• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Kanske, det är standardkontakter. Bilindustrin använder mycket AMP. Mycket är vanliga stadarkontakter, men det finns även speciella kontakter till just en bil exempelvis Fiat.
Det bästa är att använda standard solpanelskontakter. Skall man byta en panel i framtiden så passar kontakterna direkt.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Vi har bytt husbil och på den "nya" sitter en solcell och en regulator. Jag har varit uppe på taket och försökt hitta nån beteckning på panelen men allt som står är STAN, samt en liten etikett med streckkod på och några siffror. Regulatorn ser ut så här:

image.jpg

Är det nån som kan säga vad vi har effekt, typ av regulator mm mm. Försökte Googla på Stan line utan resultat...

Tacksam för all hjälp!

F

F.d. 53078

Guest

Det står 12v 100W 6.5 A. och det sitter en säkring på 7.5 A så 1 + 1 betyder att den är på 6.5 A Max.

Skall du använda den så sätt på kablarna ordentligt. Med en krymptång, och inte med en vanlig platt tång som det är nu. Oxiderind, glappkontakt, huvudbry.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Det står 12v 100W 6.5 A. och det sitter en säkring på 7.5 A så 1 + 1 betyder att den är på 6.5 A Max.

Skall du använda den så sätt på kablarna ordentligt. Med en krymptång, och inte med en vanlig platt tång som det är nu. Oxiderind, glappkontakt, huvudbry.

Skulle du behålla den eller byta?

F

F.d. 53078

Guest

Skulle du behålla den eller byta?

Det beror på mycket. hur många volt ligger panelen på 18v ?
Jag skulle nog klämma fast kontakterna ordentligt och prova den.

Räcker den eller behöver du mera solenergi?
Batterikapasitet, energiförbrukning, TV/radio, laddning belysning Dator, snarkmaskin E.t.c.

Vill du koppla en panel till i framtiden?

Behöver du en MPPT ? Mät panelernas spänning när det är halvmulet. Dom bör då ligga över 15V för att regulatorn skall ge laddning.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Det beror på mycket. hur många volt ligger panelen på 18v ?
Jag skulle nog klämma fast kontakterna ordentligt och prova den.

Räcker den eller behöver du mera solenergi?
Batterikapasitet, energiförbrukning, TV/radio, laddning belysning Dator, snarkmaskin E.t.c.

Vill du koppla en panel till i framtiden?

Behöver du en MPPT ? Mät panelernas spänning när det är halvmulet. Dom bör då ligga över 15V för att regulatorn skall ge laddning.

Jag ska börja med att mäta i olika väder så får vi se vad den ger. Jag har två nya 90 AGM batterier.

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Fråga!
Jag har i dag en 100 W solcell monterad den är kopplad till en laddningsregulator Alden SPS 110 AGM. I instruktionen står det att jag kan parallellkoppla flera solceller!
På regulatorn står det 110Wp, 12 V, 7A, den är säkrade med en 10 A säkring!
Nu skulle jag vilja montera 2 x 100 Wp till. De är märkta V VMPP 18,2 V och IMPP A 5,49 A. Load UD V 23,2 V, ISC 5,98 V!
Går det eller måste jag byta laddningsregulator???:confused:
MVH
Bengt

F

F.d. 53078

Guest

Fråga!
Jag har i dag en 100 W solcell monterad den är kopplad till en laddningsregulator Alden SPS 110 AGM. I instruktionen står det att jag kan parallellkoppla flera solceller!
På regulatorn står det 110Wp, 12 V, 7A, den är säkrade med en 10 A säkring!
Nu skulle jag vilja montera 2 x 100 Wp till. De är märkta V VMPP 18,2 V och IMPP A 5,49 A. Load UD V 23,2 V, ISC 5,98 V!
Går det eller måste jag byta laddningsregulator???:confused:
MVH
Bengt

I ditt fall skulle jag byta laddregulatorn till en som klarar högre ström och en högre spännig så att det går att seriekoppla solcellerna.

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Jag har en Steca PR2020 liggande från en tidigare bil.
På den står det Systemspänning 12V/24 V(automatisk avkänning) Tomgångsspänning solpanel >47V,
Max 20A! Räcker den??:confused:
MVH
Bengt

F

F.d. 53078

Guest

Japp perfekt använd den, det var en mycket bra Tysk regulator på sin tid, som duger bra ännu. seriekoppla panelerna och kör in 24 volt.
Laddningen mellan 12/24v gör den automatiskt med batteriernas spänning. Eftersom du har batterier på 12v så håller den sig till en laddning på 12v oavsett solcellernas spänning. (Tror det var max 80v in från solcellerna på denna laddaren).

OBS glöm inte temperaturcensorn

Lycka till.

http://www.marlec.co.uk/wp-content/uploads/2008/09/steca-pr10-15-20-30a-data-sheet.pdf

Senast redigerad av en moderator:

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Funderat:rolleyes: och vill försäkra mig om att vi inte missförstår var andra.
Jag har redan en cell på 100 W och vill montera två till alltså totalt 300 W.
Är det fortfarande ok att lägga dem i serie till min Steca PR 2020?
Bengt

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

"The external temperature sensors are only required when the battery must be installed in a different room to the solar charge controller."
Jag kommer att montera allt på samma plats inne i bilen och i samma låda!

F

F.d. 53078

Guest

Ja i serie, men din laddare är på 20A. I teori 240W. Detta i teorin men i praktken tror jag inte att det skall vara några problem om du inte har tomma batterier och panelerna mitt emot solen en mycket solig dag.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Mycket teknik snack i denna tråden. Enklast att ställa en fråga om ens egna funderingar. Har precis köpt den regulator som Juan Norte rekomenderade. Har köpt 2 solceller om på 100w varje. Söker bästa inkoppling av detta system. Kabeldragning mm och inkoppling. Areor och dylikt.

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Om du orkar läsa tråden från början Affe, så hittar du beskrivning och praktisk tillämpning

Det har jag gjort flera gånger men det är många förslag om olika lösningar. Får inte riktigt grepp på det. Mina frågor är nog ganska klara men...
Seriekoppla el parallellkoppla, kabelareor vid olika lösningar. Har ju redan köpt regulatorn.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Har du en regulator som klarar 24v och om du har 2st 12volt-paneler. Seriekoppla panelerna, så får du mindre spänningsfall och/eller klenare kabel.
Kabelarea finns det beräkningsprogram här på någon tråd.
Jag använder 6mm från taket till regulatorn och samma vidare till batteriet. Glöm inte lämplig avsäkring.

Toppen