• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Resan till Ljuset och Värmen

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
solen skiner testkör dieselvärmaren den startar vädigt mjukt med nästan ingen rökutveckling pumpen går inte att höra förmodligen varmt inne , Har problem med kaminen blir tor luft som cirkulerar .
Kan knappt läsa skärmen har solen rakt i ansiktet !

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Hej. Jag har aldrig träffat dig men tycker om att följa dina strapatser här på HBK. Vilket märke har Stefan på husbilen ?.
Han körde hem och jag kollade inte men de bygger dom i spanien den norra delen ganska nära franska gränsen, vi ska hålla kontakten när han kommer hem, fick skitväder hela vägen faktiskt sån trevlig människa träffar man sällan i livet. utbildad intelligent duktig 4 språk vacker hustru!!

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Kör dieselvärmaren på prov känns faktiskt bätte än elfläkten bättre luft inne går tyst.
Kan vara bra att testa om/när man kör hem Har fått lite tipps om ställen norr Barcelona,
Väldigt bra för på något vis ville man inte vara i närheten strorstad brottslighet osv.
Kan man ta en lite mjukare start hemåt är det bra men just nu stannar jag här och antagligen de andra svenskarna också.
Kan man få det bättre att vakna upp till sol lugnt och tyst alla är vänliga och trevliga.
Mycket grönska stora träd palmer, dumt och köra hem har ju en bra säng 200x 80. på sjukhuset är det mindre.
xxxxxxxxxxxxx /HBK webb

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Laddat min elcykel med solpanel som laddar ett batteri och sen en omvandlare som laddar 36volt från 12 volt.
Jag får ganska mycket räckvidd med batteriet i en väska problemet är att det laddar bara när jag vridit av nyckeln.
Så bara när jag parkererar utan för en affär.
Köpte ju 5 kalsonger runt 3EU hemma kostar det mer och håller sämre 95% bomull . via internet 10e
u styck

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Rapport från ännu en dag i paradiset. sol hela dagen normalt. åt en pizza nere på starndpromenaden.
Idag så beställde jag fläskkotletter helt perfekt väldigt gott och mycket bra pris satt i solen ute på restaurangen.
Betydligt billigare och bättre än 200m bort vi stranden..
Några åt paella bordet bredvid jäätebra.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
trevlig dag alla oavsett språk är trevliga och försöker fixa med språket. Var den duktiga idag som receptionist gjorde en deal en månad till fick ett bra pris trots att campingen är nästan full. Jag har fortsat första stora platsen
Jag tänker såhär jag har trot sjukdom tagit mej hit här har jag allt jag behöver.
Hemma är det inget roligt väder här sitter jag i solen och mår bra ingen mening att köra hem nu.
Skulle tagit bilder ska försöka fixa en del.
Svenskarna åker vidare i morgon. de vet inte vaert de ska kommer från norrland första resen.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Snurrade runt och letade efter mastercardkortet. fanns ingen stans tog lampan gick runt bilen och letade låg på golvet inne . Borde inte kunnat gjort det.
fodralet är totalt trasigt har en vanlig plånbok får börja använda den tills jag hittar bättre.
Kunde slutat illa.
Ingen gång kom tanken att det kunde blivit stulet snarare att man skulle ge det till mej om man hittat det.
Känns som trevligt folk bara språket som hindrar den sk gud visste vad han gjorde eller så var han full och sabbade allt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Fast du borde väl tacka Gud för att du hittade kortet? Tänk om du tappat det 1 km bort!
Till dig och alla andra turister, använd pengar utomlands.
Hejsan Toyota, och även bengtic, bra att du mår bättre....... Jag kom att tänka på när man for runt i Europa med bil först, i slutet på sjuttiotalet och sedan på motorcykel under åttiotalet...... och dels med en sådan här (nedan) senare när man blev lite bekvämare, men ändå väldigt begränsat med packning, för under "motorhuven" fram skulle man lägga ner taket och bakom sätena satt motorn och bakom motorn fanns det ett brevnedkast för tandborste och tvål... och ev. ett extra par jeans.
X1-9.JPG
Men, Pengar handlade det om då. Det fick vara en dragspelsplånbok med ett fack för varje land man tänkte passera, med tillräckligt med kontanter för att kunna tanka/tälta och överleva några dagar i alla fall i vaje land. Sedan var det resecheckar som gällde och växling m.m.
Och ja, kort fanns :confused: men var troligen det mest osäkra som fanns.... Det gick att tanka med i alla fall Danmark och ev. på några mer ställen men.... Det var utan koden, vilket gjorde (som väckte upp mig när bengtic skrev om sitt kort) att det behövdes ingen kod när man tankade utan bara kortet..... Så det ville till att man inte blev av med, för att lita på att det gick att spärra i panik från någon telefonhytt med myntinkast i landets valuta..........

Däremot blev man poppis i typ dåvarande Jugoslavien när man kom med färska Dollar eller ev. D-mark, för ett flertal sa att det var enda sättet för dem att vettigt kunna köpa vitvaror som funkade.

Samtidigt som man blev häpen när någon tullstation var obemannad....... men dit är vi väl på väg igen visserligen.

Samt en resa till Paris på sjuttiotalet, och vi skulle in i Frankrike från Luxemburg med en Peugeot 504 (samma motor som gamla bensinDucato har nu.) och vi blev visade åt sidan, och förstod då att min skäggiga rödlätta kompis blev jämförd med foton på Baader meinhof ligan.......

Ja... Håll i korten. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

steven.p

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2025
Hejsan Toyota, och även bengtic, bra att du mår bättre....... Jag kom att tänka på när man for runt i Europa med bil först, i slutet på sjuttiotalet och sedan på motorcykel under åttiotalet...... och dels med en sådan här (nedan) senare när man blev lite bekvämare, men ändå väldigt begränsat med packning, för under "motorhuven" fram skulle man lägga ner taket och bakom sätena satt motorn och bakom motorn fanns det ett brevnedkast för tandborste och tvål... och ev. ett extra par jeans.
Visa bilaga 237810
Men, Pengar handlade det om då. Det fick vara en dragspelsplånbok med ett fack för varje land man tänkte passera, med tillräckligt med kontanter för att kunna tanka/tälta och överleva några dagar i alla fall i vaje land. Sedan var det resecheckar som gällde och växling m.m.
Och ja, kort fanns :confused: men var troligen det mest osäkra som fanns.... Det gick att tanka med i alla fall Danmark och ev. på några mer ställen men.... Det var utan koden, vilket gjorde (som väckte upp mig när bengtic skrev om sitt kort) att det behövdes ingen kod när man tankade utan bara kortet..... Så det ville till att man inte blev av med, för att lita på att det gick att spärra i panik från någon telefonhytt med myntinkast i landets valuta..........

Däremot blev man poppis i typ dåvarande Jugoslavien när man kom med färska Dollar eller ev. D-mark, för ett flertal sa att det var enda sättet för dem att vettigt kunna köpa vitvaror som funkade.

Samtidigt som man blev häpen när någon tullstation var obemannad....... men dit är vi väl på väg igen visserligen.

Samt en resa till Paris på sjuttiotalet, och vi skulle in i Frankrike från Luxemburg med en Peugeot 504 (samma motor som gamla bensinDucato har nu.) och vi blev visade åt sidan, och förstod då att min skäggiga rödlätta kompis blev jämförd med foton på Baader meinhof ligan.......

Ja... Hål i korten. M.v.h. JANKRO.
X1/9 var en härlig bil . Hade en sådan för 30 år sedan. Innan dess var det Renault floride o triumph Spitfire. Inte mycket till bagage i någon av dom.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
X1/9, även kallad "kryss första september".
Sådana ser man inte så ofta numera. Första maj under några år har det varit "Italienska träffen" på Krapperups slott. Där brukar någon sådan dyka upp. Det är alltså en träff där alla itailenska bilar oberoende av ålder släpps in på utställningsområdet. Övriga bilar får parkera utanför. En husbil byggd på Fiat Ducato får naturligtvis komma in på området. :)

Ursäkta OT.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hejsan Jankro... nu tror jag inte att jag kommer att kunna övertyga varken dig eller någon annan " svensk". Jag kör flera gånger om året neråt...söderut... inte ens i Tyskland betalar jag med kort... det finns pengar och i kassan är man väldigt van att hantera och växla.... jag ser inte fördelarna.... bara risker med kort. Särskilt att ha enbart ett enda kort..eller en enda mobil.
Om en tysk turist frågat mig...ska jag ta med kort eller pengar till Sverige-semestern.... så är svaret så klart...Du måste ha kort med dig...
Men tvärtom...ska du nedåt kontinenten...är mitt råd..Du måste ha pengar.... i varje fall i reserv....men därifrån till att att använda pengar vid alla affärer... det tar enbart två-tre dagar att vänja sig.. men man tar med sig det svenska tänket...till länder där det inte behövs... ( undantag möjligtvis rena turistområden) .
Det kan ju bli stora komplikationer om något händer med ett kort.... rent mekaniskt förstört, problem vid strömavbrott...internet som inte fungerar...banker som ligger nere vid it-strul. Genom att använda kort riskerar man teoretiskt hela beloppet på kortet.
Om man betalar med pengar kan man högst bli lurad på den summan sedlar man lämnar ifrån sig. ( se upp för förfalskade sedlar).
Sen gäller det ju att växla till sig euro på en säker plats och till så bra kurs som möjligt. Övertygad jag nån? Nej, jag visste väl det.

Ps...ett bank-id som inte fungerar...kan så klart också ge jätteproblem.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jankro...för rätt längesedan körde jag igenom Paris med en BMW 2000 med " skit" i förgasaren..så den stannade på tomgång om man inte hela tiden pumpade på gaspedalen. Då bestämde jag..aldrig mera Paris med bil... o det löftet har jag hållit i numera 80 år tror jag det är.....

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jankro...för rätt längesedan körde jag igenom Paris med en BMW 2000 med " skit" i förgasaren..så den stannade på tomgång om man inte hela tiden pumpade på gaspedalen. Då bestämde jag..aldrig mera Paris med bil... o det löftet har jag hållit i numera 80 år tror jag det är.....
Nja, jag har både överlevt och faktiskt klarat både Rom och Paris ett flertal gånger ens utan plåtskador, inte minst rondellen runt Triumfbågen som höjer pulsen rejält, på både motorcykel och i bil.... Mc är smidigare på något sätt men gör mycket ondare vid mindre sammandrabbning.
Detta var också under tiden med bakvänt trafikljus. Om det var grönt så fick man se upp för det var alltid någon stolle som körde mot rött, och om det var rött så kunde man åka för de som körde mot grönt var beredda på att det var någon stolle som körde mot rött---- O.s.v.....O.s.v. När det var full rusningstrafik så fanns det poliser som klev ut i gatan vid övergångsställen med trafikljus för det fanns ingen ((mer än jag som svensk, och som genast blev tillrättavisad med ett flertal signalhorn för detta underliga beteende)) som hade en tanke på att stanna vid rödljus, som mer verkade uppfattas som något onödigt och irriterande.
Och förresten jag har även överlevt utan plåtskador en heldag på Manhattan i bil. Det kändes som det bara var jag, tiotusen gula Taxibilar samt några Polisbilar på det o_O.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag måste erkänna att jag är livrädd för stora städer Jag åker med hjälp av gps runt dem.
Orsaken att jag åker ner är ju vädret att jag sen påflugen som jag är träffar trevligt folk hela tiden gör att jag mår bra. De som kommer hit med bil är inte vanligt folk utan såna söm
r sporitga avndrar kilometr.
Gråväder idag men inget regn
Skulle skicka en bild på en fantastiskt liten hund den var inte till salu så fantastiskt trevlig. Ska försöka fixa från telefonen.

Toppen