• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Resan till Ljuset och Värmen

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kan du inte ta några av dina " starka tabletter" som gör att du sover och hälla i olja och i bensintank? Det kan väl inte va fel att prova? De är ju starka.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Med starka menade jag att de i sverige är narkotikaklassade. Jag gillar inte att någon mekar med mitt huvud men å andra sidan gör ju alkohol samma sak.
Skulle man börja från noll idag skulle förmodligen alkohol vara strängt förbjuden som den var förr i tiden, egentligen är det influencer från andra länder som styrt agendan, har hittills aldrig sett en full spanjor. Men ryssar dricker vodka ur dricksglas vilket förmodligen putin gör vilket kan förklara en del. Jag menar bara att det förmodligen är väldigt olika genbanker som styr det hela och att vi i norden behöver vårt monopol av den anledningen, klimatet har säkert stor betydelse.
Men nog om det bara mina åskter och dem kan ni lämna därhän.
Idag har jag skruvat och skruvat nu står bägge mätarna på 180,0cm.
Var ganska jobbigt låsmuttern uppförde sig som en halvskuren gänga så stången rörde sej hittade ett läge där karosseriet höll emot min lilla 13nyckel så jag kunde dra låsmuttern delvis med förlängare.
Så jag flyttade låsmuttern drog den mot stoppet med 13nyckeln och en urfasning på stången. mätte gjorde om samma sak tills jag kom rätt skilde ca 1,5cm när jag började eftersom jag var tvungen att ha hjulen raka när jag mätte så var det extra svårt att komma åt plus att jag fick ha ficklampa gråväder idag.
Verkar inte underligt att valencia fick så mycket regn det är fyra mil söderut dit och där verkar regnvädren att trivas, har väl med berg ochnatur att göra. Här heter det benacassim de la Plana, om det beror på att landskapet är plant mellan havet och bergen vet jag inte men det är ett stort område som är platt. vilket gör att det kan blåsa en del men inte så mycket inne på campingen är mycket träd och en stor del är omgiven av höga thujabuskar. Ska försöka hitta någon mat och besöka skroten och se om de har något gammalt lik.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
I varje fall reglerad, du har väl hört talas om motboken?

Njaa det är vad man menar med ordet förr! Då tänkte jag mera på åtskilliga århundraden tillbaks... 1500 tal 1700 1800 .... motboken fanns under 35 år ungefär... minns den så klart.

Ps vet inte riktigt vad bengtic syftade på?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Njaa det är vad man menar med ordet förr! Då tänkte jag mera på åtskilliga århundraden tillbaks... 1500 tal 1700 1800 .... motboken fanns under 35 år ungefär... minns den så klart.

Ps vet inte riktigt vad bengtic syftade på?
Jag tänkte på motboken de fick ta ut en liter i månaden så man sparade när någon fyllde 50år.
Min far lämnade in motboken 1953 och drack aldrig någonsin efter det.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Var till skroten idag väldigt välordnad och fin men ingen fiat ducato, men det finns många skrotar men antagligen finns det ingen med gamla ducato, möjligen om jag kan hitta en husbilsskrot liknande den vi har hemma. får forska också om det finns plåtdelar. Hade jag tillgång till verkstad skulle jag rikta kofångaren och svetsa den rostiga plåten men lite svårt utan maskiner.
Alla priser har ju gått upp här så kanske inte dyrare hemma.
Nu är ju däcken inställda rätt kanske inte exakt men så nära man kan komma, körde 90km inga problem den går rakt och fint och man ser tendenser till att de skarpa kanter som finns efter felinställningen blir mindre vassa. Bilen går helt enkelt väldigt bra nu. Åt kebab idag inget bra den var knappt varm och kyckling men jag klarade mej hem.
Handlade på konsum 500g jordgubbar blev väl tio st de var stora!
De har även en del färdigmat som inte är fryst kött och potatis kan enkelt värmas i en kastrull. Lite mindre pizzor som man kan lägga i stekpannan med en papptallrik över på absolut lägsta lågan. Åt ett stort wienerbröd bakat på plats med en kopp kaffe.
Dyrt att äta ute inte alltid så trevligt heller mysiga miljöer är man inte bra på utan väldigt enkel inredning med plattor på golven som gör att det blir mycket oljud i lokalerna.
Man ser liknande saker hemma när någon startar en enkel restaurang och tar med sej kulturen, det går så länge det finns pengar men utan kunder är det svårt.
Jag äter inte mycket ute eftersom det mesta är stängt, saknar kinamat men då måste jag ta bilen kan inte köra så långt med elcykeln max en mil så 5km bort men då är det gränsfall.
Många av de restauranger google skriver är öppna är inte öppna man kan se det på recensionerna om man väljer senaste och det är månader sen så vet man. Sen så har de en förmåga att stänga köket mitt på dagen så äta ska man göra sent på kvällen och hemma varnas det för det.

Toppen