• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban

F

F.d. 6082

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Sikaflex 252 fanns ej på K-Rauta.

Är Sikaflex -11FC ok att fästa på taket med? Enligt personalen var det bra, men det fanns viss säkerhet.

F

F.d. 53078

Guest

Sikaflex 252 fanns ej på K-Rauta.

Är Sikaflex -11FC ok att fästa på taket med? Enligt personalen var det bra, men det fanns viss säkerhet.

Kan bara tala om för dig att för 7-8 ár sedan körde vi upp pá ett berg för att flyga skärm. Kompisen körde pá en sten med sin bil och slog isönder sumpen.
All olja rann ut i det sönderslagna hálet ca 5 Cm i diameter.
Jag limmade fast en bit aluminium med -11 Fc sá att han skulle kunna köra till en verkstad och svetsa ihop det. Jag fick reda pá för ett par veckor sedan att han fortfarande inte har rört det. Inte en droppe olja rinner ut där. Kommer ihág att vi tvättade med whiskey och slipade runt om med en sten. Vi limmade fast aluminiumplattan flög hela dagen och pá kvällen hällde vi i olja.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Att man inte blandar batterier av olika typ och storlek har jag hört att man ska undvika, men hur funkar det med solceller kan man blanda dessa hur som helst ?

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Hur som helst, det kan man förstås inte. Men vad menar du? Blanda 12V och 24V-celler? Eller menar du bara olika storlekar/effekter?

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Olika storlekar och effekter allt i 12 v, har en 80w som jag skulle vilja komplettera med en 150 w som det finns plats för, är alt en 80 w ytterligare eller enbart 150 w och skrota 80 wattarn i så fall

F

F.d. 53078

Guest

Hur som helst, det kan man förstås inte. Men vad menar du? Blanda 12V och 24V-celler? Eller menar du bara olika storlekar/effekter?

Du kan teoretiskt sett blanda 12 & 24 Voltceller. eller olika Watt. Men det beror pá hur du kopplar dom. Serie eller paralell och eller med dioder. Det beror oksá om din regulator klarar en hög spänning. Varje inkoppling máste studeras.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Parallellkoppla olika sorter är jag tveksam till. Dom måste åtminstone ha samma spänning. Däremot kan du seriekoppla 12voltare om du har 80w och 150w. Regulatorn ska då klara 24volt förstås

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jag skulle svara precis tvärtom :)
Parallellkoppla brukar inte vara problem, är de för 12V-system allihop, skiljer nog inte utspänningen så mycket. Och det är ju tomgångsspänningen som kan skilja, sedan blir ju spänningen densamma pga parallellkopplingen, det enda som kan hända är att någon av panelerna blir mindre belastad än de andra.
Kör man däremot olika paneler i serie blir jag mer tveksam. Eftersom en 150W-panel lämnar nästan dubbel ström mot en 80W, så "tvingar" man igenom den strömmen från 150Wattaren genom 80Wattaren. Den klarar den troligen, men inte så bra lösning (tycker jag).
Dock aldrig parallellkoppla 12V- och 24V-paneler om man inte vet hur man gör (två 12V i serie, sedan parallell med en 24V osv…).

F

F.d. 53078

Guest

Parallellkoppla olika sorter är jag tveksam till. Dom måste åtminstone ha samma spänning. Däremot kan du seriekoppla 12voltare om du har 80w och 150w. Regulatorn ska då klara 24volt förstås

Därför används dioderna för att inte belaste en mindre panel som paralellkopplas. seriekopplas panelerna ökar spänningen som gár genom panelerna jag tror alla paneler är gjorda för detta Strömmen är densamma om panelerna är lika. Vid paralellkoppling skall samma volttal användas.

Har kollat en masa regulatorer och även dom billigaste klarar en konstant spänning pá minst 48 volt. Ság oksá att det nu finns en massa regulatorer med en USB utgáng 5v för laddning av telefoner mm. :wink:

Vi pratar här om 2 lika paneler 100w kola att din regulator tál en inspänning av minst 36V och seriekoppla dom och du har alla fördelar.

Behövs inga dioder
Kabelarean till hälften
Orginalkontaktena passar i varandra.

Skuggning av en panel. Vad är skillnaden med serie eller paralell? strömmen kommer ifrán en panel och gár ner till regulatorn oavsett serie eller paralell.
Hur skulle det dá gá pá dom stora solpanelsfälten. Dessa fälten ligger serieparalellt och ger höga spänningar.

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Den mindre solcellen kommer att strypa ner strömmen!

Det kommer att fungera på samma sätt som om man kopplar ett motorcyckelbatteri i serie med ett 12V bilbatteri för att starta en 24-volts lastbil. Ingen föreställer sig väl att man skulle kunna få samma maxström ur den kombinationen som den maxström bilbatteriet kan ge.
(Två lika bilbatterier i serie, däremot, går alldeles utmärkt).

Mvh Bengt

annie783

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024

Därför används dioderna för att inte belaste en mindre panel som paralellkopplas. seriekopplas panelerna ökar spänningen som gár genom panelerna jag tror alla paneler är gjorda för detta Strömmen är densamma om panelerna är lika.

Er det noen som har konkrete eksempler på hvilke dioder? Har kjøpt 2x100W og har fra før 1x120W så jeg vil koble til blokkerende dioder. Men kan for lite om elektronikk til at jeg finner den rette.

(Forsøkte å søke i denne tråden etter ordet "diode" men fikk 0 treff. Selv om jeg satt og så på teksten fra Juan jeg siterte her. Pussig!)

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Har köpt 2 solceller på 12v och 100 W. Vilket sätt är bäst att koppla dessa på eftersom jag ännu inte köpt regulatorn. Vilken regulator är bäst då jag skall ladda ett 12 volts system ?

F

F.d. 53009

Guest

Hej,

Den mindre solcellen kommer att strypa ner strömmen!
........

Mvh Bengt
Det är som Bengt skriver. Det är den lilla solpanelen som bestämmer strömmens storlek, eller rättare sagt det antal ljuspartiklar (fotoner) med tillräcklig energi som träffar panelen. En viss andel av dessa ljuspartiklar avger sin energi till atomerna i de backspända dioder som solpanelen består av varvid elektroner frigöres och kan leda ström. Att det frigöres fler elektroner i en större seriekopplad panel kan inte öka strömmen genom den mindre panelen. Det är alltså slöseri att seriekoppla paneler med så stor skillnad i effekt.
Däremot går det bra att parallellkoppla paneler med olika effekt om de är byggda för samma spänning.

Birger

F

F.d. 53078

Guest

Jämför nu inte solpaneler med batterier eller seriekoppla en stark lampa med en svag.
En solpanel med andra ord är en kabel som det kommer in effekt i av sol.
Varje panel har sin fasta spänning V .Det ár I som justeras av laddaren Ohm. Vi pratar dá inte om ett bibatteri och ett ficklampsbatteri i serie med en fast inre resistans. eller koppla en liten 1W 6v lampa i serie med en 6v helljuslampa 60w dá skulle bara den lilla lampan lysa och med dubbel effekt pga resistansskillnaden OHM i wolframtráden.

Resistansen ändras av solstrálar och strömmen I är inte konstant i kretsen.
Sá med andra ord kan man ha en panel som är stor och en som är liten.
Effekten W ökas, men nu till det praktiska BP solpaneler rekomenderar inte att seriekoppla olika effekt av paneler pga den ökade srömmen till den lilla panelen som inte tál denna ström. Dessutom limiteras strömmen av den lilla panelen delvis

Citat BP: solar cells are connected in a series configuration, the voltages of each solar panel add up, and the current stays the same. So, with this understanding it is a good idea to match all the solar panels for the same amount of current, because if too much current is sent through a solar cell, it has the opportunity to blow up a trace (small cracks in the metal the electricity travels on), or more damage can occur

översättning till Svenska.

solceller är kopplade i en seriekonfiguration, spänningarna hos varje solpanel lägga upp, och strömmen förblir densamma. Så, med denna förståelse är det en bra idé att matcha alla solpaneler för samma mängd ström, eftersom om för mycket ström skickas genom en solcell, har det möjlighet att det blir uppbrända spår (små sprickor i metallen där elen färdas på), eller mer skada kan uppstå

Senast redigerad av en moderator:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

. eller koppla en liten 1W 6v lampa i serie med en 6v helljuslampa 60w dá skulle bara den lilla lampan lysa och med dubbel effekt pga resistansskillnaden OHM i wolframtráden.
Nu skall jag bråka lite med dig:)
Lampan kommer inte att få en dubblad effekt efter som både spänningen och strömmen kommer att öka vilket i effektlagen ger en fyrdubbling av effekten.
Nu räknar vi väl båda med att 60W lampan inte har en resistans av betydelse.
Den har en relativt sett för låg resistans kall, Dessutom går nog 1W sönder:mad:

Men intressant det här med seriekopplade solceller. Kan man dra slutsatsen at inte seriekoppla paneler med allt för stora skillnader?

Toppen