellen som Juan beskriver i #608.
Den är liten och behändig, under 500gram, men jag är tveksam om jag kan rekommendera den. Normalt kommer en regulator färdig att bara koppla ihop kablarna. Här måste man veta vilken spänning som ska laddas. Displayen har bra visning, men saknar bakgrundsbelysning. Av någon anledning har dom satt tempgivaren direkt i adaptern, = svårare att förlänga.
Fungerar annars bra så här långt. Test fortsätter.

F

F.d. 53078

Guest

Det är samma inkoppling pá den som dom andra.
Solcell - Batteri - Förbrukare

Programera späningen:

Den kommer fabriksinställd läs bruksanvisningen där stár allt.
Den gár att programera med allt och skulle du rákat att sudda ut fabriksisallnngen kan man áterställa den. Man kan programera laddspänningar och avslag för att spara batterier. Fabriksinställningen är för blybatterier. Skulle du använda GEL batterier kan du omprogramera den .
Bakgrundsbelysningen? kommer inte ihág, men fattade det som att det t.o.m gick att programera med timer. Timer Intigrated (Lighting function)

Termometern sitter i en DC plugg pá ávansidan för att mäta en grov temperatur pá ca 10º, -10º - +60º mer behövs inte

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Fabriksinställning 13,8v Det borde vara ca 14,3 v vid laddning. Jag får kolla spänningen på batteriet under laddningen.

F

F.d. 53078

Guest

13.8v Floatcharging.
Laddaren har laddning MPPT/PWM mode och känner av batteriet.

Denna laddaren laddar batteriet toppladdning med pulser.
Vi máste oksá skilja pá laddningen och loadutgángen.
Men som du skriver toppladda batteriet och se hur det gár, mät och skriv här.
Mycket intressant att lära sig nytt.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har ett problem! Resebilen har två solpaneler på taket, en på 100 watt för två hopkopplade bodelsbatterier på tillsammans 170Ah och en på 110 watt för två extra batterier som jag kan använda separat med bara ett enda 12-voltsuttag. Till råga på "eländet" är resebilen försedd med en lös vikbar solpanel på 2x50 watt som jag kan ta ut och ställa utanför bilen.

Vinklar jag denna rätt mot solen så kan den ge bortåt dubbelt så stor effekt som en 100-wattspanel på taket. Jag har funderat på om jag kan addera effekten från denna lösa solpanel till effekten från en av panelerna på taket och koppla den via en egen MPPT-laddare till batterierna som är fast kopplade till någon av panelerna på taket. Är alla med?

Totalt skulle 2 av dessa paneler tillsammans kunna ge över 10A och det ska väl batterierna klara.

Frågan som jag försökt komma fram till: Kan man ladda en batteribank från två olika solpaneler med egna MPPT-regulatorer? Kanske dum fråga men jag vet hur det kan bli ibland när jag kopplar saker och ting!

[FONT=&quot]Elektronerna när dom samlas, inte alltid korresponderar[/FONT][FONT=&quot]
när plus och minus kivas med varandra och kolliderar [/FONT]
[FONT=&quot]
uppstår lätt en brand och ibland kan man hemska ljud förnimma[/FONT]
[FONT=&quot]
från den som kopplat fel och snabbt försvinner i rök och dimma

Jappe
[/FONT]

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är väl enklare att använda en och samma regulator för båda panelerna om den klarar effekten.
Att använda 2 regulatorer kan skapa problem om de inte har exakt samma utspänning. Då är risken att den regulator som har lägsta laddspänning tror att batteriet är fulladdat och kopplar ifrån laddningen.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jappe du behöver väl inte riva så mycket! Koppla ett uttag direkt på ingångsklämmorna på regulatorn och koppla in extrapanelen där. Alternativt bryt upp och lägg extrapanelen i serie om nu regulatorn tål inspänningen. Då får du ha en kortslutningsbrytare när du inte använder extrapanelen (eller kortslutningsplugg).
// Göte J

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är väl inga problem. Koppla in en plus och en minuskabel på vardera regulators ingång.
Sedan sätter du en 2-polig asymmetrisk honkontakt (så det inte går att polvända) på vardera kabelpar. Sedan en hankontakt på solpanelens kabel.
Sedan kan du välja vilken batteribank du vill ladda.
Gjort på en timma (tror jag).

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Problemet är att jag har för många MPPT-regulatorer, en Tracer på 20A, en "gammal" Naps Maxpower (10A) som fungerar utmärkt, en "Tjing-Tjong" på 30A (den som don juan rekommenderade) + 2 st 10A MPPT "Tjing-Tjong". Alle fungerer! Massor med kabbalage överallt. Det kan kanske bli lite affärer när jag kommer ner till Santa Pola framåt vintern. Jag antar att Wizard övervintrar där och då vill jag gärna få lite kommentarer om mina kopplerier så jag avvaktar till dess.

Jappe

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Det är väl inga problem. Koppla in en plus och en minuskabel på vardera regulators ingång.
Sedan sätter du en 2-polig asymmetrisk honkontakt (så det inte går att polvända) på vardera kabelpar. Sedan en hankontakt på solpanelens kabel.
Sedan kan du välja vilken batteribank du vill ladda.
Gjort på en timma (tror jag).

Detta lät intressant
Vad för typ av kontakter kan man använda? Funderar på att skaffa en lös solcell som man kan "plugga in" när man behöver extra laddning... Som man riktar in mot solen

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Detta lät intressant
Vad för typ av kontakter kan man använda? Funderar på att skaffa en lös solcell som man kan "plugga in" när man behöver extra laddning... Som man riktar in mot solen

OK, jag skall lägga in ett par bilder i morgon på kontakterna.
Till Jappe: Jag tror jag har några liggande om du har vägarna förbi.

F

F.d. 53078

Guest

Glömm inte att kolla att varje panel har Bypass dioder, så att man inte skickar in ström bakvägen till panelerna. Naturligtvis i serie se bild.

bypass_and_blocking_diodes.jpg

Differences-U-and-I-source.jpg

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Toppen