• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban

F

F.d. 6082

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nej, det gör man inte!

Oj, två olika påståenden.

Om det är så att jag förlorar hela effekten om en av panelerna skuggas blir det parallellkoppling.

Läste det här på annat forum: "Seriekopplar man panelerna så kommer de att börja ladda snabbare vid mulet väder."

Känns som jag blir osäkrare ju mer jag läser om ämnet...

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Du förlorar inte effekten för lite skugga. Varje solpanel är försedd med dioder, normal 3, som kopplar bort skuggsektionerna. Resten kan du använda på normalt sätt. Så du kan lugnt seriekoppla och jobba vidare.
När man har en MPPT-regulator, så börjar regulatorn jobba tidigare, dvs vid lägre spänning = mulet väder, än en regulator utan denna möjlighet. Därför ska man ha en MPPT-regulator!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Du förlorar inte effekten för lite skugga. Varje solpanel är försedd med dioder, normal 3, som kopplar bort skuggsektionerna. Resten kan du använda på normalt sätt. Så du kan lugnt seriekoppla och jobba vidare.
När man har en MPPT-regulator, så börjar regulatorn jobba tidigare, dvs vid lägre spänning = mulet väder, än en regulator utan denna möjlighet. Därför ska man ha en MPPT-regulator!

Nja men de två olika panelerna som seriekopplas har ju inga dioder sinns emellan.
I panelmodulerna kan det vara kopplat med dioder.

Men osvuret är bäst, det är väl ändå av ringa betydelse om de sitter nära varandra.
Får läsa på lite...

F

F.d. 6082

Guest

Ok, då kör jag på serie :) Har MPPT så allt blir nog bra.

Tack igen!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Jag skrev 3 dioder i en solpanel, men det finns billiga solpaneler som saknar dioder eller har färre än 3. Då minskar effekten på en större area av panelen.

Bo 369

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021

Ni som vill veta mer om solceller och er batteribank. Kan förslagsvis anmäla er till Awimex träffen i Simrishamn. Ni får också en genomgång av bilens el.

Bo 369

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Temperaturkompensering av laddningsspänning.

Regulatorn ska klara av att lämna en högre spänning vid kyla (vinter) och en lägre laddningsspänning vid värme (sommaren). Därför brukar regulatorn ha en inbyggd temperaturmätare för att avgöra rätt spänning.
Om batteriet i bodelen är placerad "under golvet", alltså i ventilerat ut-rymme, så kan det vara väsentligt kallare där än temperaturen inomhus.
Om regulatorn är monterad på väggen, i värmen, så blir spännings-kompensering vid batteriet felaktig. Regulatorn måste i detta fallet ha en kabel, temperaturavkännare, dragen ned till batteriets utrymme.
Regulator som inte har temperaturkabel, måste/bör, placeras i närheten av batteriet.

Vissa regulatorer är mer avsedda för t.ex. fritidshus, men sämre anpassade för husbilar.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

CTEK D250S Dual (20A 12V MPPT DC/DC laddare) som jag har och som fungerar mycket bra (som dessutom laddar fullt från generator under färd) har temperatur kompensering med givarkabel.

Peter :)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Jag tror att man alltmer överger GEL i husbilar. AGM/syra har samma laddningstyp.
Korrekt Peter! D250 har en separat temperatursensor, ett par meter lång.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

CTEK D250S Dual (20A 12V MPPT DC/DC laddare) som jag har och som fungerar mycket bra (som dessutom laddar fullt från generator under färd) har temperatur kompensering med givarkabel.

CTEK D250S Dual är onekligen bra. Den enda nackdelen är i fall du har en stor batteribank och AGM batterier. Då har den en begränsning och det är att den "endast" klarar 20A.
Så att den laddar fullt är inte riktigt sant. Nu har jag bara ett 95Ah AGM och har inte mätt ännu hur många Ampere det kan ta emot när det är urladdat. Men med två 95Ah är det ingen vild gissning att de kan svälja mer.

Men som sagt nu pratar vi små bekymmer.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Så här ser laddspänningen ut vid olika temperaturer och för olika batterityper med Votronic 240 MPP regulatorn:

Bordbatteri.jpg

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

20A anser jag vara full laddning. Det är få solpaneler som trycker ut så mycket. Så visst är Ctek D250 fullgod regulator.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

20A anser jag vara full laddning. Det är få solpaneler som trycker ut så mycket. Så visst är Ctek D250 fullgod regulator.

Nu talade jag o Peter inte om solpanelsingången utan generator laddningen.
En modern generator laddar många ampere om batteriet bara kan ta emot det utan att det kokar.
Jag kör med Varta AGM start stop. Det är gjort för att snabbt kunna laddas.

Således kan Ctek Dualen vara en begränsning.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Har precis funderingar på att sätta på paneler på bilen. Talade med en kunnig hos Prevent i Tyskland, som är väldigt stora på paneler, om detta och hans absoluta råd var att sätta 2 paneler på 100W istället för en på 250 W. Han förklarade delvis om skuggade partier och han hade också en formelberäkning om hur olika effekt man fick från dom bägge förslagen så absolut 2 paneler istället för en stor.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Generatorn laddar mycket riktigt mer än 20A, i alla fall en stund, sedan sjunker laddningen drastiskt, inte heller håller laddningsregulatorn tillräckligt hög spänning för att batteriet ska bli fullt. 80% laddning är nog vad man kan förvänta sig/kräva av generatorns laddning. För att få fullt krävs lite mer "intelligens" av laddaren, gärna då en flerstegsladdare med temperaturgivare för optimal laddning, som t.ex CTEK D250S Dual.

Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det finns ett "tillbehör" till C-Tek D250s Dual (som jag inte minns namnet på), den klarar 80 A. Men det är en utgift på 2000 kr till….

F

F.d. 6082

Guest

Dax att montera.

Vad skall man köra för skruv i fästet/ramen?

Skulle kännas bekvämt med självborrande plåtskruv, men man skall väl inte blanda galvat med aluminium.

Hur har ni gjort?

Toppen