• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Klart! 12V direkt från EBL säkrat med 2A när vi "fricampar" och 12V från spänningsomvandlare från Claes i Sjön när vi står uppkopplade på ström. Blir bra hoppas jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ingen fara med 14V, alla 12V saker som sitter i en husbil tål 14 och strax mer, det blir ju den spänning som laddare ger just då.

Utom de ev. prylar man stoppar in själv, som t.ex TV, router, modem m.m.

Man får kolla upp att den tänkta prylen klarar de spänningsvariationer som förekommer i en husbil.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Utom de ev. prylar man stoppar in själv, som t.ex TV, router, modem m.m.

Man får kolla upp att den tänkta prylen klarar de spänningsvariationer som förekommer i en husbil.
Jo, det är ju alltid bra att ta en extra kontroll. Är osäker på att det alltid står på grejorna hur mycket de tål, rimligtvis så borde det mesta klara en 14.7V i värsta fall. Jag har aldrig haft något som gått sönder och vi har nog mer el drivna saker än genomsnittet har. En del har ju inte tv t.ex som vi ser som ett måste.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Skall tillägga det finns en del saker jag inte skulle koppla, hårddiskar. Om de mot förmodan går sönder så är möjligheten nog liten att få tillbaka saker som ligger på disken.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Skall tillägga det finns en del saker jag inte skulle koppla, hårddiskar. Om de mot förmodan går sönder så är möjligheten nog liten att få tillbaka saker som ligger på disken.
Jag antar att du menar små portabla USB-anslutna diskar. De matas ju också via USB, så rent elektriskt ser jag inga problem. Däremot kan jag rekommendera den som vill ha en disk med sej att välja en SSD (Solid State Disk), eftersom de inte innehåller några rörliga delar. Om man har en laptop med en vanlig disk i bör man inte ha den igång under färd. Detta för att den roterande disken uppför sej som ett gyro, och det innebär att skivan kan "fladdra" i ytterkanten - med haveri som följd :oops:
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag antar att du menar små portabla USB-anslutna diskar. De matas ju också via USB, så rent elektriskt ser jag inga problem. Däremot kan jag rekommendera den som vill ha en disk med sej att välja en SSD (Solid State Disk), eftersom de inte innehåller några rörliga delar. Om man har en laptop med en vanlig disk i bör man inte ha den igång under färd. Detta för att den roterande disken uppför sej som ett gyro, och det innebär att skivan kan "fladdra" i ytterkanten - med haveri som följd :oops:
Nej jag menar vanliga hårddiskar, kanske inte så vanligt längre? I alla fall har flera stycken med familjefoto och filmer, inget som jag vill förlora. Jag är nog för gammal.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nej jag menar vanliga hårddiskar, kanske inte så vanligt längre? I alla fall har flera stycken med familjefoto och filmer, inget som jag vill förlora. Jag är nog för gammal.
De är fortfarande vanliga, man får mer utrymme för pengarna med dem. Men en SSD att kopiera sina nytagna bilder o filmer till under resan är inte fel att ha med sej. Får även anskaffas av oss åldringar ;)
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har nu köpt en TPlink mr 600 som skall ha band 28, prövat den på flera olika ställen i huset och med två olika sim kort från Telenor. Den högsta hastighet som jag fick var 10 Mbit när jag höll den utanför ett takfönster annars så låg det på 5-7Mbit, Inte på något sätt bättre än någon av mobilerna vi har
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Kör du då på 5 GHz-bandet? Kommer upp i 25,25 Mbit/s och ibland mera men har kopplat till en Poynting rundstrålande MIMO antenn. Telefonerna har då endast 2 pluppar.

Hälsingar Sanddammaren
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har nu köpt en TPlink mr 600 som skall ha band 28, prövat den på flera olika ställen i huset och med två olika sim kort från Telenor. Den högsta hastighet som jag fick var 10 Mbit när jag höll den utanför ett takfönster annars så låg det på 5-7Mbit, Inte på något sätt bättre än någon av mobilerna vi har
Nedladdningshastigheten variera kraftigt under dygnet med samma signalstyrka där jag bor. Från 6 till 40Mbps så det måste vara andra faktorer som påverkar. Tidiga morgnar hög hastighet kvällar trögt. Hur hänger det ihop?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nedladdningshastigheten variera kraftigt under dygnet med samma signalstyrka där jag bor. Från 6 till 40Mbps så det måste vara andra faktorer som påverkar. Tidiga morgnar hög hastighet kvällar trögt. Hur hänger det ihop?
Det du beskriver är att det blir trafikstockning vid vissa tider, ungefär som de fyrfiliga parkeringsplatser som uppstår på Autobahn vissa tider. Bra signalstyrka betyder att du är nära mobilmasten, men det kan ju många andra också vara :)
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det du beskriver är att det blir trafikstockning vid vissa tider, ungefär som de fyrfiliga parkeringsplatser som uppstår på Autobahn vissa tider. Bra signalstyrka betyder att du är nära mobilmasten, men det kan ju många andra också vara :)
Det var så för mig, signalstyrkan var högsta, tre streck. Men det är nog många som delar på masten, därför blir det de här låga hadtigheterna.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Prövat en sån här i dag, 4G-antenn med Mimo 7 dBi - 4G-antenn. Max 15Mb utanför fönstret, för de5 mesta runt 12Mbit.
Hjälper nog inte om det är trafikstockning
Antenn är bra får att få bra signal, men är det många som är uppkopplade så går det trögt.
År supernöjd med min inkopplade router, fyra enheter i nätverket.
Hallon abonnemang som funkar bra till tv mm
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hjälper nog inte om det är trafikstockning
Antenn är bra får att få bra signal, men är det många som är uppkopplade så går det trögt.
År supernöjd med min inkopplade router, fyra enheter i nätverket.
Hallon abonnemang som funkar bra till tv mm
Har nu varit uppe på taket till huset, man ser tydligt översta halvan på två master några hundra meter längre bort och ändå så funkar det inte, Routern visar full kontakt.
Eftersom det inte ger någon förbättring med en antenn så tänkte jag att pröva med ett annat abonnemang, vare sig Telenor eller Tele2 funkar.
Du säger att ni har Hallon, går det över Telias nät?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Alla operatörer har ett lågprisalternativ i dotterbolag, dessa ger oftast, men inte alltid full fart,
samt brukar ha riktigt dålig support, men till en billigare peng.

3=Hallon
Tele2=Comviq
Telia= Halebop
Telenor=Vimla
Sen finns det även fristående lågprisbolag som anväder ovanstående giganters nätverk

Jag har flera abb. med mej i husbilen
Ska vi och kanske vänner "toksurfa" sätter jag i ett Comviq-sim och köper en Boost, då har vi fri surf i 24h, Boost kostar 55kr.
Kör vi bara normal surf/streaming, kör jag i år med ett Fello-sim för halva priset, säger upp det i höst.
I vinter vet jag inte ännu vilket sim jag skaffar då husbilen står för wifit i garaget.
 
Toppen