• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jo lampan gár nog sönder av den nästan Dubbla spänningen skrev, sá att det skulle vara lätt att förstá. Kanske lite radikalt, men om nágon vill prova sá är det ett bra sätt att lära sig.

Jag tror oksá att dra slutsatsen at inte seriekoppla paneler med allt för stora skillnader. Det hela beror pá panelen.

Därför skall man alltid läsa dom jätteintressanta databladen och lära sig alla formler och bokstavering VMP, ISC, VMP, AMP, MSV, P W, AM 1,5, PW.:mad::confused:Universitetets LLF Läs Lär Förstá:confused:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Nu måste ni VETA inte GISSA. Betänk hur man bygger solpaneler. Allt bygger på en massa seriekopplingar.
Kommentera gärna om ni VET, men inte pga antagande. Det blir i så fall missvisande till dom som kopplar o bygger sina husbilar

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hejsan!

Skall köpa solcell och funderade på 180w, läser i tråden och börjar fundera om det är bättre att köpa 2st 100w och seriekoppla dom,

jag har regulator:

MPPT -PVmax=150v
Voltage 12/24V
MAX.PV Input Power: 260W(12v) 520w(24V)

Batterier: 2st AGM 95A (nyinköpta)

Är det bättre att köpa 2 st solceller eller?

Mvh
Pelle

F

F.d. 53078

Guest

Fördelen kan vara mekaniskt för utrymme och skulle en gá i sönder är det billigare byte.

Men oavsett vad du välger sá ta 24v panel dá har du lägre ström till regulatorn. din Degulator klarar dubbelt pá 24 volt in.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Talade med min kontakt som är tekniker på Prevent just om detta nyss. Hade tänkt köpa en 250W panel men han rekommenderade starkt att välja 2 mindre paneler istället.
Anledningar:
En enda stor panel ville han inte rekommendera på en bil. Glaset är bara 3,2 mm och det kunde ev spricka av vibrationer beroende på den större glasytan. Panelerna som är uppbyggda av som han kallar wafers är också känsliga för vibrationer beroende på samma anledning. Ytterligare nackdel var att om panelen
delvis skuggades så tappade den större effekt.
Dom hade särskilda 100w paneler med 4mm glas och kraftigare uppbyggnad av wafers konstruktionen för just husbilar. nackdelen var i så fall att dom bara fanns för 12 volt . Fördelen var som ovan nämnts halva kabelareror jämfört med 24 volt.
Jag valde 2 100w paneler på grund av ovanstående motiv.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Den här köpte jag nyligen. Funkar skitbra! Den finns i lite olika utföranden med eller utan display. 10A, 20A, 30A o.s.v.

Visa bilaga 74790

10A 150V MPPT Solar Controller with remote meter 12V 24V auto solar battery panel charge regulator Tracer1215 indoor use-in Solar Controllers from Electrical Equipment & Supplies on Aliexpress.com

Psst. Det kan löna sig att jämföra priserna hos olika fournisseurer!

Jappe

Har likadan med 20A :D

/Pelle

F

F.d. 53078

Guest

Bilagor

• mppt.JPG
    mppt.JPG
    11 KB · Visningar: 719
  • mppt30.jpg
    mppt30.jpg
    429,7 KB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Jag har sált nágra jag har gjort en referens för att kunna e hur mycket den laddar, Resultatet blev 600mA = 12% bättre än den mest tillverkade.

Bilagor

• mppt.JPG
    mppt.JPG
    139 KB · Visningar: 717

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hej Jappe!

Har du någon särskilld inställning på din regulator jag har ju en likadan med 20A, vet inte riktigt hur jag ska ställa in den för att få bästa användning av den, detta med timer 1 och timer 2.

Mvh
Pelle

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nja , vi har nog samma inställningar. Jag har för mig att jag ställde timer 1 på noll varvid timer 2 också blev nollad och därför går regulatorn dygnet runt. Jag ska kolla detta närmare och kommer jag på något slugt så skriver jag om det här.

Jag tror att den lilla strömbrukningen nattetid är försumbar.

Jappe

Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Nja , vi har nog samma inställningar. Jag har för mig att jag ställde timer 1 på noll varvid timer 2 också blev nollad och därför går regulatorn dygnet runt. Jag ska kolla detta närmare och kommer jag på något slugt så skriver jag om det här.

Jag tror att den lilla strömbrukningen nattetid är försumbar.

Jappe
Är inte Timern enbart till för utgången LOAD på Tracer.
Kopplar ni överhuvudtaget in Load.

Timern kan på så sätt tända belysning på natten. Det är när regulatorn används för att driva t.ex. skyltbelysning/reklamtavlor osv under den mörka tiden.

Men som sagt timers på 0.

Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest

Är inte Timern enbart till för utgången LOAD på Tracer.
Kopplar ni överhuvudtaget in Load.

Timern kan på så sätt tända belysning på natten. Det är när regulatorn används för att driva t.ex. skyltbelysning/reklamtavlor osv under den mörka tiden.

Men som sagt timers på 0.

Alldeles rätt, timers på 0. Jag har inte kopplat load eftersom vi stundtals använder mer än vad jag kan plocka ut där (framför allt via invertern som är kopplad direkt till batteribanken).

Jag har displayen kopplad till också, ger bra överblick på spänningarna, strömmen och nivå m.m.

Bertil59

FD HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
11113
Medlemskap
2022

Gå in på "ev-power.nu" så kan man köpa solceller samt MPPT-regulator till oslagbara priser. Jag köpte 150w där samt MPPT-regulator. Haft dem i 1 år och är helt nöjd. De är kina-tillverkade, vilket de flesta celler är. Dock ligger företaget ovan i Tjeckien så man slipper tull.
Bertil

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Gå in på "ev-power.nu" så kan man köpa solceller samt MPPT-regulator till oslagbara priser. Jag köpte 150w där samt MPPT-regulator. Haft dem i 1 år och är helt nöjd. De är kina-tillverkade, vilket de flesta celler är. Dock ligger företaget ovan i Tjeckien så man slipper tull.
Bertil

Antar att det är denna adress som gäller: EV-Power | Your Complete Power Solutions
Kollade lite priser på regulatorer och det är bra priser men.

"All prices are without VAT (unless stated otherwise). VAT will be added according to the law."

Frågan är då skattesatsen för vilket land?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Tracer-regulatorn bör placeras jämte batteriet, eftersom den saknar extern temperaturmätare.
Den är billig, men passar bäst i sommarstugor. Jag påstår inte att den är dålig och jag använder den själv i andra sammanhang.
Den Juan pekar på är nog bättre för husbilar och den är jag nyfiken på.

Toppen