• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router?

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Den sidan skulle jag ta med en riktigt rejäl nypa salt och bara se som en lista på möjliga Routrar att utvärdera eller söka vidare på.
Det finns ingen info om vem som står bakom sidan eller hur man kommit fram till vilken som är "bäst". Förmodligen tjänar någon ljusskygg person/företag som tjänar pengar på länkningar och reklam.
Jag håller med för tillfället tror jag på Rut 850 men avvaktar och ser vad 5g kommer med i början av nästa år
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Den sidan skulle jag ta med en riktigt rejäl nypa salt och bara se som en lista på möjliga Routrar att utvärdera eller söka vidare på.
Det finns ingen info om vem som står bakom sidan eller hur man kommit fram till vilken som är "bäst". Förmodligen tjänar någon ljusskygg person/företag som tjänar pengar på länkningar och reklam.

Tänkte likadant och hela upplägget verkar arrangerat nästintill annonsaktigt. Gäller att kunna sålla "tester" från andra seriösa tester.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har ingen som helst anknytning till något företag!
Förmedlar endast egna erfarenheter.
Min personliga erfarenheter är ett en router med antenn ger en överlägsen mottagning vs mobiltelefon
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Ni kan ha rätt, ursäkta min okunnighet. Men ligger det något i nedanstående som jag kopierat.

Som du säkert noterat i topplistan så missar många mobila routrar band 28. Detta beror på att det är nytt band som används i näten som drivs av Telia, Tele2 och Telenor. Frekvensen som även kallas 700 Mhz används främst på landsbygden och normalt i kombination med t.ex. 800-900 Mhz. Det är därför inte hela världen att köpa en mobil router som saknar den, men vill du ha möjlighet till absolut bästa täckning så skall du givetvis köpa en router som stöder band 28.

Band 38 som används av Hallon och Tre är lite av ett specialband som generellt inte kommer innebära att du får sämre täckning då både det och band 7 kör på 2600 Mhz och band 7 stöds av normalt alla mobila routrar. Däremot ifall du vill ha möjlighet till absolut högsta möjliga hastighet, ja då bör du välja en router som klarar även band 38.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi har Telenor som leverantör. Det där med olika band kan vara det som vi har problem med. Vi har en TPLink Archer 400 som saknar band 28 och den är inte bättre än någon av våra mobiler när vi står i ödemarken långt från bebyggelse och stora vägar.
Kanske skulle byta till TP Link Archer 600 den har band 28.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag är tveksam till om 2,6GHz är en frekvens för yttäckning i glesbygd. Då är nog 700MHz betydligt bättre. Lite generaliserat kan man säga att ju högre frekvens, desto sämre räckvidd.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Vi har Telenor som leverantör. Det där med olika band kan vara det som vi har problem med. Vi har en TPLink Archer 400 som saknar band 28 och den är inte bättre än någon av våra mobiler när vi står i ödemarken långt från bebyggelse och stora vägar.
Kanske skulle byta till TP Link Archer 600 den har band 28.
Hur har ni ordnat strömförsörjningen i husbilen? Routern har inget usb uttag?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hur har ni ordnat strömförsörjningen i husbilen? Routern har inget usb uttag?
Kapat strömsladden som sitter på transformatorn till routern, lämnat 20cm som jag lödat på en ny kabel på sen till en strömbrytare och säkrat kabeln i min egen säkrings central i garaget. Funkar jätte bra, men inte mottagningen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Kapat strömsladden som sitter på transformatorn till routern, lämnat 20cm som jag lödat på en ny kabel på sen till en strömbrytare och säkrat kabeln i min egen säkrings central i garaget. Funkar jätte bra, men inte mottagningen.
Ok nu är jag klar över 12V DC 1,5A. Men om du kapar sladden och kopplar i husbilen har du ingen strömförsörjning hemma. Men du kanske inte använder i hemmet?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ok nu är jag klar över 12V DC 1,5A. Men om du kapar sladden och kopplar i husbilen har du ingen strömförsörjning hemma. Men du kanske inte använder i hemmet?
Nää jag har den bara i husbilen eller rättare sagt vi skulle bara ha den i husbilen, nu har vi en extra mobil som router.
Funderar lite på den där tplink mr600, den verkar ha band 28 tror jag det var för telenor.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Ok tack alla. Får bli router och spänningsomvandlare om man inte kan få tag på en extra orginalkabeln. Har skrivit till företaget TP-link och frågat.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Kapat strömsladden som sitter på transformatorn till routern, lämnat 20cm som jag lödat på en ny kabel på sen till en strömbrytare och säkrat kabeln i min egen säkrings central i garaget. Funkar jätte bra, men inte mottagningen.
Nu har jag gjort som du kapar, lött och säkrat. Men när jag mäter ser jag att jag får 14V fram till routern när jag står på laddning 230V. Låter mycket, har du löst det?
Eller någon annan som vet?
 
Senast ändrad:
Toppen