• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det är väldigt mycket som påverkar hastigheten. I somras stod vi på Kåseberga vid Ales stenar. Det var jättemycket folk på dagen och vi hade typ 0,5 Mbit på dagen. På kvällen gick det upp till 20 Mbit.

Vid något tillfälle hade vi god hastighet i Ystad. Då kom det en stor jäkla husbil och ställde sig tätt intill oss och mottagningen försvann.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Radiob;lger i GHz området oppfører seg nesten som lys, trenger delvis igjennom opake flater. Med stigende frekvens blir forskjellen fra lys mindre. 4G bruker gjerne frekvenser mellom 2 og 6 GHZ, 2,2 Ghz penetrerer vegger omtrent som 2,4GHz Wifi de høyeste 4G frekvensen som 5GHz WiFi (stoppes av endel vegger). 2 Alu sandwicher stopper gjerne det meste over 2 GHz. Noe helt annet er at LTE er delt media, så antall brukere på en sectorantenne må dele radio kapasiteten. Om masten mates av en microbølge link så er dette en annen grense for hele masten. Er det derimot fiberkabel til masten så er begrensningen i teori kun på sector kapasitet. Denne er gjerne noen hunre Mbit/s, men hundre brukere gir veldig lite til hver - og den sterkeste tar mest. Algoritmen for deling av er mye forbedret i 5G, samtidig som en god del overhead i transport protokollene er fjernet.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En liten uppdatering.
Jag har nu haft Telia ”obegränsad” som skall klara upp till 300Mb/s några veckor och det är en stor skillnad mot både Halebop, Tele2 och Telenor. I 9 av tio ligger hastigheten över 50Mb/s och har aldrig varit under 8 i bland strax över 200. Detta är mätt helt oprofessionellt med hjälp av Bredbandskollen och utan router och antenn, både ute i skogen mil från samhällen och inne i stadskärnor.
Hittills jätte nöjd med Telia.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har dragit upp sladdarna genom en taklucka, och på taket precis bakom luckan satte jag fast en galvad plåtbit med moteringstejp. Antennerna sitter bra med sina magnetfästen, men ledningsdragningen är ju inte så vacker...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ok, har sneglat på den och funderat :) men lutar åt att det blir ett hål..med antennen
Ett sätt är ju att göra hålet i en lucka. Skulle du ångar dig så kan du ju byta själva luckan (ramen är kvar). För det mesta går de ju att få tag på som reservdelar. I alla fall Heki-luckorna.

MVH
hans
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2024
Bra tips Ska installera en MaaxFaan under våren tänkte jag och ska se om jag kan ta ut kabeln den vägen. Underbart att man kan bolla olika funderingar med andra... :)

Trevlig kväll!

Återkommer i vår med installations bilder.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi har tidigare haft ett antal olika mobila routers, senaste en Huawei E5787. De har ibland fungerat jättebra men samtidigt "hänger" den sig med omstart som följd. Dessutom så har husbilens kaross skapat avskärmning vilket försämrat mottagningen.

Satte därför en Teltonika 955 med en yttre antenn på taket. 955 har mer finesser än vad vi behöver och det finns enklare varianter likaså.

Jag använde en befintlig ventil på taket som var enkelt att sätta antennen igenom, då antennen inte kräver något jordplan. Således inga nya hål genom karossen.
Sedan uppstart så har vi därefter aldrig längre behövt bekymra oss för dålig uppkoppling, för det fungerar stabilt utan bekymmer.

Modem inköpt på Dustin och antennen hos JR-larm
2.jpg1.jpg5.jpg
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2024
Tack Uffe, den där bilden underlättar för mig samtidigt väcker det en del mera frågor till dig :cool: , återkommeri em .
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2024
Vi har tidigare haft ett antal olika mobila routers, senaste en Huawei E5787. De har ibland fungerat jättebra men samtidigt "hänger" den sig med omstart som följd. Dessutom så har husbilens kaross skapat avskärmning vilket försämrat mottagningen.

Satte därför en Teltonika 955 med en yttre antenn på taket. 955 har mer finesser än vad vi behöver och det finns enklare varianter likaså.

Jag använde en befintlig ventil på taket som var enkelt att sätta antennen igenom, då antennen inte kräver något jordplan. Således inga nya hål genom karossen.
Sedan uppstart så har vi därefter aldrig längre behövt bekymra oss för dålig uppkoppling, för det fungerar stabilt utan bekymmer.

Modem inköpt på Dustin och antennen hos JR-larm
Visa bilaga 201643Visa bilaga 201644Visa bilaga 201645
Hej Ulf, Nu har jag lite tid och hoppas att det är ok att jag bombar dig med frågor.

1. Hur upplever du prestandan med RUT955 och med din antenn på taket, täcker den områden som du har märkt att du ha mindre täckning med mobilen. (jag kommer att befinna mig i områden med dalar och gångar och skog med fiskespöt)
2. Hur matar du 12v strömmen, har du tagit den från solcellerna/bodels batteri eller huvud batteriet?
3. Hur går det att koppla in sig på andra WIFI nät med RUT955 (dvs. Hotspots)

Andra frågor som du väckte mitt intresse på är inet boxen. (visste inte om den)
1. Väldigt intresserad av hur du kopplat det hela med RUT och Inet Box och tar gärna emot din info om det
2. Är det så att man starta värmen/fläkten remote om den är kopplad på ström


Tack på förhand :)
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Hej Ulf, Nu har jag lite tid och hoppas att det är ok att jag bombar dig med frågor.

1. Hur upplever du prestandan med RUT955 och med din antenn på taket, täcker den områden som du har märkt att du ha mindre täckning med mobilen. (jag kommer att befinna mig i områden med dalar och gångar och skog med fiskespöt)
2. Hur matar du 12v strömmen, har du tagit den från solcellerna/bodels batteri eller huvud batteriet?
3. Hur går det att koppla in sig på andra WIFI nät med RUT955 (dvs. Hotspots)

Andra frågor som du väckte mitt intresse på är inet boxen. (visste inte om den)
1. Väldigt intresserad av hur du kopplat det hela med RUT och Inet Box och tar gärna emot din info om det
2. Är det så att man starta värmen/fläkten remote om den är kopplad på ström


Tack på förhand :)
Hej Awester!
Vi är väl oftast i hyggligt civiliserade områden så hur det kommer att fungera ute i ödemarken vet jag inte. Däremot så när telefonen visar ”dålig” täckning tycker jag att täckning med routern fungerar bra.
Strömmatning sker via bodelsbatterierna, då jag i alla lägen vill att startbatteriet skall vara intakt.
955an har en funktion för att koppla upp sig mot Hotspots, men jag har inte testat funktionen. Med fri surf på bredbandet så är det enklare att låta det vara.

Inet-boxen är en höjdare för att hålla koll på klimatsystemet och gasolsystemet på distans. Jag har med denna möjlighet att styra hela Aldesystemet från en App i telefonen. Då jag har kopplat Trumas iLevel till gasoltuberna så har jag likaså koll på nivåerna i gasoltuberna. I det fall den sjunker över fastställda nivåer går ett larm till telefonen. Det går likaså sätta temperatur och spänningslarm. Bra med temperaturlarm då man har hundarna i bilen.
INet är dock inte sammankopplad med Routern. Systemet arbetar med blåtand när man är vid bilen och utom räckhåll så kommunicerar den lite primitivt via att Appen skapar ett SMS. Funktion är dock helt klanderfri.
Du behöver en Alde 3020 panna med panel som är förberedd för INet.
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2024
Hej Awester!
Vi är väl oftast i hyggligt civiliserade områden så hur det kommer att fungera ute i ödemarken vet jag inte. Däremot så när telefonen visar ”dålig” täckning tycker jag att täckning med routern fungerar bra.
Strömmatning sker via bodelsbatterierna, då jag i alla lägen vill att startbatteriet skall vara intakt.
955an har en funktion för att koppla upp sig mot Hotspots, men jag har inte testat funktionen. Med fri surf på bredbandet så är det enklare att låta det vara.

Inet-boxen är en höjdare för att hålla koll på klimatsystemet och gasolsystemet på distans. Jag har med denna möjlighet att styra hela Aldesystemet från en App i telefonen. Då jag har kopplat Trumas iLevel till gasoltuberna så har jag likaså koll på nivåerna i gasoltuberna. I det fall den sjunker över fastställda nivåer går ett larm till telefonen. Det går likaså sätta temperatur och spänningslarm. Bra med temperaturlarm då man har hundarna i bilen.
INet är dock inte sammankopplad med Routern. Systemet arbetar med blåtand när man är vid bilen och utom räckhåll så kommunicerar den lite primitivt via att Appen skapar ett SMS. Funktion är dock helt klanderfri.
Du behöver en Alde 3020 panna med panel som är förberedd för INet.
Stort tack Uffe! Jag gräver vidare med Alde, väldigt intressesant :) .

Gällande Teletonik så vart det nu en 955 då den har en fördel att den är mottaglig för IoT, tur att man jobbar med data och kan ta kosten på utveckling ;-).

Trevlig kväll!
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Lycka till!
Konsultera gärna Alde direkt så får du rätt info. De inser värdet av kundservice.
Ett tips när det gäller Alde 3020 är attom du har Truma Aventa AC att koppla ihop med pannan. Då får du ACC funktion
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När jag bytte min Alde-panel för att få den nya versionen som kunde prata med iNet så gjordes utan kostnad. Vet inte om erbjudandet finns kavr men man kan ju alltid fråga. iNet pluggades sedan in i pannan med en RJ12 (var det väl?)

Nu skulle jag bara vilja få reda på hur blåtands-protokollet ser ut som iNet använder så jag kan koppla ihop det med min RPi, som sitter i bilen. Men det har jag inga förhoppningar om. Truma (och andra) håller hårt i den informationen.

MVH
Hans
 
Toppen