Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
I varje fall reglerad, du har väl hört talas om motboken?Finns ett uttryck.. vodkabältet.... norra och nordöstra Europa.
Ps...
Fast om alkohol var strängt förbjuden förr? Knappast.
I varje fall reglerad, du har väl hört talas om motboken?
Jag tänkte på motboken de fick ta ut en liter i månaden så man sparade när någon fyllde 50år.Njaa det är vad man menar med ordet förr! Då tänkte jag mera på åtskilliga århundraden tillbaks... 1500 tal 1700 1800 .... motboken fanns under 35 år ungefär... minns den så klart.
Ps vet inte riktigt vad bengtic syftade på?
Jag har ett litet problem med gasol, flaskan är lite speciell hög och smal 25cm 6kg.
Eftersom tiden gått ut ett par månader tidigare så vögrade man fylla hor gasolfyllarna man hade visserligen en flaska men den ville man inte sälja. Letade överallt och de som skulle ha hade inte eftersom de inte var uppdaterade. Bara på huvudkontoret i göteborg fanns det 33mil bort. skicka fulla gasflaskor gör man inte.
Men körde söderut ändå var 5kg kvar sen blev det åskväder och en blixtutanför bilen och strömmen försvann samtidigt som dieselvärmaren var under reparation, så det försvann ju litegas.
nu har jag någonstans mellan 1 och 2 kg uppskattningsvis, hade ju tänkt köra ned till santa pola där kunde de fyllt men 30mil åt fel håll när det snart börjar bli dags att knalla hemåt. nu undrar jag om någon känner till något ställe som fyller antingen här i benacassim eller norrut på vägen hem eftersom jag behöver värma en stekpanna eller kastrull ibland vatten kokar jag i en vattenkokare till kaffet. men kommer säkert inte ha el på vägen hem.
Har en annan lösning när jag kommer till tyskland där säljer man 5kg flaskor som kan gå in i bilen men att hitta någon som säljer en full flaska över disk kan bli svårt att hitta har ju bara farit förbi tyskland. Finns att köpa en tom flaska på nätet och jag skulle kunna få den hit, men problemet kvarstår att fylla den. En tysk ny flaska fyller ju gasolfyllarna.
Jag behöver gasen till spisen och till varmvatten så jag kan duscha när jag inte är på camping. värmen behövs det inte till bättre med dieselvärmaren den går mycket tystare. och jag har diesel med mej så det räcker hem.
Undrar hur de tänkte när de byggde bilen blir det kallt röcker gasolen bara 3-4 dagar, eftersom flaskan inte går att byta såska man köra minst 10mil för att fylla gas och avbryta semestern. Men jag har ju lyxmodellen med värme den andra har ingen värme eller vettig toalett.
Ska inte klaga egentligen jag bor bra bilen går fint och trevliga människor på campingen, en trevlig tysk kör i morgon han viftad med ett glas öl ville jag skulle ta en öl, men jag berättade att jag skulle inte bli serverad eftersom det var han som ringde ambulansen. Visserligen bara på skoj.
Körde en dryg halvmil idag till en campingaffär men det fanns ingenting där tomt på hyllorna men passade på att handla mat. värmde en pizza idag i stekpannan hade i lite smör så den inte skulle bli bränd gasen på absolut lägsta och en papptalrik över. Blev riktigt bra osten smälte som den skulle och den blev helt färdig och lite godare än med micro. sparade minst 100kr och trevligare att sitta i bilen eftersom det var kall blåst från havet idag. I morgon öppnar en restaurang till så jag får testa lite. De flesta har ju bara öppet när det blir varmare och turisterna strömmar till men dubbla priserna mot hemma hade man ju inte tänkt. Det mesta äter jag i husbilen. 12dagar kvar tills det blir dags att åka kan ju göra lite stopp på vägen för nu kommer jag nog att se lite vår norröver. Men tar en dag i taget. kan välja efter dagsformen, Tysken skulle ju upp i bergen och köra menade att det kunde vara vår däruppe. Jag skulle vilja köra a75 men kan vara lite tidigt köpte en app som visar tempen överallt får titta på den.
HejKlart jag ska betala och den ska ju vara inte över 25cm i diameter startar hemresan förmodligen den 12/3 och kör lugnt uppåt förmodligen A75 som jag inte kört förut sen Besancon mulhouse sen på vägar gps föreslår upp mot berlin ringvägen och sen rostock och färjan. Kan nog ta 10 dagar tar det lugnt sista resan är det tänkt?!
Min bil är ju så byggd att det finns ett kylskåp på ena sidan och bakre dörren på den andra sidan så inte en chans att få in något större än 25cm hålet är 26 och flaskan måste krängas in den tyska är lite mindre och smalare så betydligt enklare att ta ut och in.. Så nu känner jag mej lättad ! vi kan höras privat lite senare utanför forumet.