• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Resan till Ljuset och Värmen

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Skönt att gasolfrågan löser sej ett bekymmer mindre, om en vecka sitter jag i bilen på väg hemåt, känns lite konstigt när man varit på samma plats sen förra året.
Sista veckan har inte varit rolig och flera hör har givit upp och kört iväg, men enligt väderdata är det svårt att hitta ett ställe med sol och värme just nu känns det mest som oktober.
Jag har som jag faktiskt brukar till skillnad mot de flesta botaniserat vilka mediciner jag tar nu och om de på något sätt kan påverka körningen.
Jo två st kan faktiskt påverka körningen tittade på halveringstiden och den var något dygn så det är gott om tid att sluta ta dem. Vilket jag börjar med i morgon för säkerhets skull.
Lite förvånad eftersom på agendan på sjukhuset fanns med en kortare vistelse på campingen och avfärd men har stannat mycket längre.
Man visste altså när man skrev ut medicinen att jag skulle sitta bakom ratten ett antal timmar per dag.
När jag varit i den stora kina affären har jag drabbats av vad som känts som blodtrycksfall och mycket riktigt i fass varnas man för biverkningar av just detta.
Jag vet att man som bilförare har ett ansvar att känna till och ta ansvar, vilket jag gör och har gjort under många år.
Men man kan ju faktiskt bli lite lurad och det gäller lika mycket hemmavid.
Faktiskt bra spenderad tid eftersom skulle det hända något har man inga förbjudna substanser i kroppen.
Den tid jag kört har varit max 40km och bara några få minuter men att ge sej ut på vägen och köra 34,5mil som första sträckan är hade varit rent dumt.
Höll nästan på att bli påkörd med elcykeln en bil som hade stopplikt både på skylt och tydligt i asfalten hade tänkt att strunta i det saktar alltid eftersom jag inte litar på spanjorerna jag hann och stanna och bilen också men den hade tänkt att bara köra rakt över korsningen, det märktes på panikbromsningen där man inte hann trycka ned kopplingen utan fick starta om bilen. Har hänt en gång tidigare. Spanjorer har inte bråttom manana har väl alla hört men när de kommer in i en bil får de av någon oförklarlig anledning plötsligt bråttom. Finns en otrevlig statistik på det mycket trafikolyckor i spanien och man kan knappast skylla på vädret heller. Tror knappast de har utbildning i halk körning . Det gäller inte bara bilar full fart med elsparkcykel altså inte sverigefart ute på vägen med mobilen i ena handen kan sluta hursomhelst barhuvad naturligtvis man är väl inte blöt int.
Har en sak att fixa om det går och det är mina ledlampor som jag trixade lite med hemma men gav upp så kör med vanliga H4 nu, kommer inte köra i mörker men vill gärna ha det fina ljuset som jag har med toyota och osram, som jag besiktat utan problem.
Jo det går faktiskt att diska stekpannan utan varmvatten, köpte en sprayflaska som ger skum och är till för att rengöra en airfryer som jag funderat på att köpa men tycker de är dyra.
Jo det blev väldigt rent hade tänkt ta bort lite smuts på bilen och det fungerade där också.
Jo hemvägen blir en ny kurs en del av sträckan har jag kört tidigare men inte A75 och bron där kostar en hundring i avgift men man kan ju köra ner till byn under bron och stanna där över natten. Men det beror ju lite på väder och vind. Den går ju delvis högt uppe. Sen ska man ju ut ur grodätarnas land utan att betala en massa, vägen till besancon har jag dåligt minne av blev ju påkörd av en kvinna där. Vilket jag blivit två gånger tidigare så 3 gånger är väldigt försiktig när jag är på lidl och det kommer en kvinna med en städmaskin, Har kört en sån och de är tunga och svåra att styra.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Idag har jag kört 35 mil till en mindre ort utanför Gerona skulle ståt här längre men alla parkeringsplatser är stängda på lördag så jag kör vidare im morgon skönt att vara på rull igen orkade inte med att ligga still när det regnar och man inget kan göra. Kör över till frankrike i morgon sen kör jag i sakta mak norröver det blir vädret som får råda lite.
Har ingen el här men det finns ett uttag gratis men jag tror inte min kabel röcker och dieselvärmaren fungerar bra,
Åt en stor kebab idag smakade ganska bra inte som babylon i finspång men ganska nöra sen var jag hungrig, var uppe tidigt och duchade och fixade frukost sen lastade jag det sista. Fick ett norkst telefonsamtal jag inte kunde svara på blåste på bra så bägge händerna på ratten.
Ser ut som om däcken sliter mer normalt de vassa kanterna har minskat och ser ut som hela däcket får jobba nu. Bilen går bra inga problem, går uppför alla backar hittills på högsta växeln.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Körde 32 mil till Millau via A75, sista biten innan avtagsvägen var inte rolig sen vägen nedför brådjup till orten var inte rolig heller, jag som kört både moped och skoter upp til tiede 2600m har blivit gammal och orolig, men så är inte kurvtagningsförmågan mycket att ha.
var och skruvade ett varv på styrstaget tror att det var lite toe in fortfarande.
Står på en gratisplats jag råkade hitta perkeringen till ett stängt kafe, står lite gamla bilar ganska sen kom det två husbilar som stannade här.
Imorgon ska jag klättra upp vägen till bropåfarten tror det rör sej om 600-700m förmodligen 50km på 3an gäller att sprara motorn tittar ofta på tempmätaren men den verkar ha parkerat på drygt 80gr.
Termostaten är bytt liksom bromsar och skivor. vilket känns viktigt.
Kör upp mot clermot ferrand 22mil vet inte om jag stannar där eller om jag fortsätter vidare men mina gamla stopp ligger långt bort och jag har ju ingen brådska hem finns ingen som står med öppna armar och hälsar mej välkommen hem.
Var mer så när jag kom från sjukhuset till campingen.
Behöver handla mat annars blir jag utelämnad till öppna restauranger på söndag.
Hade jag bråttom skulle jag köra in i tyskland på söndag för att slippa lastbilarna men jag tar det lugnt.
10gr ute nu värmaren går på lägsta effekten inatt ökade jag på värmen regnade mycket sen hade värmaren ökat lite själv så 2 liter hade nog gått åt. Ska gå ut och se om jag lossat påfyllningen annars suger pumpen dunken platt.
Tog en varmkorv som jag stekte och ett ägg till kvällsmat åt upp resten av jordgubbarna. Har ätit flera kilo men jag vet inte om de är spanska misstänker att de är importerade ganska dyra.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Kan tänka mig att det är spännande att ta sig ned för branta backar. Överhettning av bromsar, är ju inte något man vill ha.
Hoppas du får en fortsatt fin resa, och hittar lite nya fina platser.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Det verkar vara rätt kass väder i dina trakter. Här har vi haft 15-16 grader och sol i flera dagar. Börjar komma varningar på gräsbränder och vissa har börjat med kortbyxor (känns tidigt i början av mars)....

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har avverkat 100mil sen florida, flydde vädret och tittar man på kartan så är det snarare sämre än när jag åkte. Lämnade millau vid 10 morse tar sin tid med frukost och komma i ordning tankade gick i två liter mer än milen så något över 1 l men då ska man tänka på backarna upp och ner.
Var tvungen att ge mej av eftersom regn var på ingång klarade mej undan och sen blev det växlande molnighet med rätt mycket sol. körde förbi clermount ferrand och fortsatte till Moulins där jag står mitt inne i stan med gamla stora hur runt omkring det är en vanlig parkering med bom ut och in så får se vad det kostar fick en lapp när jag åkte in så ska väl stoppa in den när jag åker eller kortet. maxvikt var 3,5t så den är avsedd att kunna hysa plåtisar antar jag min bil passar bra här men har inte sett annat än personbilar. 14gr ikväll bättre än spanien och inget regn. köpte en pizza som jag åt i husbilen, trivs bäst där när man är ensam.
När jag kört tidigare år brukar jag vara ungefär här efter 2 övernattningar nu har jag fåt jobba lite mer och längre eftersom jag gjorde misstaget att köra a75 men lite pengar har jag sparat kanske...
Jag är ju lite norr om lyon men samtidigt en bit österut så ungefär där jag brukar vara. Tanken var att köra långsamt men det beror på vädret hade det varit vettigt väder hade jag stannat en extra vecka till.
I morgon har jag tänkt att köra till besancon 27 mil så lite kortare, tre franska övernattningar är vad jag brukar ha. Hittade en ställplats med park for night och det fanns ett par vanliga p platser också vad jag kunde se så jag kan ju stanna där det passar. Lyckades få in adessen i Igo så då kan jag köra enda fram brukar ofta få byta till maps när man kommer nära målet. Då får jag ett nytt problem jag kan inte stänga ner igo den uppstår och börjar prata i bakgrunden och lura mej eftersom det är ett annat mål den vill att jag ska köra till. Svårt att stanna och mixtra med apparaterna. Vågar inte bråka med Igo förrän jag är i sverige.
Så planen är just nu 1 fransk övernattning sen antagligen 3 st i tyskland eftersom jag kör bra långt österut denna gången, Det som var bra var att jag slapp lastbilar idag och kanhända i morgon de är väldigt irriterande och en del skulle inte få köra bil. Kanske blir en övernattning i sverige också det blir ju 25 mil till färjan och sex timmar på båten.
Har haft problem med att 5 växel hoppat ut i branta nedförsbackar delvis beroende att jag haft farthållaren inkopplad och den har ingen distinkt övergång från motorbroms till gaspådrag. sen har jag haft en tyngd fastskruvad på växelspaken för att minska vibrationer efter jag tog bort den förvann nästan problemet hände bara en gång var en riktigt brant nedfart
med full motorbroms var den en bit över hundra innan jag märkte att det gick så fort. Då hoppade växeln ur hade det på förra bilen och bytte alla motorfästen så förvan det har ett kvar att byta på den hör bilen sen måste jag efterdra det som verkstaden gjorde han var gammal och klen så jag förlorade en halv liter olja för att han inte dragit åt oljepluggen.
Blir ju ett stort moment när motorbromsen inte klarar att hålla bilen under hundra när man kör 90 normalt.
Får hoppas jag hinner undan regnet i morgon också det tycks regna i en stor del av spanien och det sprider sej norrut.
Dags att lägga sej körningen tar sin tribut och jag åt en drygt halv pizza nyligen. Svårt att hitta något att äta mycket är öppet men folk sitter bara och dricker, äter gör man sent. Och ett ställe som skulle vara öppet hade dragit ett streck med en tuchpenna över lördagen bara sådär. Tar jag mej bara ut från stan med ett gytter av gamla hus och trånga gator så har jag bara några kilometer till motorvägen.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Gick bra att ta sej ut det var bara det första hundra meterna det gjort en nödlösning får att komma ut. Hade sett ut en bensinstation som jag lagt en egen kurs till så jag inte skulle missa, tankade 98 eftersom den har 5% inblandning av systemsprit.
Bilen gick bättre idag. tankade 34 liter vägmätaren stod på 36mil, ganska bra med tanke på vägen jag kört inte minst att ta sej upp från Millau. sen vägen efter var inget bra för min bil branta nedförbackar med full motorbroms och fullgasbackar ofta med 4 växel.
Planeringen var från början besancon men hade en reservplan eftersom jag kom upp tidigt hade sovit färdigt. Lade en extrakurs mot mulhouse och det var den kursen jag valde när jag tankat färdigt. Då hade jag bara en parkering någonstans i stan, men på vägen var jag och tittade på parkfor night. fick en parkering i en liten ort någon mil utanför mulhouse. Den fanns inte i verkligheten men det fanns gott om plats utanför en brandstation och lite längre bort en kyrka med klockstapel.....
Gick till restaurangen och lyckades hitta några som kunde engelska det skjutsade mej den korta biten till parkeringen och konstaterade att där kunde jag säkert stå över natten. Vilket jag gör tog ut elcykeln körde en genväg till ett ställe med bra recensioner och köpte kebabtalrik smakade bra som en svensk dito. med pommes frites.
Så nu har jag ätit ordentligt startat värmaren var varmt under dagen upp till 18grader. men kan ju bli kallare på natten. Har inte frusit med dieselvärmaren, den går tyst och man får uteluft in så blir inte lika torr luft som med fläktkamin.
Nu är ju planering upp till berlin, jag har testat en del men jag blir inte nöjd eftersom det är svårt att planera i förväg man vet inte vägen eller vädret. Nu har jag lagt en kurs till Berlin och kör och stannar när det passar. Det är nästan 100mil så det ska delas på 3 kördagar för två övernattningar, det blir ganska drygt över 30 mil om dagen men vissa dagar kan det bli svårt. Annars har jag nog kört längre än förväntat men nu när jag kommer in i tyskland känns det på något sätt bättre större chans att få bra hjälp med bilen folk kan lite bättre engelska. Man kan hitta affärer som är intressanta med campingsaker eller tekniska saker även fina kläder.
Kort sagt ett mer utvecklat land som passar mej bättre, synd att att jag pga min mors inställning förlorat kontakten hade ju släkt i leipzig. Ska försöka att inte stressa hem finns ju ingen där som väntar på mej bara tveksamt väder.
Min plan var att stanna betydligt längre i spanien men det dåliga vädret som fortsatt efter att jag flydde fältet. Nu skulle det blivit jobbigare att åka stora oväder i frankrike som verkar jaga mej, hoppas jag hinner in i tyskland i morgon innan regnet kommer. Har ju varit bra väder idag därför det blev 40 mil på 6 timmar. resten blir inte lika lätt det står 1000lastbilar och väntar på att göra livet surt. Det får ta den tid det tar.
Däcken verkar slita jämnt nu och ser inte ut som det mest slitna har ändrat sej däcken är mer släta nu och när man kastar en hastig blick ser man inte något större fel utan de kommer att gå hem som det verkar.
Det som irriterar mest är skramlet i växelspaken som ibland nästan försvinner helt. Ganska dyrt att laga och det måste ju vara en mekaniker som kan och vet vad han gör vilket skulle vara i tyskland då. Men jag låter det vara så länge men jag ska byta vänster motorfäste vilket är det som är kvar och med tanke på hur de andra såg ut så skulle jag bytt tidigare. Sånt kan man göra själv bara det blir väder.
Nu hoppas man bara på att gasen räcker till lite mat ifall man hamnar så till att man måste laga till något.
Har en vag fundering på tropical island men dyrt fast kanske värt det har varit där för 10 år sedan kostade inträdet 450kr. Lär ju inte komma hit något mer så ska det bli så blir det nu. Men känns inte lika aktuellt man har blivit äldre.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Skramlet i växelspaken... får man på köpet... jag tror inte att det finns något riktigt bra sätt att undvika.. mer än att på något sätt belasta växelspaken lätt.... men väldigt lätt... jag vill minnas att Jankro skrev något om detta nån gång... enklast är att inte bry sig... nog mest bara " resonans"....låt det " resonera". Hur viktigt är det? ? ?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja nu låter det ganska mycket överröstar motorn som går tyst och fint, Står utan för nurnberg nu körde 42 mil idag vill inte ha så mycket övernattningar mer i bilen börjar bli kallt ska var 2 grader inatt, sen ska der regna också.
Skönt att komma till ett mer civiliserat land där man har råd med riktigt toapaper och sittringar på toaletterna med varmvatten i tvättställen. Sen är många tvåspråkiga så mycket som skiljer mot frankrike.
Har 48 mil upp till Berlin och ungefär lika långt hem sen från färjan det är 25 mil från berlin där jag ska träffa anna och klas och få en gasolflaska. I morgon Tisdag! Min har de tagit bort gör inte revision på den ens. Så räddningen är ju den tyska flaskan som man fyller i sverige. Är rädd att det ska slockna varje gång jag värmer vatten. Har ätit en baugett från en mack kanske blir nudlar känner mej inte hungrig, brukar ta en snickers och en energidryck när jag kör och börjar känna mej okoncentrerad.
Inget roligt att köra bil mest enformigt och hela tiden passa sej för folk som har problem med bilkörning.

RBOS

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
42259
Medlemskap
2025
Kör lugnt.
Befinner mig själv på Peloponnesos, grekland och planerar att vara kvar här tills i början på maj.
Har du vägarna häråt är du välkommen att höra av dig.
Mvh Tommy
Hej, Låter gott, det är vår plan också kanske nästa år, fricampar du eller Ställplats/camping? finns det många vinteröppna campingar, hur ser prisbilden ut?
Mvh Robban

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej, Låter gott, det är vår plan också kanske nästa år, fricampar du eller Ställplats/camping? finns det många vinteröppna campingar, hur ser prisbilden ut?
Mvh Robban
Pröva att posta ditt meddelande till Tommy i "meddelande" överst till höger, jag tror att bengtic vill ha tråden för sin resa

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag åker också väldigt mycket bil själv.
Kan tipsa om två roliga "lekar" som en kompis tipsade om.
Det ena är att hinna få ihop så höga tal som möjligt utifrån mötta bilars reg.skyltar.
Du får börja med siffrorna xxxxx1 sedan xxxxx2, xxxxx3 o.s.v.
Det är svårt nog i Sverige men jag har kommit upp i 999 några gånger (måste skriva upp med jämna mellanrum vad man är på).

Det andra är att bilda ord från mötta bilars reg.skyltar.
Tog kort en gång på två bilar på en coop-parkering.
Den ena hade KNU och den andra LLA, inte så kul var för sig :)

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Är utanför Berlin, kallt ute men står i ett garage med el så varmt i bilen men kallt ute 3gr enligt appen.
Fick en ny slang monterad av Klas Det gamla var så dåligt gjort att det var mest turen som gjort att det inte läckte gas.
Nu är det riktigt gjort av en som kan den nya flaskan sitter på plats inkopplad och klar, det känns skönt skulle dieselvärmaren strejka är det bara att starta gasolvärmaren.
Ska försöka boka en färja från rostock till trelleborg blir närmast 25 mil till rostock tar en hytt på båten så jag kan få vila.

Raasken

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Torsdag em kl.14.30.
Sista depåstopp i Ljungby avklarat.
"Kapten" Bengtic fulltankad med bubblevatten och Kebab.
Men framför allt lycklig över att ha lyckats programmera
sitt GPS-program med hemresans absolut mest krävande del:
Ljungby-Finspång!
Ha, det finns de (teknikfientliga) som hävdar:
Följ bara E4 till Norrköping,
sen håll vänster/västerut på 51an, vid Tpl Ingelsta.
Nähädu! Finns det GPS så ska den brukas.
Tack för trevlig visit Bengt. :)
Hoppas värmepumpen tog emot
din önskan om temphöjning i hemmet.

Bengt snart hemma 2025-03-13.jpg

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Avslutningen på resan var det bästa först klas som inte bara gav bort en full gasoltub utan han lagade också ett fel och bytte slangen. Det kunde hänt en olycka en koppling som klas lagade satt lös och kunde läckt.
Sen bjöd han på piizza och frukost som var bra mycket lyxigare än jag är van vid med Anne finns ju lite språksvårigheter men klas pratar tyska som en infödd. Väldigt trevlig och jag kunde sova ut tyst och lugnt och varmt, var ganska slut efter tidigare dagar. Sen har jag ju träffat rasken live vi är ju gamla lärare båda två och vi förklarar för varandra som om vi vore elever.
Egentligen skulle vi ha betalt för arbetskada vilket är helt typiskt och vi har det båda två, och vanligt folk måste bli ganska störda av att bli behandlade som idioter men vissa är ju det och har nytta av det.
Förutom mat som ligger i min förmodade trasiga microvågsugn det var en skarvsladd som lagt av. S fick jag smakprover som ska avnjutas och kommenteras vid härvid lämpliga tillfällen inget man ska ta lätt på!
Anlände till hemmet efter snart 3 månader kändes konstigt tänkte vad bra jag bor egentligen!
Toyotan som jag inte gjorde något med bara parkerade startade direkt och flyttade om dom eftersom trots att cosmos är smidig så är ju toyotan så mycket bättre.
Får återkomma med en lägesbeskrivning men kommer hem piggare och starkare än när jag åkte vilket nog är den största vinsten. rasken1.jpg

Toppen