• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Resan till Ljuset och Värmen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Jankro... nu tror jag inte att jag kommer att kunna övertyga varken dig eller någon annan " svensk". Jag kör flera gånger om året neråt...söderut... inte ens i Tyskland betalar jag med kort... det finns pengar och i kassan är man väldigt van att hantera och växla.... jag ser inte fördelarna.... bara risker med kort.
Men tvärtom...ska du nedåt kontinenten...är mitt råd..Du måste ha pengar.... i varje fall i reserv....

Hejsan igen, ja nu för tiden så har du ju i alla fall en stor fördel och det är ju faktiskt Euron's framfart i de flesta länderna.
Du behöver ju inte en fullt utvecklad dragspelsplånbok nu längre, som behövdes förr till olika valutor i varje land och därmed ett väldigt funderande och planerande om hur mycket man skulle växla in till sina "transitländer" om det räckte med pengar till bensin och mat eller också camping, kanske vila en extradag m.m.... Sedan skulle man ju hem också.
En lista med behovet i olika valörer vid ett bankbesök, därmed ett flertal fack fyllda med olika sedlar i plånboken som man sedan var tvungen att verkligen hålla reda på.
Men sedan uppkom ett annat problem.... Växel i form av mynt vartefter, omöjliga att behålla i dragspelets enda fack för mynt mer än under tiden man var i just det landet, ännu krångligare med endast en redan överlastad MC som fordon för att hålla reda på till hemvägen.....
Några gånger (med föräldrarnas medgivande) så fick något barn en drös mynt innan vi lämnade landet, för att ge plats för nästa myntvaluta i plånboken, ibland hamnade de nere i en packbox och jag fick tag i en skaplig "påse blandade" europamynt bara för några år sedan, och insåg att det fanns troligen inte ens skrotvärde på dem.

Sååå, ditt envisa användande av reda pengar måste ha blivit betydligt enklare nu för tiden i alla fall.... Men vad är väl det mot ett fungerande plastkort:applaus:och datauppkoppling till banken så kortkontot bara innehåller begränsat med pengar hela tiden...... Samt naturligtvis alltid ;) en sedelreserv som skall räcka ända hem, till både bränsle och mat om systemet går ner sig fullständigt, vilket jag faktiskt har med som fullt möjligt i min katastrofberedskap, trots två plastkort.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Precis som jag skrev...jag lyckades inte övertyga Jankro....
Jo, fördelarna är flera...enligt ovan . men framför allt att det är mycket enklare och går snabbare att betala med kontanter.... inte i Sverige.... men i de länder där det stora flertalet betalar med kontanter.
Så det är inte jag som är envis....det är de som envisas med att betala med kort i länder där detta inte är det vanligaste.
Men jag vet att om man håller sig till rena turistområden så kan detta skilja.
Prova...och upptäck hur smidigt det funkar att betala med euro... det går blixtsnabbt att få tillbaka växel...
Ps finns en del till kring saken... men låter Bengtic få chans att berätta vidare om .. ja vad vad blir det?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag är ju i turistområde (El Campello, Alicante) men där bor ju många spanjorer som inte är turister och det är dessa jag sett att de använder mobilen på Mercadonna och på restaurangen i väldigt stor omfattning och inte bara de yngre. Jag själv använder oftast kontanter och ibland mitt N26 kort.

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Lite jobbigt bara med alla småmynten, de kunde väl slopa de minsta. Jag brukar räcka fram en näve mynt om det behövs för att avrunda så plockar kassörskan själv..

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Ett flertal gånger har mina sedlar blivit värdelösa, för man håller ju inte reda på vad som händer i världen. Senast var det Kroatien

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Prova...och upptäck hur smidigt det funkar att betala med euro... det går blixtsnabbt att få tillbaka växel...
Ps finns en del till kring saken... men låter Bengtic få chans att berätta vidare om .. ja vad vad blir det?
Det börjar ta slut på det blixtsnabba nu, fler och fler restaranger och butiker i Spaninen har säkerhetsskåp med sedelautomat där pengarna ska knölas in. Jag råkade få lite vatten på min sedelbunt när vi badade och då blev det ingen bira☹ förrän pengen torkat.
Sedan blir man ju lättare blåst när man använder kontanter och ska hålla koll på växeln än med kortet/mobilen där man direkt ser vad som dras.

Hälsningar
Peter

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Kontanter - växlingskursen är sämre - vill det sig får du växla 2 ggr. På restauranger - dricks - med kort är det enkelt - kontant blir det - för mig - ofta väl generöst.
För mig är kontanter dyrt.
Kort - förutsätter att du har flera.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag använder N26 kortet som är ett euro betalkort så kursen förlorar man bara en gång på och det är när man gör en överföring på en större summa när kursen är fördelaktig. Sedan är betalningen i euro och inga extra kostnader.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kontanter - växlingskursen är sämre - vill det sig får du växla 2 ggr. På restauranger - dricks - med kort är det enkelt - kontant blir det - för mig - ofta väl generöst.
För mig är kontanter dyrt.
Kort - förutsätter att du har flera.
Varför ska man ha flera kort? Kanske menar du Visa, Master eller AmEx. AmEx använder jag inte längre, inte ens om de skulle ge mig betalt.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Varför ska man ha flera kort? Kanske menar du Visa, Master eller AmEx. AmEx använder jag inte längre, inte ens om de skulle ge mig betalt.
Tja man kan ju ha ett liggande i reserv om man skulle tappa ett annat eller det helt enkelt är så att kortet skulle sluta fungera även om dom skulle vara samma Master Card eller Visa. Jag har några Master Card och en helt onödig Visa funktion i alla normala fall på ett bränsle kort - men har haft nytta av det några få ggr där Master card inte har fungerat.
Amex har jag aldrig haft.
Hyller principen - spärra direkt om jag anser att kortet är tappat - jag letar ja men bara en stund och då har man först ett nytt när man kommer hem.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har legat på sjukhus utan dator i 9 dagar därav min frånvaro, ser till min förvåning att resetråden numera handlar om konto kort.
Rättning i ledet här ska de handla om sol och sommar.
Jag har varit ordentligt sjuk dock inte lika illa som min sängranne som ligger/låg för döden vid min avresa.
Diagnosen kan vi lämna därhän den inre krestsen bland mina vänner har jag haft tät kontakt med och de vet det mesta som nära vänner bör veta. Altså inget som behöver dryftas i öppet forum.
Tilläggas kan att min uppskattning av spansk sjukvård även om den ofta är ganska annorlunda än den svenska är så långt mina erfarenheter helt överlägsen den fungerar som ett väloljat maskineri. Man fixade t.o.m. ett knä med atros på en dag hemma trots speciell medicin brukar jag få gå och linka runt i flera dagar.
Har som jag tror hittat ett enkelt sätt att med 2 st talmetrar få till en helt acceptabel toe in /out inställning så jag kan köra hem sen får det bli två nya däck och en riktig inställning.
Jag har några veckor till som jag betalt och enkelt kan beställa längre tid. Det har mycket med vädret i europa att göra ingen mening att riskera snöoväder på vägen hem. Blir det ordentligt varmt kan man kanske köra A75 hem möjligen över besancon i frankrike.
Startade motorn när jag kom hem från sjukhuset startar direkt och när man skjutit in choken så står den där och surrar ganska tyst.
Jag är numera helt övertygad om att RVS har gjort jobbet bra med extra kraft och lägre bränsleförbrukning.
Ska tydligen öppna en butik i linköping där man kan köpa över disk. Jag ämnar kompleteringsbehandla både toyotan och husbilen. sen står rostskydd på agendan.
Skulle behöva göra en del markberedning för att få upp mitt biltält men kan bli jobbigt utan maskiner. Inte säkert måtten räcker på tomten. Planer finns men det ska göras också.
Känner mej helt frisk men det kommer ta tid innan styrkan kommer tillbaka kroppen har ju legat i en säng så länge och delvis nedsövd.
Lite udda: ryska kvinnor har haft en stor inverkan på mitt liv först 10år som gift sen bytte en rysk kvinna mina linser så jag ser istort sett helt utan glasögon, sen så var min doktor på sjukhuset rysk väldigt vacker kvinna när hon tog av munskyddet, och som visste precis vad hon gjorde med min behandling. Har en lista vad hon anser svensk sjukvård ska göra översatt till engelska fet stil. Risken är att Finspång varken kan eller vill göra något i äggskallebyn.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Hej, bra att du mår bättre och är på gång igen med dina projekt. Jag bara undrar om det kanske finns någon bilverkstad som utför framvagns inställning i närheten eller kanske efter vägen? Däck har ju blivit himult dyra, så kanske du kan spara lite på utgifterna?
Jag vet inte men tror att det kanske är billigare priser på verkstäder i södra Europa.
Om du ändå ska vänta ut bättre väder kanske det är ett alternativ?
Jag hade tankar på att som du göra en resa med min 90a, kanske Spanien eller Portugal vi får se. Det kanske aldrig blir så men roligt att drömma lite, sträckan är ju egentligen helt ok bara lite dyrt med bensin.

Toppen