• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Projekt byta bromsrör

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Ska byta bromsrören på bilen samtliga.
Ser att det inte är så svårt att göra Jag har ju en 1990 Swift kon-tiki .

Ska till Biltema ska handla på mig allt som behövs ,kopparrören, verktyg mm

Min första fråga är om bromsrörsnippel är det M gänga eller 3/8?

Sen också storlekar på bromsröret eller finns det bara en storlek 3/16".

Hur mycket meter kopparrör kan det gå åt?

Kan man byta högersidan sen lufta och sen byta vänstersidan och lufta igen eller är det någon slags turordning när man luftar ur bromsrören?

Jag tänkte ta och göra högersidan börja med höger bak och sen sitter det väl en fördelningsdosa där röret går till vänster bak.

Video hur man gör med Biltemas prylar:
Tack på förhand

Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Tack Herbert jag läsa och kolla, vad fick du betala för det jobbet bara som en referens Jag tror jag måste göra det jobbet på höger bak Jag fick nedslag på besiktningen på handbromsen för den var för svag.
Samtidigt byttes framhjulslagren på både vänster och höger sida när jag lämnade in bilen. Stort och svårt jobb på de här gamla bilarna. Det är färre mekaniker numera som kan skruva med de här bilarna. Gör man fel med byte av hjullager kan det bli farligt. Stumma lager kan nypa fast. Kostnaden för lagerbyten, hjulcylindrar och bromsbackar gick på över 10.000. Oj vad det sved i plånboken. Lagerbytena var nog den dyra biten.

Min bil har aldrig rullat på vintern, det gör det hela lite mer lätt mekat, mindre smuts.

Jag insåg att jag aldrig kunde göra jobbet själv utan en lokal att vara i, det tar tid. Det brukar aldrig bli som man har tänkt sig när man håller på. Man får vara beredd på en hel del överraskningar under resans gång.

Handbromsen
Det går kanske att justera bromsbackarna en del.
Har du kollat om det går att spänna bromsvajern.
Kolla i länken innan du försöker, se Jankros inlägg.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inressant tråd..o man/du lär sig mycket.
Men var det inte vänster sida bromsrör som ska ombesiktigas? O detta ska göras på fredag! I o för sig har vädret blivit lite bättre äntligen... jag tycker att du bör koncentrera dig på det viktigaste...( vad nu det är ? )

Anki & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2025
Hej, DU ska inte byta bara på en sida utan båda (kan nästan garantera problem vid bes annars) du måste ju ha bromsslang på båda sidor då måste du ha ett kort rör på vardera sida från slang (låt en verkstad tillverka röret inkl konor)till cylinder ett tips skruva ner och gör färdig en sida i taget då har du en referens ifall du fundera på hur ett rör va draget eller hur en fjäder sitter. ingen luftning i detta skedet utan vänta till bägga sidor är färdiga. när du drar nipplar,kopplingar infettade så klart så dra inte hårdare , det brukar kännas när konorna sugs ihop.

lycka till. Bengt.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej, DU ska inte byta bara på en sida utan båda (kan nästan garantera problem vid bes annars) du måste ju ha bromsslang på båda sidor då måste du ha ett kort rör på vardera sida från slang (låt en verkstad tillverka röret inkl konor)till cylinder ett tips skruva ner och gör färdig en sida i taget då har du en referens ifall du fundera på hur ett rör va draget eller hur en fjäder sitter. ingen luftning i detta skedet utan vänta till bägga sidor är färdiga. när du drar nipplar,kopplingar infettade så klart så dra inte hårdare , det brukar kännas när konorna sugs ihop.

lycka till. Bengt.
Vad menar du med infettade och den dragningen? Jag får inte dra för hårt eller för löst Det förstår jag

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025

lycka till. Bengt.

Bra att ni vill hjälpa o ge råd. Men syftar du/ni på fram eller bak? På problem med handbroms?
Detta gäller ju en ombesiktning.

Anki & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2025
Vad menar du med infettade och den dragningen? Jag får inte dra för hårt eller för löst Det förstår jag
lägg gärna på lite fett på gängor när du drar ihop kopplingar behöver inte vara nåt speciellt det blir så mycket enklare i framtiden om du vill justera lite. nycklar som behövs är vet jag11- 14, köp inga "öppna sexkants nycklar för bromsnycklar=rena skiten
utan satsa på riktiga bra märken.utan du satsa på bra kvalitet med ens du som är ung kommer att älska vissa av verktyg som du inte kommer att låna ut till bästa vännen,å inga jula dollarstoreshit
Frestande att köpa dom där stora verktygssatser med flera hundra olika verktyg i (bra om man gillar en massa bits insexnycklar)
resten av
verktygen kan du använda som sänke om du gillar att fiska . Med bra men få verktyg blir all så mycket roligare
Lycka till Bengt.

Anki & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2025
Bra att ni vill hjälpa o ge råd. Men syftar du/ni på fram eller bak? På problem med handbroms?
Detta gäller ju en ombesiktning.
Men när han skruvar ner allt då syns det om han rädda bromstrummor belägg kanske lägga h-bromswirar i någon diesl eller liknande, med lite enträget jobb behöver han kanske inte köpa nytt utan rädda en del av dom gamla delarna, får han bytt dom delarna behöver han va bekymmersfri med bakbromsar kanske i 20år

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Jag tänker på att det är ont om tid... o Hans Erik har bara sin husbil att köra med...det begränsar... annars är det ett bra tips i # 112.
Jag har ett nytt besiktningsprotokoll De hittade ju mera fel på bromsrören. Dåligt väder får se på fredag om jag kan parkera bilen på bra plats så får den stå stilla över helgen.
Ska höra med någon verkstad om de kan göra ett bromsrör det tar inte många minuter för dem.
Sen är det typ tre rör kvar vänster hjul och det längstående och sen är det något under bilen någon koppling box Men något mer rör kanske

Ja besiktningen måste ju ske före fredagar annars kör förbud men det är lugnt Jag har ingen brådska

Bilagor

• 17404985808347787101362361302762.jpg
    17404985808347787101362361302762.jpg
    1,5 MB · Visningar: 52
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Om du ska ta bort bromstrummorna, vilket nästan är ett måste för att få till en vettig bromsverkan (rengöring och smörjning samt eventuellt byte av backar), så får man vara lite försiktig då det ofta krävs våld för att få isär grejerna.
Värmer man t.ex. finns det saker som kan ta skada, bryter man eller bankar kan trumman bli sne.
Ibland sitter det så man måste ta vinkelslipen och kapa sönder trumman :-(

F.ö. behöver du öva mycket på att göra konor, dina såg hemska ut :cool:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Angående ombesiktning har för mig att om du inte rättat till alla fel vid ombesiktning så åker du på en fullständig besiktning.
Allt för att man inte ska kunna skita i att laga och ombesikta en gång i månaden....
Tack men det gör ingenting nästan snarare tvärtom, allvarliga fel de inte har hittat tidigare te.x bromsrören kanske finns fler allvarliga fel som riskerar vägtrafiken

Anki & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2025
Om du ska ta bort bromstrummorna, vilket nästan är ett måste för att få till en vettig bromsverkan (rengöring och smörjning samt eventuellt byte av backar), så får man vara lite försiktig då det ofta krävs våld för att få isär grejerna.
Värmer man t.ex. finns det saker som kan ta skada, bryter man eller bankar kan trumman bli sne.
Ibland sitter det så man måste ta vinkelslipen och kapa sönder trumman :-(
t som gör
F.ö. behöver du öva mycket på att göra konor, dina såg hemska ut :cool:
Om du tittar på video "63" så finns det en oval gummiplutt innanför där sitter det nog en typ av självjustering av backarna (det sitter en sån nånstans)
lys med en lampa så kanske du kommer på om det är nåt som rör sig åt nåt håll. synd att det är din enda bil annars så finns ett trix, kapa av bromsrör sedan lossa cylindern kan va en eller två bultskallar brukar va 10 mm skalle ge dom ett par slag var med en större hammare lossa dom helt när dom är väck slå in b-cylinden så släpper nog trumman från navet

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Jakten på bromrörsnipplar fortsätter Mekonomen slut Biltema slut,
Får väl beställa online då Jag tror det är den här jag ska ha vad tror ni M10x1.0. problemet med online shopping är om man beställer fel hålla på att returnera Det är bättre med butik då
Behöver också luftningsnipplar men ser inte att det har det Jag tror det är M8, jag hade åttans ringnyckel till den.
Ombesiktade idag har nu en vecka på mig att fixa bara bromsrören och parkeringsbroms,

Bilagor

• 20250228_134028.jpg
    20250228_134028.jpg
    1,2 MB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Toppen